Hout stoken

Naast het pijproken natuurlijk ...
Plaats reactie
Ribbon

Hout stoken

Bericht door Ribbon » 30 dec 2018 16:18

Sinds een paar maanden wonen mijn vriendin en ik een oude dijkwoning en zijn we trotse bezitters van een allesbrander. We experimenteren druk met houtsoorten en hoe we zo 'economisch' mogelijk kunnen stoken. De schoorsteen is geveegd, de oude kap is vervangen, het hout ligt opgestapeld.

Op een of andere manier leek het me voor de hand liggend dat pijprokers wel iets hebben met stoken. Hoe start je een vuurtje en hoe hou je het brandend, de overeenkomsten zijn legio. Daarom dit topic; deel je tips over het gebruik van haarden, allesbranders, hout- en pelletkachels, hoe sla je hout het beste op, wat is het beste stookhout en wat dies meer zij.

Inmiddels zijn mijn vriendin en ik erachter dat het hout van de Gamma vaak erg nat is en dus zeker niet altijd goed brandt. Verder proberen we uit te vissen welke schuifjes van de allesbrander we open of juist dicht moeten zetten. Het is een sport op zich...
Laatst gewijzigd door Ribbon op 30 dec 2018 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidige rotatie: SPC Potlatch (2017), DTM Holly's Discovery (2013), Reiner Long Golden Flake(2012), GL Pease Union Square (2009)

junksculp

Re: Stoken

Bericht door junksculp » 30 dec 2018 16:26

Ik koop het hout altijd bij een houtzagerij. Ik betaal 25 euro per kuub, meeste hout is hardhout. Hout bij de gamma is toch veel te duur? Je moet zorgen dat je hardhout koopt, brandt langer.

George Bertram

Bericht door George Bertram » 30 dec 2018 16:57

Het zal vast en zeker wel aan mij liggen, maar bij de post 'stoken' gingen mijn gedachten eigenlijk naar allerlei 'moonshine' en dacht dus gelijk: dat kan interessant worden.....maar kachelhout.....
Fumo et Emergo ;p

Ribbon

Bericht door Ribbon » 30 dec 2018 17:35

junksculp schreef:
30 dec 2018 16:26
Ik koop het hout altijd bij een houtzagerij. Ik betaal 25 euro per kuub, meeste hout is hardhout. Hout bij de gamma is toch veel te duur? Je moet zorgen dat je hardhout koopt, brandt langer.
25 euro per kuub is erg schappelijk als ik het zo eens vergelijk met de prijzen die ik in mijn omgeving zie. Die zakken bij de Gamma waren een aanbieding en een soort tussentijdse oplossing. We zijn aan het rondkijken waar we groot in willen gaan slaan, maar we hebben zelf geen karretje om een kuub tegelijk mee te nemen. Daarom zijn we afhankelijk van een leverancier die bezorgt. Maar ook zonder afleverkosten vragen ze rustig 70 euro per kuub.
Maar euh, hardhout? Stook je dan geen tropisch regenwoud op?

@George: Excuus, heb de titel maar even aangepast.
Huidige rotatie: SPC Potlatch (2017), DTM Holly's Discovery (2013), Reiner Long Golden Flake(2012), GL Pease Union Square (2009)

junksculp

Bericht door junksculp » 30 dec 2018 18:01

Ribbon schreef:
30 dec 2018 17:35
junksculp schreef:
30 dec 2018 16:26
25 euro per kuub is erg schappelijk als ik het zo eens vergelijk met de prijzen die ik in mijn omgeving zie. Die zakken bij de Gamma waren een aanbieding en een soort tussentijdse oplossing. We zijn aan het rondkijken waar we groot in willen gaan slaan, maar we hebben zelf geen karretje om een kuub tegelijk mee te nemen. Daarom zijn we afhankelijk van een leverancier die bezorgt. Maar ook zonder afleverkosten vragen ze rustig 70 euro per kuub.
Maar euh, hardhout? Stook je dan geen tropisch regenwoud op?

Ze zijn ook heel goedkoop, ze hebben geen tropisch hout. Ze zagen alleen bomen die in Nederland groeien. Eiken, kersen, robinia enz zijn ook harde houtsoorten.

George Bertram

Bericht door George Bertram » 30 dec 2018 18:02

Ribbon schreef:
30 dec 2018 17:35
Geen probleem Ribbon :D
Ik vond het zelf wel grappig dat ik eerst aan drank dacht en daarna las dat het om stookhout ging...
Fumo et Emergo ;p

Dukdalf

Bericht door Dukdalf » 30 dec 2018 18:05

Er bestaat ook inheems hardhout: eiken, peer, appel, beuken. Zachthout is vuren, els, wilg. Het probleem met bijna alle stookhout dat je koopt is dat het te nat is, zoals je zelf al vermoedde (al mag het aan 70 euro de kuub wel goed droog zijn). Je zou nu het hout moeten kopen dat je volgend jaar (of bij zachthout over twee jaar) wilt stoken. Buiten opstapelen onder een afdakje en lekker laten liggen. Als je dat stoken serieus gaat nemen loont het de moeite om in de gaten te houden waar bomen gekapt of gesnoeid worden. Meestal kun je wel een dealtje maken met de hovenier van dienst. Je zult dan wel moeten investeren wat gereedschap als een kloofbijl en een kettingzaag en misschien zelfs een aanhangertje, maar dan kun je echt goedkoop stoken.

Tobias Tobit

Re: Hout stoken

Bericht door Tobias Tobit » 30 dec 2018 22:22

Om nog even het vuurtje op te stoken, wisten jullie dat balsa hout, van die filters ja, ook een hardhout is? De term hardhout/zachthout is weinig zeggend maar inderdaad is de vuistregel wel dat hardhout een dichtere structuur heeft en dus een hogere calorische waarde waardoor er per gewicht meer warmte vanafkomt tijdens het stoken.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Ribbon

Bericht door Ribbon » 31 dec 2018 12:56

Dukdalf schreef:
30 dec 2018 18:05
Er bestaat ook inheems hardhout: eiken, peer, appel, beuken. Zachthout is vuren, els, wilg. Het probleem met bijna alle stookhout dat je koopt is dat het te nat is, zoals je zelf al vermoedde (al mag het aan 70 euro de kuub wel goed droog zijn). Je zou nu het hout moeten kopen dat je volgend jaar (of bij zachthout over twee jaar) wilt stoken. Buiten opstapelen onder een afdakje en lekker laten liggen. Als je dat stoken serieus gaat nemen loont het de moeite om in de gaten te houden waar bomen gekapt of gesnoeid worden. Meestal kun je wel een dealtje maken met de hovenier van dienst. Je zult dan wel moeten investeren wat gereedschap als een kloofbijl en een kettingzaag en misschien zelfs een aanhangertje, maar dan kun je echt goedkoop stoken.
Ah, oké. Ik denk dat ik dan alvast maar eens een adres voor nat hout ga zoeken, zodat ik alvast een voorraadje voor volgend jaar aan kan leggen. De andere investeringen zijn het overwegen waard voor in de toekomst.

Bommel

Bericht door Bommel » 31 dec 2018 15:06

Tobias Tobit schreef:
30 dec 2018 22:22
Om nog even het vuurtje op te stoken, wisten jullie dat balsa hout, van die filters ja, ook een hardhout is? De term hardhout/zachthout is weinig zeggend maar inderdaad is de vuistregel wel dat hardhout een dichtere structuur heeft en dus een hogere calorische waarde waardoor er per gewicht meer warmte vanafkomt tijdens het stoken.
Voor de filters wordt van Balsa het spinthout, jong hout achter de bast, gebruikt.
Dat hout is nog goed open en licht ivm de sap toevoer van de boom.
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel » 31 dec 2018 15:08

Ik haal wel eens afval hout bij de timmerfabriek.
De grote stukken voor het aangename vuur en de kleinere verworden aanmaak houtjes.
Afbeelding

rob1966

Bericht door rob1966 » 02 jan 2019 15:00

Ik heb enkele jaren geleden een eenvoudige houtkachel gekocht, deels voor de gezelligheid van een vuurtje in huis en deels voor het mooie aangezicht in de woonkamer. Daarna volledig verknocht aan deze hobby waarbij ik probeer zoveel mogelijk hout te "sprokkelen", ik gebruik voornamelijk een combinatie van oude wegwerp pallets in combinatie met bomen of snoeitakken die ik meeneem waar snoei werkzaamheden zijn of uit de eigen tuin. Alles zaag ik klein (met schrobzaag of kettingzaag), kloof ik met een bijl en stapel ik op onder een afdak waar voldoende lucht contact is voor het drogen. Door de houtkachel gebruik ik de CV minimaal en heb ik het gasverbruik flink laten dalen.
Probeer eens te informeren bij natuurbeheer bij je in de buurt wanneer er gesnoeid wordt, vaak vragen ze vrijwilliger om een dagje mee te helpen bij de wilgen snoei, hier kun je dan vaak hout meenemen.
Ik heb me ook wel eens georiënteerd op de pelletkachels, maar vind deze persoonlijk minder aantrekkelijk in vorm en in aanschaf wat te duur, maar voor puur als warmtebron een zeer mooi systeem.
wat blijft komt nooit terug

Jekke

Bericht door Jekke » 02 jan 2019 16:00

Extra nadeel met een pelletkachel is de prijs van de pellets.....reeds 5 jaar mee aan het werken en de prijs gaat elk jaar omhoog. Qua gezelligheid mis ik ook de houtkachel.
Vroeger altijd met hout gestookt....veelal eik en populier, maar toen waren mijn ouders nog in het bezit van enkele percelen bosgrond en dan was het gratis verwarmen natuurlijk. Hout kopen is jammer genoeg ook een dure zaak geworden, en de kwaliteit van het aangeboden hout is vaak ook pover. Wilgen helpen opkuisen is ook een goed alternatief.
En ik weet niet hoe het in Nederland zit momenteel.....maar in Belgie is de groene clan zich met man en macht aan het kanten tegen houtkachels....blijkbaar zijn houtkachels plots schadelijker dan de hele Antwerpse petrochemie.....bizar.
Don't judge a book by its cover....or a man by his pipe.... :-?

Tobias Tobit

Bericht door Tobias Tobit » 02 jan 2019 17:14

Bedoel je die Antwerpse petrochemie die zo ongeveer in de Mileuzone ligt? Dat je met je oude golfje niet de luchtkwaliteit mag beïnvloeden terwijl achter je de olietankers voorbij varen? Die groene clan hebben wij in Nederland helaas ook en ook hier hebben ze het over afschaffen van haarden en kachels. Het liefst halen ze ook ieder huishouden van het gasnet dus eigenlijk moet je maar gewoon weer je vee in huis nemen zoals de boeren vroeger deden om hun huis warm te houden. Ooooh nee iets met methaan uit mest en broeikasgassen dus dat mag ook niet meer. Nou, dan weet ik het ook niet meer.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf » 02 jan 2019 18:21

Dat doet me denken aan dat lied van Farce Majeure: "Ik ziet het niet meer zitten, ik kan er niet meer bij, ik kan het niet meer volgen, het hoeft niet meer voor mij." Wij wonen pal onder de belangrijkste aanvliegroute van Schiphol, ik werk zo ongeveer onder de startbaan van "Rotterdam-The Hague Airport" (wat was er nou eigenlijk mis met gewoon Zestienhoven?) maar ik mag geen vuurkorf stoken en liever ook geen haard. Over een jaar kan ik niet meer naar mijn werk rijden want dan is mijn auto twintig jaar oud en dat willen ze niet in Rotterdam. Ondertussen loopt wel de beroeps- en pleziervaart hier voor de deur vrolijk liters diesel te verstoken met de bijbehorende zwarte walm. Farce Majeure had het goed: "Kunt u er nu nog bij? Dan kunt u meer dan wij!"

Bommel

Bericht door Bommel » 02 jan 2019 19:01

Ik heb het geluk dat in mijn buurtje bijna in elk huis een houtkachel huist en dat die ook weeldig gebruikt worden.
Dus hier geen gezeur over rokerigheid.
Echter lees ik hier en daar ook over de anti-kachelrook lobby, maar ik kom ook vaak artikelen tegen hoe te stoken, vaak door de kachelbranche aangeleverd.
Dus we bevinden ons, als houtstokers, in een zelfde situatie als in de jaren 70, roken lossen we samen op.
Gevaarlijk want dat was het begin van het einde voor de roker.
Maar met de dreiging van de warmte pompen voorzie ik een groei van zelf verbranding. :mrgreen:
Afbeelding

gewoon ik

Bericht door gewoon ik » 02 jan 2019 19:25

Jekke schreef:
02 jan 2019 16:00
Extra nadeel met een pelletkachel is de prijs van de pellets.....reeds 5 jaar mee aan het werken en de prijs gaat elk jaar omhoog. Qua gezelligheid mis ik ook de houtkachel.
Vroeger altijd met hout gestookt....veelal eik en populier, maar toen waren mijn ouders nog in het bezit van enkele percelen bosgrond en dan was het gratis verwarmen natuurlijk. Hout kopen is jammer genoeg ook een dure zaak geworden, en de kwaliteit van het aangeboden hout is vaak ook pover. Wilgen helpen opkuisen is ook een goed alternatief.
En ik weet niet hoe het in Nederland zit momenteel.....maar in Belgie is de groene clan zich met man en macht aan het kanten tegen houtkachels....blijkbaar zijn houtkachels plots schadelijker dan de hele Antwerpse petrochemie.....bizar.
Is te goedkoop. Op hout zijn geen accijnzen te betalen.

Asmodeus

Bericht door Asmodeus » 02 jan 2019 19:48

Inderdaad, ik heb me er in Rotterdam ook al eens over verbaasd. Toen dat verbod voor oude dieselauto’s net was ingevoerd ging ik met mijn zoontje kijken naar zo’n mega-cruiseschip bij de cruiseterminal. Zo’n ding braakt net zoveel fijnstof, koolstofdioxide en zwavel uit als ettelijke honderdduizenden personenauto’s en als bonus nog allerlei ander vergif, want bunkerolie is gore zooi waarbij vergeleken dieselolie water uit een fris alpenbeekje is. We vinden het blijkbaar wel goed dat zulke schepen tot midden in de stad varen maar je oude diesel komt niet verder dan de rand van de stad. Lekker bezig !
On topic : mijn vader sprokkelde vroeger haardhout bij elkaar zoals Dukdalf omschreef: met een aanhangertje en een kettingzaag ging hij bij boeren langs; er was altijd wel iemand die van een boom af wilde.
Pallets jatten bij bouwplaatsen is ook een voordelige manier om aan hout te komen 😉

cipke

Bericht door cipke » 02 jan 2019 21:04

Jekke schreef:
02 jan 2019 16:00
Extra nadeel met een pelletkachel is de prijs van de pellets.....reeds 5 jaar mee aan het werken en de prijs gaat elk jaar omhoog
Kan ook niet anders door het succes van pallets kan men met zaagsel en afvalhout niet meer aan de vraag voldoen, zodat ze nu heelder stammen versnipperen om pellets van te maken!

Zelf geen houtstoof meer…maar ik mis ze wel :?
Denkend dat ik in het bezit ben van een bosgrond :oops:
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

Jekke

Bericht door Jekke » 02 jan 2019 22:06

In Oost-Europa staan nog bomen zat he Paul......en daar kijken ze niet te nauw. En het overgrote gedeelte van al de merken pellets kwamen meestal uit die regio dus......
Maar de zaak van het milieu begint stilaan een zeer hypocriet tintje te krijgen......auto's verboden in de steden en anderhalve kilometer verder de Antwerpse ring en aan de andere kant de petrochemie en zeeboten die varen op zware fuel, het meest verontreinigende dat er is......maarja, zolang de lobby hun zin maar krijgt he.
Don't judge a book by its cover....or a man by his pipe.... :-?

gewoon ik

Bericht door gewoon ik » 03 jan 2019 18:22

haal uit je hoofd dat zware brandstof per definitie gelijk staat aan zwavel.

De noordzee heeft al vele jaren een zwavelban en je brandstofmengsel moet lager dan 0,8% zijn. En ja daar wordt streng op gecontroleerd en ja de boetes zijn niet min. Rode mazoet of stookolie of huisbrandolie was tot ergens 2008 0,76% (of nog steeds, maar ik dacht nu onder de 0,2%).
De rest van de wereld is een ander verhaal.
Ik maak me trouwens geen zorgen om de zwavel in de brandstof (zolang het binnen de perken blijft). Ik maak me meer zorgen om de biodiesel die ze er vaker en vaker inmengen (beestjesvorming en meer vocht in de brandstof) en om de andere chemicaliën die de petrochemie kwijt wil. (er zit terug meer benzeen in de brandstof, sinds dat product steeds minder toepassingen heeft, maar dat is geen probleem).

Nu het gaat over houtstoken en de gezelligheid die daarbij geassocieerd wordt.

MilleLuci
Contacteer:

Bericht door MilleLuci » 03 jan 2019 23:13

Gamma hout zwaar ruk. Beste hout wat ik heb gevonden is bij de Vlaardingse houthandel Galgkade. 10 grote zakken voor 35 sleuri. Droog mooi hout wat ook niet in een mum van tijd weg flikt. Hier knispert het haardvuur de winter door en ik slaap er ook voor! Geen vochtig hout waarvan de vonken om je oren knallen. Zit iets oers in, vuurtje in de pijpkop en de haard....... :mrgreen:
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Lonny

Bericht door Lonny » 04 jan 2019 16:30

Afbeelding
Ben de trotse eigenaar van een openhaard in ons huis in Bretagne.
Hierin stook ik alle soorten hout. Altijd wat ik vind of wat uit de tuin komt. Nog nooit hout gekocht, maar wel altijd de grootste vuren.
Heerlijk!
Afbeelding

Lonny

Bericht door Lonny » 21 feb 2019 22:00

Voor het eerst eens een keer hout gekocht.
Laat de winter maar weer komen.
Afbeelding

Afbeelding

Wowbagger

Bericht door Wowbagger » 22 feb 2019 10:38

Lonny schreef:
21 feb 2019 22:00
Voor het eerst eens een keer hout gekocht.
Laat de winter maar weer komen.
Afbeelding

Afbeelding
Een zomerse late avond-houtkorfje is anders ook niet verkeerd hoor.

Lonny

Bericht door Lonny » 22 feb 2019 11:48

Wowbagger schreef:
22 feb 2019 10:38
Meer dan een bbq in de zomer is niet toegestaan in deze gemeente in Frankrijk /Bretagne.
Een paar jaar geleden ingevoerd door een paar oude zeurpieten met connecties.
Nu staat er een bekeuring van €430,- op open vuur in de tuin. :cry:

Wowbagger

Bericht door Wowbagger » 22 feb 2019 11:52

Lonny schreef:
22 feb 2019 11:48
Wowbagger schreef:
22 feb 2019 10:38
Meer dan een bbq in de zomer is niet toegestaan in deze gemeente in Frankrijk /Bretagne.
Een paar jaar geleden ingevoerd door een paar oude zeurpieten met connecties.
Nu staat er een bekeuring van €430,- op open vuur in de tuin. :cry:
Merde.

Plaats reactie