Zelf tabak kweken

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

Ik had gehoord dat Semois hetzelfde jaar nog wordt verwerkt tot pijptabak en sigaren. Op het internet vond ik echter volgende uitleg:
tabak wordt meestal 1 jaar of meer gerijpt maar als je het zelf doet kan het wel 5 of 6 jaar duren. •Tabak rijpt niet goed als de temperatuur en vochtigheidsgraad niet perfect zijn. Als de tabak te droog is dan rijpt het niet, als het te nat is dan gaat het rotten. Helaas is het heel moeilijk om te zeggen wat de goede temperatuur en vochtigheidsgraad is. Om dit precies goed te krijgen moet je experimenteren.
•Houd je bladeren goed in de gaten tijdens het rijpingsproces. Zorg dat ze vochtig genoeg blijven, maar wel vrij zijn van rot. Rijpen is geen exacte wetenschap en er zullen soms aanpassingen nodig zijn.
•Je tabak rijpen is optioneel maar ongerijpte tabak is vaak erg ruw en heeft vaak geen goede smaak.

Maar het is optioneel, ik zal al blij zijn al ik mijn tabak bruin krijg bij het drogen.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Met het huidige mooie weer in combinatie met de vochtige hitte in de kas maakt dat mijn planten nu ook echt de grond uitschieten. Elke avond check ik ze even en geef ik ze wat water en elke keer zijn ze zichtbaar gegroeid. De situatie op de foto is ondertussen alweer een week geleden en ze zijn nu zeker 3 keer zo groot... :D

Afbeelding

Voor zover ik op het internet ben tegengekomen heb je inderdaad het drogen en dan nog een extra stap, wat het fermenteren zou kunnen zijn. Ik ben tijdens mijn vakantie in een tabaksschuur geweest met tabak dat te drogen hing en dat rook duidelijk naar tabak. Fermenteren schijnt nog moeilijker zijn dan het drogen :oops: . Maar goed, ik heb alles ook alleen maar op google gelezen...

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

Wat ik ook niet wist is het toppen. Als de eerste bloemknop zichtbaar wordt, moet je die afbreken/knijpen. Dan worden de bladeren dikker en groter. Mijn planten hebben nun allemaal al een paar weken een serieus bloembeginsel / ettelijke knoppen. Die ga ik vanavond allemaal uitdoen, dan nog 1x bemesten en over twee weken oogst ik.

Dan kneus ik de nerven en hang alles aan een draad te drogen...ik denk in mn kippen hok, daar is het vochtig en toch kan er lucht in en uit...of anders de zolder. Dan ga ik een paar weken naar Frankrijk. Als ik terug kom hoop ik alles bruin aan te treffen. Dan een heel klein beetje bevochtigen en alles opvouwen en een gewicht erop en een jaartje wegzetten, zo ga ik het doen denk ik.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Dat uitdunnen van de bloemen is een goed idee. Bemesting heb ik ook nog niet aan gedacht :shock:...

Ik heb een paar ideeën voor het verwerken van de tabak, als ik zover kom. Allereerst ga ik een rol tabak in een lap canvas rollen en het zeer strak omwikkelen met touw, een soort van 'navy cut'. Tweede idee is om het in een luchtdichte jampot te persen en het luchtdicht een jaar ofzo weg te zetten, eens kijken wat dat opleverd. En ik ben nog van plan een eikenhouten pot te draaien en daar met behulp van een lijmklem tabak onder hoge druk een tijdlang weg te zetten. En misschien nog een paar bladen een tijdje in een koudrookkast... :idea:

Eigenlijk heb ik teveel ideeën en te weinig tijd om ze uit te voeren :wink:

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Tobias Tobit »

Dat koud roken lijkt mij heel interessant, waarschijnlijk helpt dit rotting voorkomen en kan mogelijk een Latakia achtige smaak geven. Houdt ons op de hoogte van je experimenten. Erg leuk om te lezen.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

Elmer schreef: 08 jul 2018 17:43 Oogst van die plant die om geschopt was...blijft ruiken naar groen gras...geen idee hoe ik dat weg moet krijgen
Afbeelding
De tabak terug nat gemaakt en 15min in de oven op 50C, dit hetrhalen tot de grasgeur weg is, curen noemen ze dit...het WWW weet alles.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

En? Heeft het gewerkt?

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Tobias Tobit schreef: 10 jul 2018 13:11 Dat koud roken lijkt mij heel interessant, waarschijnlijk helpt dit rotting voorkomen en kan mogelijk een Latakia achtige smaak geven. Houdt ons op de hoogte van je experimenten. Erg leuk om te lezen.
Ik ben ook benieuwd! Ik denk wel dat een paar keer roken weinig effect zal hebben. Ik zal een manier moeten vinden om het een paar weken continu te doen denk ik.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

Wilco Flier schreef: 11 jul 2018 06:28 En? Heeft het gewerkt?
een paar keer nat gemaakt en terug in de hete lucht oven heeft inderdaad wat van de gras geur weggenomen.
Maar alles ga ik er zo nooit uitkrijgen denk ik.
Ik weet nu waarom mijn tabak groen bleef, te snel in een te droge omgeving laten drogen.
Het geheim van bruine tabak is 65 tot 70% vochtigheid en traag drogen in een toch redelijk warme omgeving.
Dat wordt de zolder en een paar emmers water op zolder zetten, het is daar warm en met die emmers toch weer iets vochtiger.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Ik heb m'n eerste bladen geoogst dit weekend. Ze hangen nu in de schuur. Ook hem ik de planten ontdaan van hun overtollige scheuten (dieven) zodat ze al hun energie steken in de bladen die ze al hadden. Een paar dagen later stonden ze er duidelijk frisser bij. Ik ben benieuwd hoe het drogen zal gaan... :)

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Met dit warme weer groeien de planten goed, ze schieten de grond uit.
Mooi is ook om het verschil in de soorten te zien, de ene groeit hoog en op een duidelijke stam, de ander meer in struikvorm. Van een plant heb ik per ongeluk de kop uitgesneden en die stopt nu duidelijk al haar energie in de bladeren, want die worden ook rap sneller nu. Het droger van de al geoogste bladeren gaat nog niet zo heel goed, te snel waardoor ze groen blijven.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Tobias Tobit »

Je hebt nog behoorlijk ruimte over...... 😉
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

Oogst...

Afbeelding
Verdorie wat een plakkerig spul is dat. Zou dat suiker gehalte van de tabak zijn?
Na het oogsten, alles eens sorteren.

Afbeelding
Het is niet zo veel, 1.6Kg.
Nu alle nerven kneuzen. Zo vergelen de bladeren sneller.
Afbeelding
De gekneusde bladeren...
Afbeelding
Nu de bladeren aan een draad rijgen.
Afbeelding
En ophangen in mijn schuurtje.
Afbeelding
Nu hopen dat het mooi bruin droogt, zonder schimmel.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Stoker »

dacht dat ik toch ergens had gelezen om ze pas te oogsten als de bladeren geel kleurdem. kan het mis hebben maar zelf heb me hier aan gehouden ,,
al had ik niet zo veel als u ..

ook op vocht houden tijden het drogen .. klinkt raar maar is wel heel belangrijk dacht ik ..

hoop dat je goede rook waar krijgt Elmer

Succes
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

Ja ik weet het. De onderste bladeren waren gelig tot geel. De middelsten begonnen te verkleuren. De rest was groen. Maar door te kneuzen versnel je het vergeel proces. Vooral de juiste vochtigheid tijdens het drogen is belangerijk. Afwachten maar.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Ziet er goed uit Elmer! Ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden.

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Hoe gaat het drogen Elmer?

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Elmer »

Ik besproei elke dag de muren met de plantenspuit om de boel vochtig te houden en savonds zet ik de deuren open. Valt nog niet veel over te zeggen.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Ondertussen heb ik enkele kleine bladen redelijk bruin kunnen drogen. Een (heel) klein blad heb ik opgeknipt in handzame tabak, waarvan ik morgen eens ga proberen een sigaret te draaien. Ja ik weet het, heb pijp helaas, maar puur om te testen hoe het smaakt. Het ruikt wel duidelijk naar tabak en ook als ik het aanstak als een test, had de rook een goede geur.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Chris »

Goed bezig guys! En goed werk heeft tijd nodig 👍🏼

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Vandaag de eerste sigaret gerookt van de tabak. Opzich was het wel te doen, erg milde, vlakke smaak. Waarschijnlijk vanwege het afwezig zijn van de vele toevoegingen die de industrie gebruikt. Veel kan ik er niet van zeggen, ik rook enkel zeer incidenteel dus kan de smaak niet goed vergelijken.

Het was een interessant experiment.
Afbeelding

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Even wat snelle foto's van de oogst van gisteren. De kwaliteit van de foto's is niet zo best, ivm de slechte verlichting en ze zijn gemaakt met m'n telefoon.

Maar goed, ze zijn onderweg :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Daar ging wat fout, het bericht is drie keer geplaatst... :roll:
Ik kan niet zo snel vinden waar en of ik de berichten kan verwijderen, misschien kunnen de moderatoren me helpen?

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Eliminator »

Done ! :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Willem-Jan »

Wilco Flier schreef: 11 aug 2018 21:21 Vandaag de eerste sigaret gerookt van de tabak. Opzich was het wel te doen, erg milde, vlakke smaak. Waarschijnlijk vanwege het afwezig zijn van de vele toevoegingen die de industrie gebruikt. Veel kan ik er niet van zeggen, ik rook enkel zeer incidenteel dus kan de smaak niet goed vergelijken.

Het was een interessant experiment.
Afbeelding
Nice! Welke tabak is het juist?

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Tabaksoort is "Hacienda del Cura" van La Palma, Canarische eilanden. Meer weet ik er eigenlijk ook niet van en op het web is er weinig over te vinden.

Gisteren heb ik een aantal planten geoogst. Ik ben nog druk aan het experimentern wat nu de beste manier van drogen is. Afgelopen week regende het veel en dat deed het drogen goed omdat de luchtvochtigheid zo hoog was dat de bladen heel langzaam droogden. Toch houden de bladen her en der nog groende delen. Hieronder wat sfeerfoto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Hoe staat het met jouw tabak Elmer?

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Ik weet het, dit is een pijprokersforum en geen sigarenrokersforum... Maar dit wilde ik jullie toch niet onthouden. Vanavond heb ik van de tabak die al mooi droog en bruin was een paar sigaren gerold. Leuk werk, in totaal zo’n 20 bladen gebruikt. Nu moeten ze even drogen en daarna kan het dekblad eromheen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Rob »

Spannend! Ben heel benieuwd hoe ze gaan bevallen. Ze zien er in ieder geval al goed strak gerold uit.

Wilco Flier
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2018 10:41

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Wilco Flier »

Op mijn blog op mijn website kun je wat meer achtergrond informatie lezen over mijn tabakskweek en het zelf draaien van sigaren:
www.wilcoflier.com -> weblog

Plaats reactie