Tabak en de Nederlandse douane

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
kenny001
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 dec 2013 14:16
Locatie: heusden zolder

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door kenny001 »

hoe zit het dan wanneer je sampels van tabak ruild van belgie naar nederland
heeft de duane hier ook een rol in of kan het geen kwaaad omdat het kleine hoeveelheden zijn

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Paasei »

Dan zit je meestal onder de toegestane hoeveelheden die je vrij mag rondzeulen binnen de eu.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door dinck »

Gewoon samplezakjes in dichte enveloppe versturen, briefpost gaat bij mijn weten niet door de douane tenzij er een verdenking is (je moet niet op de enveloppe schrijven dat zij tabak bevat, natuutrlijk).
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Huub »

Hallo,

Een kennis van me in de US stuurde mij op 9 december een blikje van de de nieuwe GL Pease Tabak Sixpence. Ik had me daar zeer op verheugd.
Het werd maar niet bezorgd en ik dacht dat het met de drukte van postbezorging te maken had rond de Kerstdagen.
Afgelopen zaterdag stuurde hij mij een mail dat het pakje bij hem was terug gekomen waarop een gele sticker was geplakt met de tekst:
" Return to sender - Importation Prohibited ".

Iemand van jullie al eens een dergelijke ervaring gehad?

Fijne avond verder,

Huub

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Eliminator »

Persoonlijk nog niet, weet wel dat een forumgenoot een mooie collectie sigaren is misgelopen op een soortgelijke manier.
Ook dé reden dat ik altijd, zeker bij nieuwe leden, blijf waarschuwen.
Vaak gaat het goed, maar het mag niet, risico is en blijft altijd aanwezig.
Denk overigens dat het het land nog niet eens verlaten had, als het hier onderschept was had het waarschijnlijk in beslag worden genomen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Huub »

Eliminator schreef:Persoonlijk nog niet, weet wel dat een forumgenoot een mooie collectie sigaren is misgelopen op een soortgelijke manier.
Ook dé reden dat ik altijd, zeker bij nieuwe leden, blijf waarschuwen.
Vaak gaat het goed, maar het mag niet, risico is en blijft altijd aanwezig.
Denk overigens dat het het land nog niet eens verlaten had, als het hier onderschept was had het waarschijnlijk in beslag worden genomen.

Hallo Peter,

De gele label die op het pakje geplakt was is daar op aangebracht door de Dutch Customs, aldus mijn Amerikaanse kennis.

Ik bestel al zo'n vijftien jaar tabak en heb dat nog nooit meegemaakt.

Fijne avond,

Huub
Laatst gewijzigd door Huub op 29 dec 2014 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door dinck »

Hallo Huub,

dat is niet leuk. Ik neem aan dat je kennis de inhoud niet heeft gedeclareerd als een blik tabak, wat dus zou inhouden dat het pakje is geopend door de douane. Dat mogen ze doen, het is mij ook al eens overkomen met een zending reserveonderdelen voor een platenspeler, maar och heb ik de indruk dat het gaat om steekproeven. Als mijn zus of ik een pakje sturen naar mijn neef in de VS word het door de Amerikaanse douane altijd geopend. Het zou best kunnen dat het beleid nu wordt aangescherpt, niet eens vanwege accijnsen maar mogelijk met terroristisc materiaal in het achterhoofd.

franz
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door robvoorburg »

Aan zoiets zat ik ook te denken.

Godfrey59

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Godfrey59 »

Waarschijnlijk heeft dit te maken met hoe het verpakt en met wie het verstuurd is . De Nederlandse Douane gaat nooit iets terug sturen op hun kosten wat eigenlijk gewoon ingevoerd mag worden . Dat de ontvanger er invoerrechten en btw over moet betalen is een tweede maar voor hun mooi meegenomen . Je had dit gewoon thuis gekregen met netjes een acceptgiro erbij te voldoen aan de schatkist binnen 14 dagen . ( uit ervaring 2x meegemaakt in 25 jaar tijd :wink: )

Producten die echt niet mogen ( ook al betaal je er btw en invoerrechten op ) Hiervan moeten je ze wettelijk in kennis stellen dat dit bij hun onderschept is en niet Nederland in mag . Vervolgens moet je tekenen dat je er afstand van doet en wordt het vernietigt of op je eigen kosten retour gestuurd . Waarna er idd een gele prohibted sticker voor de retourzending op gaat in de USA .

Zelf denk ik dat het pakje niet Amerika uit is geweest maar een overijverige US customs beambte mee aan de slag is geweest,

Godfrey

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door dinck »

Ik geef toe, ik was aan het speculeren. Wat werkelijk is gebeurd zou makkelijk na te gaan zijn met een track-and-tracenummer. Ik volg mijn bestellingen altijd on line.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Huub »

Hallo Godfrey en Franz.

Ik heb Tim in de US gisteren gevraagd naar het een en ander inzake de verzending.
Vanmorgen las ik zijn antwoord.
Nu hij het pakje heeft terug ontvangen vraagt hij zich ook af hoe het kan.
Hij heeft het verzonden via USPS met een Track & Trace System.
Hij is het T & T nummer bij USPS gaan opzoeken en hem is gebleken dat het pakje op 11 december is verzonden vanuit Miami International Airport en 14 december op Schiphol Airport is aangekomen. Ook de terugkomst bij hem was op het T & T System vermeld.
Hij had op het US Customs label aangegeven dat het pakje 50 gram tabak bevatte en tevens vermeld dat het een GIFT betrof, met de werkelijke waarde van de inhoud t.w. $ 9,50.
Volgens Tim is het pakje niet open geweest.

Hij en ik begrijpen hier niets van. Hij heeft me wel eens vaker tabak gestuurd. Juli l.l. nog twee blikjes Red Ribbon van MCCranies.
Dat pakje werd gewoon bij mij bezorgd zonder enig probleem of betaling van kosten.
Zelf heb ik nog niet zo lang gelden een bestelling gedaan bij Smokingpipes.com van een tabak die Rich niet verkoopt. Dat bedrijf vermeldt altijd de inhoud en de waarde. Toen was er ook geen probleem.

Ik denk dat bij de douane hier een rookie aan het werk is geweest.

Fijne dag verder,

Huub

Godfrey59

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Godfrey59 »

Hallo Huub . Pakje ook nog niet open geweest ?? vreemde zaak . Je kunt op een scan wel de inhoud zien maar niet aflezen of het een legaal product / merk met banderol o.i.d is . Ik denk idd dat ze een fout gemaakt hebben . Was er wel voldoende porto betaald ?

Maar gewoon opnieuw versturen . Niets op de buitenzijde vermelden . Lukt het niet laat ik deze tabak bij de volgende bestelling wel voor je meekomen .

Godfrey

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door dinck »

Hallo Huub, Godfrey, als er op het pakje staat dat er tabak in zit dan hoeft het niet ope te zijn geweest om vast te stellen dat er sprake is van contrabande. De regels zijn duidelijk, formeel mag je alleen zelf bij binnenkomst in Nederland een bepaalde hoeveelheid tabak meenemen. dat het in het verleden goed ging komt alleen omdat de behandelende douanier ziijn/haar werk niet goed deed ofwel door niet te kijken naar het formulier of door een oogje toe te knijpen. Dergelijke problemen hadden voorkomen kunnen worden door de inhoud aan te geven als 'hobby supplies' of ietsdergelijks.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Arno »

Ik laat altijd precies opschrijven wat erin zit! Er is geen douanier die een pakje met opschrift "Merde de Cheval" openmaakt wat er ook nog naar ruikt :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
wulle
Berichten: 135
Lid geworden op: 16 feb 2012 12:34
Locatie: erps-kwerps,Belgie

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door wulle »

Schengen = vrij verkeer van goederen en personen .....


wulle

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door The_Undertaker »

Arno schreef:Ik laat altijd precies opschrijven wat erin zit! Er is geen douanier die een pakje met opschrift "Merde de Cheval" openmaakt wat er ook nog naar ruikt :wink:
:lol: :lol: :lol:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Winslow Collector

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Winslow Collector »

wulle schreef:Schengen = vrij verkeer van goederen en personen .....


wulle
Eerst even kijken wat het verdrag inhoudt, want wél "vrij" verkeer van personen (geen visum nodig en zo goed als geen grenscontroles), niet van goederen. En zéker niet van accijnsgoederen zoals tabak.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdragen_van_Schengen

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Arclaud »

WC,

Mulle doelt ongetwijfeld enkel op de landen die tot de Schengenzone behoren en niet tot het eigenlijke Verdrag.

Toch gaat het vrij verkeer van goederen verder dan de Schengenzone. Dat goederenverkeer wordt namelijk geregeld door het Verdrag van Maastricht, dat stelt dat EU-landen moeten worden aanzien als één grondgebied. De goederen die over de binnengrenzen verhandeld worden zijn in regel niet meer aan douane-controles onderworpen.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Paasei »

Arclaud schreef:WC,

Mulle doelt ongetwijfeld enkel op de landen die tot de Schengenzone behoren en niet tot het eigenlijke Verdrag.

Toch gaat het vrij verkeer van goederen verder dan de Schengenzone. Dat goederenverkeer wordt namelijk geregeld door het Verdrag van Maastricht, dat stelt dat EU-landen moeten worden aanzien als één grondgebied. De goederen die over de binnengrenzen verhandeld worden zijn in regel niet meer aan douane-controles onderworpen.
Behalve dan alcohol, tabakswaren, auto' en motorfietsen, verzekeringen dacht ik zelfs...
Je rijdt er zo de grens mee over, maar je kan nog steeds gecontroleerd worden door vliegende brigades.
Koop maar eens een (nieuwe of tweedehands) auto of motor in een ander EU land, en probeer die in België ingeschreven te krijgen.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Godfrey59

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Godfrey59 »

Paasei schreef:
Arclaud schreef:WC,

Mulle doelt ongetwijfeld enkel op de landen die tot de Schengenzone behoren en niet tot het eigenlijke Verdrag.

Toch gaat het vrij verkeer van goederen verder dan de Schengenzone. Dat goederenverkeer wordt namelijk geregeld door het Verdrag van Maastricht, dat stelt dat EU-landen moeten worden aanzien als één grondgebied. De goederen die over de binnengrenzen verhandeld worden zijn in regel niet meer aan douane-controles onderworpen.
Behalve dan alcohol, tabakswaren, auto' en motorfietsen, verzekeringen dacht ik zelfs...
Je rijdt er zo de grens mee over, maar je kan nog steeds gecontroleerd worden door vliegende brigades.
Koop maar eens een (nieuwe of tweedehands) auto of motor in een ander EU land, en probeer die in België ingeschreven te krijgen.
Auto,s , motorfietsen e.d is in Nederland geen probleem om deze in Duitsland of zo in te kopen . Je kunt hiervoor een appart eendagskenteken en verzekering voor aanvragen . Auto ophalen inclusief de papieren natuurlijk en gewoon mee naar huis rijden . Vervolgens aanmelden bij de Douane als ingevoerd . Hierna worden de papieren en chasisnummer door hun gecontroleerd en kun je het ding voor keuring en kenteken aanmelden . Geen enkel probleem . Alleen auto,s van buiten europa is wat meer werk ivm niet voldoen aan bepaalde richtlijnen zoals E.U gemerkte koplampen e.d .

Godfrey

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Paasei »

Wel dat bedoel ik net, Fred.
Als het echt vrij verkeer was, zou je'm gewoon moeten kunnen kopen waar je wil en inschrijven in je verblijfplaats zonder al die rompslomp.
Je schrijft het zelf 'aanmelden bij de douane'... en daarna ook nog naar de keuring, ook al is het een spiksplinternieuwe. (autokeuring in BE is pas verplicht vanaf het vierde jaar, geen idee hoe dat in NL is, maar een ingevoerde - zelfs vanuit een eu land - moet toch eerst gekeurd worden)
Koninklijke Eikel Des Forums.

Godfrey59

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Godfrey59 »

Paasei schreef:Wel dat bedoel ik net, Fred.
Als het echt vrij verkeer was, zou je'm gewoon moeten kunnen kopen waar je wil en inschrijven in je verblijfplaats zonder al die rompslomp.
Je schrijft het zelf 'aanmelden bij de douane'... en daarna ook nog naar de keuring, ook al is het een spiksplinternieuwe. (autokeuring in BE is pas verplicht vanaf het vierde jaar, geen idee hoe dat in NL is, maar een ingevoerde - zelfs vanuit een eu land - moet toch eerst gekeurd worden)
In Nederland is autokeuring voor een nieuwe ook pas verplicht vanaf het derde jaar . Maar koop je een nieuwe in Duitsland of Belgie :wink: moet hij toch voor kenteken keuring aangemeld worden , Douane papieren en BPM betaald en nog wat andere ongein . Was het maar zo makkelijk als je omschrijft . Het zou wel zo moeten dat ben ik helemaal met je eens , maar zover zal het wel nooit komen . Heeft ook te maken met geld en eraan willen verdienen en onze staatskas spekken .

Godfrey

Winslow Collector

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Winslow Collector »

Godfrey59 schreef:
Paasei schreef:Wel dat bedoel ik net, Fred.
Als het echt vrij verkeer was, zou je'm gewoon moeten kunnen kopen waar je wil en inschrijven in je verblijfplaats zonder al die rompslomp.
Je schrijft het zelf 'aanmelden bij de douane'... en daarna ook nog naar de keuring, ook al is het een spiksplinternieuwe. (autokeuring in BE is pas verplicht vanaf het vierde jaar, geen idee hoe dat in NL is, maar een ingevoerde - zelfs vanuit een eu land - moet toch eerst gekeurd worden)
In Nederland is autokeuring voor een nieuwe ook pas verplicht vanaf het derde jaar . Maar koop je een nieuwe in Duitsland of Belgie :wink: moet hij toch voor kenteken keuring aangemeld worden , Douane papieren en BPM betaald en nog wat andere ongein . Was het maar zo makkelijk als je omschrijft . Het zou wel zo moeten dat ben ik helemaal met je eens , maar zover zal het wel nooit komen . Heeft ook te maken met geld en eraan willen verdienen en onze staatskas spekken .

Godfrey
Juist, spekken van de roverheid. :evil: Dát is de ware reden achter al die dingen. En controle over jouw leven.

Als er echt VRIJ verkeer zou zijn, ook van personen overigens, zou ik me zonder inmenging van welke roverheid dan ook, elders moeten kunnen vestigen. Dus gewoon een huis huren/kopen in een ander land en "vrij" daar naartoe kunnen verhuizen. Maar nee hoor: je moet je uitschrijven van het ene land, inschrijven in het andere land. Dus niets vrij. Het enige dat "vrij" is, is wanneer je tijdelijk een ander land wil bezoeken, dus niet om je te vestigen. Echt even vluchtig verkeer mag dan "vrij". Behoudens alle controlecamera's die je overal in de gaten kunnen houden, dus nog steeds niet vrij. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Arclaud »

Paasei schreef: Behalve dan alcohol, tabakswaren, auto' en motorfietsen, verzekeringen dacht ik zelfs...
Je rijdt er zo de grens mee over, maar je kan nog steeds gecontroleerd worden door vliegende brigades.
Koop maar eens een (nieuwe of tweedehands) auto of motor in een ander EU land, en probeer die in België ingeschreven te krijgen.
Wat betreft de export van voertuigen, diegenen die een wagen in het buitenland kopen en daarmee naar hier rijden houden zich vaak niet aan de Belgische wetgeving.

Zo is het een inwoner van België niet toegestaan om met een wagen te rijdende in het buitenland is ingeschreven, tenzij het een huurwagen of een bedrijfswagen betreft. In dat laatste geval moet er ook een btw-attest in de wagen liggen ter bewijs dat de werkgever de nodige belastingen heeft betaald aan onze staat. Ik zie mensen vaak genoeg rondrijden in een wagen met Nederlandse of Luxemburgse nummerplaat. Die rijden willens nillens jaren met zo'n wagen waarvoor ze geen cent betalen en zijn in de meeste gevallen goed genoeg op de hoogte van de wetgeving terzake. Als ze dan betrapt worden, dan legt de overheid aanzienlijke boetes op.

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de tijdelijke Duitse nummerplaten, die met het gele vakje aan de rechterkant, die heel vaak worden gebruikt voor de export van wagens. Die zijn enkel geldig op Duits grondgebied. Er moet een transitplaat worden gebruikt voor het exporteren van die voertuigen.

Verder heb ik er geen ervaring mee en ben ik er allemaal niet zo van op de hoogte.

Dat al die regels, en vooral de uitzonderingen, het leven er niet makkelijker op maken, daar zijn we het denk ik wel over eens.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

mafkACE
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 nov 2014 16:28

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door mafkACE »

Arclaud schreef:
"Zo is het een inwoner van België niet toegestaan om met een wagen te rijdende in het buitenland is ingeschreven, tenzij het een huurwagen of een bedrijfswagen betreft."
In nederland is dat ook zo. Een oom van mij woont in belgie, maar ik mag met zijn auto niet op de nederlandse weg in een controle komen...

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door The_Undertaker »

mafkACE schreef:
Arclaud schreef:
"Zo is het een inwoner van België niet toegestaan om met een wagen te rijdende in het buitenland is ingeschreven, tenzij het een huurwagen of een bedrijfswagen betreft."
In nederland is dat ook zo. Een oom van mij woont in belgie, maar ik mag met zijn auto niet op de nederlandse weg in een controle komen...
Wel als je het voor die tijd even gaat melden via dit formulier en de auto niet langer dan twee weken gebruikt.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

mafkACE
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 nov 2014 16:28

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door mafkACE »

The_Undertaker schreef:
mafkACE schreef:
Arclaud schreef:
"Zo is het een inwoner van België niet toegestaan om met een wagen te rijdende in het buitenland is ingeschreven, tenzij het een huurwagen of een bedrijfswagen betreft."
In nederland is dat ook zo. Een oom van mij woont in belgie, maar ik mag met zijn auto niet op de nederlandse weg in een controle komen...
Wel als je het voor die tijd even gaat melden via dit formulier en de auto niet langer dan twee weken gebruikt.
die weblink werkt niet, maar dan nog, als ik "even" de auto moet lenen ivm de trekhaak/aanhanger bijvoorbeeld, dan zit je er al in.

maar los daarvan, het mooiste vind ik dat bijv een belg, die geen belasting betaalt in nederland, wel met iedere auto in nederland mag rijden, maar de nederlander die wel belasting heeft betaald voor zijn auto, dat niet mag...

typisch nederlands ;)

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Arclaud »

mafkACE schreef: maar los daarvan, het mooiste vind ik dat bijv een belg, die geen belasting betaalt in nederland, wel met iedere auto in nederland mag rijden, maar de nederlander die wel belasting heeft betaald voor zijn auto, dat niet mag...

typisch nederlands ;)
Dat gaat hier ook zo, mafkACE.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door Freark »

Arno schreef:Ik laat altijd precies opschrijven wat erin zit! Er is geen douanier die een pakje met opschrift "Merde de Cheval" openmaakt wat er ook nog naar ruikt :wink:
Stomtoevallig kreeg ik gisteren een pakje met o.a. een blikje Merde de Cheval binnen. Ik was toch wel blij dat er niet precies opstond wat er in zat. :D
Bij het openmaken van het pakje rook ik slechts een lichte -aangename- geur van de bulkverpakking Esoterica Pembroke. Voor de merde moet ik wachten tot ik het blikje openmaak... :roll:
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Tabak en de Nederlandse douane

Bericht door dinck »

Bij sommige niet luchtdicht verpakte bulkverpakkingen is de tabaksgeur veel sterker, misschien is het alleen aan gemechaniseerde sorteer- en behandelinrichtingen te danken dat deze niet herkend worden...
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Plaats reactie