Welk boek lees je nu?

Naast het pijproken natuurlijk ...
Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 09 sep 2010 13:40

Kynikos schreef:
Gypscoprotheres schreef:Ik heb het boek Justine gevonden... 338 pagina's en het is de 1e Nederlandse vertaling. Is dit de juiste versie? (vraag aan de 'De Sade-kenners')

Groeten,

Stanley
Ik had ooit een Justine van die lengte, maar dat bleek slechts één deel te zijn ervan. De helft dus. De Justine die ik nu heb is een dikke zeshonderd bladzijden. Heeft me trouwens bijna dertig euro gekost, tweedehands, bij bol.com. Misschien dat het in de boekenzaakjes goedkoper voor elkaar te krijgen is, of als je het in het Engels gaat lezen. Maar de Sade moet eigenlijk wel in je moerstaal gelezen, dan is het shockerender. :P
Is dat deel inclusief Julliete of is het echt alleen de uitbreiding van Justine?

Kun je mij vertellen wie de vertaler en de drukker is? Dat is makkelijker zoeken :).

Ik wil dit boek ook echt in het Nederlands hebben. Ik kan geen Frans, dus de Engelse versie hoeft niet perse de beste te zijn ;) En inderdaad, ik kan me voorstellen dat het leuker is om in je eigen taal te lezen! Ik ben benieuwd of dit boek mij gaat shockeren!

Bedankt voor de info.
Afbeelding

Kynikos

Bericht door Kynikos » 09 sep 2010 13:44

Dat is alleen de complete Justine. Ik heb de complete Juliette ook nog aangeschaft, maar die is op zichzelf al een dikke duizend bladzijden. De Sade shockeert over het algemeen vooral mensen die hem niet doelbewust opzoeken trouwens, dus ik denk dat 't wel meevalt. :P

Mijn versie van Justine is trouwens vertaald door Théo Buckinx en uitgegeven door Uitgeverij Bert Bakker. Leuke kaft ook trouwens :P:

Afbeelding

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 11 sep 2010 23:24

Ik ben gisteren bij De Slegte geweest om naar dit boek te zoeken, maar ze hadden hem niet... Ik kon eerlijk gezegd niets vinden wat mij boeide. (en ik had helemaal niks meer te lezen!)

Vlak voor sluitingstijd zag ik "Nieuw optimisme" van Jan Marijnissen op een tafel liggen en heb deze maar meegenomen ;) Is weer iets heel anders, maar het houdt me heel even zoet. Het is trouwens een gesigneerde versie (ook wel grappig).

De 1143 pagina grote Juliete wordt me maandag toegestuurd (via Marktplaats) en volgens mij heb ik ook "De nieuwe Justine" (via een andere site) op de kop kunnen tikken. Ze moeten alleen nog contact met me opnemen.

Ik lees erg uiteenlopende boeken... Ik weet het.. Maar gelukkig bestaan daar geen regels voor :twisted:
Afbeelding

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 12 sep 2010 03:14

Naast Justine en Juliete, heb ik ook nog een ander boek besteld (en met dit alles bij elkaar heb ik de komende maand genoeg leesvoer!):

Afbeelding

Korte beschrijving:

'Naar schatting liggen er wereldwijd een miljoen net niet verschenen boeken opgeslagen, die uitsluitend bestaan in dummy-vorm. Gummbah is al jaren geïnteresseerd in deze weeskinderen van het boekenvak en geeft sinds 1985 lichtbeeldlezingen waarbij hij via klassiekers als Een lelijke homo heeft geen reet aan zijn kont, Op het kerkhof der waanzin waaien winden het hardst en Borduren met gebalde vuisten een indruk geeft van de vaak bizarre wereld van het onverschenen boek. Deze verzameling is een volstrekt willekeurige, maar ruime keuze uit fragmenten, passages en flapteksten, die beslist voor het nageslacht behouden moeten blijven...'
Afbeelding

Paasei

Bericht door Paasei » 12 sep 2010 07:38

Zijn de tekeningen van Gummbah ook bekend in Nederland? Als dat boek enigszins in die richting is, is het een soort van humor die je moet liggen, maar als 'ie je ligt, jilarisch !
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 12 sep 2010 11:22

Zijn tekeningen vind ik echt geweldig! Hij noemt zijn type humor zelf "absurdisme" en dat is het natuurlijk ook. Een beetje in het straatje van zijn twee maten: Hans Teeuwen en Pieter Bouman.

Ik denk dat vele hem in Nederland wel kennen. Hij komt uit Gelderland ;)
Afbeelding

Paasei

Bericht door Paasei » 12 sep 2010 14:00

:oops:

en ik die dacht dat het een exclusieve Humo-tekenaar was...
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 15 sep 2010 20:56

Heb zojuist "Nieuw optimisme" van Jan Marijnissen uitgelezen en ben nu net begonnen aan "De nieuwe Justine"(net binnengekomen).

Het is trouwens precies dezelfde versie die jij(Kynikos) hebt!

Nogmaals bedankt voor de tip.
Afbeelding

Kynikos

Bericht door Kynikos » 15 sep 2010 21:08

Mooi werk. Ben benieuwd wat je er van vind. Ik heb zelf even een pauze genomen van De Sade en ben weer bezig met mijn grote held Nietzsche. Ik lees nu zijn 'Menselijk, al te menselijk' en ben ook bezig in een gigantische biografie van hem. Waarschijnlijk zal het feit dat de colleges weer begonnen zijn wel roet in het eten gooien, want die naarlingen proberen me nu al Kant en andere nare moraalridders te laten lezen in plaats van fijne immoralisten.

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 16 sep 2010 08:21

Ik ben gisteren dus begonnen met lezen... Ik wil gewoon niet ophouden :? Wat een ziek boek aan de ene kant. Ik verdenk hem er steeds van dat hij zelf achter die gruweldaden staat, maar dan begint er weer een nieuw hoofdstuk waar hij weer zijn afschuw toont tegen de 'monsters'(zoals hij ze noemde) die de gruweldaden begaan. Vervolgens gaat het weer op dezelfde ranzige manier verder. Ik kan nog geen mening echte mening geven, omdat ik maar 50 bladzijdes heb gelezen, maar dat zal ik zeker doen als ik het boek helemaal uit heb.
Afbeelding

Kynikos

Bericht door Kynikos » 16 sep 2010 11:45

Ik moet altijd gniffelen als hij het over 'monsters' heeft terwijl hij niet een tiental bladzijdes hun daden filosofisch heeft lopen onderbouwen en gloriciferen. Volgens mij gewoon een flinke dosis sarcasme van de beste man. Ben je reeds besmet trouwens? Neigingen tot losbandigheid? :P

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 16 sep 2010 12:05

Nee hehehehe... Niet dat ik aan banden vast zit, maar de behoeften naar de zaken waar hij het over heeft is niet op mij van toepassing. Ik vind het wel erg interessant om te lezen en ben het zeker eens met de oneerlijkheid van de maatschappij die hij beschrijft en waar hij vervolgens de misdaad mee mee verantwoord.

Ik ga zeker zijn andere boek (en misschien nog wel meer) van hem lezen.
Afbeelding

Arjen

Bericht door Arjen » 27 sep 2010 10:49

Voor mij is Bob Evers wel een leuke herinnering uit mijn jeugd.
Verder ben ik wel een liefhebber van onder anderen Alistair MacLean, Preston & Child en Tolkien.
In de boekenkast staat nog klaar:
De Holmes bundel van het kruidvat.
De complete serie Harrie Potter in het nederlands.
De eerste zes delen van de schijfwereld van Terry Pratchett.

Nog even voor de mensen die Sherlock Holmes wel willen lezen maar niet willen kopen:
http://www.gutenberg.org/browse/authors/d#a69

Groetjes,
Arjen

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 05 okt 2010 22:17

De Sade heb ik - na 200 bladzijden - aan de kant gelegd. :P Ik vind de filosofie die hij in zijn boeken verwerkt erg boeiend en vaak zelfs acceptabel, maar zijn seksuele fantasieën gaan soms net iets te ver voor mij. Niet qua ranzigheid, maar meer qua... Hoe leg je dat uit? Dat stuk in het klooster met die gigantische orgie, daarna ben ik afgehaakt :) Jammer, want bepaalde denkpatronen van hem mag ik wel. Maar zoals je weet staat het boek vol met van die scènes. Wat zou het zijn? 80% ranzigheid en 20% filosofie? (gokje) Dat stuk over het geloof vind ik trouwens super!

Ik ga me binnenkort verdiepen in Nietzsche. Heeft er nog iemand aanbevelingen? (om mee te beginnen)

Nu ga ik weer verder in "Net niet verschenen boeken" Samengesteld en ingeleid door Gummbah. Ook lekker extreem trouwens :P
Afbeelding

Kynikos

Bericht door Kynikos » 05 okt 2010 23:13

Mijn ervaring is eerder dat ik meer filosofie dan ranzigheid tegenkom. Ik ben overigens benieuwd wat je los van de ranzigheid te ver vindt gaan. De wreedheid?

Wat Nietzsche betreft durf ik mezelf wel als een kenner te betitelen. Mijn grote held onder de filosofen, en ik lees zijn werk al af en aan voor de afgelopen zeven jaar. Mijn tip om mee te beginnen is denk ik Voorbij Goed en Kwaad. Niet omdat het zijn meest toegankelijke boek is, niet omdat het zijn eerste of duidelijkste boek is, maar omdat het in mijn ogen een goed beeld geeft van Nietzsche, en het werk waar Nietzsche geroemd om is goed weergeeft. Dus niet de extreem vroege of late Nietzsche, maar de Nietzsche van het begin van zijn late periode, de felle, scherpe, grappige, geniale Nietzsche op misschien wel zijn hoogtepunt. Het boek is geschreven in de vorm van aforismen en behandelt zoveel onderwerpen dat ik ze zo vlug niet op zou kunnen noemen. Ik raad het je van harte aan. Voor mij is het Nietzsche de meest invloedrijke filosoof/schrijver die ik ooit gelezen heb, en zal waarschijnlijk mijn leven in meer of mindere mate tekenen tot op het einde.

dr. Watson

Bericht door dr. Watson » 05 okt 2010 23:24

Kynikos schreef:Mijn ervaring is eerder dat ik meer filosofie dan ranzigheid tegenkom. Ik ben overigens benieuwd wat je los van de ranzigheid te ver vindt gaan. De wreedheid?

Wat Nietzsche betreft durf ik mezelf wel als een kenner te betitelen. Mijn grote held onder de filosofen, en ik lees zijn werk al af en aan voor de afgelopen zeven jaar. Mijn tip om mee te beginnen is denk ik Voorbij Goed en Kwaad. Niet omdat het zijn meest toegankelijke boek is, niet omdat het zijn eerste of duidelijkste boek is, maar omdat het in mijn ogen een goed beeld geeft van Nietzsche, en het werk waar Nietzsche geroemd om is goed weergeeft. Dus niet de extreem vroege of late Nietzsche, maar de Nietzsche van het begin van zijn late periode, de felle, scherpe, grappige, geniale Nietzsche op misschien wel zijn hoogtepunt. Het boek is geschreven in de vorm van aforismen en behandelt zoveel onderwerpen dat ik ze zo vlug niet op zou kunnen noemen. Ik raad het je van harte aan. Voor mij is het Nietzsche de meest invloedrijke filosoof/schrijver die ik ooit gelezen heb, en zal waarschijnlijk mijn leven in meer of mindere mate tekenen tot op het einde.
Ik vond Ecce homo goed te lezen.....het andere werk van Nietzsche ben ik nooit goed doorheen gekomen. Misschien is het mijn fout ook wel dat ik meteen wil kunnen begrijpen. Schopenhauer vind ik ook heel goed te lezen en de man heeft heel veel humor in zijn werk staan.

dr. Watson

Bericht door dr. Watson » 05 okt 2010 23:26

Mijn literaire top drie:
Celine - Reis naar het einde van de nacht
Celine - Dood op krediet
Gontsjarov - Oblomov

Bovenstaande boeken vind ik alledrie eigenlijk even uniek en goed. Vandaar dat ik ze niet genummerd heb.

Kynikos

Bericht door Kynikos » 05 okt 2010 23:38

Ecce Homo is een mooi werk, maar niet echt een filosofisch werk. Meer een zelfbeschouwend werk en engiszins een poging tot verklaren en samenvatten van zijn oeuvre, maar het komt niet in de buurt van het zware werk. Zowel Céline's Reis naar het einde van de nacht (ook al heb ik hem nooit helemaal gelezen) als Oblomov kan ik overigens erg waarderen. Net als Schopenhauer.

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 05 okt 2010 23:41

Kynikos schreef:Mijn ervaring is eerder dat ik meer filosofie dan ranzigheid tegenkom. Ik ben overigens benieuwd wat je los van de ranzigheid te ver vindt gaan. De wreedheid?
Op het moment dat het over jonge kinderen gaat en dit in details uitgebreid wordt beschreven. Het is absoluut niet de ranzigheid die mij doet terugdeinzen, maar ik verafschuw bepaalde zaken. (met diepgaande haat, mag ik wel zeggen :) )

Ik vond het wel erg interessant om tot de ontdekking te komen dat ik op zich vrij veel kan hebben zonder er echt van op te kijken, maar toch ergens een grens heb. Op een gegeven moment dacht ik bij mezelf van: "Er moet wel een andere filosoof bestaan die ook extreme gedachtes op papier heeft gezet, zonder over mijn grens te gaan."
Kynikos schreef:Wat Nietzsche betreft durf ik mezelf wel als een kenner te betitelen. Mijn grote held onder de filosofen, en ik lees zijn werk al af en aan voor de afgelopen zeven jaar. Mijn tip om mee te beginnen is denk ik Voorbij Goed en Kwaad. Niet omdat het zijn meest toegankelijke boek is, niet omdat het zijn eerste of duidelijkste boek is, maar omdat het in mijn ogen een goed beeld geeft van Nietzsche, en het werk waar Nietzsche geroemd om is goed weergeeft. Dus niet de extreem vroege of late Nietzsche, maar de Nietzsche van het begin van zijn late periode, de felle, scherpe, grappige, geniale Nietzsche op misschien wel zijn hoogtepunt. Het boek is geschreven in de vorm van aforismen en behandelt zoveel onderwerpen dat ik ze zo vlug niet op zou kunnen noemen. Ik raad het je van harte aan. Voor mij is het Nietzsche de meest invloedrijke filosoof/schrijver die ik ooit gelezen heb, en zal waarschijnlijk mijn leven in meer of mindere mate tekenen tot op het einde.
En hier ga ik dan maar voor! Weer bedankt voor de tip ;) (en van dat vorige boek had ik natuurlijk het één en ander kunnen verwachten hehehe)

Voorbij Goed en Kwaad staat op mijn verlanglijstje!
Afbeelding

Kynikos

Bericht door Kynikos » 05 okt 2010 23:51

Mooi werk. Ik heb wel eerder gelezen dat mensen bij De Sade hun grenzen tegenkomen. In die zin is hij een heel nuttig schrijver, hij presenteert een uiterste op een morele schaal en naar aanleiding van dat uiterste kun je zelf bepalen waar je staat. Ik kom daar zelf naar mijn idee meer bij in de buurt dan de meesten, maar besef me ook wel degelijk dat er een hoop zaken zijn waar De Sade overschijft die niet met mijn persoonlijke verlangens en instincten overeen komen. Op zuiver rationeel gebied moet ik hem met veel dingen wel gelijk geven. Ik zelf zou echter denk ik niet in staat zijn om zuiver libertinistisch te leven. Ik heb toch wat nobele verzinsels eromheen nodig, denk ik.

Nietzsche is overigens interessant in de zin dat hij wat veel zaken betreft net zo immoreel/amoreel overkomt als De Sade, maar dit vanuit een andere hoek doet. De Sade is zuiver hedonistisch, Nietzsche's achterliggende gedachte is meer een streven tot macht. Macht als hoogste goed, en niet genot of geluk.

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn » 06 okt 2010 21:40

Vandaag eens een nieuw boek aangeschaft, Het zwaard van de waarheid van Terry Goodkind, uit de "De wetten van de magie" serie.
Pijp gestopt, drankje erbij en lezen maar.....
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Kynikos

Bericht door Kynikos » 15 okt 2010 21:31

Ik ben via Nietzsche richting een kort online verdiepen in oude Griekse culten gekomen, voornamelijk Dionysus. Vanuit daar wakkerde m'n interesse voor niet-Abrahamitische in het algemeen weer aan en heb ik m'n oude boeken over het Zen-Boeddhisme maar weer eens boven gehaald. Onder andere teksten van Shunryu Suzuki, Alan Watts en de oude Zenmeester en dichter Ikkyū.

xsrunner

Bericht door xsrunner » 16 okt 2010 11:34

Martin Romijn schreef:Vandaag eens een nieuw boek aangeschaft, Het zwaard van de waarheid van Terry Goodkind, uit de "De wetten van de magie" serie.
Waarschijnlijk ben je dan heel veek pijpen en drankjes verder voor je die serie uit hebt :wink:

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn » 16 okt 2010 12:01

xsrunner schreef:
Martin Romijn schreef:Vandaag eens een nieuw boek aangeschaft, Het zwaard van de waarheid van Terry Goodkind, uit de "De wetten van de magie" serie.
Waarschijnlijk ben je dan heel veek pijpen en drankjes verder voor je die serie uit hebt :wink:
Dat denk ik ook, ben in het eerste deel bezig en weet nu al dat ik de rest ook willezen....fijn boek !
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 29 okt 2010 00:02

Nietzsche - Voorbij goed en kwaad

Sinds gisteren ben ik dit boek aan het lezen en het bevalt me uitstekend! Al moet ik wel zeggen dat ik zo nu en dan een stuk tekst twee à drie keer moet lezen voordat de betekenis tot mij doordringt. Juist dit spreekt mij wel aan! Een boek om over na te denken. Voor de rest kan ik er nog niet zo veel over zeggen, aangezien ik nog maar net begonnen ben, maar zijn tegendraadse manier van denken vind ik hoogst interessant!
Afbeelding

Kynikos

Bericht door Kynikos » 29 okt 2010 00:17

Mooi dat het je bevalt, Gypscoprotheres. :) Nietzsche is interessant, of je het nou met hem eens bent of niet. In zekere zin heeft hij dat net als De Sade: Hij leert je waar je zelf staat. En verandert daar ook nog al eens wat aan.

Ikzelf ben bezig met een leesstop. Ik ben iemand die zich niet aan moet zetten tot verdiepen en uitzoeken en weet ik het wat, maar iemand die dat teveel doet af en toe. Dus nu heb ik alle boeken weer even weg gedaan en mijn intellectuele leven op een laag pitje gezet. Even de externe invloeden afkappen. Nu eens kijken wat ik zelf zoal eens denk zonder constante externe prikkels.

Ronnie de Ponnie

Bericht door Ronnie de Ponnie » 29 okt 2010 09:14

Kynikos schreef:Ik ben via Nietzsche richting een kort online verdiepen in oude Griekse culten gekomen, voornamelijk Dionysus. Vanuit daar wakkerde m'n interesse voor niet-Abrahamitische in het algemeen weer aan en heb ik m'n oude boeken over het Zen-Boeddhisme maar weer eens boven gehaald. Onder andere teksten van Shunryu Suzuki, Alan Watts en de oude Zenmeester en dichter Ikkyū.
Dat is zo'n beetje de route die ook Jim Morrison heeft genomen.
Morrison was voor mij ook een aanleiding om Nietzsche te lezen.
I'm thinking, Lewis...

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 29 okt 2010 11:24

Met zo'n stop is niets mis. Zelf wissel ik dan af met fictie. Even een boek van Robert Ludlum tussendoor. (ik ga er vanuit dat de meesten hem wel kennen. Zo niet: dan raad ik hem bij deze aan :) )

Maar om nog even op die stop terug te komen: het kan erg nuttig zijn om je gedachtes even hun eigen gang te laten gaan. Als ik dat doe, word ik me bewust van zaken waar ik normaal niet bij stil zou staan.
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman » 29 okt 2010 13:05

@ Kynikos: ga kamperen! Nu! Gewoon een weekendje lang met tentje, slaapzak en wat eten in een bos.
Niks zo goed om je gedachten eens de vrije loop te laten dan in deze tijd van het jaar op een lege camping te zitten, voorkant tent richting bosrand, om 6 uur donker. Geen tv, geen computer, geen boeken. Ineens wordt het leven echt simpel.
De eerste nacht kun je nog om 8 uur gaan slapen, maar dan wordt je ook alweer om 6 uur wakker, en de 2e nacht kun je wel weer vroeg gaan slapen, en dan wordt je om 3 uur 's nachts wakker, helemaal uitgeslapen. Los van alle prikkels kom je er ineens achter hoe weinig slaap je lijf nodig heeft... En hoeveel tijd om te denken je krijgt.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Kynikos

Bericht door Kynikos » 29 okt 2010 14:03

Ronnie de Ponnie schreef:Dat is zo'n beetje de route die ook Jim Morrison heeft genomen.
Morrison was voor mij ook een aanleiding om Nietzsche te lezen.
Ik kwam voordat ik me in Morrison verdiepte al in aanraking met Nietzsche, maar Morrison is de reden dat ik me er verder in ben gaan verdiepen. Zo ken ik nog zeker twee of drie mensen die deze zelfde weg gevolgd hebben en er zullen er ongetwijfeld meer zijn. Mooi is dat. Wat dat betreft hulde voor meneer Morrison, dat hij met zijn kunst mensen richting de filosofie heeft kunnen sturen.
janneman schreef:@ Kynikos: ga kamperen! Nu! Gewoon een weekendje lang met tentje, slaapzak en wat eten in een bos.
Niks zo goed om je gedachten eens de vrije loop te laten dan in deze tijd van het jaar op een lege camping te zitten, voorkant tent richting bosrand, om 6 uur donker. Geen tv, geen computer, geen boeken. Ineens wordt het leven echt simpel.
De eerste nacht kun je nog om 8 uur gaan slapen, maar dan wordt je ook alweer om 6 uur wakker, en de 2e nacht kun je wel weer vroeg gaan slapen, en dan wordt je om 3 uur 's nachts wakker, helemaal uitgeslapen. Los van alle prikkels kom je er ineens achter hoe weinig slaap je lijf nodig heeft... En hoeveel tijd om te denken je krijgt.
Dat is een heel goed advies. En eigenlijk een plan dat ik al een tijdje koester. Dit is er echter niet helemaal het moment voor, aangezien ik nog ziek ben en zodra ik beter ben me gelijk weer hevig op de academische rompslomp moet storten. Maar ik ben het zeker nog eens van plan, zo'n modern kluizenaarschap.

Ik moet zeggen dat ik dit thuis ook nogal eens inlas, voor zover dat kan. Eigenlijk is het al bijzondere ervaring om eens een enkele dag alle media en kunstmatige communicatiemiddelen eens aan de kant te zetten.

Plaats reactie