Het grote 'zoet/aromatic' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: zoete tabak

Bericht door Bart Iron »

(T)

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: zoete tabak

Bericht door Bommel »

Eliminator schreef:Welcome, hoop dat er wat bij zit wat je lekker vindt !

Heb ik toch mooi een knuffel te pakken van één van de weinige dames op dit forum :mrgreen:
Bofkont. (T)
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: zoete tabak

Bericht door St Patrick »

Ik zit het net te lezen, maar mooi gedaan Eli.... Zo je doet zo je ontmoet.
En nu maar hopen dat de zoete tabakken goed bevallen...
@Treva; Laat je weten hoe en wat... Wij zijn nl erg benieuwd...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

tapkastje
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2011 11:29

Zoete tabak # 2

Bericht door tapkastje »

er is me nog steeds niet duidelijk gemaakt wat het zoetst is.
bv vanilla-welk merk tabak?
cherry-""" ?
caramel-"" ?
of andere toevoegingen ?
mijn zoetste die ik nu heb is duidelijk mc baren vanilla cream en ook wel indian summer.
welk merk kunnen jullie mij adviseren om een nog {iets} zoetere aan te schaffen ?
gr tapkastje

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: zoet,zoeter,zoetst

Bericht door Eliminator »

Kijk eens hier, http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=3527 voldoende 'zoete' tips :D

Winslow # 1, Sweet Vanilla Honeydew en de Black Vanilla zijn wat mij betreft aanraders, de meest 'zoete bom' die ik ken is de Bibo van Dan Tobacco een zeer sterke mandarijn smaak en geur.
Mocht je interesse hebben, PB me je adres even en ik doe je graag een sample toekomen.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: zoet,zoeter,zoetst

Bericht door robvoorburg »

Vergeet de Mac Baren 7 Seas Gold Blend niet,
een ernstig zoete tabak, die ik zo nu en dan
best lekker vind uit een meerschuimen pijp.

tapkastje
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2011 11:29

Re: zoet,zoeter,zoetst

Bericht door tapkastje »

tapkastje schreef:er is me nog steeds niet duidelijk gemaakt wat het zoetst is.
bv vanilla-welk merk tabak?
cherry-""" ?
caramel-"" ?
of andere toevoegingen ?
mijn zoetste die ik nu heb is duidelijk mc baren vanilla cream en ook wel indian summer.
welk merk kunnen jullie mij adviseren om een nog {iets} zoetere aan te schaffen ?
gr tapkastje

live sucks,but we do better

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: zoet,zoeter,zoetst

Bericht door Master-Fan »

en een aantal peterson tabakken : de luxe mixture en connoisseur's choice. Niet de zoetste, wel zoet. Alsbo vanilla is ook erg zoet.
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: zoet,zoeter,zoetst

Bericht door pipealicious »

Als je echt een zoet aroma zoekt, niet per se smaak, dan kan je best eens uitkijken naar Winslow nr 1, 2 en W.O Larssen Signature (blauwe doos). De winslow's hebben veel van kokos, marsepein en fruit aspecten, de Larssen signature heeft meer caramel en bosbessen. Allebei zijn zeer hoogwaardige, ook wel prijzige, tabakken.
Qua smaakervaring kan je best naar geperste, sterk gefermenteerde pure virginias gaan. Ik vind rattray's Old Gowrie heel vol en zoet smaken. Met jonge Virginia's moet je oppassen dat het citrusachtige (citroengras) aspect niet gaat overheersen.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: zoet,zoeter,zoetst

Bericht door Toon »

Probeer ook de Reiner Professional eens.
Een heerlijke zoete tabak met een roomnote om van te dromen.
Hij past m.i. een beetje in het rijtje WInslow nr.1 en Harlekin.

Als je wilt stuur ik je een sample.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Re: zoet,zoeter,zoetst

Bericht door AlbertE »

Peterson Sunset Breeze schiet mij als eerste tebinnen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: zoet,zoeter,zoetst

Bericht door robvoorburg »

Rattray's Old Gowrie is een natuurlijk zoete tabak,
een top tabak, ik denk dat tapkastje
kunstmatig zoetgemaakte tabak bedoeld.

Winslow Collector

Re: zoet,zoeter,zoetst

Bericht door Winslow Collector »

Indigo, Planta Black Vanilla, de hier al genoemde Winsløw Nr.1, Solani Nr.113, Bibo, en enkele eenmalige (Limited) editions van Peterson, Larsen en Planta, maar gezien de moeilijke verkrijgbaarheid heeft het weinnig zin die hier te posten.

Ik zie hierboven tabaksnamen waarbij ik denk: "die heeft nog niet iets écht zoets gerookt". :wink:
En natuurlijk: smaken verschillen. Ik vind een Winsløw Harlekin helemaal niet zoet. Het is maar wat je gewend bent, denk ik.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: zoet,zoeter,zoetst

Bericht door Mus »


tapkastje
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2011 11:29

zoete black vanilla

Bericht door tapkastje »

hallo forumleden

ik zou eigenlijk geen nieuwe tabak bij kopen,maar heb me toch weer laten verleiden.
omdat ik nog steeds op zoek ben naar zoet,heb ik nu een blik black vanilla gekocht.
ik kwam deze al diverse keren tegen op het forum en ook de winkelier rade mij dit aan.
ik kwam thuis en natuurlijk meteen het blik open.de zoetheid kwam me tegemoet en ik dacht''yes"".
maar nu ik ondertussen dit schrijf moet ik zeggen dat ik die zoetheid nauwelijks proef.
nu is mijn vraag,zijn er ook zoete tabakken die net zo zoet smaken als ze ruiken?of is dit een illusie?
graag advies aan dit beginnertje.
bvd tapkastje

Whitesnake

Re: zoete black vanilla

Bericht door Whitesnake »

tapkastje schreef:hallo forumleden

ik zou eigenlijk geen nieuwe tabak bij kopen,maar heb me toch weer laten verleiden.
omdat ik nog steeds op zoek ben naar zoet,heb ik nu een blik black vanilla gekocht.
ik kwam deze al diverse keren tegen op het forum en ook de winkelier rade mij dit aan.
ik kwam thuis en natuurlijk meteen het blik open.de zoetheid kwam me tegemoet en ik dacht''yes"".
maar nu ik ondertussen dit schrijf moet ik zeggen dat ik die zoetheid nauwelijks proef.
nu is mijn vraag,zijn er ook zoete tabakken die net zo zoet smaken als ze ruiken?of is dit een illusie?
graag advies aan dit beginnertje.
bvd tapkastje
Tappie
Er zijn zoete tabakken die zo zoet smaken als ze ruiken vb: Peterson Nutty cut, Winslow Harlekin en n° 1, Planta French cognac...Dikke aanraders!
Men heeft me verteld dat Planta ook een zoete vanille heeft.
EN er zijn tabakken die zoet ruiken maar niet zoet smaken...da's mijn ervaring maar als je een zoete tabak wil zijn diegene die ik opnoem zeker "spek voor jouw bek". :D EN ze hebben een geweldige roomnote!! Dus vrouwjte zal bij zijn als je 'n pijp opsteekt. :D
By the way, je hebt een PB van mij.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: zoete black vanilla

Bericht door robvoorburg »

Probeer anders eens een latakia tabak en ontdek wat
de verschillen zijn.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: zoete black vanilla

Bericht door janneman »

Een van de problemen waar je inderdaad tegen aanloopt is dat smaken doorgaans in etenswaar-termen beschreven worden. Maar tabak smaakt toch in verreweg de meeste gevallen om te beginnen naar brand en naar rook, niet naar vanille, chocolade of pruimen. Dat zijn meer de bijsmaakjes die je op den duur gaat ontdekken. Als je lang en veel gerookt hebt dan wordt de 'rooksmaak' een soort van achtergrond, en ga je die andere smaken duidelijker ontdekken.

Verder is er in principe een vrij groot verschil tussen de geur van tabak in blik of pakje, de geur/smaak die de roker ervaart, en de geur die toeschouwers (toeruikers?) meekrijgen.

In de verpakking ruik je doorgaans vooral een 'topping', een geur die aan de tabak is toegevoegd en inderdaad vooral met de geur van de koude tabak te maken heeft. Daarnaast kan een topping ook nog een rol spelen in de roomnote (zie volgende). De toppings hebben doorgaans betrekkelijk weinig effect op de feitelijke smaak met roken, maar ze worden vaak gebruikt om de geur van de koude tabak wat beter aan te passen aan de smaak van tabak.

De omstanders ruiken iets dat vooral als roomnote wordt aangeduid. Hierbij spelen toppings een rol, maar ook de feitelijke smaakstoffen in tabak. Omdat zij alleen de afgekoelde rookresten ruiken krijgen zij vaak een andere indruk dan de roker zelf.

De smaak/geur voor de roker is, zoals ik in het begin al schreef, om te beginnen altijd rokerig. Alle andere smaakelementen zijn daar in feite kleine extra's bij. Maar omdat je went aan die 'brandlucht' worden die bijsmaakjes in feite steeds belangrijker, en op gegeven moment ben je heel goed in staat om de andere smaakonderdelen van de eerste brandlucht af te scheiden.

Aangaande zoet; er is ook nog eens een wereld van verschil tussen 'zoet gemaakte' tabakken zoals cavandisch met vanille, chocolade of rum enerzijds, en 'natuurlijk zoete' tabakken anderzijds zoals Virginia anderzijds. De natuurlijk zoete tabakken zijn veel minder opvallend en veel subtieler zoet dan de op smaak gebrachte tabakken. Vergelijk het ene beetje met thee drinken; er zijn verschillende soorten thee, en de een is zoeter dan de ander. Maar zolang je een of meer scheppen suiker door je thee roert proef je alleen de suiker, de natuurlijke zoeten zijn veel te zwak en subtiel.

Aangaande de misschien wat onaangenaam klinkende term 'brandlucht'; dat is niet negatief bedoeld. Veel rokers -ook ik- houden daar nu net van, en houden daarom ook van tabakken die vooraf extra in de rook worden gehangen, zoals dark Kentucky of Latakia.

Er zijn overigens anderen hier op het forum die meer en beter over smaak en geur kunnen praten dan ik...
Laatst gewijzigd door janneman op 26 dec 2011 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Winslow Collector

Re: zoete black vanilla

Bericht door Winslow Collector »

Aansluitend wat Janneman schrijft, want wat betreft rook & brand versus "geurtje uit de verpakking" heeft hij helemaal gelijk:

Het is ook maar nét waar je gevoelig voor bent.
Persoonlijk haal ik duidelijk de vanille uit die Planta Black Vanilla; ook tijdens het roken haal ik die uit de geur. Niet uit de smaak, want "vanille" proef je niet, dat is een aroma. Zoals je wellicht weet proeft een mens maar 5 verschillende basissmaken: zoet, zuur, zout, bitter en umami (= best als "hartig" te omschrijven). Aardbei is zoet, maar je proeft geen aardbei. Het is een combinatie van zoet proeven, aardbei ruiken en bepaald mondgevoel. Zo bouwen wij onze "aroma- en smakendatabank" op. Openen we een potje aardbeienjam, dan weten we al wat we kunnen verwachten aan smaak en aroma.

Maar terug over die Black Vanilla. Vanille is nauw verwant aan kruidnagel en kaneel. Als jij daar gevoeliger voor bent, zul je deze tabak eerder als kruidig, dan als zoet ervaren.

Aromaherkenning en -benoeming is complex en moeilijk voor de meeste mensen. Wel een van de mooiste ontdekkingstochten in het Land van het Grote Genieten (= voedsel, drank en tabak). Blijf ontdekken, laat je emotioneel raken door wat je ruikt en proeft en vat het allemaal niet meteen te technisch op. Genieten is belangrijk, en zonder een enkele tegenvaller zo af en toe, zul je nooit het goede waarderen en de toppertjes herkennen. :wink:

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: zoete black vanilla

Bericht door pipealicious »

Ik vind doorgaans de natuurlijke zoetheid van zuivere virginia, qua smaak, zoeter overkomen dan bepaalde aromatische blends.
Ook de roomnote van pure virginia is vaak zoeter dan die van aromaten. Ik heb nog maar 1 keer echt een zoete smaak en aromabeleving gehad met een aromatische tabak: W.O. Larssens Signature. Op een geoie avond had ik waarschijnlijk net de juiste dingen gegeten of gedronken, de pijp precies goed gestopt, de vochtigheid van de tabak precies goed, alle planeten in de juiste positie, en jawel, het voelde en smaakte alsof ik een roomsoesje of zoeiets aan het eten was. Maar dat is dan ook de enige keer dat ik echt ook heb geproefd wat ik ook in het blikje rook.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: zoete black vanilla

Bericht door robvoorburg »

Eigenlijk beschrijf je precies waar iedere pijproker
naar streeft, namenlijk het optimale genot uit die
paar gram te halen, ongeacht de tabak.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Zoete tabak # 2

Bericht door Eliminator »

Ik heb je 'zoet, zoeter, zoets' topic en de 'zoete black vanilla' topic even samengevoegd tapkastje, de laatste ging niet zozeer om de black vanilla maar juist om andere tabakken en dus werd het weer een algemeen 'zoet topic', heb het geheel hernoemd naar 'Zoete tabak # 2'. (Dit omdat we sowieso al een 'zoete tabak'-topic hadden van Treva, zie hier : http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=3527 )
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: zoet,zoeter,zoetst

Bericht door Paasei »

pipealicious schreef:...Ik vind rattray's Old Gowrie heel vol en zoet smaken. Met jonge Virginia's moet je oppassen dat het citrusachtige (citroengras) aspect niet gaat overheersen.
Great minds think alike... ik wilde net hetzelfde zeggen.
Er is ook 'zoet' zonder toevoegingen !
Koninklijke Eikel Des Forums.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Zoete tabak # 2

Bericht door robvoorburg »

Twee zaken vallen mij bij de meeste starters op, zoete
tabak en een churchwarden. Voor zover het klopt wat
ik denk pas ik in dat beeld.
Later wanneer je de techniek machtig bent, begin je
hopelijk ook meer open te staan zijpaden in te slaan.
Dat ervaar ik naast het genot dat een pijpvol je schenkt
als een van de aardige bijkomstigheden van onze hobby.

Ik wilde dat even kwijt omdat ik zowel vroeger als nu wel
eens tegen een tabak aanliep waarvan mijn neus zei dit
nooit.
Juist in je pijp stoppen, dat blijken in de regel juwelen te
zijn. Mijn laatste ervaring met zo'n nee-tabak was een sample
dat Martin mij heel aardig opstuurde: DTM Christmas Tobacco.
Vanmiddag van genoten.

Om dat tegenstrijdige te ontdekken is het helaas zaak als starter
toch enige tijd te roken waarvan je gevoel je aanvankelijk zegt
wat lekker is.
Recensies lezen is aardig en leerzaam, maar er zelf achter komen
geeft de grootste voldoening.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Zoete tabak # 2

Bericht door Martin Romijn »

Fijn dat het sample je smaakte Rob !
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zoete tabak # 2

Bericht door Bommel »

Martin Romijn schreef:Fijn dat het sample je smaakte Rob !
Vertel mij wat, ik durf het laatste plukje niet op te roken, zo kan ik er langer van genieten. :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zoete tabak # 2

Bericht door Bommel »

Meer eerdere post even terzijde.
Recensies lezen geeft je een richting aan.
Maar onthou goed dat dat slechts belevingen zijn van anderen, in een andere hoedanigheid, in andere omstandigheden en wellicht in andere emotie-modus dan de lezer in kwestie.
Ik laat mij niet leiden door recensies, maar wekken wel soms mijn interesse.
Als dat gebeurd dan koop ik de betreffende tabak, omdat ik dan zelf kan beoordelen of het een blijvertje is of niet.
Echter vaak kan ik dat pas als de pouche of blik op is, of zelfs als ik ze vaker gekocht en gerookt heb.
Dus start met de ontdekking en laat je verrassen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Zoete tabak # 2

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Volgens mij is clan ook erg zoet.
The eagle flies alone!

Jaauwk
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 apr 2012 13:52
Locatie: Flevoland

Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Jaauwk »

Goedemorgen,

Ik zou graag een lekker zoete aromatische tabak aan schaffen. ik hoop dat er hier "zoetrokers" zijn die mij van advies kunnen dienen want ik zie nu door de bomen het bos niet meer. Ik Heb waarschijnlijk te veel info tot me genomen bij diverse internet pagina's.

Jullie menig en advies in dezen stel ik erg op prijs, het is juist hierom dat ik me heb gemeld op dit uitstekende forum.

in afwachting van advies,

Groeten,

Jaauwk
De pijp is voor de gekwelde ziel als de streling van een moeder voor een ziek kind.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Aromatics

Bericht door Paasei »

Het is vooral de vraag 'hoe zoet wil je gaan?'

Ik denk dat Winslow Collector je hierop best kan antwoorden, de zoetkenner bij uitstek.

Ikzelf heb het meer voor de niet gesausde tabakken. De laatste tijd echter ben ik de 'licht' gearomatiseerde tabakken aan het ontdekken.

1 tabak is hier al dikwijls gen(r)oemd, en die kan ik ook best smaken : Kentucky Bird.
En voor de Nederlanders (want niet verkrijgbaar in België) : Neptune.
(ik moet toch echt de grens nog es over om die ook eens te testen)
Koninklijke Eikel Des Forums.

Plaats reactie