weet iemand wat deze beste man rookte? (nja beste man)

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

weet iemand wat deze beste man rookte? (nja beste man)

Bericht door remi »

beste heren,

ik heb een grote voorliefde voor geschiedenis en dan met name voor ww2 dit ook voornamelijk door de afkomst van mijn opa. anyway ik was gister een documantaire aan het kijken en toen zag ik de man van staal weer pijproken en vroeg mij af wat rookte hij het meeste? ook erg veel duitse soldaten met pijp trouwens. iemand een idee?

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ik heb wel eens gehoord dat de grote snor zich de duurste pijpen cadeau liet doen.
Welke tabak hij rookte is mij onbekend, wel is bekend dat hij de pijp niet geheel leegrookte, maar steeds weer opvulde met een nieuwe hoeveelheid.

De kleine Duitse snor had een hekel aan roken.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Het schiet me nu te binnen dat een bekend Engels merk met stip op nummer 1 stond.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

zou dat niet terug te vinden kunnen zijn in een docu over de grote snor ? dus zonder het ook nog over ww2 gaat

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik heb eens gelezen dat Stalin vooral pijp rookte in het openbaar voor zijn vaderlijke wijze image en binnenshuis Westerse sigaretten (ketting)rookte. Ik kan alleen geen bron of iets dergelijks vinden op 't moment.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

ik wist dattie sigaretten rookte, maar pijp was nieuw. dat bericht en link van arno lezend.. brr moet dat smerig gesmaakt hebben, nooit je pijp schoonmaken.. :shock: brrr

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Het zijn dit soor tzaken die zoals Johan Huizinga zij, de historische sensatie doen geven.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Interessant om te weten. Dit is de tabak waar ik dolgraag nog mee zou willen kennis maken.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

robvoorburg schreef: De kleine Duitse snor had een hekel aan roken.
Klopt, in feite was hij de eerste die wetenschappers het verband liet onderzoeken met roken en longkanker. Als ik me niet vergis kwam dit omdat zijn moeder aan longkanker gestorven was.

Maar anderzijds liet hij wel pijpen in grote getallen maken om aan het front uit te delen om soldaten tevreden te houden. Ik heb toevallig zelf zo'n exemplaar in mijn bezit van de Wehrmacht. Mooi ding!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Verder dronk hij niet, was hij vegetariër en bezig met goede behandeling van dieren en milieubehoud. Wat dat betreft gaat de wereld er alsnog steeds meer uitzien zoals Hitler het gewild had.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Maar dan wel met heel veel volkswagens op de Autobahn.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

:lol: Ja, helemaal snugger uitgewerkt was het niet. Maar de intentie was er in ieder geval. Alhoewel er technisch gezien wat voor te zeggen valt om heel veel mensen om te brengen om de natuur een handje te helpen. :P

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ik begrijp het wel, destijds kon niet voorzien worden dat een en ander zo'n vlucht zou nemen.

Uit oorlogen komen best positieve zaken voort, hoe tegenstrijdig het ook moge klinken. Denk aan "meneer" Mengele. Aan 1 van zijn fijne experimenten hebben we de huidtransplantatie te danken.

Of aan de Franse tijd. Het Burgelijk Wetboek, de Openbare Registers, het kadaster en ook jouw achternaam.

Dit zijn maar 2 voorbeelden, maar er zijn er legio.

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Bericht door Kapitein Haddock »

Naar het schijnt kon je zijn humeur afleiden aan de hand van zijn pijp:
His cronies learned to anticipate his moods in diverse ways, even from gestures he made with his pipe: ''Stalin was always pacing up and down. There were various warning signals of a black temper: if the pipe was unlit, it was a bad omen. If Stalin put it down, an explosion was imminent. Yet if he stroked his mustache with the mouthpiece of the pipe, this meant he was pleased.''
Bron: http://query.nytimes.com/gst/fullpage.h ... A9629C8B63

Er is trouwens een bekende mop over Stalins pijp.

Een Georgische delegatie komt Stalin bezoeken. Wanneer ze vertrekken naar de wandelgangen van het Kremlin, merkt Stalin dat zijn pijp is verdwenen. Hij roept Beria en zegt: "Ga achter die delegatie aan en zoek uit wie mijn pijp heeft meegenomen!". Beria vertrekt. Vijf minuten later vindt hij zijn pijp onder een stapel papier en roept Beria nogmaals.
Stalin: "Ik heb mijn pijp gevonden."
Beria: "Te laat, de helft heeft al toegeven ze te hebben meegenomen en de andere helft heeft zelfmoord gepleegd."

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

robvoorburg schreef:Ik begrijp het wel, destijds kon niet voorzien worden dat een en ander zo'n vlucht zou nemen.

Uit oorlogen komen best positieve zaken voort, hoe tegenstrijdig het ook moge klinken. Denk aan "meneer" Mengele. Aan 1 van zijn fijne experimenten hebben we de huidtransplantatie te danken.

Of aan de Franse tijd. Het Burgelijk Wetboek, de Openbare Registers, het kadaster en ook jouw achternaam.

Dit zijn maar 2 voorbeelden, maar er zijn er legio.
wrang trouwens dat mengele na de oorlog is ontsnapt en in tegenstelling tot 90% van zijn slachtoffers een natuurlijke dood is gestorven, weet ook bijna zeker dat de Argenstijnse overheid wist dat hij daar woonde. zijn expirimenten waren te smerig en ziek voor wooorden ma zoals boven mij gezegt er is erg veeel van geleerd. duitsland had zoiezo de meest briljante geleerde van de oorlog, als mensen als einstein niet joods waren geweest hadden de gealieerden echt n probleem gehad, maar dit terzeide.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

We gaan misschien off-topic, maar voor de geïnteresseerden: ik heb de Nederlandse bewerking van Mein Kampf (van Adolf H.) op mijn computer staan. Als iemand hier interesse in heeft, verneem ik dit wel via een PB'tje. Dan stuur ik het met e-mail mee. Het bestand is 3,72 MB groot.

Ik schrijf dit, omdat Hitler natuurlijk fout zat met zijn perverse jodenvervolging, maar toch ook veel goede ideeën (economisch) scheen te hebben. Door gebrek aan tijd ben ik er nog niet aan toe gekomen om het zelf te lezen. Hopelijk volgend voorjaar eens tijd voor maken.
Aangezien ik mijzelf interesseer in staatsvormen, staatsdwang (negatieve interesse, :wink: ) wil ik dit boek graag eens lezen. Ik wil daarom eens "zijn kant" van het verhaal lezen. De kant van ons geschiedenis-onderwijs (= staatsonderwijs, dus behoorlijk gekleurd en vooringenomen)kennen we allemaal en omdat dit boek zo ongeveer verboden is is Nederland (wat een vrijheid, hè?) ben ik wel blij met dit PDF exemplaar.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Tja, het is natuurlijk niet verboden om Mein Kampf te lezen, maar meer "not done".

Mijn Joodse vader "dwong" zijn zonen wel om behoorlijk Duits te leren, nadat hij via omzwervingen uit Duitsland was terug gekeerd, maar verder ging dit niet. MK heb ik nooit hoeven lezen. Wel weigerde hij ons orthodox op te voeden en huwde een niet joodse vrouw.... De oorlog heeft hem voor altijd beschadigd en bang gemaakt om zijn geloof te uiten, en daarmee ook de volgende generaties beïnvloed.

Of er iets goeds in staat... ik weet het niet, maar de gevolgen zoals de gepoogde uitroeiing van Joden, geestelijk gehandicapten en Roma, de ideeën over übermenschen, de terreur van elitetroepen en het stelselmatig aanwijzen van bevolkingsgroepen als zondebok bij vermeende misstanden of tegenslagen spreken zeker niet in het voordeel.

En natuurlijk weet ik dat de ideeën en de uitvoering niet in samenspraak zijn met elkaar, maar kleine snor heeft die uitvoering van zijn gedachtegoed nooit tegengesproken of weerlegt...

Denk nu niet dat in deze donkere dagen voor Kerst ik in een sombere stemming ben gekomen door dit draadje, melancholiek over een zwaar getekende jeugd, want dat is niet zo. Ik heb een geweldige jeugd gehad! :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Zo'n beetje alle landen zijn gevormd door oorlogen, een naar mijn mening negatieve bijwerken van overpopulatie. Maar volgens mij zijn we weer aardig op weg naar "zware kost". ;)

Toch vind ik dat oorlogen vaak interessante en boeiende mensen voorbrengt. Dit niet omdat ik het met hun denkwijze eens ben, maar meer omdat ze vaak in extreme maten afwijken van "de rest".

MK heb ik ook op mijn computer staan en wil ik nog steeds lezen. (ook ik interesseer me in staatsvormen, de totstandkoming hiervan en de invloed die het heeft op het nu.).

On-topic: het lijkt erop dat het een "imagoroker" was, maar of dat klopt? Het lijkt mij toch een sterke persoonlijkheid... Maar goed.
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Beste mensen,

Dit draadje heb ik praktisch gelijktijdig parallel geopend in Zware Kost.
Dus voor degenen die behoefte aan discussie hebben, ligt het topic daar helemaal open.

Plaats reactie