Wat paft de schot ? - deel 2

Naast het pijproken natuurlijk ...
Wowbagger

Re: Wat paft de schot ? - deel 2

Bericht door Wowbagger » 21 okt 2018 17:36

Inderdaad erg lekker Bommel. Hier vandaag een stoofpotje met succadelapjes, kastanjechampignons, oesterzwammen, zoete aardappel en sugar snaps. Een stevige Zweigelt erin en ernaast.

George Bertram

Bericht door George Bertram » 21 okt 2018 18:28

De dochter was weer een weekendje thuis en had zo veel zin in een bloemkool/krieltjes/gehakt ovenschotel. Lang geleden, maar wel lekker. Daarna terug naar Breda....met nog een 'doggybag'.
Fumo et Emergo ;p

Bommel

Bericht door Bommel » 04 nov 2018 18:20

Door de verjaardags liflafjes van gisteren is de wekelijkse zaterdag dis, eigen gemaakte frieten, door geschoven naar vandaag.
In het geheel niet erg want het geeft bij Mme een zaterdag gevoel. ( morgen is ze vrij dus is het dan zondag ) :mrgreen:
Afbeelding

Asmodeus

Bericht door Asmodeus » 14 nov 2018 19:50

Omdat ik jarig ben, gyros van de bbq, gemaakt van een heel mooie homp procureur met eigen kruidenmix. Alles uiteraard ‘from scratch’ en wat lekkere ouzo erbij om de boel weg te spoelen.
Toch wel een van mijn favoriete maaltijden.

Afbeelding

Wowbagger

Bericht door Wowbagger » 12 dec 2018 09:34

Al een ruime maand oorverdovend stil hier. Toch maar eens voorzichtig weer aanslingeren...
Vanavond lasagne uit eigen keuken met lekker veel groente er in.

Begin ook zo langzamerhand eens aan het kerstmenu te denken. Enige dat al vast staat is de gans bij het hoofdgerecht en de christmas-cake als dessert. De rest (amuse, voor- en bijgerechten) maar even over doordenken nog, suggesties zijn welkom!

Eelco
Contacteer:

Bericht door Eelco » 12 dec 2018 12:05

Afgelopen weekend heb ik erwtensoep gemaakt, die ik deze week lekker als lunch of vieruurtje eet. Gisteravond at ik spitskoolcurry met een pappadum en Turkse yoghurt. Eergisteren kruidige rode kool met appel, een lekker linzenprutje en gebakken aardappelen. Daarvoor stamppot boerenkool met tempehspekjes. Couscous met 'zeven' groenten. Käse-Karottespätzle met Dspruitjes en venkel, lekker gekruid met verse salie. Daarvoor ook Chili con Gemüse (broccoli, wortel, paprika, kidneybonen) met bijzonder goed gelukte zelfgemaakte tortilla's, ijsbergsla, killerpepersaus, ananas, kaas en een kaasrasp.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger » 12 dec 2018 15:43

Eelco schreef:
12 dec 2018 12:05
Afgelopen weekend heb ik erwtensoep gemaakt, die ik deze week lekker als lunch of vieruurtje eet. Gisteravond at ik spitskoolcurry met een pappadum en Turkse yoghurt. Eergisteren kruidige rode kool met appel, een lekker linzenprutje en gebakken aardappelen. Daarvoor stamppot boerenkool met tempehspekjes. Couscous met 'zeven' groenten. Käse-Karottespätzle met Dspruitjes en venkel, lekker gekruid met verse salie. Daarvoor ook Chili con Gemüse (broccoli, wortel, paprika, kidneybonen) met bijzonder goed gelukte zelfgemaakte tortilla's, ijsbergsla, killerpepersaus, ananas, kaas en een kaasrasp.
Ligt dat niet wat zwaar op de maag?

Eelco
Contacteer:

Bericht door Eelco » 12 dec 2018 16:16

Wowbagger schreef:
12 dec 2018 15:43
Eelco schreef:
[...] en een kaasrasp.
Als vegetariër moet je je ijzer nu eenmaal uit alternatieve bronnen halen :roll: .

tomatamot

Bericht door tomatamot » 12 dec 2018 16:51

Eelco schreef:
12 dec 2018 16:16
Wowbagger schreef:
12 dec 2018 15:43
Eelco schreef:
[...] en een kaasrasp.
Als vegetariër moet je je ijzer nu eenmaal uit alternatieve bronnen halen :roll: .
Rond Tata-Steel dwarrelt het gratis je slaapkamer binnen. :lol:

Dukdalf

Bericht door Dukdalf » 12 dec 2018 17:36

Hier ligt een fraaie dikke riblap klaar, die ik gister vier uur gestoofd heb met uien, peen en bleekselderij. Halverwege heb ik de staafmixer door de groente gejaagd, zodat je een lekker dikke saus krijgt. Gebakken Eigenheimers erbij en een gemengd slaatje.

Asmodeus

Bericht door Asmodeus » 12 dec 2018 21:18

Dukdalf schreef:
12 dec 2018 17:36
Hier ligt een fraaie dikke riblap klaar, die ik gister vier uur gestoofd heb met uien, peen en bleekselderij. Halverwege heb ik de staafmixer door de groente gejaagd, zodat je een lekker dikke saus krijgt. Gebakken Eigenheimers erbij en een gemengd slaatje.
Hier vrijwel hetzelfde menu. Mijn riblap ging landurig in bad met ook nog een fles trappist en een homp ontbijtkoek. Ook nog wat gestoomde spitskool erbij.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf » 12 dec 2018 22:36

Asmodeus schreef:
12 dec 2018 21:18
Ook nog wat gestoomde spitskool erbij.
Wij aten er ook stoofpeertjes bij. Ik blijf overigens lobbyen voor meer kool op het menu, zij het zuur, groen, rood, wit, spits of spruit maar ik krijg het niet gevoerd aan mijn huisgenoten.

Tobias Tobit

Bericht door Tobias Tobit » 13 dec 2018 19:49

Nou hier wordt wel kool gegeten, vandaag de eerste keer zelfgemaakte zuurkool met verse grove rookworst van de slager.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf » 13 dec 2018 22:00

Mij is het vandaag gelukt om een halve chinese kool in de nasi te verstoppen. Hete ballen in sojasaus ernaast.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger » 13 dec 2018 23:08

Wegens inkopen voor kerst en een trouwfeest hebben we fast in de stad gegeten. Aan mij de keuze dit keer, dus dat werd hotwings bij de KFC. Niet te vaak, maar soms best lekker!

MaartenS

Bericht door MaartenS » 14 dec 2018 07:47

Dukdalf schreef:
13 dec 2018 22:00
Mij is het vandaag gelukt om een halve chinese kool in de nasi te verstoppen.
***** Hete ballen in sojasaus ernaast. ******

Bespaar me verdere details.... :-T
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Bommel

Bericht door Bommel » 24 dec 2018 15:41

Deze Xmas eve het traditie getrouwe kaasfondue op het programma gezet.
Wel is waar lekker makkelijk uit een pakkie maar niet minder smakelijk en geweldig makkelijk.
Een groot Turksbrood in stukken erbij, Brocoli roosjes, augurkjes, Amsterdamse uitjes, stukjes gekruide kipfilet ( voor gebakken in de pan ) en stukken metworst.
Afbeelding

robvoorburg

Bericht door robvoorburg » 24 dec 2018 22:05

Lekker Bommel.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger » 25 dec 2018 13:18

Wegens andere (leuke) beslommeringen in de afgelopen week is het uitgebreide koken vandaag toch niet doorgegaan. De kerstgans is gisteravond reeds verorbert, en vandaag evenals de helft van Nederland is het hier eerste Gourmetdag.
Morgen traditiegetrouw Dim Sum voorafgegaan door een bezoekje aan de bioscoop!

Dukdalf

Bericht door Dukdalf » 25 dec 2018 13:58

Wij helpen Staatsbosbeheer vanavond een handje met het leegeten van de Oostvaardersplassen. Morgen ook bioscoop: Buurman & Buurman!

George Bertram

Bericht door George Bertram » 25 dec 2018 14:21

Dukdalf schreef:
25 dec 2018 13:58
Wij helpen Staatsbosbeheer vanavond een handje met het leegeten van de Oostvaardersplassen. Morgen ook bioscoop: Buurman & Buurman!
Weinig is sterker dan: Hajetoo buurman!
Fumo et Emergo ;p

Paasei

Bericht door Paasei » 25 dec 2018 15:11

Het paaskerstmenu voor straks is simpel maar lekker.

bij de cava : bugles met geitenkaas
paprikasoep
gourmet op een plaat van een meter lang
ijs, gebak, koffie - de Ierse variant voor de liefhebbers, Whisky, en

'zelf'gemaakte likeur :

30 (het oorspronkelijke recept zegt zelfs 40!) suikerklontjes op de bodem van een goed afsluitbare pot (weckpot)
1 sinaasappel overlangs ingekerfd, daar 40 koffiebonen in en bij in de pot
overgoten met de inhoud van een fles brandy (wat ook kan is zuivere alcohol met de helft water)
40 dagen laten treken, dagelijks schudden (na de vijfde dag begint de suiker eindelijk op te lossen)
dan filteren door een koffiefilter (of een geschikte doek als je die hebt) en koel serveren.
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Bommel

Bericht door Bommel » 25 dec 2018 17:44

Gisteren is deze heer van stand het bos ingestuurd en terug gekeerd met twee malse herten biefstukjes.
Dus vandaag wild op het menu met een jachtsausje, kriel uit de oven als mede de klein gesneden gemengde groenten en groene asperges.
Daar we geen toetjes mensen zijn sluiten we af met espresso en wat lekker alcoholica erbij.

Pijpje toe natuurlijk.
Afbeelding

Wowbagger

Bericht door Wowbagger » 25 dec 2018 20:09

Dukdalf schreef:
25 dec 2018 13:58
Leuk! Ben met mijn dochter naar de vorige geweest.
Wij gaan morgen naar een ander duo: Asterix & Obelix.

Bommel

Bericht door Bommel » 26 dec 2018 16:32

Na de wilde dis van gisteren, wel keurig met mes en vork , is de tweede kerst dis van een ander kaliber.
Entrecote, lichtjes gezout met wat grove peper even aangezet in de gloeiend hete pan met olijfolie.
Voordat het de pan uit moet worden de lappen vlees bestoven met knoflook poeder.....niet te veel.
Daarbij de jachtsaus van gisteren die over is.
Vaste prik en lekker makkelijk kriel uit de oven net als gisteren.
Als groenten witlof met een paars randje, even laten schrikken in een pan heet water, en dan ook de oven in met wat smeltkaas erover.....let op niet op de uiteinden ivm de paarse kleur.
Een lekker wijntje erbij voor het weg spoelen.

Espressootje na met wat sterks en een pijp.
Afbeelding

Dukdalf

Bericht door Dukdalf » 13 jan 2019 19:18

Getracht zelf bitterballen te maken met een restje kippenragout. Het vergde wat experimenteren met de temperatuur van het vet, het formaat van de bal en de dikte van de paneerlaag. Resultaat: vijf ballen mislukt wegens nog koude vulling, te donker gebakken of opengebarsten, acht ballen geslaagd. Conclusie: dubbel paneren is aan te raden, bak ze niet heter dan 170 graden en maak ze niet veel groter dan een pingpongbal.

Asmodeus

Bericht door Asmodeus » 13 jan 2019 19:34

Dukdalf schreef:
13 jan 2019 19:18
Getracht zelf bitterballen te maken met een restje kippenragout. Het vergde wat experimenteren met de temperatuur van het vet, het formaat van de bal en de dikte van de paneerlaag. Resultaat: vijf ballen mislukt wegens nog koude vulling, te donker gebakken of opengebarsten, acht ballen geslaagd. Conclusie: dubbel paneren is aan te raden, bak ze niet heter dan 170 graden en maak ze niet veel groter dan een pingpongbal.
Als gepokt en gemazeld amateurkrokettoloog kan ik je nog wat tips geven. Dubbel paneren is niet alleen aan te raden maar echt een must. Gebruik panko ipv gewoon paneermeel. Geeft een veel smakelijker korst, betere kleur en verbrandt minder snel. Zelf grof en smakelijk paneermeel maken is nog mooier natuurlijk, maar dat maakt het hele proces een stuk omslachtiger. Paneer als volgt: eerst je salpicon door de bloem halen, door eiwitmengsel, paneer, nogmaals eiwitmengsel en nogmaals paneer. Gebruik voor een mooie, lekdichte korst een mengsel van eiwitten, water en plantaardige olie. Ongeveer 2:1:1. Mengen met garde en dan door een zeef.
Ik bak ze ook altijd op 170 graden. Mijn kroketten en bitterballen komen altijd op hun best uit de frituur als ze eerst zijn ingevroren. Kroketten bak ik dan 5 minuten, laat ze vervolgens 10 minuten rusten zodat ze tot in de kern kunnen ontdooien en dan in 4-5 minuten afbakken. Bitterballen uiteraard iets korter.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger » 13 jan 2019 20:04

Water loopt me de mond in bij een dergelijke omschrijving Maarten.

Hier stond vandaag wildzwijnsprocureur op het menu. Gisteravond al aangebraden en een paar uur in de oven geweest met wups, laurier en knoflook, Chouffe N'Ice en groentenbouillon. Vandaag opgewarmt en van het vocht een lekkere jus gemaakt. Gebakken aardappeltjes, preistoof en salade erbij.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf » 13 jan 2019 20:11

Dank voor de tips, Drs. Kroket :wink: . Mijn ragout was wel goed stijf en steenkoud maar ik had geen tijd om de ballen in te vriezen, en ik gebruikte puur ei. Dat gaan we de volgende keer dus aanpassen.

Paasei

Bericht door Paasei » 30 jan 2019 16:17

Dessertje voor vanavond staat af te koelen : perfecte rijstpap, gemaakt in de oven.
(voordeel van de oven is dat je niet een half uur moet staan roeren tegen aanbranden)

125 gr dessertrijst
3/4 liter melk
snuifje zout
klontje boter
naar smaak stokje kaneel/kaneelpoeder/saffraan

opkoken in een gietijzeren pot
zodra aan de kook : deksel erop en 30 minuten (20 als je de rijst liever net iets minder gaar hebt) in een op 180° voorverwarmde oven
uithalen, dan pas suiker toevoegen (ik doe een goeie eetlepel, zo is de pap niet te zoet - hier wordt er namelijk vlak voor we 'm opeten nog een laagje bruine suiker over gestrooid)
goed roeren
eierdooier eronder - en/of scheutje room
zeer goed roeren
uitscheppen in schaaltje - of op grootmoeders wijze in dessertbordjes, zo is je oppervlak om suiker te strooien groter...
naar believen lauw of koud (uit de koelkast) te genieten
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Plaats reactie