Eindelijk is het zover, de forumtabakken ter ere van 5 jaar PRF zijn klaar! Het was een lange rit die nog even gaat voortduren met de distributie (daarover later meer) maar in ieder geval is het belangrijkste nu af. Ik zal over het hele proces nu niet al te veel uitweiden, dat komt wel in een blogpost van me. Bovendien heeft Hans het hieronder al mooi verwoord.
Dit zijn de 3 forumtabakken geworden:
Brullende Leeuw

Toen duidelijk werd dat K&K de latakia-mixture niet volgens mijn wensen zou maken besloot ik terug te vallen op plan B, een al bestaande tabak gebruiken. Ik wist meteen welke ik wilde alleen was het de vraag of ik hem ook zou kunnen krijgen. En dat kon gelukkig. Het is een prachtig uitgebalanceerde blend met lichte en rode virginia's, latakia, oriëntaalse tabakken, wat black cavendish en een snufje perique.
Voor het artwork heb ik me laten inspireren door de eenheid die de Belgi... ehr... Vlaamse (

) en Hollandse forumleden vormen. De leeuw vormt een mooie gezamenlijke symboliek dus ook vandaar de naam "Brullende Leeuw"
Genietmoment

Een van mijn ideeën voor de aromatische forumtabak was om iets te doen met koffie. Van origine ben ik Brabander waar een lekker "bakkie leut" gemeengoed is. Maar koffie is wel erg moeilijk om te verwerken in een tabak, het heeft de neiging tot overheersen. Toch zijn Hans, K&K en ik erin geslaagd een heerlijke mixture te creëren door de toevoeging van vanille. Er zit voornamelijk black cavendish in aangevuld met gouden virginia's en een beetje burley.
Voor het artwork heb ik me laten inspireren door koffie en mooie vrouwen. Voor de meeste mannen wel een genietmoment

Ook vond ik het leuk om een vrouw op de voorkant te zetten met het oog op ons vrouwelijk forumlid, MilleLuci.
Janneman Flake

Op de Rotterdam meeting begin vorig jaar kregen we het over Janneman, dat hij veel heeft betekend voor veel beginnende pijprokers. Vele van ons zijn op het forum gekomen door de filmpjes of het Pijpenboek van Janneman. Zou het niet leuk zijn om hem te eren met iets? Vroegen we ons af. Op dat moment was het hele forumtabak verhaal net begonnen dus ik zei van, is het geen leuk idee om Janneman te eren met een forumtabak? Iedereen was het er mee eens en het idee heb ik gehouden door alle woelige wateren heen. Dus Janneman, bedankt voor het inspireren van velen hier!!!
De flake is erg natuurlijk, vol van smaak en interessant en bevat rode virginia's, firecured bruine virginia's en een beetje perique om het geheel mee af te ronden.
Het artwork slaat natuurlijk op een andere hobby van Janneman, vliegeren.
Hans Wiedemann van HU tobacco met wie ik heb samengewerkt wilde ook graag een woordje richten tot ons:
Beste vrienden van de tabakspijp ,
een lang project bereikt zijn climax , de presentatie van de behaalde resultaten. Ik heb geen ervaring wat te schrijven in een dergelijk geval, maar ik wil me toch graag ontdoen van een paar gedachten.
Ten eerste , ik ben echt blij dat we zijn gekomen tot waar we nu zijn ondanks vele tegenslagen. Het zag er vaak naar uit dat we de finish van het project niet zouden halen en zowel Arno als ik hebben vaak het bijltje erbij neer willen gooien. Het is gewoon moeilijk een weg te vinden tussen de commerciële (financiële) belangen van fabrikanten en de passie van de genieters. Van het idee om drie volledig nieuwe tabakken te maken voor het project kwam dan helaas ook niets. De paar gemengde tabakken voldeden niet aan Arno zijn standaard en daarom hebben we besloten de voorkeur te geven aan al reeds bestaande tabakken. Alleen de aromatische blend is nieuw, gelukkig met een uitstekend resultaat.
Ook op zoek naar de juiste tabak, deze moet ook niet beschikbaar zijn op elke hoek, hadden we vele tegenslagen. Arno was de zaak dienend zeer compromisloos wat het resultaat duidelijk ten goede kwam. Ik denk dat Arno met deze drie tabakken het beste heeft weten te krijgen van wat er verkrijgbaar was. Ik ben er trots op dat we in staat waren tabak te krijgen van een zeer hoog niveau die in Duitsland niet verkrijgbaar is. Tabak is natuurlijk een kwestie van smaak, maar technisch gezien is alles aan deze tabak gewoon goed. Karaktervol, uitgebalanceerd en zeer interessant .
En dat bezorgt me zo veel vreugde en ik hoop, ben ervan overtuigd, dat jullie dat weten te waarderen.
De bekroning van dit project zijn de geweldige labels van Arno. Nogmaals, hij was erg compromisloos wat is weerspiegeld in het resultaat . Met de labels heb ik persoonlijk niets te maken, maar ik ben er enorm trots op. De tabak blikjes zien er gewoon zo mooi uit!
Mijn persoonlijke grootste angsten zijn gelukkig niet bewaarheid geworden. Dat hier het forum zo loyaal meewerkt is bijna niet te geloven en versterkt mijn mening dat mijn deelname aan dit project de juiste keus was. Zoiets zou ondenkbaar zijn in Duitsland - daarvoor mijn grote dank.
Zo, nu heb ik genoeg gezegd, de tabak moet nog worden geproduceerd en overgedragen aan Arno.
Ik dank jullie nogmaals voor het slagen van dit project wat waarschijnlijk uniek is in Europa. Ik wens jullie veel plezier met de tabakken.
Groeten,
Hans