Tai Chi en Qigong

Naast het pijproken natuurlijk ...
Bommel

Tai Chi en Qigong

Bericht door Bommel » 13 jun 2016 21:26

Sinds ik afgelopen september ben begonnen met het beoefenen van Tai Chi en Qigong ( dat laatste spreekt men uit als chikong ) begeef ik me op een weg die me een andere kijk geeft op mijn leven.
Op de een of andere manier ben ik rustiger en minder gehaast en pas ik mijn jaarlijks nieuwjaars voornemen meer toe.
( Mijzelf niet druk maken over alles waar ik zelf geen invloed op heb. )
Door de beoefening van deze Chineese krijgskunst, voort gekomen uit de Tao, naar men zegt, is ook de interesse ontstaan naar deze levenswijze.
Ondanks al mijn trainingen uit het verleden in Judo, Jujitsu, Karate en Kendo is dit voor mij een heel andere belevenis en omslag in denken en doen.
Tai Chi is namelijk een breed iets, er bestaan verschillende vormen en bedoelingen.
Vele zijn verworden als vechtkunst, snel, hard en soms met een sparringspartner.
De vorm Chuan die ik beoefend is langzaam en gratieus.
De bedoeling is om lichaam en geest te sterken en het ziet er uit als een langzame Karate kata en is dus een loopvorm.

Qigong is een eveneens een manier om lichaam een geest te sterken echter beoefen men dit meer statisch.
Ook hierin zijn verschillende vormen met verschillende doelen.
De medicinale, meditatieve, meridianen en ontspanning Qigong zijn toch wel de meest voorkomende.
Qigong in China wordt beoefend ter voorkoming van allerlei ziekten en kwalen en wordt op medisch gebeid vaak gebruikt ter bevordering van genezing.
Er zijn studies gedaan naar het effect hiervan waardoor dit in China hoort bij de gezondheidszorg.

Mijn bevindingen zijn positief en ik voel me echt een stuk beter in het velletje zitten.
Maar nu vraag ik mij af of er op dit forum ook leden zijn die deze tak van sport beoefen.
Afbeelding

The_Undertaker
Administrator

Re: Tai Chi en Qigong

Bericht door The_Undertaker » 14 jun 2016 00:16

Nee, nog niet... maar het staat wel enigszins op de planning voor de toekomst. Blijf dan ook gerust ervaringen delen ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Bommel

Bericht door Bommel » 15 jun 2016 09:56

Laat ik beginnen met het ogenschijnlijk makkelijk uitziende Qigong.
Deze Chineese bewegingsleer kan de herkenning geven wat de wat oudere forumleden zich kunnen herinneren van de ochtend gynastiek van de radio.
Redelijk statisch op de plaats herhaalde bewegingen maken.
Maar pas op, dit gaat dieper en heeft begeleiding nodig, het zal nl niet de eerste keer zijn dat mensen die zelf aan de slag gaan via YouTube filmpjes weken te kampen krijgen met innerlijke lichamelijke klachten en die de hulp moesten inroepen van een Qigong meester.
Zeker als men de meditatieve en meridiaan Qigong beoefend is een goede uitleg en begeleiding noodzakelijk.

Zelf beoefen ik de meridiaan versie om mijn gekwetste knie wat te verzachten.
Doormiddel van de oefeningen is het mogelijk de meridianen, of wel energie banen waar de accupurist de naalden in plaatst, open de zetten en de innerlijk energie, Chi genaamd, hier doorheen te laten stromen.
Middels de beweging EN gecontroleerde adem oefeningen voelt men echt op de bewerkte plekken de warmte stromen.
Mede door het concentreren op je eigen Chi komt je tot rust in het hoofd en gek genoeg ook in het lichaam, ondanks de intensieve rustige bewegingen.
De Qigong bestaat uit 18 vastgestelde bewegingen die in China beschermt worden door een organisatie en als ik het goed heb bij wet is bepaald.
Om deze 18 bewegingen zelf goed en veilig uit te kunnen voeren is men een aantal jaren bezig.
Op dit moment beoefen ik slechts 5 op een zelfstandige manier, de meest simpelen, elke ochtend en ik merk dat het een grote invloed heeft op mijn knie, maar ook op mijn geestelijke gesteldheid.
Afbeelding

Janno
Contacteer:

Bericht door Janno » 15 jun 2016 18:05

Ik heb in de jaren '90 jarenlang Tai chi beoefend. Verschillende vormen, inclusief een met het zwaard (alle Yang stijl). Ik vond het lastig om te blijven beoefenen buiten de lessen om omdat het nogal wat bewegingsruimte vroeg die ik in huis niet had. Heb nog wel wat uurtjes in een park in hartje Rotterdam staan oefenen, maar daar was wat de omstanders betreft de tijd nog niet echt rijp voor. Plus dat het weer moest meewerken.
Qigong doe ik nog steeds regelmatig. Ik beoefen dan een eenvoudige versie met 18 vormen.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Bommel

Bericht door Bommel » 15 jun 2016 22:43

Mooi Janno, een medestander.
Inderdaad is Nederland nog niet rijp om in het openbaar alleen Tai Chi te beoefenen, zeker niet met zwaard en speer.
Voor je het weet ben je omringt door blauwe zwaailichten. :D
Ik ben van plan om na de 24 chuan ook de waaier vormen te gaan beoefenen.
De zwaard en speer laat ik nog even voor wat het is, er zit nog teveel Kendo in mij.

Welke Qigong doe jij?
Afbeelding

Janno
Contacteer:

Bericht door Janno » 15 jun 2016 23:32

Meestal doe ik Qigong Shibashi. Ongeveer deze:
phpBB [video]

Ik heb nog een andere oefening, ook met 18 vormen, maar ik zou niet weten hoe die heet. Deze:
phpBB [video]
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Bommel

Bericht door Bommel » 16 jun 2016 00:14

Via de sportschool beoefen we de Qigong van Fei Yuliang.
Een vorm die werkt op de meridianen waarin ook zelf ontwikkelde bewegingen in verwerkt zijn.
Helaas blijkt dit erg beschermt te zijn en dus geen filmpje te vinden via het web.

Jou onderste filmpje ken ik, deze heer heeft er nog meer gemaakt.
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel » 30 jun 2016 23:15

Vandaag weer heerlijk getraind met de groep en voor het eerst goed in de Qigong geweest.
Het klinkt wellicht zweverig voor de buitenstaanders maar ik was er zo in opgegaan dat ik aan het einde tijdens de rust minuut een gevoel kreeg weer in de werkelijkheid terug te komen.
Raar maar wel heerlijk relaxt.
Afbeelding

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker » 01 jul 2016 01:01

Klinkt goed, en herkenbaar Bommel, die erbaring heb ik ook wel eens gehad bij een 'intensieve' yoga-sessie :D
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

NoneNicer

Bericht door NoneNicer » 01 jul 2016 10:00

Al enkele jaren hik ik tegen het beginnen met Tai Chi of Qigong. Ik zie de voordelen en vooral de ontspanningl maar ik kom nog niet los van het ritme van werk en zorg voor de kleintjes om innde avond bij een klasje aan te sluiten.
Wie kan een hint geven over wat (Tai Chi/Qigong/anders) te kiezen en waarom? Ik zoek beweging om soepel te worden/blijven wat je zelf na begeleiding kan doen.

teunis

Bericht door teunis » 01 jul 2016 10:15

NoneNicer schreef:Al enkele jaren hik ik tegen het beginnen met Tai Chi of Qigong. Ik zie de voordelen en vooral de ontspanningl maar ik kom nog niet los van het ritme van werk en zorg voor de kleintjes om innde avond bij een klasje aan te sluiten.
Wie kan een hint geven over wat (Tai Chi/Qigong/anders) te kiezen en waarom? Ik zoek beweging om soepel te worden/blijven wat je zelf na begeleiding kan doen.
Ehhh.....
Gewoon, gym. Rek en strekoefeningen. Meer is die oosterse gewoonte ook niet ( :oops: er liggen weer tenen in de weg). In september om 9.00 uur nederland 1: "Nederland in beweging". Kan je opnemen en afspelen wanneer jij wil. Misschien zelfs meedoen :D

Bekijk op YouTube wat instructiefilmpjes over hardlopen of wandelen, koop goede schoenen en ga ervoor. Hoeft geen uren te zijn, en kan je doen wanneer JIJ tijd hebt/wil vrijmaken/eindelijk los kan komen van je werk.

Neem een hond. Die MOET dagelijks wandelen, en daarmee jij ook. Hoe groter de hond, hoe langer de wandeling 8)

Ga fietsen....
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Bommel

Bericht door Bommel » 01 jul 2016 14:33

Het is toch wat genuanceerd dan jij beweerd Teunis.
Inderdaad lijkt Qigong op wat rek en strek oefeningen maar anders dan bij de ochtend gymnastiek is het bewust zijn van wat je aan het doen bent, de ademhaling op bepaalde momenten en bovenal geconcentreerd bepaalde innerlijke organen bewerken toch wel wat anders dan jij beweerd.
En naast alle andere, ook uiterst gezonde, lichaamsbewegingen die je opsomt gaat het bij Qigong meer om de binnenkant van het lichaam gezond te krijgen en te houden, zelfs geestelijk.
Niet voor niets beweren de Chinezen dat de Qigong acupunctuur is zonder naalden, doordat de meridianen bewerkt worden.
Dat zie ik een wielrenner niet bereiken.

( overigens is dit geen reactie vanuit mijn lange tenen, echter effe wat duidelijkheid scheppen )
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel » 01 jul 2016 14:39

NoneNicer schreef:Al enkele jaren hik ik tegen het beginnen met Tai Chi of Qigong. Ik zie de voordelen en vooral de ontspanningl maar ik kom nog niet los van het ritme van werk en zorg voor de kleintjes om innde avond bij een klasje aan te sluiten.
Ik zou toch wat tijd investeren om slechts 1 uurtje per week met een groepje, onder goede begeleiding, Tai Chi te keren.
Je bent er even tussen uit en de oefeningen die je leerd kan je thuis op elk moment van de dag oefenen.
Een klein onderdeel van de oefeningen kost me maar een kleine 15 min.
Vaak zit in het les programma ook Qigong.
Het is zeker het proberen waard, kost alleen les geld en tijd, een speciale pak of attributen zijn niet nodig.
Afbeelding

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker » 01 jul 2016 14:41

Bommel schreef:Het is toch wat genuanceerd dan jij beweerd Teunis.
Ik vermoed dat Teunis specifiek doelde op het "Ik zoek beweging om soepel te worden/blijven wat je zelf na begeleiding kan doen."

Voor dat doel en dat doel alleen zijn die rek-/strek-oefeningen zoals hij opnoemt al voldoende.

Echter, wanneer je het zinnetje "Ik zie de voordelen en vooral de ontspanningl maar ik kom nog niet los van het ritme van werk en zorg voor de kleintjes om innde avond bij een klasje aan te sluiten." erbij pakt, dan is een stapje verder naar Tai Chi of QiGong inderdaad helemaal niet zo verkeerd.

Toch denk ik dat je wanneer je het zelf na begeleiding gemakkelijk wil/kan doen, dat yoga wellicht beter geschikt is, maar wellicht kan Bommel me daarop corrigeren. De oefeningen zijn in ieder geval wat makkelijker te onthouden (geloof ik) en gemakkelijk om thuis even op een matje te doen, ook wanneer je weinig tijd vrij kunt maken, en toch vergen ze net dat beetje extra aandacht in vergelijkingen met qewoon, gym, rek en strekoefeningen waardoor de geest ook de nodige aandacht krijgt.

Bommel

Bericht door Bommel » 01 jul 2016 15:13

Het mooie van Tai Chi is dat je geen matje nodig hebt, elke ruimte gebruikt kan worden dus ook buiten in de tuin met mooi weer, elke vorm, lees beweging, per deel beoefend kan worden, gewoon in makkelijk zitten kleding beoefend kan worden, niet altijd de vorm in loop beweging gedaan hoeft te worden.
Dit laatste noemen we droog oefenen, je concentreer dan op de been stand en doe de vorm gefixeerd op een plek.
Afbeelding

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis » 01 jul 2016 21:47

Ik weet niets van Tai Chi, Qigong en alle andere moeilijke aziatische woorden waar men rustig van word maar ik weet wel dat sporten (of althans toch regelmatig bewegen buiten de werksfeer) wonderen doet tegen stress en andere vormen van mentale (over)belasting. Ik doe dat op de fiets( als ik er tijd voor kan maken en daar schort het tegenwoordig nogal aan) maar elke vorm van bewegen is altijd goed en veel helender dan men denkt.
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Bommel

Bericht door Bommel » 02 jul 2016 00:00

Helemaal waar SKE, bewegen in welke vorm dan ook is goed voor lijf en leden, niet te vergeten het brein.
Echter als jij je ontspant op de fiets heb je nog wel met stressvolle situaties te maken door andere weggebruikers.
Althans dat is mijn objectieviteit als ik telkens wiekrennende groepjes tegen kom. :D
En dan heb ik het nog niet over voetbal beoefenaars, elke week weer enkele artikelen in de krant.
Lijkt mij minder ontspannend en helend.
Maar een ieder moet lekker de ontspanning opzoeken in de sport die hen lief is, werkt in iedergeval de werkstress weg.
Afbeelding

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis » 02 jul 2016 01:34

Ik ben een nette wielrenner met bel en verkeersinzicht. Maar als ik van het fietspad afgereden word dan schreeuw ik om het hardst. En ik ken meer scheldwoorden dan jij Bommel! In plat Haags. En je plek opeisen!
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

teunis

Bericht door teunis » 02 jul 2016 11:50

Ik heb een tot nog toe vol en rijk leven gehad, en het is nog lang niet voorbij, het tempo is wat rustiger :D

Het zal ook niemand verbazen als ik aangeef dat ik ergens in mijn leven vechtsporten beoefend heb, en ook aan Tai Chi, of een afgeleide vorm daarvan, gedaan heb. Bij Aikido, en ook Kendo, was het gebruikelijk om een nieuwe gevechtsvorm eerst langzaam te oefenen. Daarna steeds sneller tot de correcte snelheid bereikt was. De Tai Chi vorm die ik beoefend heb, week niet af van de langzame oefenvorm van Aikido.
Ook heb ik een vorm van Yoga gedaan. Ik ben zelfs in een klooster opgesloten geweest om tot Zen te komen. Ik heb opleiding gehad in klassieke massage, maar ook in Shiatsu (stoelmassage).

Neem maar van mij aan dat het onder aan de streep niet gaat om het bewerken van meridianen, organen of het lichamelijke innerlijk. Natuurlijk wordt er door beweging, een houding die spierspanning en -ontspanning geeft of het passief stimuleren van een spier (massage) de onderliggende weefsels geactiveerd en mogelijk zelfs organen, maar het uiteindelijke doel is je hoofd leegmaken. Het is dus het effect van bewegen, waarvan we vroeger al wisten dat het goed voor lijf en leden was, gecombineerd met het geestelijk alleen op dat doel gericht zijn (een vorm van Zen).

De beweging is het middel om tot het doel te komen, namelijk geestelijke ontspanning.

Elke beweging, Tai Chi of gym of wandelen of fietsen, is een geëigend middel om je hoofd leeg te maken. Waar jij in geloofd en wat voor jou werkt is goed. Er is geen heilige graal. Niet in het Westen en niet in het Oosten. Er is geen ultieme sportvorm.

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker » 02 jul 2016 12:13

teunis schreef:maar ook in Shiatsu (stoelmassage).
Even ter verduidelijking, Shiatsu is niet per definitie stoelmassage. De stoelmassage kan gecombineerd worden met de Shiatsu technieken (wat tegenwoordig ook vaker op de werkvloer aangeboden wordt), maar een Shiatsu massage wordt doorgaans gegeven aan een liggend persoon.

Bommel

Bericht door Bommel » 02 jul 2016 18:27

@ Teunis: Even voor de duidelijkheid en om verwarring te voorkomen.
Tai Chi is een krijgsvorm en daar zijn verschillende uitoefeningen van, ook hele snelle.
Ook met zwaard, lans, hellebaard maar ook met grote waaiers.
Inderdaad wordt elke vorm van sport, door techniek beheersing te leren, langzaam beoefend.
Ik wil niet mijzelf op de borst slaan, maar heb in mijn leven diverse Japanse vechtsporten gedaan waaronder Kendo en weet dat er een wezenlijk verschil is tussen de Chineese en Japanse krijgskunst.
Het waren geen blauwe maandag uitspattingen maar voor mij serieus werk.
Ik stond met mijn full contact karate training op de nominatie om een jaar lang in Japan te studeren om mijn 4e en wellicht 5e dan te behalen.
Echter gooide een naar sunjet op het Rotterdams Centraal ernstige zwarte roet in mijn plannen.

Zelf ben ik nooit in de gelegenheid geweest om in een Boedhistisch klooster mezelf tegen te komen, dan snijden we het onderwerp meditatie aan en ik weet zeker dat we daar een hemels breed menings verschil in hebben.
Echter het bewerken van de meridianen kan met Qigong.
Het heeft niks met geloven te maken maar enkel met beleving.
Om een duidelijke mening hierover te krijgen moet je je eens verdiepen hierin.
Afbeelding

teunis

Bericht door teunis » 03 jul 2016 23:05

The_Undertaker schreef:
teunis schreef:maar ook in Shiatsu (stoelmassage).
Even ter verduidelijking, Shiatsu is niet per definitie stoelmassage. De stoelmassage kan gecombineerd worden met de Shiatsu technieken (wat tegenwoordig ook vaker op de werkvloer aangeboden wordt), maar een Shiatsu massage wordt doorgaans gegeven aan een liggend persoon.
Klopt helemaal, stoelmassage kan shiatsu zijn, maar shiatsu is geen stoelmassage. Mijn schrijfsel teruglezend ben ik mij ervan bewust iets te kort door de bocht te zijn gegaan, omdat het voor mij duidelijk was; niet persé dus ook voor de anderen. Waar ik les in gehad heb, en voor ben gecertificeerd, is stoelmassage waarbij gebruik wordt gemaakt van één van de vele vormen shiatsu. Bij deze vorm worden drukpunten gebruikt, maar ook strijkingen en zelfs knedingen. Het sloot mooi aan bij de klassieke massage.

teunis

Bericht door teunis » 04 jul 2016 01:00

Bommel schreef:@ Teunis: Even voor de duidelijkheid en om verwarring te voorkomen.
Tai Chi is een krijgsvorm en daar zijn verschillende uitoefeningen van, ook hele snelle.
Ook met zwaard, lans, hellebaard maar ook met grote waaiers.
Inderdaad wordt elke vorm van sport, door techniek beheersing te leren, langzaam beoefend.
Is mij bekend, dat gaf ik toch ook aan? De vorm die ik beoefend heb......enz.
Bommel schreef:Ik wil niet mijzelf op de borst slaan, maar heb in mijn leven diverse Japanse vechtsporten gedaan waaronder Kendo en weet dat er een wezenlijk verschil is tussen de Chineese en Japanse krijgskunst.
Het waren geen blauwe maandag uitspattingen maar voor mij serieus werk.
Ik stond met mijn full contact karate training op de nominatie om een jaar lang in Japan te studeren om mijn 4e en wellicht 5e dan te behalen.
Echter gooide een naar sunjet op het Rotterdams Centraal ernstige zwarte roet in mijn plannen.
Ja, goed, oké, maar wat wil je hiermee zeggen? Ik ga geen 'wedstrijd' aan over wie de meeste dans heeft, of meer ervaring. Jij hebt al gewonnen :wink:
Blijft wel overeind staan dat wat ik heb beweert, gestoeld is op mijn ervaring en waarneming, en derhalve mijn mening is. Jij kan een andere mening hebben. Over sommige dingen zullen we het niet eens worden. Dat is niet erg. De waardering voor elkaar op andere facetten blijft onveranderd.
Bommel schreef:Zelf ben ik nooit in de gelegenheid geweest om in een Boedhistisch klooster mezelf tegen te komen, dan snijden we het onderwerp meditatie aan en ik weet zeker dat we daar een hemels breed menings verschil in hebben.
Echter het bewerken van de meridianen kan met Qigong.
Het heeft niks met geloven te maken maar enkel met beleving.
Om een duidelijke mening hierover te krijgen moet je je eens verdiepen hierin.
Tot jezelf komen is iets anders dan Zen; Zen is iets anders dan meditatie. Zen is NU, GEWAARWORDING en BEWUST ZIJN. Meditatie is een middel, een werktuig, om mogelijk tot Zen te komen, maar dit kan ook zonder. Door in het NU te werken, te sporten of Tai Chi te bedrijven kan je ook gewaar worden en je ervan bewust zijn tot Zen te komen. Zen is alles omvattend en niets. Als Karateka weet jij dit. Waarom zouden we over meditatie (het werktuig) een verschil van mening moeten hebben? Het doet het voor jou, of het doet het niet. Lekker belangrijk!
Meridianen zijn mij genoegzaam bekend vanuit de Shiatsu; dit is immers een massagevorm die ook drukpunten (=acupressuur) gebruikt? Verdere verdieping is niet noodzakelijk om jou te begrijpen. Nogmaals, als iets voor jou werkt, je er baat bij hebt, je er geloof en vertrouwen in hebt, dan is het goed.
Mijn tegengeluid is er op gericht om het aura wat om de oosterse geneeskunst hangt iets weg te nemen. Controleerbare en reproduceerbare geneeskundige hoogstandjes, geloof en bijgeloof lopen in het Oosten vrolijk door elkaar heen, maar het is niet de heilige graal van de geneeskunst.

Bommel

Bericht door Bommel » 03 apr 2017 21:37

Ik beoefen nu al weer 1,5 jaar Tai Chi en de heilzaamheid ontdek ik elke dag.
Langzaam wordt de ruwe steen geslepen naar iets moois, mede door het goede les geven van de trainers ontdekken we, de leerlingen, steeds meer diepgange en betekeninsen van de Tai chi vormen.
Inmiddels zijn we ook gestart met Bagua, een gevechtsvorm die mits snel uitgevoerd meer weg heeft van Martel Arts sport en Kung Fu, maar langzaam een pracht van een toevoeging aan Ta Chi.
Of is Tai Chi de basis van Bagua?
U leest het....een nog ondoorgrondelijke materie.

Afbeelding
Afbeelding

MilleLuci
Contacteer:

Bericht door MilleLuci » 03 apr 2017 23:16

Heel boeiend en denk er al een tijdje over. Weet alleen niet hoe een goede leerplek te vinden en welke vorm ik passend vind bij mijn zijn. Dus zoekende in veel.
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel » 04 apr 2017 17:20

MilleLuci schreef:Heel boeiend en denk er al een tijdje over. Weet alleen niet hoe een goede leerplek te vinden en welke vorm ik passend vind bij mijn zijn. Dus zoekende in veel.
http://www.longtengtaiji.com

http://www.wuwei-school.nl

De eerste is de meester van de tweede.
De tweede is mijn leraar..
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel » 04 apr 2017 18:13

Er is veel kaf onder het mooie koren.
Men kan het beste clubs met zweverige namen vermijden, zoals " de Innerlijke Glimlach" om een voorbeeld te noemen.
Vaak zijn die geschoeid op principes van verlichting en zijde zachtheid en vergeet men dat Tai Chi werkelijk een gevechts vorm is.
Ook met Qigong geldt dit het zelfde, wat betreft de scholing, omdat men vaak denkt dat waar de oorsprong is gelijk staat aan een religie.
Qigong kent zijn oorsprong uit de Tao dat door velen nog als religie wordt gezien maar in werkelijkheid een levenswijze en wijsheid is.
Uit Qigong komt Tai Chi en daaruit vloeid weer Bagua.
Beide laatste zijn gevechtsvormen en de eerste is een bewegings vorm dat bijdraagt aan de geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Waar op men moet letten naar het zoeken van een goede leerschool is als eerste de beschrijvingen van wat geleerd gaat worden, van tevoren op het net surfen naar wat het allemaal inhoud en met je kan doen opent je ogen in deze zoek tocht.
Men kan de zweverigheid er zo uitfilteren, zeker als geconcentreerd wordt op de les prijzen, tenzij men te maken heeft met een echte grootmeester die ook nog een groot deel van zijn residentie gebruikt als les ruimten.
Ook worden vaak hoofdprijzen gevraag voor workshops, stink daar niet in tenzij.....weer die,grootmeester.
Een goede school onderscheid zich van het kaf door de passie, geen hele uitgebreide verhalen op de home page maar kort en begrijpelijk beknopt.

Normale prijzen zijn tussen de € 30 en € 40 per maand met 1 maal training in de week.
Die prijzen zijn vaak berekend op de sportzaal huur en geringe onkosten.
Ook is normaal dat er een of twee gratis proeflessen worden aangeboden, men merkt dan gelijk of men te maken heeft met een in de jaren 70 blijven hangende geld hippie of iemand die vol passie de kennis wilt overdragen.
Stap ook niet in de truuk van verplichte kleding, ruimzittende flubberende kledij volstaat.

Ik hoop dat de gene met een sluimerende interesse hier iets aan heeft om de stap te wagen.
Afbeelding

MilleLuci
Contacteer:

Bericht door MilleLuci » 04 apr 2017 22:27

Thanks Bommel! Iets in de omgeving Schiedam en Vlaardingen......
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel » 04 apr 2017 23:17

MilleLuci schreef:Thanks Bommel! Iets in de omgeving Schiedam en Vlaardingen......
In Schiedam kon ik niks vinden wat niet zweverig was, gezondheidszorgerig of wat riekt naar geldingsdrang.
Maar wellicht is deze in Rotjeknor wel iets.
Komt mij wel betrouwbaar en serieus over....... http://www.taichi1.nl
Afbeelding

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker » 04 apr 2017 23:21

Bommel schreef: Ik hoop dat de gene met een sluimerende interesse hier iets aan heeft om de stap te wagen.
Voorlopig nog even niet, maar de sluimerende interesse is er wel degelijk. Wellicht over enige tijd, en dan zullen de tips (voor zover ze niet zijn onthouden) herlezen worden, dus bij voorbaat dank!

Plaats reactie