Zelf tabak kweken

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Arno »

Goed bezig Wilco, ben benieuwd!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Janno »

Mooi werk! Als het zo doorgaat met al die antirookregelgeving moeten wij het straks hiervan hebben.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
yorrick
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2013 16:59
Locatie: Haastrecht

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door yorrick »

Heren

Hoe is het jullie oogst afgelopen?
groeten yorrick

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Ik heb ondertussen al mijn planten geoogst en diverse methodes geprobeerd om de bladen goed bruin te krijgen. De ene methode werkt beter dan de andere maar ondanks wat verlies heb ik nu ongeveer 6 meter drooglijn vol hangen met tabaksbladeren die mooi kleuren. Ook de zelfgerolde sigaren waren na een tijdje bewaren best goed van smaak. Een poging om een paar bladen van het eerste uur te roken in de pijp was niet echt geslaagd. Waarschijnlijk omdat de bladen te jong geoogst waren en dus nog wat groenig waren. De smaak was slecht en de nasmaak nog slechter :lol: 8)

Maar voor de latere bladen heb ik goede hoop :sw Mocht ik te zijnder tijd tevreden zijn over een verwerkingsmethode zal ik het als samples aanbieden op het forum 8) Ik ben niet van plan het zelf op te gaan gebruiken, aangezien ik een zeer incidentele roker ben (hooguit 1 x per maand)

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Tijdje afwezig geweest hier, maar het leek me wel leuk om mijn beginnende ervaringen te posten. Vorig jaar augustus heb ik een kg tabaksbladeren(virginia en Burley) in duitsland besteld "nur Deko;-)" en deze laten fermenteren in zwarte emmers in de volle zon volgens de methode die "der Buchheimer" (zoeken op Youtube) gebruikt. Bevochtigen heb ik gedaan met water, honing en een beetje whisky. Het resultaat was rookbaar maar niet echt genieten. Dit jaar(juni,juli) heb ik deze tabak op een stuk horgaas op de BBQ gelegd en daaronder een koudrookgenerator aangestoken met beuken rookmot en de tabak 8 uur in de rook laten liggen. Nu zit ik op vakantie voor de caravan en heb mijn eerste pijpje met de Burley tabak gerookt. Dit valt echt niet tegen! Geen tongue-bite, droogroken tot de bodem, misschien iets vlak van smaak, maar lekker om gedachteloos, ontspannen weg te roken.
Thuis maar kijken of de virginia ook zo goed gelukt is, maar ben blij dat ik dit jaar tabak heb aangeplant, Orient, Havanna, Burley en Virginia, van elk ca. 12 planten. De Burley lijkt de grootste oogst op te gaan leveren!

Karel

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Zeer mooi en interessant verhaal waarvoor dank. Zo'n tabak (ik kan me de genoegdoening van 't creëren voorstellen) hoort eigenlijk dan ook in 'n blik met jouw naam en logo ergens. Wat foto's van 't proces en 't resultaat zullen zeer gewaardeerd worden hier denk ik. Benieuwd naar de rest ook. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

PietGeniet
Berichten: 710
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door PietGeniet »

Dapper en interessant. Ben benieuwd naar de verdere ervaringen.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Ter attentie van lindbergh-nl :

Er is momenteel veel interessants te lezen op 't draadje Weckpotten in de Rooksalon, mocht je besluiten je tabak te gaan blikken en verzegelen. Met name de bijdragen betreffende het vacuüm verpakken hier is meer dan interessant.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Bedankt, ik zal het lezen.
Ik wilde eigenlijk even melden dat ik de eerste oogstronde van dit jaar gedaan heb. De onderste bladen die al vergeelden heb ik afgebroken en hangen nu bij mij in de tuin onder een overkapping. Ook heb ik de al bruine bladeren die op de grond lagen meegenomen. Beetje regenachtig vandaag, dus die moeten nog echt even binnenshuis drogen. Waarom? Op youtube zag ik een filmpje van een hobby tabaksboer die Virginia ging oogsten en deze liet een pijprokende vriend de onderste bruine bladeren verzamelen, dus dat schijnt ook rookbaar te zijn. Kijken wat daarmee kan.
Ik denk de komende 3 weken 2 keer per week even naar de planten te gaan en te oogsten wat kan. Hopen dat de nu geoogste bladeren ook wat krimpen tijdens het drogen anders voorzie ik problemen met de ruimte voor de latere bladeren. Nou ja, zien hoe het loopt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Ik wacht met spanning en interesse af. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

De helft van de overkapping hangt nu vol en ik denk nog 2 keer te moeten oogsten. Beetje veel, volgend jaar maar wat minder planten.
Met de "zand"bladeren ben ik nu deze https://youtu.be/X0COXlwdaqU?si=kb_MqBM_UxKIs3Nt methode aan het proberen. Over 2 weken zie ik hopelijk resultaat,

Karel

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Het uiteindelijke resultaat gaat me benieuwen. Ik blijf 't derhalve met spanning volgen.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door smoorder »

lindbergh-nl schreef: 25 aug 2023 23:12 Bedankt, ik zal het lezen.
Ik wilde eigenlijk even melden dat ik de eerste oogstronde van dit jaar gedaan heb. De onderste bladen die al vergeelden heb ik afgebroken en hangen nu bij mij in de tuin onder een overkapping. Ook heb ik de al bruine ..... Hopen dat de nu geoogste bladeren ook wat krimpen tijdens het drogen anders voorzie ik problemen met de ruimte voor de latere bladeren. Nou ja, zien hoe het loopt.
Afbeelding
Ze krimpen, ook de stelen; na een tijdje kan je ze dichter bij elkaar schuiven ( zonder ze tegen elkaar te persen).
Een draadje dóór de steel , de zodat de bladeren dwars op de draad geregen worden , is plaatsbesparender.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Had ik niet aan gedacht, maar ik ben ook met 4 soorten bezig. Om dit bij te kunnen houden heb ik van elke soort bladeren van ongeveer gelijke grootte in bundeltjes van 4, rug aan rug, met een gekleurd elastiekje samengebonden. Blauw voor Burley, geel voor Virginia, groen voor Orient en rood voor Havanna. En inderdaad de benodigde ruimte wordt kleiner bij het drogen, De eerste oogst past nu langs 1 kant van de overkapping terwijl bij het ophangen 1,5 kant nodig was.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door GR69 »

Heeft iemand zaaigoed hiervoor? Ik wil wel een paar planten proberen. Heb nog een stukje tuin over..😄
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

Ik weet niet meer of ik dit al eens vermeld heb.

Tabak is een nachtbloeier. De prachtige bloemen die tegen de avond openen als het donker wordt, verspreiden een heerlijke geur (niets wat op tabaksrook lijkt overigens) en lokken daarmee voornamelijk motten. Deze motten zorgen voor het bestuiven van de tabaksplanten.

Nu hebben telers het in het verleden voor elkaar gekregen dat tabaksplanten ook overdag bloeien. Deze zogenaamde siertabakken die in laagbloeiers en hoger groeiende planten verkrijgbaar zijn. De hoogbloeiers zijn wat moeilijker te vinden, maar bij de echte zaadhandelaars te verkrijgen.

Wat de telers echter niet voor mekaar hebben gekregen is het overdag laten geuren van de bloemen. Heel apart, als je overdag je neus in zo'n bloem duwt ruik je echt niets. Na de schemer ruik je ze echter al vanaf een meter afstand.

Leuk om zo wat planten in potten of een border te zetten om of bij de plaats waar je 's avonds buiten doorbrengt.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Mooie toelichting Kiske.

Ik ben als "teler" nooit verder dan overigens prachtige klimmende winde op mijn balkonnetje gekomen. Hoeveel aarde heeft 'n tabaksplant nodig, kan het in de bekende hangbakken van 'n meter lengte en boven iets van twintig centimeter breedte?

Na de eventuele oogst natuurlijk nog het drogen en verwerken. Op TV enkele keren zo'n antieke gietijzeren snijmachine voor tabak mogen aanschouwen.
Ik vind dit draadje met iedere post interessanter worden als 't al was. :)
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

Effe gegoogled op siertabakzaad, onderstaand 1 van de resultaten.

https://biezen.nl/siertabak-sensation-m ... rden-zaden

Tabakszaad is heel klein. Met 1 zakje kun je jaren vooruit. De planten leveren ook veel zaad als je de uitgebloeide bloemen niet verwijderdt. De knoppen die dan gevormd worden verwijderen als je ziet dat ze beginnen te drogen. Deze dan op een stukje keukenpapier oid verder laten drogen. Als je dan de knop openbreekt komen er heel veel minieme tabakszaadjes tevoorschijn. Vaak krijg je dan overigens meer kleuren dan het jaar daarvoor. Ook pastelachtige kleuren.

Bij de Boerenbond/Welkoop hebben ze de zaden meestal ook. De zaaiperiode is wel reeds voorbij nu.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

De tabak is bedoeld om te roken en enkel te sieren in 'n pijp. Deze link nog gevonden.

https://moestuinland.nl/tabaksplant-zad ... -nummer-25
https://www.onszaden.nl/nicotiana_tabacum
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

oehoe schreef: 04 sep 2023 18:59 Hoeveel aarde heeft 'n tabaksplant nodig, kan het in de bekende hangbakken van 'n meter lengte en boven iets van twintig centimeter breedte?
Rare reactie nadat je me eerst deze vraag stelt. Maar ja.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Arno »

Kiske schreef: 04 sep 2023 18:43Tabak is een nachtbloeier.
Nooit geweten! Wat leuk! Lijkt een beetje op mij, ook een nachtbloeier :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Ik snap niet wat je raar aan mijn vraag en reactie vindt Kiske. Ik bedoel hier rooktabak, niet de siertabak.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Samwisegamgee
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mar 2023 19:13

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Samwisegamgee »

Wat een geweldig forum is dit toch!

Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

oehoe schreef: 13 sep 2023 13:30 Ik snap niet wat je raar aan mijn vraag en reactie vindt Kiske. Ik bedoel hier rooktabak, niet de siertabak.
Dan zal ik 't verkeerd begrepen hebben. Excuus dan.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Geen excuses nodig. Misverstand denk ik, kan gebeuren. Ik kijk uit naar je volgende posts met de daarbij gaande kennis van zaken en expertise.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door GR69 »

oehoe schreef: 13 sep 2023 16:22 Geen excuses nodig. Misverstand denk ik, kan gebeuren. Ik kijk uit naar je volgende posts met de daarbij gaande kennis van zaken en expertise.
Het worden grote planten Oehoe. Dus in een balkonbak gaat wel maar wil je nog wat kunnen zien behalve blad?
Bovendien zijn planten op dakterrassen en balkons erg gevoelig voor beestjes en schimmels.
Ik zou zeggen, voor een plant of 4 in twee bakken zou moeten kunnen. Als ik zo kijk naar verwachtte groei/kracht en overlevingszin van de planten. Maar dat is een educated guess. Geen ervaring of beproefde kennis.

Ik zou twee planten in een 60 liter pot proberen en kijken hoe het gaat.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Ik ga 't even laten bezinken. De klimmende winde toen voor juist minder uit- en inzicht en de schaduw. De enige beestjes waar ik me zorgen over ga maken zijn de familie en nazaten van Kareltje. Oud brood voor de vogeltjes verplaatsen zich naar de verkeerde kant. Toen zag ik Kareltje op het balkon knagend aan 'n oude, harde pompoenpittenbolletje. Kareltje zakte enige maanden daarna door de hoeven (voor zover hier bij knaagdieren sprake van kan zijn). Ondanks gekneusde en gebroken ribben opgelopen op het werk tijdens escalaties, geen echte held dus twee dagen aangekeken of ie wel echt dood was om hem vervolgens de dakrand over te wippen.


Afbeelding
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door GR69 »

Arme Kareltje...doodgevreten en zonder egard gedumpt.
🥲
Een passende uitvaart in een oud blikje had gepast.
Schepje mee naar het plaatselijke parkje. Een paar passende woorden...ik had meer van je verwacht.

😉
Laatst gewijzigd door GR69 op 14 sep 2023 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

oehoe schreef: 13 sep 2023 16:22 Geen excuses nodig. Misverstand denk ik, kan gebeuren. Ik kijk uit naar je volgende posts met de daarbij gaande kennis van zaken en expertise.
Ik rook nu 10 jaar pijp en weet wellicht iets meer dan de gemiddelde pijproker, maar ik voel me oprecht nog steeds meer beginner dan veteraan. Helemaal ten opzichte van enkele andere forumleden die bijna levende encyclopedieën zijn. Wél kan ik goed ouwehoeren en dat dan ook nog mooi in tekst omzetten.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Geloof me wanneer ik je toch als 'n kenner zie en waardeer. Geen valse bescheidenheid derhalve.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie