Waarom rotatie in tabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Weerwolf22
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jun 2018 22:13

Waarom rotatie in tabak

Bericht door Weerwolf22 »

Een vraag die ik mij al een tijdje stel.
Ik zie bij sommige mensen staan dat ze verschillende tabakken in rotatie hebben.
Wat is daar de bedoeling van?
Ben nog niet zo lang bezig met pijp te roken en rook nu eerst een blik uit voordat ik een ander start.
In die rotatie zit er dan ook een rotatie van pijpen in?

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Waarom rotatie in tabak

Bericht door Tobias Tobit »

Rotatie van pijpen is noodzakelijk om de pijpen tussen rookbeurt en voldoende tijd te geven om te roken. Als je maar 2 of 3 pijpen per week rookt kan je met 1 pijp rond komen. Echter heeft elke pijpvorm ook een voorkeur voor een bepaalde tabak. Een pijp met een hoge smalle ketel vraagt om andere tabak dan een ondiepe brede ketel. De rotatie van tabak is meer om wat variatie aan te brengen in je rook gewoonten. Tabakken met een hoog nicotine gehalte kun je beter niet op een lege maag roken maar kunnen na de maaltijd best lekker zijn. Wat lichtere tabakken zijn vaak lekker bij de koffie na het ontbijt. Zo hebben de meeste pijprokers een aantal standaard tabakken die ze verspreid over de dag roken. Die standaard tabakken noemen ze hun rotatie.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1390
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Waarom rotatie in tabak

Bericht door George Bertram »

Ik heb zelf doorgaans zo'n vier à vijf tabakken 'open' staan, omdat ik ook niet iedere dag hetzelfde beleg op mijn boterham wil. Wat verschillende pijpen betreft, zijn er meerdere redenen. Eén daarvan is om de pijp die je niet hebt gerookt 'rust' te geven. Een andere reden is dat je eigen voorkeur voor een bepaalde vorm van pijp (met name de ketel) in combinatie met de tabakcut of tabaksamenstelling (gearomatiseerd of niet, latakia houdend enz.). Een derde reden is wellicht of je een korte of wat langere tijd wilt genieten van je pijp; voor een kortere rooksessie gebruik je sneller een pijp met een kleine ketel en andersom.
Tenslotte weet ik zeker dat in volgende reacties nog …..tig meerdere reden zullen worden genoemd.
Dus ja, er zijn best redenen om rotatie in tabak en/of pijpen te hebben. Maar hoeveel in rotatie bepaal je wel zelf!
Fumo et Emergo ;p

Weerwolf22
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jun 2018 22:13

Re: Waarom rotatie in tabak

Bericht door Weerwolf22 »

Die rotatie on pijpen snap ik, met de rust die ze moeten krijgen na gebruikt te zijn. Maar zal mijn vraag dan anders formuleren.
Worden de tabakken in rotatie dan in dezelfde pijpen gerookt als de tabakken zich tot dezelfde pijpconstructie het beste verhouden of worden er dan ook meerdere pijpen gebruikt alhoewel ze zuch tot dezelfde pijp lenen.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Waarom rotatie in tabak

Bericht door Sidekickelvis »

Ik denk dat de meeste mensen die iets in hun "tabaksrotatie' hebben staan daar gewoon de op dat moment geopende tabakken opschrijven. En volgens mij zoek je een pijp bij de tabak en niet andersom.
Eea heeft ook met veel veranderingen van doen. Ik had vroeger rustig 17 tabakken open staan en 20 pijpen ofzo en nu 'maar' 7 of 8 tabakken open en tegen de 50 pijpen. Je gaat ook steeds minder verschillende tabakken roken, ik tenminste wel.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 892
Lid geworden op: 07 dec 2013 00:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Waarom rotatie in tabak

Bericht door Eelco »

Ik heb een stuk of zes tabaksblikken open, elke tabak heeft zijn eigen smaak en allure. Een lekker frisse Virginiaflake, een flake met meer Burley, een fijne blend met een beetje Latakia, en ga zo maar door. Ik rook gemiddeld één pijp per dag, en dan bedenk ik waar ik zin in heb. Eerst kies ik de tabak en dan de pijp die erbij past. De keuze voor de pijp hangt af van de tabak (ik heb één pijp die perfect is voor flakes), maar ook van mijn stemming (soms heb ik zin om één bepaalde pijp te roken). En soms wordt de tabak bepaald door de pijp. Dit zijn geen regels, maar er is wel een zeker patroon bepaald door voorkeur - en ervaring. Net als met wijn kun je ervoor kiezen gewoon lekker te 'slobberen', maar je kunt ook voor een specifieke wijn in een specifiek glas kiezen. In tegenstelling tot veel sigarettenrokers vinden veel pijprokers variatie belangrijk of gewoon fijn. Sommigen hebben een standaard 'rotatie' (deze smaak op dit moment), anderen (zoals ik) laten zich leiden door hun specifieke voorkeur op een bepaald moment, zonder 'regels'. Wat ze allen gemeen hebben: elke tabak is anders en het leuke van pijproken is dat je kunt variëren, al naar gelang stemming, smaak of wat voor andere factor voor jou belangrijk is.

Plaats reactie