Pijptabak vroeger en nu.

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Pijptabak vroeger en nu.

Bericht door robvoorburg »

Ten opzicht van vroeger, mede door dit Forum, zie ik dat pijprokers veel meer dan 1 of 2 favoriete tabakken hebben dan vroeger. Ik herinner me dat ik uit die tijd heel veel pijprokers ken/kende die uitsluitend baai, of alleen die ene van Niemeijer, Douwe Egberts, Dunhill, Mac Baren enz. rookten.

Ik vind dat een leuke ontwikkeling dat blijven zoeken en proberen van telkens weer (voor jou) nieuwe merken.
Er achter komen dat je rustig 10, 20 of meer voorkeuren kan hebben voor verschillende tijdstippen van de dag of een jaargetijde, of omdat je er dat moment gewoon zin in hebt.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Roken is een emotie, zie eerdere topic, en dus aan stemming onderhevig vind ik.
Ik wil niet zeggen dat de vroegere pijproker geen emotie had maar er was een soort van verzuiling.
Men rookte sigaretten of shag, sigaar of pijp, de hele dag door althans dat is mijn herinnering.
Nu ziet men veel vaker, ook te lezen op dit forum, dat men meerdere soorten van tabaksconsumtie nuttigt.
Het roken van de pijp is dan meer een moment van rust, genieten, onthaasten, meditatie achtig of dies meer.
Ik spreek van mijzelf dat ik geacht mijn stemming de tabak kies die ik bij die stemming vind passen en smaken.
Even zeer heeft bij mij ook het jaargetijde, weer, vakantie ed ook te maken met de keuze van tabak die ik wil roken.
Al deze omstandigheden hebben tot gevolg, mede door dit forum ( hoera), dat stemmingswisselingen ook zorg dragen op zoek te blijven naar andere tabakken die er beter bij passen.
Het klinkt allemaal wel melodramatisch maar dat is het niet.
Ik ben geen onrustige roker die steeds maar andere tabakken wilt, een stevige basis heb ik al ontwikkeld, maar de zoektocht is nog niet gedaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Fundamenteel verhaal heer Bommel! :-T
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Bij mij hangt het ook af van het moment van de dag en mijn stemming. De ene keer heb ik zin een een pijp met de simpele beige of groene Sail, de andere keer wil ik wat zoeters zoals Stanwell Melange of SG Black Cherry, en weer een ander moment heb ik zin om mijn smaakpapillen eens grondig uit te roken met Peterson Old Dublin, een stevige mixture waar de rokerige Latakia dictatoriaal de boventoon voert. Bovendien geldt de uitdrukking "verandering van spijs doet eten" ook voor de pijp. Altijd dezelfde tabak(ken) roken kan voor sommige pijprokers op den duur saai worden.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik herken dat wel, van die ene tabak ja. Dit is de man, dit is zijn bier, en met tabak was dat al net zo. Het maakte het wel leuker om eens een pakje of blik te laten rondgaan. En het hield het leven overzichtelijk...

IK moet eerlijk zeggen zowel bij mezelf als bij anderen soms met verbijstering kijk naar wat we nu allemaal verzamelen. Ik kende tabakszaken die minder te bieden hadden... En toch denk ik, in tegenstelling tot mijn berg pijpen, dat een berg tabak geen slecht idee is...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie