Tabak bewaren

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vier Heeren Baai
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 mar 2009 22:25
Locatie: panningen

Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Vier Heeren Baai »

Ik bewaar mijn tabak in luchtdichte bakjes.

Vocht kan er niet in en uit.

4HB

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik heb meestal tabak uit blik dus die blijft lang vers.

Gebruikersavatar
Vier Heeren Baai
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 mar 2009 22:25
Locatie: panningen

Bericht door Vier Heeren Baai »

Joey Peters schreef:Ik heb meestal tabak uit blik dus die blijft lang vers.
Sluit een blik dan zo goed af?

4HB

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

Vier Heeren Baai schreef:
Joey Peters schreef:Ik heb meestal tabak uit blik dus die blijft lang vers.
Sluit een blik dan zo goed af?

4HB
Een 100 grams blik daar zit een rubber seale in het deksel,nieuw is het vacuum verpakt en moet je het blik openen met een muntje.
Later als het blik leeg is kan men hem in de schuur gebruiken als schroevenblik of spijkers

gr ton

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ja hij is vacuum totdat je het muntje gebruikt om 'm open te krijgen. Als je hem dichtschroeft blijft het gros van het aroma behouden.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Hoe bewaren jullie de tabak

Bericht door dr. Watson »

Inmiddels heb ik plm. 25 soorten pijptabak. Mijn vraag aan jullie is wat de beste methode is om deze tabak te bewaren.

Met vriendelijke groet,

Watson

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Heb je vraag even onder het topic 'Tabak' geplaatst. Lijkt me een logischere plek.

Liep zelf ook al rond met die vraag. Merk namelijk dat sommige pijptabakken toch wel uitdrogen (waardoor je er vervolgens weer voor moet zorgen dat ze vochtig genoeg worden). Vroeg me af of het niet beter is om pijptabakken gewoon in een humiodor te bewaren. Maar ja, hoe vochtig?

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

Victor Baarn schreef:Heb je vraag even onder het topic 'Tabak' geplaatst. Lijkt me een logischere plek.

Liep zelf ook al rond met die vraag. Merk namelijk dat sommige pijptabakken toch wel uitdrogen (waardoor je er vervolgens weer voor moet zorgen dat ze vochtig genoeg worden). Vroeg me af of het niet beter is om pijptabakken gewoon in een humiodor te bewaren. Maar ja, hoe vochtig?
volgens mij moet het ongeveer 65% luchtvochtigheid zijn.. net als bij sigaren... althans volgens oud kampen;)

wat ik wel eens doe is een paar druppels op een stukje koffiefilter en dat bij de tabak stoppen.. het bewaren in een "weckfles" wil ook wel helpen...
ohh ja en niet in de zon zetten of de tabak daaraan teveel blootstellen...

succes!

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

koel bewaren? ik kan me voorstellen dat warmte sneller laat verdampen en het gevoeliger voor schimmels maakt

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

25 soorten ............... wow,
dan heb je echt wel minstens 25 pijpen nodig, tenzij je er zes per dag met dezelfde tabak wil roken ...
dr Watson, je hébt een excuus, grijp het ! ! ! :)
bewaren : afgesloten, in een confituurpot, of in de orig doos met draaisluiting. Uit het licht, uit de zon ...
evt 'n beetje bevochtigen met water uit een pipet;
de witte uitslag die je soms op flake-tabak ziet zijn geen schimmels, dat zijn kristallen.
tabak bevat een stevig aandeel toegevoegde glycerol en andere fijne waren die een uitstekende bewaring garanderen.
Laatst gewijzigd door smoorder op 07 dec 2009 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Robert

Bericht door Robert »

Ik bewaar mijn pijptabak in een afgesloten,dus donkere eiken kast.
Hier heb ik ook Nederlandse sigaren opgeslagen.
Mijn Cubanen worden opgeslagen in de humidor.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Geopende tabak, of ongeopende?

Tabak in blik is, zolang dat blik nog vacuum gezogen is, heel lang houdbaar. Ik maak af en toe een blik open dat ik al meer dan 10 jaar heb. Nu blijft het een moeilijk te controleren zaak, maar ik heb de indruk dat tabak in blik eindeloos houdbaar is. Ik koop dan ook geregeld wat blikken tabak die gewoon een kast in gaan voor de onbekende toekomst. Goedkoper zal hij niet worden, dus leg gerust een voorraadje aan... Ik zou nu wel willen dat ik in de jaren '70 een paar maandlonen aan tabak in blik had ingekocht...

Tabak in plastik pouches of karton droogt, ook ongeopend, wel uit. Misschien dat de gesealde pouches van tegenwoordig (die pakjes die je moet open'scheuren') minder snel uitdrogen, maar daar heb ik nog niet genoeg ervaring mee.

Als tabak alleen maar uitdroogt, niet gaat schimmelen en geen geur van iets anders overneemt, dan is die weer prima te herstellen door hem gewoon weer op de juiste vochtigheid te brengen. Ik gebruik daar filterpapier met een paar druppels water voor, of 'vochtsteenjes' die daar speciaal voor bedoeld zijn. Ik heb hier nog een kartonnen koker met Charles Fairmorn Blantyre mild blend, waar ik elk jaar een klein tabaksdoosje mee vul. Dan zo'n vochtknoop erbij, weekje wachten... Nog altijd even lekker...

Tabak moet je donker bewaren, maar de meeste blikjes en pakken zijn van zichzelf al donker genoeg; kelders of kasten zijn niet zo nodig.

Als een tabak eenmaal open is moet je de vochtigheid wel in de gaten houden, maar tegelijk doe ik ook wel een jaar met een geopende verpakking. Met name mijn 'zondagse' tabak gaat lang mee. Gewoon elke week of elke twee weken eens even goed voelen of hij nog niet te droog wordt, en als dat dreigt even een stukje filterpapier met één of twee druppels water in de verpakking.

Groetm Janneman

frakke

Bericht door frakke »

dan is een koele plaats het best?
dan zou een kelder ideaal zijn fris (en beetje vochtig)
of een kamer waar de verwarming niet brand?

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

http://www.nocturne.org/jason/aging/index.php

Een FAQ lijst (in Engels) over het bewaren van tabak. De schrijver heeft diverse FAQ lijsten genomen en de antwoorden samen gebracht in 1 web site.

Gr.

Marcel

drfretboard

Bericht door drfretboard »

marcel schreef:http://www.nocturne.org/jason/aging/index.php

Een FAQ lijst (in Engels) over het bewaren van tabak. De schrijver heeft diverse FAQ lijsten genomen en de antwoorden samen gebracht in 1 web site.

Gr.

Marcel


Goeie site!!!!

Wooooohh: http://www.nocturne.org/jason/aging/cellargallery.php

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

drfretboard schreef:
marcel schreef:http://www.nocturne.org/jason/aging/index.php

Een FAQ lijst (in Engels) over het bewaren van tabak. De schrijver heeft diverse FAQ lijsten genomen en de antwoorden samen gebracht in 1 web site.

Gr.

Marcel


Goeie site!!!!

Wooooohh: http://www.nocturne.org/jason/aging/cellargallery.php
Die is voorbereid op een nucleaire winter :)
Laatst gewijzigd door AlbertE op 24 okt 2009 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ach, ik denk niet dat pijptabak ooit weer goedkoper gaat worden... Logica leert dat het wel wijs is om eigenlijk een of twee keer mijn complete vakantiegeld om te zetten in tabak; de prijsstijgingen van tabak leveren me vermoedelijk meer winst op dan welk beleggingsfonds ook. En dan is er nog de redelijke zekerheid dat goeie tabakken vroeger of later uit de handel verdwijnen....

Helaas is logica niet altijd even overtuigend...

Groet, Janneman

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

Volgens mij hebben wij pijprokers per definitie een neiging tot hamsteren. :roll:

Sommige cellars op de website hebben zo'n grote voorraad dat rook ik nooit op in mijn leven. Aan de andere kant tegen de tijd dat het bijna onmogelijk word om blikje tabak to scoren (door overheidsmaatregelen cq de klimaat veranderingen) zijn de eigenaren van deze cellars de lachende derde.....

Hmmmmm where is my credit card I need to buy buy buy.................


Gr
Marcel
opzoek naar een hulpgroep voor annonieme pijptabak hamsters

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

we zijn een uitstervend ras, net zoals de tabaksfabrieken, we zullen de geschiedenis in gaan als laatste opleving van de pijp :?
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Ik heb die hamsterneiging ook wel, om toch steeds maar blikje extra te kopen en dat apart te houden.Zeker ook gezien de logica van Janneman dat het niet goedkoper zal worden en er steeds meer tabakken van de markt zullen verdwijnen.

We zijn inderdaad een uitstervend ras, de jacht op de roker is al geopend, als ze straks de sigarettenroker hebben uitgeroeid zijn de sigaren en pijprokers aan de beurt.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ik hoop dat ze er de moeite niet voor nemen, het is immers een minderheid en kost waarschijnlijk teveel. pijproken geniet bij veel mensen toch ook nog enige sympathie. immers hun oude helden rookten pijp :)

ik heb dezelfde hamsterneiging maar tegelijkertijd de drang om alles telkens open te maken en te proberen, ik rook ieder pakje of blikje dat ik in huis heb :roll:
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

De truc is niet 1 blikje van je favoriet te kopen maar twee blikjes. Eentje gaat in de voorraad (die ga ik binnenkort in een kastje op zolder leggen, zodat ze niet onder handbereik zijn), de andere kun je oproken. Als die leeg is haal je weer twee nieuwe, zo bouw je vanzelf een voorraad op.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ik rook te weinig om al echt een favoriet te hebben, ik probeer zo veel mogelijk verschillende tabakken uit. echt een favoriet heb ik dus nog niet.
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Olav Meijer
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 okt 2009 21:33
Locatie: Almere

Bericht door Olav Meijer »

IK heb daarvoor een kleine humidor gekocht (eigenlijk voor sigaren, maar goed) en wat me bij de humidors altijd opvalt (ik heb er meerdere, ook voor mijn sigaren), is dat als je gewoon een goedkope koopt dan is de spons (de bevochtiger) vaak niet goed genoeg voor sigaren. de vochtigheid blijft dan 65-68 hangen, en stijgt niet door. Dus eigenlijk is ie dan gewoon te klein voor sigaren, maar voor de pijptabak vind ik dit persoonlijk altijd prima, af en toe bijvullen met Spa blauw (geen kraanwater!) o.i.d. Helemaal goed.

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Ik heb tot nu toe nog niet veel soorten pijp tabak, niet zo gek ook want rook pas net pijp en niet zo extreem veel. Maar toch wil ik binnenkort een tabak pouch kopen zodat ik niet altijd met pakjes loop te slepen eentje van leder, blijft hier mijn tabak langer goed in? of zijn potten die ik lucht dicht kan afsluiten ook een goed alternatief voor tabak die er langer ligt maar niet zoveel gerookt word? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Bericht door Turin »

Olav Meijer schreef:Iaf en toe bijvullen met Spa blauw (geen kraanwater!) o.i.d. Helemaal goed.
Ik weet niet wat je idee is om spa blauw te gebruiken maar dat mag meer bacteriën bevatten als kraan water en het bevat ook nog eens meer mineralen die je spons vervuilen.

Gedemineraliseerd water is het beste en als je het te pakken kan krijgen medical grade.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Gebruikersavatar
Olav Meijer
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 okt 2009 21:33
Locatie: Almere

Bericht door Olav Meijer »

Turin schreef:
Olav Meijer schreef:Iaf en toe bijvullen met Spa blauw (geen kraanwater!) o.i.d. Helemaal goed.
Ik weet niet wat je idee is om spa blauw te gebruiken maar dat mag meer bacteriën bevatten als kraan water en het bevat ook nog eens meer mineralen die je spons vervuilen.

Gedemineraliseerd water is het beste en als je het te pakken kan krijgen medical grade.
Ik gebruik ook altijd SPA voor mijn sigaren klimaatkast. Kraanwater veroorzaakt schimmel in de elementen en de spons. SPA niet. Maar ik zal eens kijken naar gedemineraliseerd water (waar moet ik zoeken?).

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Olav Meijer schreef:
Turin schreef:
Olav Meijer schreef:Iaf en toe bijvullen met Spa blauw (geen kraanwater!) o.i.d. Helemaal goed.
Ik weet niet wat je idee is om spa blauw te gebruiken maar dat mag meer bacteriën bevatten als kraan water en het bevat ook nog eens meer mineralen die je spons vervuilen.

Gedemineraliseerd water is het beste en als je het te pakken kan krijgen medical grade.
Ik gebruik ook altijd SPA voor mijn sigaren klimaatkast. Kraanwater veroorzaakt schimmel in de elementen en de spons. SPA niet. Maar ik zal eens kijken naar gedemineraliseerd water (waar moet ik zoeken?).
Bijvoorbeeld bij het Kruidvat, daar haal ik altijd een flesje gedemineraliseerd water voor mijn humidor.
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Experiment...

Bij het draadje over rope tabak hadden Stoffle en ik het over vacuum verpakken van tabak (http://pijprokersforum.forum2go.nl/rope ... 00-30.html). Nu heb ik geen grote vacuumzuiger, en in mijn omgeving ken ik ook niemand met zoiets. Dus ik ben zelf maar eens wat aan't experimenteren geslagen.

Uitgangspunt:
Ik zoek een manier om los of in pakjes gekochte tabak lang houdbaar te maken. Grote glazen potten met een rubberring werken goed voor een half jaar, misschien een jaar (als ze goed vol zitten). Als je tabak langer wilt bewaren dan wordt het toch een kwestie van regelmatig controleren of de tabak nog niet is uitgedroogd. Ik wil een voorraad hebben waar ik niet naar hoef te kijken, en de wel meteen gebruiksklaar is als ik eraan wil beginnen (gewoon in glazen pot laten uitdrogen en voor gebruik opnieuw bevochten werkt ook redelijk, maar dat opnieuw vochtig maken kost wel een paar weken als je het goed wil doen).

De vacuum-getrokken tabaksblikken die je in de winkel koopt werken voortreffelijk; voor zover mijn ervaring gaat blijft tabak in z'n blik eindeloos goed, zolang het blik nog niet is open geweest (en dus nog vacuum is). Omdat ik de blikjes qua formaat ook wel prettig vind, zou ik het wel mooi vinden als ik een manier had om die blikjes zelf opnieuw vacuum te trekken. Ideaal voor een blik dat je maar eens in het half jaar wilt roken, maar vooral om andere tabak in zo'n leeg blik te doen en vacuum te trekken en zo lang te bewaren.

Test 1:
Men neme een leeg blik (in dit geval Larssen nr 32). Oven voorverwarmen op 200 graden, blik met deksel dichtgedrukt 10 minuten in de oven. De bedoeling is dat de lucht in het blik warm wordt en uitzet. Als ik het dan uit de oven pak en snel in koud water dompel krimpt de lucht, als ik tegelijk even goed op het blik druk, zou het vacuum kunnen trekken en afsluiten.
10 minuten om... blik uit de oven, oei, het rookt... Auwauwau heet, HEET! Sisssss in koud water... Hmmm... Het blik klotst... Oeps, het deksel valt eraf... Ah, de rubberring in het deksel is finaal verbrand. Net als mijn vingers trouwens. Ik weet niet zeker wat harder stinkt, de verbrande rubber of mijn vingers.
Conclusie test 1: geen goed plan...

Test 2:
Men neme een nieuw leeg blik (in dit geval Capstan Medium). Men brenge in een pan een laagje water aan de kook dat ongeveer even hoog is als het blik (3 cm?). Ik druk de deksel op het blik (dicht) en doe het blik in een plastic zakje zodat er geen water in het blikje kan lopen. Ik hang het blikje een paar minuten in het kokende water, duw het onder met een lepel (ja ja, sommige dingen leer je snel) terwijl ik de bovenrand van het zakje hoog houd. Dan uit het kokend water in in koud water dompelen, waarbij ik weer stevig op de bovenkant van het blik duw (nog steeds met de lepel, jawel). Na een kleine minuut... Yes... Het blik is inderdaad vacuum getrokken! Ik krijg het niet gewoon open, ik moet weer een muntje gebruiken, net als bij een vers blik tabak... Mpfffpop... Dat klinkt prima! Blikje van binnen kurkdroog.
Conclusie test 2: dit zou wel eens de manier kunnen zijn...

Voor verder experimenteren: ik heb tot nu toe lege blikjes gebruikt en weet nog niet of dit met een vol blik even goed gaat (in een leeg blik zit meer lucht die dus gemakkelijker een vacuum trekt). De blikjes die ik nu heb zijn te klein voor de rope tobacco, ik zou hier wel graag 100 gram blikken voor gebruiken. Als mijn huidige blik Neptune leeg is -over meer dan ene maand vermoed ik- ga ik eens verder met experimenteren: tabak in het blik en dan dezelfde oefening opnieuw doen.

In hoeverre dit ook echt lang houdbare tabak gaat opleveren kan ik helaas pas over 5 of 10 jaar zeggen, maar dit lijkt een aardige optie op dit moment.

Groet Janneman.

Gebruikersavatar
Olav Meijer
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 okt 2009 21:33
Locatie: Almere

Bericht door Olav Meijer »

Hoi Janneman, Mag ik je wijzen op iets heel handigs. In de betere sigarenzaak kan je een humi-pack kopen. Dit is een klein zakje (kost misschien 50ct/1euro) die leg je in gedeminiraliseerd water en deze neemt het vocht op. Daarna stop je het in een klein ander zakje. Dit houdt sigaren vochtig. In een afgesloten pot met rubber ring, kan het vocht in principe nergens heen en dit zou je dus bij de tabak kunnen doen. Als je me je adres via de pd stuurt, stuur ik je wel zo'n zakje op. Ze werken top!

Test 2 zou ook top werken op de blikjes. Dat ga ik ook proberen! (met een lepel, bedankt voor de tip :lol: )

Plaats reactie