Niet vergeten als je op vakantie gaat!

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Niet vergeten als je op vakantie gaat!

Bericht door superpelic »

Het is misschien nog wat vroeg..maar afhankelijk van je vakantie bestemming kan het intressant zijn om in het betreffende land rond te kijken voor tabak..
( als het goedkoper is natuurlijk).
Spanje is in dat opzicht een geweldig land..nog redelijk wat pijptabak te verkrijgen...bv Larsen, 2011, signature. perfect mixture.. 10 euro voor 100 gram..das de helft van de prijs!
“If you are going through hell, keep going.”

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Bestaat er ergens een site waar je prijzen kan vergelijken? Of is er iemand die weet wat de prijzen in Zuid-Frankrijk zijn? Ik ga daar deze zomer heen.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Bericht door superpelic »

Frankrijk is sowieso duurder...al ligt de geboorte van de pijp wel in de stad Saint - Claude...staat nog steeds in het teken van de pijp geloof ik.
“If you are going through hell, keep going.”

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

superpelic schreef:Frankrijk is sowieso duurder...al ligt de geboorte van de pijp wel in de stad Saint - Claude...staat nog steeds in het teken van de pijp geloof ik.
Mag geen naam hebben :shock:

Afbeelding

:wink:
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

superpelic schreef:Frankrijk is sowieso duurder...al ligt de geboorte van de pijp wel in de stad Saint - Claude...staat nog steeds in het teken van de pijp geloof ik.
Zelfs daar is het vergane glorie aan het worden. Al die kleine pijpenmakers zijn verdwenen of opgeslokt door enkele grotere jongens, zoals Butz Choquin die enkele andere (oude) merken in zich heeft opgeslokt.

Wel zit daar in Saint Claude nog de Confrerie, het "instituut" dat elk jaar de "maitres des pipiers" benoemt. Vraag het eens aan Rudi, hij is Maitre des Pipiers en we kennen nog enkele van zulke. Rudi is al vaak in Saint Claude geweest en kan daar zeker iets over vertellen.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Altijd leuk om te weten. Een klein stukje geschiedenis, onder het genot van een pijpje en een kleine vochtige versnapering, gaat er bij mij sowieso wel in...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

St Patrick schreef:Altijd leuk om te weten. Een klein stukje geschiedenis, onder het genot van een pijpje en een kleine vochtige versnapering, gaat er bij mij sowieso wel in...
:B
Mijn vorige post teruglezend stond het er wat negatiever dan ik bedoelde:

Omdat het topic over vakantie gaat... en hier een paar fanatieke pijprokers zitten waarvan er misschien enkelen ook nog Francofiel zijn...
Daarom dacht ik een tipje info te geven. Want de streek schijnt best de moeite te zijn om te vertoeven en natuurlijk te combineren met onze rookhobby.
Alleen die typische, artisane, kleine pijpmakersateliers zijn voor een groot deel verdwenen. Ondanks dat St.Claude nog steed die naam waar maakt pijprookstad van Frankrijk te zijn.

Ben er zelf nog nooit geweest, al heb ik de kans gehad om voorgedragen te worden als Maitre des Pipiers, maar heb daar vanaf gezien.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@@WC.... Waarum??? Als ik vragen mag??? Das toch een hele leuke en grote eer...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

St Patrick schreef:@@WC.... Waarum??? Als ik vragen mag??? Das toch een hele leuke en grote eer...
:B
Vroeger was dat een "titel" en eer, omdat je alleen voorgedragen werd als je iets positiefs deed in het pijprokerswereldje. Zo heeft Rudi die titel al een jaar of 15 of misschien nog wel langer en ken ik nog enkele mensen uit de "oude" tijd. Die mensen zijn destijds voorgedragen vanwege hun verdiensten voor het promoten van pijproken, zowel commercieel als uit hobby/passie. Toen betekende het nog iets, als je voorgedragen en benoemd werd.

Als ik nu zie wie er de laatste jaren zijn voorgedragen, alleen omdat ze vriendje zijn van iemand anders en meer over Cohiba sigaren lopen opscheppen dan pijp roken en geen enkele positieve bijdrage hebben geleverd aan het uitdragen van deze mooie hobby... dan denk ik: "laat maar, ik hoef niet bij zo'n clubje".

Dus de reden van mijn "dank u wel, maar nee bedankt" ligt in het feit dat de titel in mijn optiek niets meer voorstelt. Daarnaast ga ik ook absoluut niet met dergelijke versierselen (die bij de titel horen) rond paraderen. (Iets met status, valse trots, zich verheven voelen door een lintje, e.d....allemaal niet mijn ding).

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@WC; Respect...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

St Patrick schreef:@WC; Respect...
:B
eeeeeh... thanks??? :?:

drfretboard

Bericht door drfretboard »

We kunnen wel het 'pijproker van het jaar' nieuw leven inblazen hier op het forum.

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Bericht door superpelic »

En misschien een pijprokersforum busreis naar Saint-Claude...
“If you are going through hell, keep going.”

drfretboard

Bericht door drfretboard »

superpelic schreef:En misschien een pijprokersforum busreis naar Saint-Claude...
LOL een pijprokersvakantiereisorganisatie.

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Bericht door superpelic »

Sommige gaan naar Lourdes...lol..in principe is het haalbaar who knows
“If you are going through hell, keep going.”

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Haha! Gaan we eerst naar Elie in België, dan de Semois streek en dan naar Saint Claude :lol:

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Count me in... Ik bedoel: je voudrai een retour ticket du france avec le bus de pipier... :shock: ... :lol: :P :lol: :P
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Dude, je spreekt frans met hetzelfde accent als ik!

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Lachu he... M'n Pa en Ma wonen al 14 jaar in viva la france, maar ik spreek alleen maar vakantie frans. Biere, un pain je kent het wel... Ik red mezelf prima... :lol:
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Bericht door Henk de Jong »

drfretboard schreef:We kunnen wel het 'pijproker van het jaar' nieuw leven inblazen hier op het forum.
Mag ik dan als eerste kandidaat Janneman voordragen als zijnde "The Godfather of modern Dutch pipesmoking". :)

Gebruikersavatar
Burrey
Berichten: 594
Lid geworden op: 10 jul 2010 01:39

Bericht door Burrey »

Dan ben ik wel een beetje bang voor afgehakte pijpenkoppen in mijn bed... of is Janneman niet zo slecht? (Ervan uitgaande dat er alleen slechtrokende rotpijpen worden onthoofd!) :)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Geknepen stem met zwaar Italiaans accent: "They will find nothing but the ashes..." 8)

Terug on topic; het loont niet alleen voor tabak om je goed op een vakantie voor te bereiden, zoals anderen al schreven is ook het bezoeken van pijpmakers of spectaculaire pijpenzaken wel een aardig onderdeel. Je komt toch vaak dingen tegen die je in je eigen omgeving nooit ziet. Als je vertelt waar je vandaan komt, en vertelt dat je die zaak al thuis had uitgezocht om te bezoeken levert dat ook nog vaak aardige reacties op, niet perse in korting, maar toch vaak leuk. Ik heb er wel een paar rondleidingen aan over gehouden, en een kans om vragen te stellen waar je doorgaans maar moeilijk antwoorden op kunt vinden. En als je van zo'n reis thuiskomt met een pijp is dat meteen een mooi memento. Jo vult zich een pijpenrek niet alleen met pijpen, maar ook met verhalen...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

=D> :-?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

He DRfretboard, heb je de domeinnaam "Pipesmokertravels al geclaimed"? :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

En hoe zit het met de maximale hoeveelheid die je in mag voeren? Waar zou ik dat kunnen vinden?

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Bart Iron schreef:En hoe zit het met de maximale hoeveelheid die je in mag voeren? Waar zou ik dat kunnen vinden?
Meestal in reisgidsen of websites van het betreffende land. Daar is vast wel op te googlen.
Maar waarom die moeite? In Europa hebben we het Verdrag van Schengen: vrij verkeer van mensen en goederen. Ik "smokkel" er dus lustig op los, zowel tabak als whisky, wanneer ik interessante aankopen kan doen. Wanneer je in het buitenland accijnsproducten koopt (tabak, drank) heb je al de verplichten belastingen betaald. Waarom aangeven? Om nog een keer te betalen? Omdat de Nederlandse staat vindt, dat zij inkomsten misloopt? Over producten, nota bene, die niet met middelen van de Nederlandse staat zijn gemaakt?

Kortom: belasting is diefstal en dus gewoon lekker je tabakjes (of andere zaken) in het buitenland kopen en er hier, na je vakantie, heerlijk van genieten.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ieder jaar is er tijdens de vakantie wel een moment dat ik zin heb in die ene pijp, met juist die tabak.
Maar ja, dat ligt nog in Nederland.

Het leuke aan vakantie vind ik het weer thuiskomen.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ik ben op vakantie hier op aarde. Weliswaar een werkvakantie, maar toch... 8)

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Bericht door pijpliefhebberrobin »

ik wil een keer naar bublin. naar een overbekendewinkel van een overbekend pijpmerk. :D :D :D :D :D :D
The eagle flies alone!

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

NOU!!! dit jaar gaan we naar denemarken en ik denk dat ik daar ook een paar tabaks zaken zal bezoeken lijkt me.
Het mekka van de pijp tabak,here we come.

gr ton

Plaats reactie