Tabak en de Nederlandse douane

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door janneman »

Heel ruwweg dus 4 euro belasting voor 50 gram, plus de prijs van tabak met zijn eigen btw... Je snapt ineens waarom zelfs de goedkopste tabak ondertussen 6 euro kost. Nu heb ik geen idee voor wat voor prijs je 'onbelaste' tabak kunt inkopen, en het gedoe met verpakken en banderollen gaat vast ook niet meevallen. Aan de andere kant klinkt het wel aantrekkelijk; een privé import van Semois opzetten om in elk geval zelf een gestage toevoer te hebben... :D :D :D
(geen ondernemer hier, het zweet breekt me al uit bij de gedachte aan het bijbehorende papierwerk!)
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Winslow Collector

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Winslow Collector »

janneman schreef:Nu heb ik geen idee voor wat voor prijs je 'onbelaste' tabak kunt inkopen, en het gedoe met verpakken en banderollen gaat vast ook niet meevallen.
Ik weet wel wat "onbelaste" tabak ongeveer kost: reken grofweg tussen de € 1,75 en € 2,- per 50 gram (€35 tot €40 per kg). Om jouw rekenwerk te volgen op basis van een pakje van 50 gram. Dus zo'n € 4,- accijns, dan de BTW, de verpakking, en de kosten van het bedrijf terugverdienen (gebouw, salarissen, transportkosten, enz.). Dan pas winst maken, wat ga je dan als consumentenprijs rekenen voor jouw pakje van 50 gram tabak? Geloof me, het is als startend importeur geen sinecure om hierin te beginnen. Hier is door Rudi en mij al uitvoerig naar gekeken en reken maar dat Rudi de weg weet in dit wereldje.

Wat punten om over te denken:
Per prijsstelling van de tabakken (bijvoorbeeld 10 verschillende consumentenprijzen voor 20 verschillende tabakken) moet je banderollen bestellen. Die accijnsstickertjes, dus. En die bestel je niet met 20 tegelijk, als je begrijpt wat ik bedoel: die bestel je per rol. Dat is nogal wat voor-financieren.

Tabakken inkopen gaat vaak om grotere hoeveelheden. Dus ook weer behoorlijk investeren en voor-financieren.

Dan moet je een accijnsdepot hebben, waar je de nog onbelaste tabakken bewaart.

Dan de verpakkingen laten maken, de bedrukking regelen inclusief de waarschuwingsteksten.

Nieuw in de wetgeving is, dat je bij prijsverhogingen (= staatsgedwongen accijnsverhogingen) niet meer jouw voorraad geprijsde tabakken nog mag uitverkopen. Je moet die voorzien van nieuwe banderollen/prijzen.

En dat alles is nog wel realiseerbaar..., maar dan komt het:
Hoe groot is het distributieapparaat waarvan je gebruik gaat maken? Wie gaat jouw afzetmarkt bewerken? Vertegenwoordigers? De verkoop onderbrengen bij bestaande verkooporganisaties? Zelf iets opzetten? Hoeveel winst denk je te kunnen maken om de kosten (incl. personeel, transport, gebouw, enz) te betalen? Hoeveel denk je te (moeten) verkopen om uit de kosten te komen? Hoe lang heb je de tijd om de ROI (Return On Investment) te bereiken? Moet je geld lenen voor zoiets of kun je het uit eigen zak financieren?

En dan nog: de administratie is "killing": zowat elke gram tabak moet verantwoord kunnen worden. ZEER STRENGE regelgeving.

Het is prima te doen, maar tegenwoordig moet je dan meteen groot beginnen. En eerlijk gezegd zou ik met het geld, dat nodig is om GROOT te starten, liever andere dingen doen dan zo'n enorme gok aangaan.

Tenminste, mijn 2 cents over dit onderwerp (2 cents exclusief accijns en BTW :wink: ).

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Mus »

Jammer... ik had al wilde dromen over de Nederlandse pijptabakmarkt overspoelen met semois en allerlei lekkers van o.a. Samuel Gawith en Robert McConnell, en Arno aanstellen als tabaksmenger voor de Inner Circle :mrgreen:

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Turin »

wil je goed koop roken begin een imkerij imker tabak kost bijna niks 5 euro de kilo http://www.imkereifachbedarf.de/index.p ... e.tpl.html
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Geloof

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Geloof »

Bijenhuis wageningen verkoopt echte pijptabak voor 4,50 per kilo.
De hierboven afgebeelde zak is een soort hooisnippers met een kruidntoevoeging, en deze ruikt ook echt naar verbrand hooi.

Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 416
Lid geworden op: 11 okt 2011 23:35

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Charlie »

Trouwens, ik betaalde voor bovenstaande 170g tabak inclusief verzendkosten omgerekend €23.

Ik zeg: doen!

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Turin »

Het was meer een reactie op WC die zij onbelaste tabak kost 1,75 tot 2 euro voor 50 gram.
Maar de prijs is, al is hjet voor waarschijnlijk kwalitatief niet zo goede tabak veel minder.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Winslow Collector

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Winslow Collector »

Turin schreef:Het was meer een reactie op WC die zij onbelaste tabak kost 1,75 tot 2 euro voor 50 gram.
Maar de prijs is, al is hjet voor waarschijnlijk kwalitatief niet zo goede tabak veel minder.
Ik had het inderdaad over de "normale" mixtures die wij hier roken. Dus een gemiddelde van (pak 'm beet) een gewoon assortiment van een tabakswinkel. "Kanthooi" :wink: zal goedkoper zijn, specifieke en schaarse soorten veel duurder.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Pieter »

Arno schreef:Maar hoeveel van die kleine pakjes tabak komen er dagelijks door de douane? Zou de dienstklopper dan bij ieder pakje "niet moeilijk moeten doen"? We kunnen beter het zekere voor het onzekere nemen :wink:
En hoeveel procent van de pakjes beplakt met het predikaat 'hobby supplies' bevatten een lading pijptabak? Hoeveel van die pakjes komen uberhaupt langs? Zal de douane nu ineens deze pakjes allemaal open gaan snijden?
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Arno »

Winslow Collector schreef:Nieuw in de wetgeving is, dat je bij prijsverhogingen (= staatsgedwongen accijnsverhogingen) niet meer jouw voorraad geprijsde tabakken nog mag uitverkopen. Je moet die voorzien van nieuwe banderollen/prijzen.
Grrrrr.... Bij pijptabak in blik is het juist fijn om de oude goedkope voorraad te kopen. Wat jaren ouderdom doet een tabak juist goed!

Maar wat een rompslomp zeg.. Dit geldt dus ook als bv. een tabakszaak een eigen merk tabak wil uitbrengen? Bij Hajenius hebben ze plannen om een "meng-bar" te maken waar je je tabakken kan laten mengen. Hoe lossen ze het daar dan op als je 50 gram van zo'n vers gemengde tabak wil?
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Winslow Collector »

Arno schreef:Bij Hajenius hebben ze plannen om een "meng-bar" te maken waar je je tabakken kan laten mengen. Hoe lossen ze het daar dan op als je 50 gram van zo'n vers gemengde tabak wil?
Tsja, heleboel rompslomp.

Hoe Hajenius dat gaat doen weet ik ook niet. In Nederland mag geen "losse" tabak verkocht worden, zoals wel in Groot-Brittannië en Denemarken mag. In Denemarken (Kopenhagen) zit bijvoorbeeld "My Own Blend", waar je in de winkel zelf je tabakken kunt mengen. In Gr.-Br. koop je jouw aankoopgewicht naar keuze, die ze daar vanuit grote potten voor je afwegen. Zoals gezegd: in NL verboden.
Ben zeer benieuwd hoe Hajenius dat gaat oplossen.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Mus »

Voor tabak die in Nederland verkocht wordt geldt een minimumhoeveelheid per verpakking, bijvoorbeeld 40 gram losse tabak of 19 sigaretten. Deze vreemde regel is ingevoerd om te voorkomen dat tabak te goedkoop wordt. Hajenius mag zover ik na kan gaan zelf wel tabak mengen, maar dan zal het mengsel per 40-50 gram of meer verkocht moeten worden.

Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 416
Lid geworden op: 11 okt 2011 23:35

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Charlie »

Even een nieuwsupdate:

Als je nu bij http://www.smokingpipes.com een Peterson pijp besteld, krijg je er gratis Peterson tabak naar keuze bij. Probleem is alleen dat ik vrees dat het pakketje dan niet door onze lieve douane komt i.v.m. de tabak die erbij zit... toch?

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Mus »

Zijn er überhaupt PRF-leden die ooit hun bestelde tabak in beslag genomen zagen worden door de douane? :shock:

Winslow Collector

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Winslow Collector »

Mus schreef:Zijn er überhaupt PRF-leden die ooit hun bestelde tabak in beslag genomen zagen worden door de douane? :shock:
Als je sigaren ook tot tabak rekent (en dat is het natuurlijk WEL): jawel.
Twee weken geleden een brief van PostNL ontvangen, dat mijn zending van 50 sigaren met een waarde van 378 euro (normaal in de winkel ruim € 750) van Cigar Terminal in Zwitserland na 4 weken bij de douane gelegen te hebben "onder ambtelijk toezicht wordt vernietigd". Ja ja, in de kroeg zeker, één voor één door een stel douanekleautzakken, zeker. Dus een flinke strop.
Pakket was zonder herkenbare afzender verzonden. Ik wist het risico, natuurlijk, maar je mag wél tot 50 sigaren per persoon mee de grens over nemen, in je auto of onder je arm. Bewust niet meer dan 2 kisten van 25 stuks besteld. Maar via post bestellen? Dan gelden er andere regels. Dan opent men JOUW post en snuffelt men daarin.
Geld weg, ikke pissig, weer een ervaring rijker. Grmbl :evil:
(Fijn hè? Die "vrije markt economie" en dat we in vrije landen wonen? Puur communisme is het: handel verstoren en mensen onderdrukken!!! :evil: )

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door culann »

Oef, da's zuur Winsow Collector! Ook al weet je van te voren dat er een risico aan zit, toch goede reden om pissig te zijn!

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Mus »

Da's inderdaad mooi k** :( Zwitserland is geen EU-lid dus dan is de kans op douanecontrole wel groter...

Je zou bijna zelf bij een prijsvechter een vliegticket naar Zwitserland gaan boeken alleen om sigaren te halen :?

Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 416
Lid geworden op: 11 okt 2011 23:35

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Charlie »

Shit zeg, dat is erg vervelend. Ik hoor het wel, beter maar geen tabak bestellen in het buitenland (tenzij ze het als hobby supplies verzenden natuurlijk)...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Arno »

Winslow Collector schreef:
Mus schreef:Zijn er überhaupt PRF-leden die ooit hun bestelde tabak in beslag genomen zagen worden door de douane? :shock:
Als je sigaren ook tot tabak rekent (en dat is het natuurlijk WEL): jawel.
Twee weken geleden een brief van PostNL ontvangen, dat mijn zending van 50 sigaren met een waarde van 378 euro (normaal in de winkel ruim € 750) van Cigar Terminal in Zwitserland na 4 weken bij de douane gelegen te hebben "onder ambtelijk toezicht wordt vernietigd". Ja ja, in de kroeg zeker, één voor één door een stel douanekleautzakken, zeker. Dus een flinke strop.
Pakket was zonder herkenbare afzender verzonden. Ik wist het risico, natuurlijk, maar je mag wél tot 50 sigaren per persoon mee de grens over nemen, in je auto of onder je arm. Bewust niet meer dan 2 kisten van 25 stuks besteld. Maar via post bestellen? Dan gelden er andere regels. Dan opent men JOUW post en snuffelt men daarin.
Geld weg, ikke pissig, weer een ervaring rijker. Grmbl :evil:
(Fijn hè? Die "vrije markt economie" en dat we in vrije landen wonen? Puur communisme is het: handel verstoren en mensen onderdrukken!!! :evil: )
Aiiii.... :? ERG zuur!!! Je weet natuurlijk ook niet of ze een beetje luchtdicht verzonden waren? Misschien heeft de douane letterlijk onraad geroken.. Dat is het voordeel van mijn latakia: "Gatverrrrdamme!! Wat is DIT voor stinkspul?? Hector de speurhond ruikt opeens zelfs geen loopse teef meer! Laat maar door, laat maar door!!" :roll:
Nee maar, ik kan me er ook vreselijk pissig om maken.. Hoezo vernietigen??? Ik heb er verdomme toch al belasting over betaald in het land waar ik het gekocht heb?? Dat jullie zo'n idioot hoge heffingen hebben is jullie fout.. :evil:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Arno »

Arno schreef:
Winslow Collector schreef:
Mus schreef:Zijn er überhaupt PRF-leden die ooit hun bestelde tabak in beslag genomen zagen worden door de douane? :shock:
Als je sigaren ook tot tabak rekent (en dat is het natuurlijk WEL): jawel.
Twee weken geleden een brief van PostNL ontvangen, dat mijn zending van 50 sigaren met een waarde van 378 euro (normaal in de winkel ruim € 750) van Cigar Terminal in Zwitserland na 4 weken bij de douane gelegen te hebben "onder ambtelijk toezicht wordt vernietigd". Ja ja, in de kroeg zeker, één voor één door een stel douanekleautzakken, zeker. Dus een flinke strop.
Pakket was zonder herkenbare afzender verzonden. Ik wist het risico, natuurlijk, maar je mag wél tot 50 sigaren per persoon mee de grens over nemen, in je auto of onder je arm. Bewust niet meer dan 2 kisten van 25 stuks besteld. Maar via post bestellen? Dan gelden er andere regels. Dan opent men JOUW post en snuffelt men daarin.
Geld weg, ikke pissig, weer een ervaring rijker. Grmbl :evil:
(Fijn hè? Die "vrije markt economie" en dat we in vrije landen wonen? Puur communisme is het: handel verstoren en mensen onderdrukken!!! :evil: )
Aiiii.... :? ERG zuur!!! Je weet natuurlijk ook niet of ze een beetje luchtdicht verzonden waren? Misschien heeft de douane letterlijk onraad geroken.. Dat is het voordeel van mijn latakia: "Gatverrrrdamme!! Wat is DIT voor stinkspul?? Hector de speurhond ruikt opeens zelfs geen loopse teef meer! Laat maar door, laat maar door!!" :roll:
Nee maar, ik kan me er ook vreselijk pissig om maken.. Hoezo vernietigen??? Ik heb er verdomme toch al belasting over betaald in het land waar ik het gekocht heb?? Dat jullie zo'n idioot hoge heffingen hebben is jullie fout.. :evil:
Ik maak trouwens het inkoppertje niet (die is voor Robvoorburg) dat je nu de sigaar bent..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Mus »

Arno schreef:Aiiii.... :? ERG zuur!!! Je weet natuurlijk ook niet of ze een beetje luchtdicht verzonden waren? Misschien heeft de douane letterlijk onraad geroken.
Of ze zijn zo stom geweest om de inhoud op de douaneverklaring te vermelden. :S

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door St Patrick »

Arno schreef: Aiiii.... :? ERG zuur!!! ...//... dat je nu de sigaar bent..
De sigaar...??? zeg maar gewoon de sjaak (maar dan in een woord met 3 letters)... Ik herken dit probleem als geen ander, nee gelukkig wonen wij in een democratisch land. Je mag alleen zelf geen reet meer bepalen wat dat doen anderen wel voor je... en dan bepalen ze idd ook nog ff dat je toch nog wel een beetje extra voor de bestelling mag betalen, want ja: ze mochten eens niet naar Lech op wintersport kunnen... Dan ga je toch lekker naar Winterberg ipv Lech of blijf je lekker thuis, zoals het gross van het land.... Grrrrr
:twisted: :evil: :twisted:
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Mus »

Wat ik niet snap is waarom ze de boel in beslag nemen en niet gewoon doorsturen met een rekening erbij voor de accijns over het hele spul.

Winslow Collector

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Winslow Collector »

Mus schreef:Wat ik niet snap is waarom ze de boel in beslag nemen en niet gewoon doorsturen met een rekening erbij voor de accijns over het hele spul.
Tja Mus, die keuze bieden ze niet eens. Wel een "waarschuwing" (dreigement?) dat "het hier waarschijnlijk bij zal blijven". Dus geen verdere vervolging of boete.

En voor wat betreft accijnsproducten BINNEN de EU: per post iets uit buitenland (ander EU-land) bestellen is ook illegaal. Zelfs voor eigen gebruik. Rudi is hier momenteel zeer serieus mee bezig (bezig een douane/accijns nummer te verkrijgen, hierover later meer wanneer één en ander geregeld is) en heeft de boel eens goed uitgezocht. Iemand die bij DTM (of elders, natuurlijk, bijvoorbeeld Heinrichs) tabak voor eigen gebruik bestelt en laat opsturen, is voor de wet strafbaar. Velen (waaronder ikzelf en waarschijnlijk velen van jullie) dachten dat dit gewoon mocht. Maar ook hier loop je dus risico mee. Je mag wel de grens over en je auto tot de nok toe volladen, maar een pakje per post laten komen mag niet. Je mag het alleen niet verhandelen, ongeacht of je het zelf hebt gehaald. Maar dit is ook wel "logisch" (hoezo: vrije markt, verdrag van Schengen = vrij verkeer van mensen en goederen?), omdat de accijnszegel een buitenlandse is en de waarschuwingsstickers (antirooklobby) niet in het Nederlands zijn.

Dit betekent, dat het bekende kanaal voor o.a. DTM tabakken momenteel even "droog" staat. Rudi werkt hard aan zijn accijnsnummer.

In welk land dan ook, waar je al accijns en BTW hebt betaald, wil ons NeDDRland ook nog eens de accijns innen. Over producten waar nota bene geen enkele inspannning is geleverd in het land van aankomst. Ongeacht of dat land wel of geen lid is van de EUSSR.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Arno »

Winslow Collector schreef:Dit betekent, dat het bekende kanaal voor o.a. DTM tabakken momenteel even "droog" staat. Rudi werkt hard aan zijn accijnsnummer.
Betekent dit dat de tabakken die het bekende kanaal importeert duurder worden? :?
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Winslow Collector »

Arno schreef:
Winslow Collector schreef:Dit betekent, dat het bekende kanaal voor o.a. DTM tabakken momenteel even "droog" staat. Rudi werkt hard aan zijn accijnsnummer.
Betekent dit dat de tabakken die het bekende kanaal importeert duurder worden? :?
Dat niet direct, alleen de voorraad wordt momenteel even niet aangevuld. Dus tijdelijk bepaalde tabakjes niet voorradig (alle Nederlandse tabakken overigens wel gewoon verkrijgbaar), totdat één en ander geregeld is via douane en accijns.

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door superpelic »

WC...mag ik vragen welke sigaren je besteld had?
“If you are going through hell, keep going.”

Winslow Collector

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Winslow Collector »

superpelic schreef:WC...mag ik vragen welke sigaren je besteld had?
Partagas Lusitanias - 25 cigars $269.00
Bolivar Coronas Gigantes - 25 cigars $225.00

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door superpelic »

Ja...Dat zijn stevige kerels
“If you are going through hell, keep going.”

Winslow Collector

Re: Tabak uit de VS & Douane?

Bericht door Winslow Collector »

superpelic schreef:Ja...Dat zijn stevige kerels
:mrgreen: Wel 50 stevige kerels bij elkaar :wink: .
Nu waarschijnlijk in "den bakkesen" van enkele douane-dienders. Ik mag hopen dat ze een enge ziekte krijgen van tabakskevers. :twisted:

Plaats reactie