Welke blends geven sneller tongue-bite

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Welke blends geven sneller tongue-bite

Bericht door jarnogab »

Ik heb al een en ander gelezen over tongue-bite, en het lijkt mij dat het van veel factoren afhangt: wat je gegeten hebt, of je te snel rookt, de ene tabak geeft je het wel - de andere niet, persoonlijk (de ene persoon krijgt het wel van een bepaalde tabak, de andere niet) enz.

Ik heb momenteel geen tongue-bite, maar vroeg mij wel af of bepaalde tabakblends sneller aanleiding geven tot tongue-bite dan andere. Dan heb ik het niet zozeer over de merken, maar eerder over Burley, Virginia, enz. Welke tabakken geven dus makkelijker tongue-bite?
Groeten,
jarnogab

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Pfoeh, moeilijke vraag Jarnogab.

Als ik over jouw vraag nadenk, kan ik eigenlijk geen specifieke tabak opnoemen. Het is bij mij meer de omstandigheden.

Veel roken op een dag en dan 's avonds een baaitabak tijdens een onderlinge rookwedstrijd op de pijprookclub? Dan is dat een moment voor tongue-bite.

Tijdens een wandeling niet goed op de pijp letten, waardoor hij veel te hard brandt. Ook zo'n moment dat tongue-bite kan optreden bij mij.

En enkele tabakken, waar ik een chemisch bijsmaakje aan vind zitten. Voorbeelden zijn Clan, Mac Baren Silver Cube en Stanwell Melange.

Verder kan ik het niet zo op een bepaalde mixture benoemen. Ik rook dan toch zeer zoete tabakjes, waarvan je mag verwachten dat ze scherper zijn. Wel ben ik een filterroker (9 mm koolfilters), dus dat houdt de scherpte van de tabak goed tegen en wellicht ook een groot deel van de tongue-bite. Ik merk dan, als ik een filterloze wedstrijdpijp rook, veel eerder de kans op tongue-bite.

Ben benieuwd of andere forumleden dit wel op specifieke mixtures kunnen benoemen of de tongue-bite toch ook meer aan de omstandigheden wijten.

Just my 2 cents en ik weet niet of je hier veel waarde aan moet hechten. Zeker niet de door mij genoemde tabakken uitsluiten, maar gewoon zelf proberen en ervaren.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Gelukkig gebeurt het mij niet zo heel vaak meer. Ik ben het met WC eens dat het meestal aan de omstandigheden ligt. Ik heb het soms ook met een nieuwe tabak waarvan ik de rookeigenschappen nog niet zo goed ken.
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4037
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

tongue-bite is een reactie op rook met een hogere pH (meer alkaline) dan de mond en tong gewend zijn. Nu verandert dit nog wel eens onder invloed van wat je eet en drinkt.
Als je er vaak last van hebt zou je eens kunnen proberen om alleen the te drinken tijdens het roken. Heb van diverse mensen gehoord dat ze er baat bij hebben. Alcohol drinken tijdens het roken vergroot de kans op tongue-bite.
Ik heb er zelf weinig last van, maar bepaalde tabakken "bijten" me sneller dan andere.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Los van alle andere constateringen onderschrijf ik hier ook Martins opmerking dat sommige tabakken eerder een meervoudig onverzadigbare tongbite kunnen produceren.
Langzaam, heeeeeeeeeel langzaam roken is en blijft de oplossing en kunst in deze.
Een al eerder door Janneman opgemerkt voorbeeld is Mac Baren Scottish blend die direkt een tongbite gaat opleveren (gaat dan ook niet meer weg) als je de eerste keer al te forse grote halen neemt om de toplaag in de fik te jagen.
Helemaal het summum om jezelf te testen in dit kader is Flying Dutchman.
Zie ook onder mijn tabakscollectie voor F.D. complicaties.
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Welke blends geven sneller tongue-bite

Bericht door teunis »

jarnogab schreef: Ik heb momenteel geen tongue-bite, maar vroeg mij wel af of bepaalde tabakblends sneller aanleiding geven tot tongue-bite dan andere. Dan heb ik het niet zozeer over de merken, maar eerder over Burley, Virginia, enz. Welke tabakken geven dus makkelijker tongue-bite?
In het begin had ik ongeveer overal een pijnlijk lapje van...
Op advies van de heren eens Neptune geprobeerd...Jawel, niemand krijgt tong-beet van deze tabak, ikke dus heel eigenwijs (of op eigen wijze) wel!

Flakes en ready rubbed branden niet zo snel, dus kan je iets minder rustig roken, en het tot rust komen langzaam opvoeren. Lijkt mij een aanrader voor de beginnende roker. Mij heeft het in ieder geval flink geholpen de kunst een beetje onder de knie te krijgen. Baai daarentegen brandt heel snel, dus zééér rustig roken. Als dat er nog niet inzit, mijn advies: nog niet doen; ook niet de door onze Zuiderburen zo geliefde Semois. Aromatics zijn door de toevoegingen "scherper" dus daarmee ook even wachten tot de rust er is.

Het lijkt mij niet aan de soort tabak te liggen, maar eerder aan de "vorm" en toevoegingen; een schone pijp doet ook veel ongemak wegnemen en, het kan niet te vaak gezegd worden: RUUUUSTIG roken.

Maar jij geeft aan geen tong-beet te hebben, dus óf je doet het ongemerkt erg goed, óf je hebt een serieus ongevoelige tong. Je kunt dit testen met sambal.... :shock:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

De enige tabak waar ik relatief snel last had van een pijnlijke tong was Danske Red Sunset. Alleen erg langzaam roken voorkwam dit.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Welke blends geven sneller tongue-bite

Bericht door jarnogab »

teunis schreef: Maar jij geeft aan geen tong-beet te hebben, dus óf je doet het ongemerkt erg goed, óf je hebt een serieus ongevoelige tong. Je kunt dit testen met sambal.... :shock:
Af en toe voel ik natuurlijk wel de tabak wat scherper, dit komt door te snel roken meen ik. Maar na het roken en een potje koffie is dit wel gedaan. Ik heb het "erger" van wat te hete soep te drinken :D En ik kan redelijk goed tegen pikant, dus het zou best kunnen dat ik niet supergevoelig ben daarvoor.
Groeten,
jarnogab

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Met een eenmaal ingerookte pijp loop ik hier gelukkig niet meer tegenaan, ongeacht de gebruikte tabak.
Ik ben een rustige roker, vanaf het aansteken.
Wat Paul schrijft is terecht, onbewust moet je de pijp in de gaten houden, anders kan je ook nog als ervaren pijproker de mist ingaan.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

robvoorburg schreef:als ervaren pijproker de mist ingaan.
Als je als pijproker de mist niet ingaat dan is je pijp uit ;)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Mus schreef:
robvoorburg schreef:als ervaren pijproker de mist ingaan.
Als je als pijproker de mist niet ingaat dan is je pijp uit ;)
Whoehaaa! :D :D :D
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie