Motor rijden

Naast het pijproken natuurlijk ...
Gebruikersavatar
keesie75
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mar 2010 21:07
Locatie: Haarlem/Paesens
Contacteer:

Re: Motor rijden

Bericht door keesie75 »

Er was hier laatst een oldtimerdag met oa. brommers, dus hebben een rondrit gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=mD_exQtVHZg&

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2724
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Motor rijden

Bericht door Luys »

Rustig hier; 'k ga er maar van uit dat het goed gaat dan :P

Hier gaat het wat betreft motorrijden ook wel goed: vandaag nog effe op de motert naar Leiden geweest. Het zou slecht weer worden dus Tamara wilde de auto hebben (die woont en werkt in Zoetermeer :shock: ). Ik had een afspraak in Leiden en moest ook nog even in het centrum zijn, dus de motor maar gepakt. Lekker onder een hoek van 45 graden rechtdoor (sterke zijwind) en boven Leiden erg donkere wolken. En jawel! Een hagelbuitje tikt zachtjes tegen mijn zolderraam, euh, vizier.

Gelukkig niet koud gehad, en niet glad, dus al met al toch best lekker gereden (ook al verklaren een hoop mensen je voor gek :P).

Een jammer puntje: heb nog steeds dat regelmatig 'ie niet wil starten. Dan krijg ik een code 19 in mijn display :( Dat betekent zoveel als dat de ECU (boordcomputer) de sensor van de zijstandaard niet kan vinden, en dus niet weet of de standaard nog is uitgeklapt (veiligheidsmaatregel). En dan start 'ie dus niet. Of nog vervelender: je rijd, en ineens kapt 'ier ermee...

Sensor en bekabeling zijn al eens vervangen, maar dat heeft helaas niet geholpen... En nou maar hopen dat de ECU niet defect is, want die zijn niet goedkoop!
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 14728
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Motor rijden

Bericht door Eliminator »

Kijk, een bikkel onder de motorrijders, maar als ex-fanatiek motorrijder (7 jaar lang niets ander gehad) niets dan respect !
Goed pak aan en gaaaaan !

Kan me nog herinneren (zonder goed pak aan, toen ik weg ging scheen het zonnetje nog) dat ik een keer een hagelbui op m'n pet heb gehad, spijkerbroek raakte nat en plakte aan m'n benen vast, maar de hagelsteentjes bleven komen,... lekker was het niet, maar als je dan een andere motorrijder tegenkwam en het klauwtje ging omhoog, betekende dat toch meer als dat dat klauwtje van een mooiweerrijder kwam,....

Toch jammer dat ik geen motor meer heb, maar ach,... zelfs op m'n scootert haal ik de 2000 kilometer per jaar niet, de rest gebruik ik de benenwagen (pijp in het hoofd,... 't heeft ook wat).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Burrey
Berichten: 594
Lid geworden op: 10 jul 2010 01:39

Re: Motor rijden

Bericht door Burrey »

Sinds afgelopen week heb ik mijn goeie ouwe Intruder met wintervakantie gestuurd. Ondanks ik graag zou willen doorrijden vind ik het een te grote aanslag op het fietsje. Pekel ga ik hem niet laten slikken en met een enkel schijfremmetje voor en een trommelrem achter vind ik het met het oog op lijfbehoud ook niet zo verstandig om de weg op te gaan bij wintersweer.

Als ik geld had, kocht ik een pekelfietsje!

Gebruikersavatar
keesie75
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mar 2010 21:07
Locatie: Haarlem/Paesens
Contacteer:

Re: Motor rijden

Bericht door keesie75 »

Luys schreef:En jawel! Een hagelbuitje tikt zachtjes tegen mijn zolderraam, euh, vizier.
Heb je nog geluk mee, ik heb een open pothelm en had ongeveer het gevoel alsof mn gezicht werd gezandstraald. :|

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2724
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Motor rijden

Bericht door Luys »

Eliminator schreef:Kijk, een bikkel onder de motorrijders, maar als ex-fanatiek motorrijder (7 jaar lang niets ander gehad) niets dan respect !
Goed pak aan en gaaaaan !

Kan me nog herinneren (zonder goed pak aan, toen ik weg ging scheen het zonnetje nog) dat ik een keer een hagelbui op m'n pet heb gehad, spijkerbroek raakte nat en plakte aan m'n benen vast, maar de hagelsteentjes bleven komen,... lekker was het niet, maar als je dan een andere motorrijder tegenkwam en het klauwtje ging omhoog, betekende dat toch meer als dat dat klauwtje van een mooiweerrijder kwam,....

Toch jammer dat ik geen motor meer heb, maar ach,... zelfs op m'n scootert haal ik de 2000 kilometer per jaar niet, de rest gebruik ik de benenwagen (pijp in het hoofd,... 't heeft ook wat).
Mwa, bikkel... Ik heb zoiets van: als het niet onverantwoord is om te rijden moet je gaan rijden. Als je klauwen er niet afvriezen is er niks aan het handje. Kou en regen kun je je redelijk goed op kleden. Pas als er ijs, ijzel op de straat ligt houd het voor mij op: dan kom ik namelijk de garage niet uit zonder meerdere malen op m'n plaat gegaan te zijn :P

Goed pak? Och, het is een eenvoudig leren jas en broek. Tenzij ik een afspraak heb; dan gaat er een kevlar/knox spijkerbroek aan. Die had ik dus toen ook aan; maar ik raakte niet eens doorweekt. Is het erg nat: regenpak eroverheen.

En inderdaad: klauwtje omhoog! En denken: weer zo'n mafketel die z'n motor niet kan laten staan :mrgreen: Overigens viel op tijdens onze vakantie dat er nogal wat duimen omhoog gingen omdat we zwaar bepakt door de bochten aan het knallen waren. Vooral in Italie hebben ze nog respect voor echte motorrijders (de motorrijders dan, de pliesie volgens mij wat minder).

@keesie75: Lekker toch? Daar doen we het allemaal voor! :mrgreen: Een worden met de natuur, vrijheid, de omgeving waar je doorheen rijd met al je zintuigen zoveel mogelijk in je opnemen!
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 14728
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Motor rijden

Bericht door Eliminator »

Sneeuw en ijzel heeft me ook altijd doen besluiten lekker in de tram te stappen, we zijn wel goed, maar niet gek :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1493
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Motor rijden

Bericht door teunis »

Ik heb twee motoren, een motorscooter (600 cc) voor de lange, mooie ritten en een suzuki VanVan (125 cc) voor de boodschappen. Het brommertje loopt max 95 met flinke wind mee; er tegenin niet meer dan 70, kan niet eens in 5e versnelling komen. Dan is het vechten met de elementen! :D
Hoewel ik vanuit het verleden een doorrijder was, ben ik toch blij dat mijn vrouw aanbiedt uit haar werk even langs de Liddl te gaan met de auto nu er zoveel regen en wind is de laatste tijd. :oops: Soms bekruipt mij het idee om de kleine fiets in te ruilen voor zo'n 45 km karretje; gaat lang zo vlot niet, maar zit wel veel droger... als de zon dan weer doorkomt na een regenbui dan vraag ik mij af waarom ik soms van die rare ideeën heb... :?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

metaltommy
Berichten: 2029
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Motor rijden

Bericht door metaltommy »

dat je droger zit lijkt mij ook het enige voordeel..
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1081
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Helmond

Re: Motor rijden

Bericht door Mus »

teunis schreef:Ik heb twee motoren, een motorscooter (600 cc) voor de lange, mooie ritten en een suzuki VanVan (125 cc) voor de boodschappen. Het brommertje loopt max 95 met flinke wind mee; er tegenin niet meer dan 70, kan niet eens in 5e versnelling komen. Dan is het vechten met de elementen! :D
Bedoel je met "het brommertje" de 125 cc? Want 95 km/h topsnelheid is voor een geschakelde 125cc wel erg weinig... Mijn 50cc Puch Maxi loopt 70 km/h top en da's een automaat...

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1493
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Motor rijden

Bericht door teunis »

Mus schreef:
teunis schreef:Ik heb twee motoren, een motorscooter (600 cc) voor de lange, mooie ritten en een suzuki VanVan (125 cc) voor de boodschappen. Het brommertje loopt max 95 met flinke wind mee; er tegenin niet meer dan 70, kan niet eens in 5e versnelling komen. Dan is het vechten met de elementen! :D
Bedoel je met "het brommertje" de 125 cc? Want 95 km/h topsnelheid is voor een geschakelde 125cc wel erg weinig... Mijn 50cc Puch Maxi loopt 70 km/h top en da's een automaat...
Yep, dat Brommertje is de 125 VanVan. Liep eerst maar 80, maar met een ander tandwiel voor loopt het nu rond de 90. Overigens is dit wel ongeveer wat al die VanVan's lopen vanuit de fabriek. Motor, frame, ketting, tandwielverhouding en achterwielophanging zijn natuurlijk zodanig op elkaar afgesteld dat ik makkelijk een ton kan draaien met deze machine voordat hij het echt begeeft. :D
Dat je Puch Maxi 70 loopt is fraai, maar let wel op de achtervork (en de wielophanging), die kan op den duur kromtrekken naar de kant van de ketting, gezien de krachten die er op komen; de achtervork verstevigen is natuurlijk een optie. Ook de ketting moet een bepaalde swaarte hebben om de krachten te kunnen overbrengen. Een zwaardere ketting met bijpassende tandwielen is geen overbodige luxe, mits dat alles past in het geheel.
Ik wil je niet bang maken, en in het buitenland waar geen of andere snelheden voor brommers gelden lopen brommers ook harder dan 45 km, maar serieus kijken naar de genoemde dingen kan geen kwaad, toch? :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1081
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Helmond

Re: Motor rijden

Bericht door Mus »

De tandwielen zijn de "standaard" tandwielen en die gaan best een tijd mee. De ketting die op mijn Puch ligt is geen bromfietsketting maar een motorketting dus die kan die 70 km/h met gemak hebben. Uiteraard worden tandwielen en ketting altijd gelijktijdig vernieuwd.

De achterbrug is inderdaad een bekend zwak punt bij de Maxi, maar dat is vooral omdat hij niet tegen veel trekkracht kan; snelheid is veel minder een probleem. Puch heeft ooit eens een Maxi met handgeschakelde tweeversnellingsbak uitgebracht met wat meer trekkracht voor in de bergen, maar toen bleek dat die Maxi's hun achterbrug allemaal kapottrokken hebben ze de productie na een slordige duizend stuks beëindigd. Puch had blijkbaar geen zin om een sterkere achterbrug te ontwikkelen. Overigens kan het frame snelheden aan tot een eind over de 100 km/h, maar dat ga ik niet uittesten.

Ik heb mijn Puch pas een grote onderhoudsbeurt gegeven (o.a. tandwielen, ketting en achterband vernieuwd) en de achterbrug is nog keurig recht. Overigens rij ik al een tijd met een aangepaste tandwielverhouding; standaard is voor 15/achter 45 (= 0,333) maar met mijn cylinder, carburateur en uitlaat gaat hij bij die verhouding overtoeren maken. Ik heb nu 15/41 (= 0,366) en dat is zo'n beetje het lichtste dat hij kan hebben.

Af en toe wel grappig: een brommer met een (overigens niet toegestane) 65cc laat mij bij een stoplichtsprint ver achter zich, maar op de rechte stukken houden de meeste 65cc's mijn Puch niet bij. :mrgreen: Hoe ik uit mijn 50cc-blokje 70 km/h weet te persen is velen (inclusief mezelf) een raadsel. Is het misschien mijn rijstijl? Ik heb ook een compleet standaard Fiat Panda 1000 CL i.e. gehad die toen ik 'm kocht met moeite aan de 130 km/h kwam, maar toen ik 'm twee maanden had ging hij 20 km/h harder dan de 140 km/h die in het boekje stond en vanuit stilstand zat hij in 11 seconden aan de 100 km/h terwijl het boekje predikte dat ik daar minstens 14 seconden voor nodig had, en dat zelfs met bredere banden dan origineel (155/65 R 13 in plaats van 135/70 R 13).

Gebruikersavatar
keesie75
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mar 2010 21:07
Locatie: Haarlem/Paesens
Contacteer:

Re: Motor rijden

Bericht door keesie75 »

Mus schreef:Hoe ik uit mijn 50cc-blokje 70 km/h weet te persen is velen (inclusief mezelf) een raadsel.
Als je poorten groot genoeg zijn is dat prima moegelijk hoor. Heb je een foto van je cylinder?

Ik heb voor mn Vespa mn snelle carter laten reviseren, en daar zit nu een 72cc Polini cylinder op.
Met standaard aandrijving (poelie) trekt het niet echt hard, dus heb er ook vario opgezet.
Vanmiddag testgereden met bijna-standaard uitlaat, en trok daarmee al erg hard op, en toen mij een mooie puch (jaren 60) tegemoet kwam, daar maar even achteraan.
Echter vond de krukas spie het leuk om met 60 km/u te breken...
Hij moet met de goede uitlaat wel rond de 90 lopen denk ik, maar moet dan wel mn frame gaan verstevigen. :mrgreen:

Ik ga woensdag voor deze Kreidler kijken, dus binnenkort hopelijk een nieuwe fiets. :D (Ga mn viertakter dan weer verkopen.)

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1081
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Helmond

Re: Motor rijden

Bericht door Mus »

Foto van mijn cylinder? Ja, van de buitenkant :P

Het is een Eurokit (tegenwoordig Airsal) snelle 50cc-cylinder met uitgehoonde spoelpoorten.

hans de vries
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 apr 2011 20:48
Locatie: hoogerheide

Re:

Bericht door hans de vries »

antonius schreef:
janneman schreef:Ha, een hele bende motorduivels die daar gaat neerstijken...
De zaak heet Peter Heinrichs, en ze hebben wel wat...
http://www.peterheinrichs.de/

Groet, Janneman
Jazeker janneman,ook hier schuilt een motorrijder met een yamaha tdm 850.
Das de ultieme allroad,dus uitstekend om mee te toeren.
Staande twin maar klinkt als een duc alleen blijft deze heel en rammelt niet.
Afbeelding

Hallo antonius, ik heb zelf tot voor kort,een tdm 850 gehad tot groot genoegen.Ik vroeg me af
of jij en andere leden van dit forum die een tdm hebben,ook zonder dat ik het weet lid zijn van
de tdm club,want dat zou grappig zijn.Zelf ben ik daar wel lid van en best wel aktief.
gaarne hoor ik je reactie daarop. gr.hans de vries

gr ton

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2724
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Re:

Bericht door Luys »

hans de vries schreef:
antonius schreef: Jazeker janneman,ook hier schuilt een motorrijder met een yamaha tdm 850.
Das de ultieme allroad,dus uitstekend om mee te toeren.
Staande twin maar klinkt als een duc alleen blijft deze heel en rammelt niet.
Afbeelding
Hallo antonius, ik heb zelf tot voor kort,een tdm 850 gehad tot groot genoegen.Ik vroeg me af
of jij en andere leden van dit forum die een tdm hebben,ook zonder dat ik het weet lid zijn van
de tdm club,want dat zou grappig zijn.Zelf ben ik daar wel lid van en best wel aktief.
gaarne hoor ik je reactie daarop. gr.hans de vries

gr ton
Ben zelf geen lid van de TDM/TRX club. Ben wel actief op het motor forum (hoofdzakelijk in de TDM topics), en daar zitten ook een aantal clubleden. Helaas ook oud clubleden (waaronder de voormalig voorzitter) en af en toe word er weer oud zeer opgerakeld. Wat we dan weer hardhandig de kop in moeten drukken, want dat verzand toch altijd weer in moddergooien...

(ps Hans, heb je quote-codes even aangepast nu klopt het weer ;) ).
Pijproker des forums

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Re:

Bericht door antonius »

Luys schreef:
hans de vries schreef:
antonius schreef: Jazeker janneman,ook hier schuilt een motorrijder met een yamaha tdm 850.
Das de ultieme allroad,dus uitstekend om mee te toeren.
Staande twin maar klinkt als een duc alleen blijft deze heel en rammelt niet.
Afbeelding
Hallo antonius, ik heb zelf tot voor kort,een tdm 850 gehad tot groot genoegen.Ik vroeg me af
of jij en andere leden van dit forum die een tdm hebben,ook zonder dat ik het weet lid zijn van
de tdm club,want dat zou grappig zijn.Zelf ben ik daar wel lid van en best wel aktief.
gaarne hoor ik je reactie daarop. gr.hans de vries

gr ton
Ben zelf geen lid van de TDM/TRX club. Ben wel actief op het motor forum (hoofdzakelijk in de TDM topics), en daar zitten ook een aantal clubleden. Helaas ook oud clubleden (waaronder de voormalig voorzitter) en af en toe word er weer oud zeer opgerakeld. Wat we dan weer hardhandig de kop in moeten drukken, want dat verzand toch altijd weer in moddergooien...

(ps Hans, heb je quote-codes even aangepast nu klopt het weer ;) ).
Naaaah nee geen lid ven de tdm club,weet er wel een hoop van af.
Ben ook motorfietsmonteur.

gr antonius

Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 5976
Lid geworden op: 25 okt 2009 18:34
Locatie: Groot Mokum

Re: Motor rijden

Bericht door Jos »

Leuk artikel over motor met zijspan in NRC Handelsblad vandaag:

Na de Tweede Wereldoorlog werd de motor met zijspan korte tijd populair. Een motor was niet duur en zo’n zijspan maakte dat je met een jong gezin erop uit kon: moeder achterop, twee kleine kinderen in het bakje. Helmen waren niet verplicht. Veel motoren met zijspan kwamen vrij uit de militaire dump.

Zo begon de Wegenwacht van de ANWB in 1946 met zeven geel geschilderde Amerikaanse Harley Davidson Liberators. Later kwamen daar Engelse BSA’s bij. Pas begin jaren zestig kreeg de Wegenwacht besteleenden als vervanging.

Intussen toerden vele Nederlanders met allerlei zijspannen rond, vooral op Duitse BMW’s en zware Zündapps uit het Duitse en Britse leger. Zelfs lichte Vespa-scootertjes (150 cc) werden met een ‘bakkie’ uitgerust. Later verschenen er zware Russische Urals en MZ’s met zijspan uit de DDR, grotendeels uit plastic, het Trabantje van de motorwereld. Een zijspan werd altijd rechts gemonteerd, het zijspanwiel iets voor het achterwiel. In Engeland, waar het zijspan links zat, nam de zijspanrage grotere vormen aan. Halve caravans denderden over de weg.

Een motor met zijspan berijden is iets anders dan gewoon motorrijden. Een gewone motor gaat schuin de bocht door. De band is rond op doorsnede om dat mogelijk te maken. Een motor met zijspan blijft daarentegen rechtop, hij rijdt door de bocht als een auto. Als het goed is, heeft hij banden met een vlak loopvlak. Vooral zijspancombinaties, motorfietsen die helemaal zijn aangepast aan het zijspanrijden, hebben ‘autobanden’.

Maar een groter verschil maakte het rijden zelf. De meeste zijspannen hadden geen eigen rem. Als de motor remde, reed de massa van het zijspan door, waardoor de hele combinatie naar links draaide. Omgekeerd draaide de combinatie naar rechts bij fors gasgeven. De asymmetrische opzet van een motor met zijspan maakte het tot een moeilijk voertuig dat alleen met de grootst mogelijke behoedzaamheid bereden kon worden. Berucht is het over de kop slaan bij een te hard genomen linkerbocht.

Bij zo’n moeilijk voertuig kon racen natuurlijk niet achterblijven. Studio Sport besteedde er de eerste jaren altijd veel aandacht aan, met veel stuntwerk van de ‘bakkenist’ die over de hele motor klauterde in de bochten. Later werden zijspanracemotoren laag, lang en gestroomlijnd en was de aardigheid eraf.

De Nederlandse politie heeft tot in de jaren zeventig de motor met zijspan in ere gehouden. Vooral prettig met rellen door zijn onberekenbare weggedrag, de agent met de knuppel in het zijspan. Maar ook om het hart van de burger te winnen met stuntteams met vijf op elkaar staande agenten op één motor met zijspan, of rondjes rijden met het zijspan los van de grond.

Vandaag de dag is de motor met zijspan nog iets voor liefhebbers die in motorclubs in het weekend erop uit trekken. Een zijspan wordt op bestelling gemaakt, meestal met zijspanrem en gesloten koetswerk. Maar de motorrijder die op vakantie iets extra’s mee wil, geeft de voorkeur aan een aanhangwagentje.
spuit elf des forumsdoctorate of pipe smoking - Pipe Smoking Universityzwembadpas specialist
correcte zwembadpas met pijp: http://www.youtube.com/watch?v=SgZJkgP90uI
wegens mijn immuniteit op dit forum is het Heren Moderators niet toegestaan mijn berichten te wijzigen of te verwijderen

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1493
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Motor rijden

Bericht door teunis »

Mooi stukkie Jos!
Ik heb zelf nog nooit een zijspan gereden, maar het lijkt mij een uitdaging het gevaarte op de weg te houden!

Als ik op vakantie ga, moet alles op en aan de motor geplakt kunnen worden; ik verdom het om met zo'n bakkie achter mijn kont te rijden. Je ziet het inderdaad steeds meer, zelfs wel bij de Bikers, maar voor mij geldt dat wat niet op de motor vast gebonden kan worden maar thuis moet blijven.

Gelukkig heeft bijvoorbeeld Beversport voor de backpackers slimmige dingetjes uitgevonden waar motorrijders handig gebruik van kunnen maken.
Natuurlijk kijk ik wel ietwat jaloers naar een motorvriend die wel wat achter zijn kont had slingeren en daar allerlei luxe kampeerdingen uit tovert (en ik heb zelfs eens een heuse echte vouwtent achter een Goldwing gezien), maar met een verse pijp in de ene hand en een vers bakkie oploskoffie gezet op een 1-pitsgasflesje in de andere, gezeten op het opvouwbare stoeltje met een laag oprolbaar tafeltje om de benen op te leggen.....

Zeg maar, de lonesome cowboy die al zijn bezittingen op één paard hijst en van kampvuur naar kampvuur trekt.

Ik verbeeld mij dat ik méér vrijheid heb dan die Goldwinger met z'n vouwdoos. Maar ook dat idee zal wel relatief zijn. Ik moet hierbij wel opmerken dat als we met een paar jongens in het voor- of najaar naar de Hartz of de Eiffel gaan, het wel zo fijn is om heel lux in een Bikerhotel te "kamperen" :oops:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Motor rijden

Bericht door janneman »

Toen ik net begon met motorrijden was een Ural, Dnjepper of Yang Jiang motoren die hoog op mijn verlanglijstje stonden, met een aangedreven zijspanwiel en prehistorische techniek waren die dingen eeuwig aan de praat te houden en terrein-vaardig, ideaal voor een echte zwerver. Ik zou niet graag met mijn huidige motor en kampeerspullen een Noorse winter induiken.
Helaas leerde nader onderzoek dat dat 'eeuwig aan de praat houden' vooral betekende dat je inderdaad voortdurend bezig was met het ding aan de praat te houden. Zelf sleutelen was geen mogelijke optie maar een must. Hmmm, dat zag ik dan weer minder zitten, en zo kwam met mijn motorkamperen een eind aan mijn kamperen in de sneeuw. Ik mis dat wel ja...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1493
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Motor rijden

Bericht door teunis »

janneman schreef:Toen ik net begon met motorrijden was een Ural, Dnjepper of Yang Jiang motoren die hoog op mijn verlanglijstje stonden, met een aangedreven zijspanwiel en prehistorische techniek waren die dingen eeuwig aan de praat te houden en terrein-vaardig, ideaal voor een echte zwerver. Ik zou niet graag met mijn huidige motor en kampeerspullen een Noorse winter induiken.
Helaas leerde nader onderzoek dat dat 'eeuwig aan de praat houden' vooral betekende dat je inderdaad voortdurend bezig was met het ding aan de praat te houden. Zelf sleutelen was geen mogelijke optie maar een must. Hmmm, dat zag ik dan weer minder zitten, en zo kwam met mijn motorkamperen een eind aan mijn kamperen in de sneeuw. Ik mis dat wel ja...
Als je persé zijspan wil rijden, BMW heeft ze (wel dan weer tegen BMW-prijzen). Voordeel is dat je vééél minder hoeft te sleutelen, en hoewel ik geen BMW-fan ben, die fietsen kunnen wel gemakkelijk 2x klokje rond!
K(r)amperen in de sneeuw... BRRRR... mij niet gezien! :shock:
Als de nachttemperatuur onder de 8 graden duikt, houd ik het op kamperen in een bike-inn :lol:
En met sneeuw rijd ik sowieso niet, dan blijft de fiets en de baas lekker binnen bij de kachel.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1149
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Motor rijden

Bericht door Toon »

Ik heb gisteren mijn BMW in de stalling bij ons op het werk gezet. Een K75 van 27 jaar oud.
Altijd probleemloos. Echter door zwakke (lees: lege) accu heb ik gisteren heel vaak gestart. Uitendelijk met een andere accu aangekregen. Toen ik bijna op mijn werk was ging het alarmlichtje branden en hij haperde ook wat. Misschien de brandstofpomp overbelast of zo, met zo vaak starten? Grrr. Ik hou helemaal niet van sleutelen.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1493
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Motor rijden

Bericht door teunis »

Toon schreef:Ik heb gisteren mijn BMW in de stalling bij ons op het werk gezet. Een K75 van 27 jaar oud.
Altijd probleemloos. Echter door zwakke (lees: lege) accu heb ik gisteren heel vaak gestart. Uitendelijk met een andere accu aangekregen. Toen ik bijna op mijn werk was ging het alarmlichtje branden en hij haperde ook wat. Misschien de brandstofpomp overbelast of zo, met zo vaak starten? Grrr. Ik hou helemaal niet van sleutelen.
Lege accu = langere tijd stil gestaan????

Van een Honda-monteur heb ik eens gehoord dat als de fiets enige tijd niet heeft gelopen, de moderne benzine kan gaan klonteren of vlokken en een soort koek in de carburateur legt. Er bestaat een flesje spul wat je in de tank kan gooien, bijvoorbeeld na de winterstop, en dan lost dat die koek op, waardoor je geen haperingen meer krijgt. Goedkoper dan direct de pomp vervangen..... :D
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 14728
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Motor rijden

Bericht door Eliminator »

Voor je gaat sleutelen zou ik sowieso even een PBtje sturen naar tweetakt, hij is BMW monteur (van motorfiesten), niet dat hij via de digitale snelweg zo maar kan vertellen wat het is natuurlijk, maar wellicht kan hij wel tips geven om eventueel zaken uit te sluiten o.i.d., kwaad zal het niet doen in ieder geval.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1149
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Motor rijden

Bericht door Toon »

[quote="teunis
Van een Honda-monteur heb ik eens gehoord dat als de fiets enige tijd niet heeft gelopen, de moderne benzine kan gaan klonteren of vlokken en een soort koek in de carburateur legt. Er bestaat een flesje spul wat je in de tank kan gooien, bijvoorbeeld na de winterstop, en dan lost dat die koek op, waardoor je geen haperingen meer krijgt. Goedkoper dan direct de pomp vervangen..... :D[/quote]

Dat is Forté. Werkt als additief inderdaad prima. Zal ik zeker doen, tesamen met verse benzine.
Wegens redenen inderdaad te weinig gereden. De accu is ook al een aantal jaren oud, dus zal ook niet meer de friste zijn.
Volgende Haynes (werkplaatsboek voor de niet-ingewijden) gaat een accu max. 3 à 4 jaar mee. Nou vind ik dat wel wat kort, maar hij zit er zeker al 6 à 7 jaar in.

Anders hou ik even contact met tweetakt. Dank voor de tip. Maar zit hij niet in Enkhuizer of zoiets?
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2724
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Motor rijden

Bericht door Luys »

Accu's kunnen echt wel langer meegaan! Als ik kijk naar de accu van m'n vrouw d'r TDM850: die zit er in sinds ze hem heeft (2009) en was toen al niet nieuw meer (durf niet te zeggen dat het de originele accu nog is). Ze rijd veel te weinig, houd winterstops, en dat ding blijft krachtig... Na de winterstop is het effe moeilijk starten (wellicht ook ingedikte benzine?), maar na wat pogingen gewoon starten zonder choke. En tijdens de startpogingen hoor je gewoon dat de accu niet aan kracht ingeboet heeft.

En ja, daar ben ik jaloers op. De mijne rijd veel vaker, heeft afgelopen jaar een nieuwe accu gekregen, en klinkt veel moeizamer tijdens starten. Dus maar weer aan de lader (ben blij dat het niet andersom is. Mijn accu gaat er heel makkelijk uit, bij die van haar is dat bijna niet te doen zonder de motorfiets uit elkaar te halen). En dan heb ik het nog niet eens over mijn ergernis nummer 1 op dit moment: errorcode 19 :evil: Als ik 19 in mijn display heb, start 'ie dus gewoon niet. De sensor en bekabeling waar die code 19 door veroorzaakt zouden worden zijn al vervangen en het probleem is er nog steeds. Ik zoek me suf, en lijk het maar niet te kunnen vinden :(

Morgen weer verder met zoeken, maar ik rij liever! :cry:
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
keesie75
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mar 2010 21:07
Locatie: Haarlem/Paesens
Contacteer:

Re: Motor rijden

Bericht door keesie75 »

Dan is de oplossing toch een oudere fiets te kopen. :wink:

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Motor rijden

Bericht door janneman »

Nu moet zo'n accu (en startmotor) bij die oudere BMW's wel even een serieus klusje verzetten met twee ferme zuigers...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2724
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Motor rijden

Bericht door Luys »

keesie75 schreef:Dan is de oplossing toch een oudere fiets te kopen. :wink:
Mja, dat roept mijn meissie ook al... Maar daar heb ik dan ook weer slechte ervaringen mee :P M'n vorige fiets was een TDM850, en die zoop gigantisch olie dat ik er niet goed van werd :roll: Dus die heb ik ingeruild voor een 900 want die kennen dat probleem niet :mrgreen:
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 4848
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Motor rijden

Bericht door Paasei »

teunis schreef:
Toon schreef:Ik heb gisteren mijn BMW in de stalling bij ons op het werk gezet. Een K75 van 27 jaar oud.
Altijd probleemloos. Echter door zwakke (lees: lege) accu heb ik gisteren heel vaak gestart. Uitendelijk met een andere accu aangekregen. Toen ik bijna op mijn werk was ging het alarmlichtje branden en hij haperde ook wat. Misschien de brandstofpomp overbelast of zo, met zo vaak starten? Grrr. Ik hou helemaal niet van sleutelen.
Lege accu = langere tijd stil gestaan????

Van een Honda-monteur heb ik eens gehoord dat als de fiets enige tijd niet heeft gelopen, de moderne benzine kan gaan klonteren of vlokken en een soort koek in de carburateur legt. Er bestaat een flesje spul wat je in de tank kan gooien, bijvoorbeeld na de winterstop, en dan lost dat die koek op, waardoor je geen haperingen meer krijgt. Goedkoper dan direct de pomp vervangen..... :D
Benzine die stil staat zet parrafine af op de carburateur, waardoor die verstopt kunnen raken...
Ook zakt het octaangehalte na enkele maanden, wat slecht starten en draaien kan veroorzaken. Verse benzine tanken, of een andere truuk : een paar mottebollen in je tank, laten oplossen (desnoods effe heen en weer schudden) en starten...

En uiteraard, de eerste startbeurt na een paar maanden sowieso met hulpbatterij (een booster, of gewoon een draaiende auto ernaast...)
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Plaats reactie