Whisky/Whiskey/Bourbon

Naast het pijproken natuurlijk ...
Plaats reactie
Arclaud

Re: Whisky/Whiskey/Bourbon

Bericht door Arclaud » 29 jul 2015 18:51

Netjes! :shock:
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

PhilipV

Bericht door PhilipV » 29 jul 2015 20:53

Damn ... :grin:
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 » 29 jul 2015 21:24

Nou daar zal een ander forumlid blij mee zijn :wink: maar het water loopt me in de mond als liefhebber van het edele vocht.
Mooi neergezet ook. Alleen mijn flesjes zien geen daglicht al weet ik niet wat Paul hier van zegt of dit goed is , of niets uit maakt . Hem nog eens vragen .

Godfrey

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 29 jul 2015 21:40

Pellie schreef:Mijn andere hobby is whisky. Hier een foto van mijn verzameling flessen tot nu toe. Meeste van de ong. 125 flessen zijn open, zo'n 30 flessen zitten nog dicht.
Mooie opzet, Pellie. En hoewel klein op de foto zie ik al aardig wat mooie whisky's staan, zoals de Arran Orkney Bere, een reeks Kilkerran W.I.P., nog meer van Campbeltown met Springbank, enz.
Godfrey59 schreef:Alleen mijn flesjes zien geen daglicht al weet ik niet wat Paul hier van zegt of dit goed is , of niets uit maakt . Hem nog eens vragen.Godfrey
Flessen donker bewaren is inderdaad beter als ze erg lang staan. Dus in de koker of de doos, of als die er niet omheen zit achter gesloten deurtjes. UV in het licht laat de whisky op den duur lichter kleuren, maar het is niet zo dat de whisky al na 6 maanden verschoten is. Duurt best eventjes.

Pellie

Bericht door Pellie » 29 jul 2015 22:46

Winslow Collector schreef:
Pellie schreef:Mijn andere hobby is whisky. Hier een foto van mijn verzameling flessen tot nu toe. Meeste van de ong. 125 flessen zijn open, zo'n 30 flessen zitten nog dicht.
Mooie opzet, Pellie. En hoewel klein op de foto zie ik al aardig wat mooie whisky's staan, zoals de Arran Orkney Bere, een reeks Kilkerran W.I.P., nog meer van Campbeltown met Springbank, enz
Godfrey59 schreef:Alleen mijn flesjes zien geen daglicht al weet ik niet wat Paul hier van zegt of dit goed is , of niets uit maakt . Hem nog eens vragen.Godfrey
Flessen donker bewaren is inderdaad beter als ze erg lang staan. Dus in de koker of de doos, of als die er niet omheen zit achter gesloten deurtjes. UV in het licht laat de whisky op den duur lichter kleuren, maar het is niet zo dat de whisky al na 6 maanden verschoten is. Duurt best eventjes.
Yup..van de Kilkerrans heb ik alle WIP's dubbel, 1 open en 1 gesloten. Mijn Littlemills staan nog niet eens op deze foto, net aks mijn Glen Keiths en Glenburgies ;-)

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 29 jul 2015 23:49

Pellie schreef:Yup..van de Kilkerrans heb ik alle WIP's dubbel, 1 open en 1 gesloten. Mijn Littlemills staan nog niet eens op deze foto, net aks mijn Glen Keiths en Glenburgies ;-)
:mrgreen: Zeker niet alles op de foto zetten. Mensen zouden er slechte gedachten van krijgen. :wink:
Verstandig om van de bijzondere whisky's minstens 2 flessen te kopen. Doe ik ook, op een Port Ellen na waar ik ooit 3 flessen van zag staan en ik er (met m'n stomme kop) maar eentje van gekocht heb. In een achteraf-winkeltje "ergens in Schotland". Ik zeg niet waar, want volgend jaar gaat de vakantie weer die kant op en ga ik kijken of ze (of minstens eentje) er nog staan/staat. Die Port Ellen 26yo staat hier dus nog dicht. En hij gaat pas open als er een identieke naast staat.

Sindsdien altijd 2-3 flessen van bijzondere whisky's. Want je kunt kopen voor beleggen of verzamelen..., het is gemaakt om te drinken dus wil ik ze proeven ook!!! :lol:

Pellie

Bericht door Pellie » 30 jul 2015 00:37

Helemaal mee eens. Het is gemaakt om te proeven.
Kilkerrans vallen nou niet bepaald onder speciale flessen, maar voor mij hebben ze wel iets van waarde. En ik vind ze gewoon lekker.
Port Ellen (en Brora) heb ik helaas nog niet mogen proeven, wel al een Longmorn uit 1973 Gordon & Macphail, een Highlandpark uit 1968 Hartbrothers, Lochside 1981 Cadenhead en er staat een Caperdonich 1972 sample op me te wachten op dit moment :-) Mooi spul :-D

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 » 30 jul 2015 10:24

Toe Paul nou niet flauw doen , vertel eens waar dat winkeltje was :mrgreen: Ik kom in Oktober weer in die Regio :wink:

Godfrey
Laatst gewijzigd door Godfrey59 op 30 jul 2015 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Pellie

Bericht door Pellie » 30 jul 2015 12:21

Godfrey59 schreef:Toe Paul nou niet flauw doen , vertel eens waar dat winkeltje was :mrgreen:

Godfrey
Ja Paul, kom op :P

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 30 jul 2015 13:50

Pellie schreef:
Godfrey59 schreef:Toe Paul nou niet flauw doen , vertel eens waar dat winkeltje was :mrgreen: Godfrey
Ja Paul, kom op :P
Godfrey59 schreef:Toe Paul nou niet flauw doen , vertel eens waar dat winkeltje was :mrgreen: Ik kom in Oktober weer in die Regio :wink: Godfrey
Noooo, if it's still there, it's MINE. :twisted:
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 30 jul 2015 13:55

Pellie schreef:Helemaal mee eens. Het is gemaakt om te proeven.
Kilkerrans vallen nou niet bepaald onder speciale flessen, maar voor mij hebben ze wel iets van waarde. En ik vind ze gewoon lekker.
Moet jij eens kijken wat de waarde wordt als je de gehele serie nog dicht hebt staan wanneer ze bij Glengyle gaan stoppen met het W.I.P concept. :mrgreen:
Mensen die dan bepaalde versies missen geven belachelijk veel geld voor de (in hun collectie ontbrekende) flessen.

Pellie

Bericht door Pellie » 30 jul 2015 15:46

Pellie schreef:Helemaal mee eens. Het is gemaakt om te proeven.
Moet jij eens kijken wat de waarde wordt als je de gehele serie nog dicht hebt staan wanneer ze bij Glengyle gaan stoppen met het W.I.P concept. :mrgreen:
Mensen die dan bepaalde versies missen geven belachelijk veel geld voor de (in hun collectie ontbrekende) flessen.
Ze zijn al gestopt met de WIP serie. In mei de laatste 2 WIP 7 bourbon (cask strength) en sherry gekocht. Volgend jaar komt de officiële 12yo.... ;-)

Pellie

Bericht door Pellie » 30 jul 2015 15:47

BTW de WIP 7 bourbon CS is een echte aanrader :-)

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 01 aug 2015 14:37

Indrukwekkende kast Pellie! Ik heb er ook zo een, alleen staat die van mij vol met boeken. 8)

Ik ben nu halverwege een fles Springbank 10yo en vind hem erg lekker. Dit is één van die flessen die ik vaker ga aanschaffen. :)
Afbeelding

Pellie

Bericht door Pellie » 01 aug 2015 14:59

Gypscoprotheres schreef:Indrukwekkende kast Pellie! Ik heb er ook zo een, alleen staat die van mij vol met boeken. 8)

Ik ben nu halverwege een fles Springbank 10yo en vind hem erg lekker. Dit is één van die flessen die ik vaker ga aanschaffen. :)

Springbank...altijd goed, maar probeer hierna eens een 12yo Cask Strength aan te schaffen. Deze zijn beduidend beter, ook mede door het hogere alcohol percentage. Meer smaakbeleving en je kan er altijd een druppeltje water bij toevoegen ;-) Ze zijn wel iets prijziger!

http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... ngth-70cl2

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 01 aug 2015 15:45

Gypscoprotheres schreef:Indrukwekkende kast Pellie! Ik heb er ook zo een, alleen staat die van mij vol met boeken. 8)

En als je dat beetje turf lekker vindt, kun je ook eens een Ledaig 10yo proeven (dit spreek je uit als "lèdzjik" en deze komt uit de Tobermory distilleerderij). Zul je waarschijnlijk ook wel lekker vinden. Ook non-chillfiltered (= niet-koudgefilterd, net als Springbank) en dat proef je méér dan wat minder of meer alcoholpercentage. Met het niet-koudfilteren blijven er meer lekkere stofjes en moleculen in de whisky. Dus je ervaart meer combinaties van smaken/aroma's omdat er meer verschillende stoffen in de foezel-oliën zitten die uiteindelijk ook in de fles terechtkomen.

De meeste whisky's zijn wél koudgefiltered en met dat koudfilteren halen ze de vetten/oliën uit de whisky. Met alle stofjes, moleculen en smaakjes/aroma's die juist ook in die vetten zitten die door dit filterproces dus ook uit de whisky gehaald worden. Je proeft dus meer van het proces, ofwel meer van het karakter van de distilleerderij.

Pellie

Bericht door Pellie » 01 aug 2015 16:00

Die Ledaigs zijn goed idd. Vrij jonge whiskies. Ik heb deze in de collectie https://www.whiskybase.com/whisky/67128/ledaig-2005-wm en die bevalt me heel goed!!
En als je Springbank lekker vindt, kan je ook Kilkerran nog proberen ;-) mijn favoriet uit Campbeltown!

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 01 aug 2015 16:23

De laatste maanden kijk ik eigenlijk al alleen maar uit naar non-chillfiltered flessen, waarbij er het liefst ook nog eens geen kleurstof aan is toegevoegd. Ik weet dat dit laatste niet veel aan de smaak verandert, maar ik waardeer het gewoon om de echte kleur van de whisky te zien. Goudkleurig of ginachtig, het maakt me niets uit, zolang ik het maar lekker vind. 

Bedankt voor de tips hierboven! Die ledaig 10yo stond al op m'n verlanglijstje, maar nu zo goed als bovenaan. 
Afbeelding

Pellie

Bericht door Pellie » 01 aug 2015 16:29

Kijk eens op deze site van Martin Armstrong http://www.whiskybroker.co.uk/acatalog/Bottlings.html
Alles non chill filtered en non coloured. Eerlijke en goede whisky voor ook eerlijke prijzen. Nadeel zijn de verzendkosten van rond de 20 pond, maar je kan gekochte flessen opslaan in het magazijn tot je een doos vol hebt van 6 flessen. Dan kan je aangeven dat je de doos wilt laten versturen en na 3 dagen heb je hem in huis. Altijd goed email verkeer als je vragen hebt. Ik heb al ong 6 dozen laten overkomen, dus spreek uit ervaring ;-)

Grt.

Pellie

Bericht door Pellie » 01 aug 2015 22:19

Nu deze Bunnahabhain in mijn glas, ook niet te versmaden. Bunna op sherry, nomnomnom....
https://www.whiskybase.com/whisky/43547 ... n-1990-w-f

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 02 aug 2015 01:21

Pellie schreef:Nu deze Bunnahabhain in mijn glas, ook niet te versmaden. Bunna op sherry, nomnomnom....
Ha, hier eerder vanavond een laatste restje (over van proeverijen en te weinig om nog een proeverij mee te doen) Glengoyne 21yo. Heerlijk zwaar sherry, beetje kruidig, rozijnen, rode vruchten en nog veel meer.

En nu, vlak voor het slapen gaan een Talisker 18yo. Ook zo'n restje, hierna nog 2 borrels in de fles, dus die gaat snel leeg komende week.

Pellie

Bericht door Pellie » 02 aug 2015 10:11

Pellie schreef:Nu deze Bunnahabhain in mijn glas, ook niet te versmaden. Bunna op sherry, nomnomnom....
Ha, hier eerder vanavond een laatste restje (over van proeverijen en te weinig om nog een proeverij mee te doen) Glengoyne 21yo. Heerlijk zwaar sherry, beetje kruidig, rozijnen, rode vruchten en nog veel meer.

En nu, vlak voor het slapen gaan een Talisker 18yo. Ook zo'n restje, hierna nog 2 borrels in de fles, dus die gaat snel leeg komende week.
Ook niet verkeerd!! :wink:

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 05 aug 2015 08:20

Een paar weken geleden heb ik een flesje Clynelish 14yo gehad van vrienden die op bezoek waren. Op zich smaakt de whisky wel aardig, maar ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik er van vind. Het is compleet anders dat wat ik gewend ben (over het algemeen Islay malts en zo af en toe iets uit een andere regio).

Ik heb weleens meer gehad dat de eerste 5 glaasjes "ok" waren en dat ik er daarna gek op werd, maar ik weet niet of dat met deze whisky ook zal gebeuren.
Afbeelding

Pellie

Bericht door Pellie » 05 aug 2015 09:28

Clynelish is geweldig, alleen de 14yo official bottling is nou net niet de beste. Probeer eens een onafhankelijke bottelaar, je weet niet wat je proeft hoor. :) Je moet wel van het waxige, fruitige profiel houden. Soms is het net of je kaarsevet opdrinkt, erg fout, maar ik hou ervan. Natte kranten wil men ook nog weleens zeggen....

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 05 aug 2015 09:59

Pellie schreef:Clynelish is geweldig, alleen de 14yo official bottling is nou net niet de beste. Probeer eens een onafhankelijke bottelaar, je weet niet wat je proeft hoor. :) Je moet wel van het waxige, fruitige profiel houden. Soms is het net of je kaarsevet opdrinkt, erg fout, maar ik hou ervan. Natte kranten wil men ook nog weleens zeggen....
Dat ga ik eens proberen. Kaarsvet en natte kranten! Dat komt een beetje overeen met de smaak die ik niet kon thuisbrengen. De volgende keer wanneer ik een smaak niet snap zal ik ook buiten het eetbare/drinkbare/natuurlijke zoeken. :)
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno » 05 aug 2015 10:49

Mooie avatar trouwens, Gypsco :)
Afbeelding

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 05 aug 2015 10:53

Arno schreef:Mooie avatar trouwens, Gypsco :)
Dank je! Is op een berg in Oostenrijk. :) (daar komt die hoed ook vandaan ;) )
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 05 aug 2015 11:46

Gypscoprotheres schreef:Een paar weken geleden heb ik een flesje Clynelish 14yo gehad van vrienden die op bezoek waren. Op zich smaakt de whisky wel aardig, maar ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik er van vind. Het is compleet anders dat wat ik gewend ben (over het algemeen Islay malts en zo af en toe iets uit een andere regio).

Ik heb weleens meer gehad dat de eerste 5 glaasjes "ok" waren en dat ik er daarna gek op werd, maar ik weet niet of dat met deze whisky ook zal gebeuren.[/quote
Pellie schreef:Clynelish is geweldig, alleen de 14yo official bottling is nou net niet de beste. Probeer eens een onafhankelijke bottelaar, je weet niet wat je proeft hoor. :) Je moet wel van het waxige, fruitige profiel houden. Soms is het net of je kaarsevet opdrinkt, erg fout, maar ik hou ervan. Natte kranten wil men ook nog weleens zeggen....
De bekende en veel genoemde aroma's in Clynelish 14 yo zijn inderdaad, zoals Pellie schrijft: kaarsvet, uitgeblazen kaars, parrafine, was.

En wat ik dan (als nerd) leuk vind, is te weten hoe dat nu als aroma in die whisky komt. Bij Clynelish zit dat als volgt (als er nerds zijn die dit ook leuk vinden):

• Deze paraffine-achtige aroma’s worden vaak geassocieerd met turf- of kolenrook. Ten onrecht, want deze kaars-aroma’s hebben een heel andere oorsprong. De gerstkorrel bevat een beetje vet --> tijdens de gisting kan er laurinezuur ontstaan uit dat vet --> laurinezuur heeft een kookpunt van 225°C en lost gemakkelijk op in ethylalcohol --> hierdoor wordt het bij een lage temperatuur met de alcohol meegedistilleerd. Dit geeft tijdens de rijping dat parrafine-achtige geurtje.
• Het rokerige aroma dat naast de paraffine wordt waargenomen, komt van fenolen tijdens de rijping. Omdat het rookaroma van die fenolen naast de paraffine-aroma’s worden waargenomen, lijkt de combinatie op het aroma van uitgeblazen kaarsen. De rokerigheid is afkomstig van fenolen die zijn ontstaan door sterke verbranding (verschroeiing) van de binnenzijde van het eikenhouten vat. Sommige van deze fenolen komen in de whisky terecht, omdat ze oplosbaar zijn in ethylalcohol.

Merk je die kaarsvet-aroma's niet direct, laat de whisky dan eens een half uurtje of iets langer in het glas staan. Dan verdwijnen de lichtere aroma's uit het glas en blijven de zwaardere aroma's over, en dat zijn die met o.a. die was/kaarsvet/parrafine-achtige aroma's. Normaal gesproken hoeft een whisky niet te chambreren, integendeel zelfs. Ik raad mensen juist aan om direct al aan het glas te snuffelen, om de snel verdampende lichtere aroma's ook even mee te pakken. Maar, als je van dit soort Clynelish-aroma's houdt, is het zeker het proberen waard om de whisky een half uurtje eerder in te schenken, voordat je hem gaat genieten.

Zo zie je maar, dat er geen vaste regels zijn om van whisky te genieten. Er zijn meer whisky's die best gebaad zijn met een half tot heel uur oxideren.

(overigens, als je nog eens een Signatory botteling tegenkomt van de 14yo, Vintage 1992, kan ik je hem zeker aanbevelen)

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 05 aug 2015 13:30

Ik vind dit soort weetjes juist interessant. Het helpt me om de smaak wat beter te begrijpen. Je moest eens weten hoe vaak ik dit topic weer opnieuw doorspit om nog even snel iets te checken.
Afbeelding

Pellie

Bericht door Pellie » 05 aug 2015 13:44

Ik checkte net ff mijn whiskybase lijst en telde 13 flessen Clynelish in mijn collectie (op 1 na allemaal open) ;-) Whiskybase is een database waar mensen over de hele wereld lid van kunnen worden en hun collectie op kunnen plaatsen. Tevens een schat aan informatie over bijna elke whisk(e)y die er te vinden is. www.whiskybase.com

Plaats reactie