In het nieuws: fenantreen in tabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
drfretboard

In het nieuws: fenantreen in tabak

Bericht door drfretboard »

Bij wijze van afsplitsing van dit draadje, hieronder het vervolg
Rob schreef:Wat een leuke site heb je gemaakt!
Het ziet er strak en toch ook warm uit. De illustraties komen mooi over; zoals de dubbelwandige pijp er in mijn gedachten in doorsnede uitziet, so is 'ie hier getekend. Draai hoor!
drfretboard schreef:Leuk hoor, maar er springt me 1 puntje direct in het oog, jij schrijft namelijk in de aanhef:
Ja, pijprokers weten dat roken slecht is voor hun gezondheid en de gezondheid van anderen
Ik kan mij in het geheel niet vinden in deze generalisatie, vind 'm eigenlijk stuitend en schaar mij daarentegen volledig bij het kamp van de wederstrevers in deze kwestie.
Ik vind het niet zo stuitend hoor. Er zijn zo verschrikkelijk veel onderzoeken die het verband wel aantonen. Ik heb even de inhoudsopgave doorgekeken en dit boek wil een paar aannames ontkrachten zo te zien. Ik zou het wel willen lezen, maar ja, mijn stapel 'nog te lezen boeken' is al zo hoog! :( Ik heb ook gehoord van een onderzoek uit midden jaren 60 waaruit bleek dat 2 pijpen per dag beter was dan meer pijpen roken of helemaal niet roken. Ik twijfel daaraan. Zoals ik zei: er is zoveel onderzoek dat wel verband aantoont, vanuit verschillende invalshoeken.

Vandaag weer in de GPD-kranten: "[tabak] schaadt de gezondheid sneller dan tot nu toe werd gedacht. Kankerverwekende stoffen die het lichaam aanmaakt door tabaksrook zijn al direct terug te vinden, blijkt uit Amerikaans onderzoek. De lichamen van proefpersonen bleken na ongeveer een kwartier de gevaarlijke stof fenantreen te hebben verwerkt."

Maar goed, vroeger moesten zwangere dames vooral rauwe biefstuk eten, nu is dat juist verboden. Ik zou niet verbaasd staan te kijken als uit een onderzoek blijkt dat de geestelijke gesteldheid van een pijproker ongeveer gelijk is aan iemand die mediteert. En dat is ook weer goed voor de mens!
Ook een leuk onderwerp voor in de bar/ aan de koffietafel: is wijn goed voor je of niet? Levert het levercirrose op (slecht!) of is het juist bloeddrukverlagend (goed!)? Mijn vrouw gaat in de discussie voor het eerste, mijn schoonvader voor het tweede argument. Mogen jullie raden wie van de twe graag wijn drinkt! Zo zie je maar, vaak nemen mensen het argument over dat hen goed uitkomt.

Dr Fretboard, ik kan me helemaal vinden in je motto aan het eind: alles met mate!
Niet zomaar "een paar aannames", maar "DE aannames". Het toont structureel aan dat er met statistieken gegoocheld wordt naar het straatje van o.a. de farmaceutische industrie. Sigaren- en pijprokers worden nog al eens over één kam gescheerd en het schort ontzettend aan kwantificering van het roken.

Zijn voornaamste stelling is: Zoals bij heel veel medicamenten, zit het vergif 'm in de dosering. Een lage dosering heeft aantoonbare vruchten, terwijl een (te) hoge dosering aantoonbare destructieve gevolgen *kan* hebben.

De schrijver zegt zelf ook: Iemand die (veel) (sigaretten) over zijn longen rookt, krijgt hoogstwaarschijnlijk iets als longemfyseem en goed mogelijk iets als longkanker.

Wat betreft het onderzoek dat je noemt, het verscheen gisteren al op de nieuwswebsites en ik heb het meteen globaal onderzocht.

Voor dit onderzoek dronk (!) men een substantie die alcohol, water en fenantreen (phenanthrene) bevatte.

Het uitgebreidere artikel (zie onder) geeft aan dat dergelijke stoffen ook worden aangetrokken in " charred barbecue food and coal-burning plants".

Er wordt overigens alleen gerefereerd aan sigarettenrook en niets gerept over sigaren en pijptabak. Ook werd de substantie in dit geval gedronken als ik het goed begrijpen en niet gerookt. Er wordt dan ook niets vergeleken wat betreft geïnhaleerd of niet.

Er wordt ook niets gerept over het papier dat bij sigaretten verbrand wordt, en wat betreft het aantal longkanker doden is het totaal niet vastgesteld hoeveel daarvan veroorzaakt is door roken.

Als iemand longkanker krijgt en hij rookt, wordt gewoon meteen aangenomen dat het roken de oorzaak was. Daar zit een grote fout. Ook is volgens mij het statistisch niet duidelijk *hoeveel* van *wat* de meeste dodelijke longaandoeningen heeft veroorzaakt.

Research:
------------
http://clinicaltrials.gov/show/NCT01092650
http://www.dailytech.com/Study+Smoking+ ... e20671.htm

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Echt een discussie waar ik me om meerdere redenen niet mee ga bemoeien,.... :) de allerbelangrijkste is nog dat het me heel erg weinig boeit,.... niet zozeer een discussie, alswel het onderwerp,... slecht of niet, meningen of niet,... heren, geniet van datgene waar uw leven plezieriger van wordt, een goede sigaar, een lekkere pijp, een overheerlijk drankje en laat het 'goed zijn' achter u !

Leven vol stress, een onoplettende Scania chauffeur of niet werkende spoorwegbomen,... dat is pas slecht.

En wat 'men' schrijft over onze passie / hobbie, boeiend, ook al zou alle geschreven tekst in deze wereld juist zijn, dan nog zullen vooroordelen blijven, laat men lekker denken !

Verder wens ik jullie een mooie discussie toe, maar maak u niet druk,.... een hoge bloeddruk is ook niet gezond ! :wink:
Afbeelding

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Mee eens hoor, maar ik vind het zo fijn om wat substantiële info achter de hand te hebben :)

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@Eliminator... Ik had het niet mooier kunnen verwoorden... Daarom ook: "Carpe Diem"
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Prima verwoord Eliminator! Die een of twee pijpen per dag doen mij enorm goed en zolang ik dat gevoel blijf houden blijf ik pijp roken :)

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Bericht door Kapitein Haddock »

Mja, roken is niet gezond, maar van suiker krijg je tanderosie, alcohol is schadelijk voor het brein en vet voedsel veroorzaakt atherosclerose. Met mate zal het allemaal wel meevallen, denk ik dan maar. Het frustrerende is dat men zo'n hetze tegen tabak voert, terwijl de maatschappelijke kost van bv. alcohol pakken groter is. Ik zou geen probleem hebben met gezondheidswaarschuwingen op m'n tabaksverpakking, mochten die ook staan op de flessen alcoholische drank of het voedsel van McDonalds.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

+1 :wink:
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Ook van Bommel een gering aandeel in deze problematiek, omdat hem slechts niet boeit.
Alles met mate is het devies, maar als we het toch gaan hebben over schadelijke stoffen en de daarbij komenden ongemakken.
Wat denken de geleerden over het feit dat ons zuurstof vervuilt worden door de industrie?
Hoeveel ongemakversoorzakende stoffen worden niet in tonnen de lucht ingeblazen die wij met ons allen onze longen inzuigen?
En dan heb ik het nog niet over de vergiftigde groentes en fruit met daarboven op nog eens vele uit de lucht dwarrelende microdeeltjes ongemakveroorzakenden stoffen.
En dan heb je ook nog eens zo'n STASIE achtige actie van Clean Air die aanzet tot verraderij.

Zo dit is de bijdrage van Bommel. :twisted:
Afbeelding

Plaats reactie