Whisky/Whiskey/Bourbon

Naast het pijproken natuurlijk ...
Bruyère

Bericht door Bruyère » 04 feb 2011 18:08

Bruchladdich Peat, ongeveer 35 ppm
Octomore ongeveer 150 ppm. Dit is pas turf...
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

Joey Peters

Bericht door Joey Peters » 04 feb 2011 18:13

Ik heb nog nooit zwaar geturfde whisky gehad, dus dit is een opstarter... Misschien de eerste en laatste keer dus ;) Maarik denk dat ik het wel lekker ga vinden!

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 04 feb 2011 19:28

Bruyère schreef:Bruchladdich Peat, ongeveer 35 ppm
Octomore ongeveer 150 ppm. Dit is pas turf...
Daarom schreef ik al: "Als standaard de meest geturfde whisky van het eiland Islay op enkele speciale versies van anderen na."

Want standaard is Bruichladdich totaal ongeturfd, op enkele speciale versies na. Heb je de Octomore al gedronken trouwens?
Heb hier thuis nog 5 flessen van de vorige versie, de Octomore 2.2 Orpheus met 140 ppm (op de gerstkorrel, dus 1/3 in het glas) en een finish op Chateau Petrus wijnvaten. Hierin valt de turfinvloed eigenlijk reuze mee, hoor. Terwijl de Octomores ook allemaal Cask Strength zijn.

De Octomore 3 heeft 152 ppm turf op de gerstkorrel en die heb ik in oktober bij Bruichladdich gedronken. Ook hier valt het best mee, al is de turf goed aanwezig.

Als je de Octomores vergelijkt met een Ardbeg 10 jaar of een Laphroaig 10 jaar, geven de 2 laatste misschien minder turf-ervaring, maar in zijn geheel zijn ze heftiger dan de Octomores. Dit heeft met andere zaken uit het proces te maken.

Nu rijpt bij Bruichladdich de volgende Octomore met 167 ppm.

Voordat Bruichladdich zijn Octomores op de markt zette, was Ardbeg "turf-aanvoerder" met zijn Supernova met 80 ppm.

Joey Peters

Bericht door Joey Peters » 04 feb 2011 19:59

Afbeelding
Tot nu, lekker!

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 04 feb 2011 20:15

Joey Peters schreef:Afbeelding
Tot nu, lekker!
Haha, dan BLIJFT hij ook lekker, Joey. Met dit soort whisky's is het vaak: "you love it or you hate it". Geniet er van.
Die Cao Ila waar je het een tijdje geleden over had, zal dan ook zeker in de smaak vallen bij jou.

Verder kun je dan met een gerust hart zoeken naar leuke aanbiedingen van Laphroaig en Lagavulin, maar bijvoorbeeld ook Ledaig, Longrow of Machrie Moor. Al is deze laatste wel wat duurder, waren maar 600 flessen voor Nederland bestemd en dit is een speciale botteling van de doorgaans veel minder geturfde Isle of Arran.
Ledaig is trouwens de geturfde versie van Tobermory (eiland Mull), die normaal als Tobermory nagenoeg ongeturfd is, maar 12 weken per jaar maken ze daar een geturfde whisky, die Ledaig, dus.

Bowmore is ook een geturfde Islay whisky, maar veel minder geturfd dan Ardbeg, Lagavulin of Laphroaig.

Bruichladdich is geheel zonder turf, op de hiervoor genoemde uitzonderingen na (de "Peat" en de "Octomore") en ook de Islay distilleerderij Bunnahabhain is nagenoeg ongeturfd (3-5 ppm).

De nieuwkomer op Islay, Kilchoman, is wel lekker geturfd, maar eerder vergelijkbaar met Bowmore dan met de sterkere jongens.

En dan is er nog een voormalige distilleerderij van Islay: Port Ellen. Ene juweeltje, maar helaas is dit bedrijf omgebouwd tot mouterij en produceren ze geen whisky meer. Prijzen op verzamelaarsniveau, dus niet echt leuk om in 2 avonden weg te slobberen. Of je moet wel erg decadent zijn. Heb een fles 26 jaar oude Port Ellen gekocht tijdens mijn vorige reis naar Schotland, maar deze blijft ongeopend. Hij gaat pas open, als ik eenzelfde fles kan scoren. Ze hadden er nog 3 en ik heb al spijt, dat ik er maar eentje gekocht heb. Maar goed, dit ter illustratie. Port Ellen raad ik je, omwille van de prijs, niet aan.

Perfect glaasje voor whisky trouwens, Joey, daar op de foto.
Laatst gewijzigd door Winslow Collector op 04 feb 2011 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Bruyère

Bericht door Bruyère » 04 feb 2011 20:16

Ik ben principieel tegen water toevoegen, maar bij Octomore komt deze toch wat meer open. Neemt niet weg dat mijn favoriet overduidelijk de tien jaars laphroaig is, weliswaar die op vatsterkte.
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 04 feb 2011 20:21

Bruyère schreef:Ik ben principieel tegen water toevoegen, maar bij Octomore komt deze toch wat meer open. Neemt niet weg dat mijn favoriet overduidelijk de tien jaars laphroaig is, weliswaar die op vatsterkte.
:lol: Veel puristen zeggen: "Het enige dat toegevoegd mag worden aan een glas whisky... is nog meer van diezelfde whisky".
Tijdens drinken moet je gewoon doen wat je lekker vindt, adviseer ik altijd. Van mijn part gooi je er ijsblokjes en cola in. Ieder zijn meug.

Maar wil je een whisky echt beoordelen op aroma en smaak, dan is het toevoegen van enkele druppels water één van de trucjes om het "bouqeut" te openen, dus tijdens echt whisky beoordelen. Elke whisky opent zich beter met enkele druppels water. Er zijn nog een paar trucjes tijdens het echt beoordelen.

Verder is het geen schande om bij alcoholpercentages boven de 50-55% water toe te voegen, voor iedereen verschillend, dat wel hoor. Je verdooft door de vele alcohol namelijk nogal snel je smaakpapillen. Na 3 borreltjes op een avond denk je dan "wat is die whisky vlak geworden". Nee, het zijn de smaakpapillen die op halve kracht werken en eerder "onder invloed" zijn dan jezelf.

Joey Peters

Bericht door Joey Peters » 04 feb 2011 20:58

Is eigenlijk een port glaasje, mijn tumbler was kapot gevallen. Heb wel nog een lelijk whiskyglas van de kringloopwinkel van 3 cent :P

Ik denk dat ik nog meer kan genieten van deze whisky door hem toch enigzins te koelen.

Niet lachen, maar ik denk dat deze whisky het ook uitstekend doet in de cola! Heiligschennis natuurlijk, dus ik zal mijn goedkope fles daarvoor gebruiken.

Interessante dingen schrijf je Paul. Moet alles nog een keer nalezen. ;) Bedankt dat je je expertise op dit forum kwijt wilt.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 04 feb 2011 21:11

Joey Peters schreef:Is eigenlijk een port glaasje, mijn tumbler was kapot gevallen. Heb wel nog een lelijk whiskyglas van de kringloopwinkel van 3 cent :P

Ik denk dat ik nog meer kan genieten van deze whisky door hem toch enigzins te koelen.

Niet lachen, maar ik denk dat deze whisky het ook uitstekend doet in de cola! Heiligschennis natuurlijk, dus ik zal mijn goedkope fles daarvoor gebruiken.

Interessante dingen schrijf je Paul. Moet alles nog een keer nalezen. ;) Bedankt dat je je expertise op dit forum kwijt wilt.
Nee nee, ik meen het Joey. Het glaasje op de foto is perfect voor whisky: bol buikje en naar boven toe smaller. Houdt de aroma's mooi in het glas, dus recht onder je neus.
In een tumbler ben je de lichtere aroma's zo kwijt.

Of je hem in de cola doet moet je zelf weten. Persoonlijk vind ik het zonde van een niet-koudgefilterde whisky van dit kaliber. Maar iedereen moet drinken zoals hij/zij het lekker vindt, dus geen waarde-oordeel, hoor.

In ieder geval: smakelijk verder. Niet alles in 1 keer opdrinken, hè?

Joey Peters

Bericht door Joey Peters » 04 feb 2011 21:28

Neenee, ik mix alleen cola met whisky die ik voor 10 euro koop (Glen Talloch, Mansion House, Lawson)

Het leuke aan deze whisky is dat je niet veel nodig hebt om veel te proeven. Je koopt in principe meer whisky dan in de fles zit!

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 04 feb 2011 21:32

Joey Peters schreef:Je koopt in principe meer whisky dan in de fles zit!
Met jou wil ik graag gaan winkelen voor whisky, tabak en pinnen bij de bank. :lol: :lol: :lol:

PS: oh ja, tanken ook nog wel. :wink:

Joey Peters

Bericht door Joey Peters » 04 feb 2011 21:36

Maar het klopt, toch? :P

Nee, ik heb nu een glaasje op en ben er wel over te spreken.

Probleem deze avond: pap maakte een fles wijn open. Hij zag niet dat het zoete wijn is (lieblich Deutsch), waardoor ik die dus kom op te drinken... Pap heeft niets met zoets, ik alleen met wijn (zoetigheid) :oops:

Ach ja, meer plezier voor morgen! Hij ruikt enorm, die whisky. Je ruikt gewoon de turf.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 04 feb 2011 22:12

Joey Peters schreef:Maar het klopt, toch?
Omdat deze Ardbeg niet-koudgefilterd is, heb je eigenlijk wel gelijk. Je koopt in ieder geval meer karakter dan een wél koudgefilterde whisky. De foezeloliën zitten hier nog in.

Het enige, waar ik een goede whisky in durf te mengen is in thee. En dan specifiek een geturfde whisky in Lapsang thee. Dat moet jou toch ook wel aanspreken? Als je Lapsang hebt, probeer het maar eens. Gloeiend hete Lapsang thee met een scheutje Ardbeg: heerlijk.

Joey Peters

Bericht door Joey Peters » 04 feb 2011 22:25

Ik heb vast nog wel ergens Lapsang liggen ja, had laatst een hele meuk verschillende theeën gekocht om uit te proberen.

kGa het proberen.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 04 feb 2011 22:27

Joey Peters schreef:Ik heb vast nog wel ergens Lapsang liggen ja, had laatst een hele meuk verschillende theeën gekocht om uit te proberen.

kGa het proberen.
Laat weten hoe je het vond.

Vandaahl
Contacteer:

Bericht door Vandaahl » 04 feb 2011 23:17

Hier een heerlijke Drambuie! :wink:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

boyenne

Bericht door boyenne » 17 feb 2011 22:30

Niet te geloven! Vandaag mijn eerste fles Whisky gekocht. Toch maar even kijken of er een draadje van op het forum is en.... waarempel! Ik wordt overspeld door kameraden met zeer veel kennis; heb het nog niet allemaal kunnen lezen.

De whiskey die ik heb gekocht is Gren Grant, de iets zoetere.

Enkele beginnertips?

Zo hoorde ik dat een beetje water bij de whisky doen, het zaakje "los" maakt.

EDIT

Toch maar even gekeken wat Paul over dit onderwerp in deze draad geschreven heeft. Hier zal ik een paar avonden voor moeten uittrekken, hahaha! :)
boyenne Afbeelding

metaltommy

Bericht door metaltommy » 17 feb 2011 22:35

geniet ervan boyenne ! ijsklontje houd um koud en verdund un enigzins
Groet,
Tom

robby

Bericht door robby » 17 feb 2011 22:42

whiskey.
een niet te dure fles moet je eens een paar rozijnen in dumpen .
ik doe dit zo .
lege fles half vol rozijntjes (droog) en fles volgieten met whiskey.
de rozijnen zijn om te gebruiken in de keuken
die worden voor appelgebak of dergelijk gebruikt .
whiskey word achteraf geledigd.
gebruik daarom geen dure fles , maar de goedkope versie.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 17 feb 2011 22:54

@ Boyenne. Gefeliciteerd, hoop ik. Als je hem lekker vindt in ieder geval wel, natuurlijk. Als het je eerste whisky is, dan is het een mooie start. Als dit bevalt, qua smaak, heb je meteen de goede voor jou. Maar mocht je toch iets missen of iets anders zoeken (droger, heftiger, turf), is het een mooi middengebied van waaruit je veel kanten op kan.

Die paar druppels water openen inderdaad het "bouquet" en dan zul je meer aroma's ontdekken.

@ Metalhead en Boyenne.
Pas op met een ijsblokje. Is prima om lekker te drinken, daarop geen kritiek, hoor. Maar het ijs bedekt wel veel van de aroma's. De whisky "slaat dood".
Met ijs is dus prima voor de liefhebbers om "sociaal" te drinken, maar voor de echte ontdekking van de aroma's en smaken is puur en/of enkele druppels water beter. Maar vooral: iedereen moet het drinken zoals hij het 't lekkerste vindt.

Dan nog even muggenziften :wink: : Je schrijft de ene keer whisky zonder "e" en de andere keer whiskey met "e".
Glen Grant is Schotse whisky, en voor de puristen (en de strenge Schotse wetgeving) is dat zonder die "e". Alleen Ierse en Amerikaanse whiskey schrijf je met extra "e", de rest van de wereld is zonder "e". Maar het is niet erg hoor, we weten precies wat je bedoelt.

Er is vooral rivaliteit tussen de Ieren en de Schotten. Dat gaat terug tot wie nu eigenlijk als eerste whisk(e)y maakte. Vroeger schreven de Ieren het ook zonder extra "e", dus net als de Schotten.
De anekdote zegt, dat toen de Ieren massaal naar de VS emigreerden en zij van huis uit altijd 3 x distilleerden (nog steeds, trouwens), vonden ze hun whiskey beter dan die van de Schotten. Ze vonden een extra "e" dus geheel op zijn plaats. Zo zouden de Amerikanen ook aan de "e" in de naam whiskey komen. De waarheid ligt iets anders, maar moet dit nog eens opzoeken.
Vroeger distilleerden de Schotten ook overwegend 3 keer, maar tegenwoordig bijna allemaal 2 x, op een stuk of 5 (van de bijna 100) uitzonderingen na.

Wil je laten weten wat je ervan vindt? Welke smaken en aroma's je eruit haalt?

En een overbodige en overduidelijke tip: als je dit topic gaat doorlezen, drink er dan een Glen Grant bij. Blijf je lekker in het sfeertje. :wink: :lol:

Joey Peters

Bericht door Joey Peters » 17 feb 2011 23:40

boyenne, lekker, vind je niet?

Ik heb een fles Ballantines aangeschaft voor als de Ardbeg op is. Na die fles weer ga ik weer een goeie kopen.

Een ding nog W.C., whisky blijft lang goed als de dop erop blijft, toch? Misschien ga ik wel wat verzamelen

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 17 feb 2011 23:52

Joey Peters schreef:boyenne, lekker, vind je niet?

Ik heb een fles Ballantines aangeschaft voor als de Ardbeg op is. Na die fles weer ga ik weer een goeie kopen.

Een ding nog W.C., whisky blijft lang goed als de dop erop blijft, toch? Misschien ga ik wel wat verzamelen
Ja hoor Joey, whisky blijft lang goed als de fles goed afgesloten is. Is ook leuk om de keuze te hebben. De ene keer heb je misschien zin in wat toegankelijke whisky, de andere dag misschien stevig geturfd. Leuk om dan een beetje keuze te hebben.

Let wel op: staand bewaren, niet neerleggen zoals wijn.
En als er niet veel meer in de fles zit, dan geen maanden meer bewaren of beter nog: overschenken in een kleiner flesje. Als er teveel lucht in de fles zit, ten opzichte van minder dan een kwart fles whisky, gaat de whisky in de fles oxideren. Dat is erg zonde, niet lekker. Een paar weken is niet erg, maar na maanden ga je dat proeven en ruiken.
Als je wilt weten wat dat oxideren met whisky doet, laat dan 's avonds maar eens een beetje in je glas staan en ruik daar de volgende morgen aan. Niet echt top-aroma's. :wink:

Heb je die Ardbeg trouwens nog met Lapsang thee geprobeerd?

Joey Peters

Bericht door Joey Peters » 18 feb 2011 00:02

Nee ik heb eens in mijn theevoorraad gekeken en geen lapsang gevonden.

Dus niet in een wijnrek zetten? Das wel jammer.

Moet eigenlijk een keuze maken tussen port en whisky. Port verzamelen of whisky verzamelen.

boyenne

Bericht door boyenne » 18 feb 2011 16:43

Eureka! Na deze eerste ervaring gaat de fles de komende dagen de kast in. Ik zal hieronder uitleggen waarom; lees vooral verder!

De eerste Whisky-ervaring zit erop. Als gedreven en bewust bierdrinker, portdrinker, cognacdrinker (voornamelijk ook Schrobbeler, kruidenlikeur), was ik heel benieuwd hoe me dit zou bevallen. Op mijn werk (werk op een Hogeschool) is men wel van de Whisky... nu kan ik er zelf ook over meepraten. Denk nu niet dat deze man zich kapot drinkt, alles met mate en niet te veel.

Winslow, jouw teksten hebben mij zeker aan het denken gezet. Het motiveerde in ieder geval om niet "meteen door te drinken", maar om bewust te werk te gaan. En hier volgt een beschrijving...

Openen van de fles en het inschenken
Na grondige bestudering van de verpakking, de fles en het etiket, ging de fles open. Een aangename geur kwam mij tegemoet. Dan maar even inschenken en pas dan de geur door de neusgaten laten vloeien, was het idee. Voorzichting werd de goudkleurige Whisky in het ui-vorming glas geschonken (kloek-kloek) tot een bodempje. Niet meteen teveel willen, natuurlijk. Na het toevoegen van een beetje water, zat het prepareren erop.

Geur-ervaring
Ik herken fruitige, houtige, volle geuren. Heel in de verte heeft het iets weg van een witte wijn of port; frissig, zurig is niet het juiste woord.... fris bloemig? Niet zoet, maar bitter ook zeerzeker niet. Op het etiket spreekt men van een Appel-pallet en dat klopt wel. Appel-achtige geur, en heel in de verte een zeer lichte toon van vanille?

Smaakervaring
Vol fruitig, noot-achtig, heel in de verte een toon van een frisse bloemig lichtzure witte wijn. Droge afdronk, geen overdreven heetheid. Zoetige nasmaak, haast wel honing-achtige, frisse nasmaak. De mond- en afdronkervaring is duidelijk anders dan de geur- en nasmaak-ervaring. Interessant. Dat smaakt naar meer...

En daarna....
Zo'n Whisky is veel complexer dan kruidenlikeur, cognac... en daarom een stuk interessanter. Na het ene glas volgde een tweede en een derde. Voor alle duidelijkheid: we hebben het hier over stevige bodempjes.
Natuurlijk begon die 40% te werken, maar hierdoor smaakte deze duivels lekkere drank juist nog lekkerder. Ik vergat het drukke leven en raakte in gedachten verzeild... De fles werd in de gesloten kast gezet, buiten het zicht.

De komende dagen moet ik het maar even met minder genot doen, zo was de gedachte.....
boyenne Afbeelding

PiepeJan

Bericht door PiepeJan » 18 feb 2011 16:51

boyenne schreef: Na het ene glas volgde een tweede en een derde. Voor alle duidelijkheid: we hebben het hier over stevige bodempjes.
Natuurlijk begon die 40% te werken, maar hierdoor smaakte deze duivels lekkere drank juist nog lekkerder.

'Tis dus net jenever? Als de fles half leeg is begint het echt lekker te worden? :lol: :lol:
Jan

Confucius zegt: Een wijs man zoekt het in zichzelf, de dwaas zoekt het in anderen.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 18 feb 2011 18:16

Zo zo, Boyenne. Wat een leuk verslag van je eerste whisky-ervaring. En dan al meteen zoveel herkennen, erg leuk en amusant om te lezen. Mooie, serieuze aanpak.

Als je hem weer eens uit de kast pakt, zou je kunnen beginnen om hem zonder water te beoordelen. Daarna een beetje water erbij en kijken of je daar verschillen in merkt.

Ben benieuwd wat je volgende keuze gaat zijn, want als ik het zo lees ben je wel enthousiast geraakt. Leuke manier om voor niet teveel geld meerdere whisky's te proberen zijn de Nosing & Tastings (proeverijen). Als je wilt laten weten waar je ongeveer woont, kan ik je vrijblijvend uitnodigen eens bij een proeverij aanwezig te zijn als ik daar in de buurt ben. Ik organiseer die proeverijen en mijn kringetje bekenden strekt zich ook in België uit.

Veel plezier en succes met dat lekkere goedje.

Joey Peters

Bericht door Joey Peters » 18 feb 2011 20:36

Vanavond ga ik me bezatten, heb ik wel eens zin in.

Afbeelding

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 18 feb 2011 21:33

Wel genoeg water drinken voor het slapen gaan. ;)
Afbeelding

endevos

Bericht door endevos » 18 feb 2011 21:37

Anders zijn het twee houten koppen aan 1 steel :lol:

Joey Peters

Bericht door Joey Peters » 18 feb 2011 21:39

:lol:

1/5 al op. Op naar de 2/5

Plaats reactie