Reenactment

Naast het pijproken natuurlijk ...
Beginneling

Re: Reenactment

Bericht door Beginneling »

91/2 was ook mijn lichting als ik me goed herinner. 1 der laatsten voordat de dienstplicht werd afgeschaft. Wat me bijstaat is het verdriet dat de Joegoslavië oorlog destijds teweegbracht in die wereld.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de wereld zich sindsdien heeft verhard. Sociale verbanden zijn verdwenen, het recht van de sterkste geldt meer dan ooit en als je het niet trekt en aanklopt bij de ggz rollebollen zorgverzekeraar en zorgaanbieder om de centen.
Virtuele werkelijkheden worden via het www voortdurend en in enorme hoeveelheden over ons uitgestort en worden voor een flink deel van de ontvangers echt. Men gelooft het en gaat zich er echt naar gedragen. Het virtuele is er dan wel af.
Het is fijn dat ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is anders wordt het al snel saai. Maar alstublieft Oehoe houdt u rekening met mijn tere ziel. Ik kan niet goed tegen geweld. Ook niet als het virtueel is. Ik moet dagelijks al zoveel van die werkelijkheid omzeilen. Alstublieft niet ook nog op dit forum.

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

oehoe schreef:
10 sep 2021 22:00
Lichting 2 1978.

Vergeleken met wat je toen door de instructeurs naar je hoofd geslingerd kreeg en 't sadistische getreiter zijn mijn bewoordingen, hier alom en wellicht terecht gelaakt, nog mild. 't 48ste was de directe opvolger van de KNIL met de daarbij gepaard gaande "traditie". 't 48ste was toen al berucht vanwege ontoelaatbare omgangsvormen die zelfs in 1978 niet meer van die tijd waren.

'n Paar weken geleden hier nog 'n man ('n jaar jonger dan ik) opgenomen met PTSS veroorzaakt door zijn diensttijd.
Ik begon mijn opleiding 35 jaar geleden bij het Korps Mariniers. Gepokt en gemazeld qua tradities en okay.....die training was niet voor tere zieltjes.
Ben er niet slechter van geworden, ben zelfs van mening dat de huidige generatie wel wat discipline bijgebracht zou mogen worden. Veel respectloze knapen van een jaar of 18 op straat die mijns inziens op zouden knappen als de dienstplicht weer ingevoerd zou worden. Maar goed....meningen verschillen. Daarentegen kan ik de opmerking die je maakte niet goedkeuren en gaan mijn weinige haren daar van overeind staan. Dergelijke meningen/uitspraken horen hier niet thuis.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Robbie-san

Bericht door Robbie-san »

.
Laatst gewijzigd door Robbie-san op 15 sep 2021 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad impossibile nemo tenetur

Pieter

Bericht door Pieter »

Ik dacht: hoera, een interessante discussie over mijn grote hobby, snel lezen...

Blijkt het over diensplicht te gaan. Dat heeft niks met re-enactment te maken.

Ik verwijs u naar de diensplicht topic: viewtopic.php?f=4&t=7521
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Martin Romijn schreef:
11 sep 2021 10:54
oehoe schreef:
10 sep 2021 22:00
Lichting 2 1978.

Vergeleken met wat je toen door de instructeurs naar je hoofd geslingerd kreeg en 't sadistische getreiter zijn mijn bewoordingen, hier alom en wellicht terecht gelaakt, nog mild. 't 48ste was de directe opvolger van de KNIL met de daarbij gepaard gaande "traditie". 't 48ste was toen al berucht vanwege ontoelaatbare omgangsvormen die zelfs in 1978 niet meer van die tijd waren.

'n Paar weken geleden hier nog 'n man ('n jaar jonger dan ik) opgenomen met PTSS veroorzaakt door zijn diensttijd.
Ik begon mijn opleiding 35 jaar geleden bij het Korps Mariniers. Gepokt en gemazeld qua tradities en okay.....die training was niet voor tere zieltjes.
Ben er niet slechter van geworden, ben zelfs van mening dat de huidige generatie wel wat discipline bijgebracht zou mogen worden. Veel respectloze knapen van een jaar of 18 op straat die mijns inziens op zouden knappen als de dienstplicht weer ingevoerd zou worden. Maar goed....meningen verschillen. Daarentegen kan ik de opmerking die je maakte niet goedkeuren en gaan mijn weinige haren daar van overeind staan. Dergelijke meningen/uitspraken horen hier niet thuis.
Mag ik heel gemeen zijn en zeggen dat de onbeschofte, ongediciplineerde jeugd, jouw generatie hun schuld is. Zij hebben immers de jeugd van tegenwoordig opgevoed.
Maar goed, dat is vermoedelijk een gebrek aan respect aan ouderen 😉

Mijn persoonlijke mening verder nog. Dienstplicht is alleen maar verspilling. Verhalen genoeg van zuipen, kaarten en dergelijke tijdens de uren. Ikzelf zou zeker niet beter zijn. De makkelijkste manier om van dat jaar vanaf te komen, is de beste manier.
Je hebt zelf gediend (daarvoor wel respect), maar zou jij een oorlog in willen gaan met een lichting dienstplichtigen? Of zou je liever vrijwilligers hebben?

GR69

Bericht door GR69 »

Terug on topic...met de nieuwe maatregelen misschien toch mideleeuws ter Apel en misschien Samheim in Bourtange...zin in🙂
"A can is a good place to keep the Funk...it stays Funky!"
George Clinton

oehoe

Bericht door oehoe »

Ik zeg niets meer. Voor ik 't weet ben ik 'n onbedoelde gast in Heukelum die op 'n boomstam, gehuld in 'n "kostuum" van pek en veren naar de plaatselijke schandpaal gedragen wordt alwaar 'n paar manden met overrijpe eieren wachten.

't Woord nekschot is eerder gevallen zonder dat er iemand ooit over gevallen is trouwens.

search.php?keywords=nekschot&terms=all& ... ubmit=Zoek
It's easier to fool people than to convince them they have been fooled. -Mark Twain

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

oehoe schreef:
15 sep 2021 00:46
Ik zeg niets meer. Voor ik 't weet ben ik 'n onbedoelde gast in Heukelum die op 'n boomstam, gehuld in 'n "kostuum" van pek en veren naar de plaatselijke schandpaal gedragen wordt alwaar 'n paar manden met overrijpe eieren wachten.

't Woord nekschot is eerder gevallen zonder dat er iemand ooit over gevallen is trouwens.

Zou een mooi stukje reenactment zijn! (Om maar eens on topic te blijven)
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Henricus

Bericht door Henricus »

GR69 schreef:
14 sep 2021 22:23
Terug on topic...met de nieuwe maatregelen misschien toch mideleeuws ter Apel en misschien Samheim in Bourtange...zin in🙂
Ik doe aan middeleeuws reenactment in 2 groepen:
De Hospitaalridders,een religieuze militaire orde(die overigens vandaag de dag nog bestaat)rond 1248. www.hospitaalridders.nl.
en solo als reizende monnik:Henricus,de reizende monnik. https://www.facebook.com/MonnikHenricus (geen website,alleen facebook op dit moment)
Een monnik die rond de 13/14 eeuw reist door de lage landen.
Beide zijn zeer hoog correct en laten uitbeeldingen zien rond de 13/14 eeuw..
Dit valt onder levende geschiedenis en heeft een heel hoge graad van historische correctheid.
Begin januari start op NPO1 een serie:Het verhaal van Nederland,waaraan ik als acteur en adviseur heb meegewerkt.
Helaas niet pijprokend want dat was in die dagen nog niet aanwezig.
Reeanactment is meer dan lopen sjouwen met wapens en dingen naspelen.
Naspelen is een term die serieuze reenactors niet bezigen,zij spreken van uitbeelden uit respect voor diegene die het aanvankelijk betrof.
Als ik alleen al naar kleding kijk gaat daar een hoop research etc inzitten.Het verschil zit hem in details en het kan jaren vergen om alles correct te krijgen.
Ikzelf heb er ruim 4 jaar overgedaan om alles correct te krijgen en merk dat als alles klopt je een andere mindset aangaat.
Daar bij komt dan het verhaal achter de uitbeelding waar veel research etc voor nodig is maar dat is ook onderdeel van reenactment.
Het is een serieuze hobby die als je goed wilt doen best veel kan vragen maar ook veel bied.

Afbeelding

Afbeelding

Dee eerste foto is van de reizende monnik
de tweede van De Hospitaalridders.
Belangstellenden kunnen per pB contact opnemen om als het uitkomt een dag mee te lopen.
We zijn veel in het Prehistorisch dorp in Eindhoven te gast maar gaan zeker als het land weer wat van het slot is meer naar middeleeuwse festivals,veldslagen etc in binnen en buitenland
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Lonny

Bericht door Lonny »

Dat is gelijk stevig 'on topic'.
Fijn om weer eens wat van je te horen/lezen Henricus.

Henricus

Bericht door Henricus »

Lonny schreef:
15 sep 2021 09:35
Dat is gelijk stevig 'on topic'.
Fijn om weer eens wat van je te horen/lezen Henricus.
Dank je wel,ik geniet nog dagelijks van je zendingen.
De pijpen dan tenminste,de tabak is genoten en vervlogen.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

GR69 schreef:
Ter Apel heb ik in 2018 nog aan meegedaan, en in een paar fikse middeleeuwse rechtszaken beland. :wink:

Henricus

Bericht door Henricus »

Wowbagger schreef:
15 sep 2021 10:30
GR69 schreef:
Ter Apel heb ik in 2018 nog aan meegedaan, en in een paar fikse middeleeuwse rechtszaken beland. :wink:
Dat zijn idd leuke dingen om te doen. Ik kan daar uren naar kijken en zeker als het goed in elkaar steekt is het leuk vermaak.
ik doe in onze uitbeelding alle religieuze zaken bijv. de getijde gebeden zover mogelijk in Latijn en mijn uiteindelijk streven is een Heilig Mis geheel in het latijn.
Weliswaar een korte versie want anders ben je zo 2 uur onderweg.

Lonny

Bericht door Lonny »

Had het dacht ik al eens eerder gepost, maar past prima bij dit topic.
Erg vermakelijk.

Tales from the Green Valley
A historical documentary TV series in 12 parts, first shown on BBC2 in autumn 2005 and it follows historians and archaeologists as they recreate farm life from the age of the Stuarts. They wear the clothes, eat the food and use the tools, skills and technology of the 1620s.

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Cool hendricus. Vertel zeker meer

Henricus

Bericht door Henricus »

gewoon ik schreef:
15 sep 2021 14:33
Cool hendricus. Vertel zeker meer
Dat zou ik zeker kunnen doen ware het niet dat ik dan uren zit te typen.
Mijn standaard lezing/les aan bijv schoolklassen (zonder vragen tussendoor) duurt iets meer dan 1 uur in de korte versie.
met vragen en onontkoombare afdwalingen ben ik zo 2.5 uur bezig.
Kom je ook naar de meeting?
Misschien dat daar tijd is om je in persoon alles te vertellen wat je weten wilt.
Of eind oktober in Eindhoven in het Prehistorisch dorp,dan zijn de Hospitaalridders aanwezig.
Op zowel de site als de facebookpagina staat veel info maar het beste is om live te kijken wat het inhoud.
E zijn veel ambachten/richtingen die je uit kan gaan in de hobby.
Of ambachtsman als je bijvoorbeeld beroepshalve ergens goed in bent kun je dat vertalen naar de middeleeuwen of als je sportief bent kun je na een gedegen training als militair het slagveld op.
Vergis je niet:vechten in de middeleeuwen was topsport.een basis wapenuitrusting weegt al snel 25/30kg en dan heb je daaronder het middeleeuwse equivalent van een dikke winterjas aan,ook in de zomer.
Keus te over en wat voor iedere geïnteresseerde.
Voorwaarde is wel dat je liefhebber bent van kampvuur,slapen in historische tenten,op houtvuur bereide copieuze maaltijden,(alcoholvrij)bier drinken en soms wat meer primitieve omstandigheden.
Laatst gewijzigd door Henricus op 16 sep 2021 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.

GR69

Bericht door GR69 »

😀ik schuif in ieder geval graag aan. Erg leuk.
George Clinton

MaartenS

Bericht door MaartenS »

oehoe schreef:
15 sep 2021 00:46

U benoemd een specifieke doel groep.. :roll:
Als je niet weet hoe je leven te sturen ,
en daarin teveel frustraties hebt,
sta je misschien aan de verkeerde kant,
van de Dolhuys deur. :sherlock:

Aaaaach, en vingertje wijzen ...hij doet het ook is wel heeeel erg kleuterschool :oops:

M.v.Gr MaartenS
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Henricus

Bericht door Henricus »

GR69 schreef:
15 sep 2021 18:50
😀ik schuif in ieder geval graag aan. Erg leuk.
stuur me maar een Pb,wie weet hoe het balletje gaat rollen.

oehoe

Bericht door oehoe »

Ik kon 't niet laten deze hier te posten. De Middeleeuwen wel enorm breed uitgemeten qua tijd overigens.

Ik herinner me de verhalen ouders, ooms en tante over de Peel boeren die zich na jaren niet gewassen te hebben zaten te dampen en meuren bij de potkachel in de winter. Re-enactment, nee dank U.

De Hospitaalridders zijn niet zo bekend als de Tempeliers overigens. Bij beiden stonden geloften zoals kuisheid, nederigheid en geloof hoog in 't vaandel, nee als voorwaarde. De Tempeliers hebben de show gestolen uiteindelijk. Ik weet niet wat 'n maliënkolder weegt maar deze was gangbaar voor de blitse harnassen in de latere Middeleeuwen. Samen met de Willempie helm met neusbescherming.
It's easier to fool people than to convince them they have been fooled. -Mark Twain

Henricus

Bericht door Henricus »

oehoe schreef:
16 sep 2021 15:09

De Hospitaalridders zijn niet zo bekend als de Tempeliers overigens. Bij beiden stonden geloften zoals kuisheid, nederigheid en geloof hoog in 't vaandel, nee als voorwaarde. De Tempeliers hebben de show gestolen uiteindelijk. Ik weet niet wat 'n maliënkolder weegt maar deze was gangbaar voor de blitse harnassen in de latere Middeleeuwen. Samen met de Willempie helm met neusbescherming.
Bondige samenvatting,waarvoor dank.
Heden ten dage bestaat de orde nog steeds en is een belangrijke partner in de VN.
Met als bijzonderheid dat ze als enige partner geen fysiek land hebben,alleen een kantoor in Rome.
De soevereine militaire hospitaal orde van Malta(pas op:er zijn naamgenoten die met een klein verschil in de spelling absoluut geen gelijken zijn) bezigt zich in het heden met noodhulp bij bijv natuurrampen en charitatieve hulp bij bedevaarten.
Elke grootmeester word regelmatig door de Paus ontvangen en krijgt dan steeds weer de Pauselijke goedkeuring/bescherming van de Heilige stoel om als orde verder te mogen net zoals de orde in 1113 voor de eerste maal mocht ontvangen.
https://ordevanmalta.nl/

oehoe

Bericht door oehoe »

Ik heb indertijd in 1975 mijn scriptie geschiedenis geschreven over de Vikingen. Menige misverstanden uit de wereld geholpen toen en ik werd dan ook beloond met 'n tien. Ik ben er nog steeds trots op.

De latere orde van de Hospitaalridders werden Johannieten werden uiteindelijk de Maltezers.

Ik ben en blijf gefascineerd door geschiedenis. Ooit eerder hier verkondigd dat degene die zijn geschiedeins niet kent 't huidige nooit zal kunnen begrijpen.

Met mijn toenmalige vriendin veel gewandeld late tachtiger, begin negentiger jaren in Eindhoven. Ik ken 't (toenmalige) dorp wel dus.

Geloof hoort in dit topic niet thuis. Ik geloof echter en ben na jaren van afvalligheid en zoeken in de Protestantse kerk de oude tradities van 't Roomse weer meer gaan waarderen. 't Latijn, de oude Middeleeuwse gezangen (Hildegard von Bingen). Zoals 'n ander vriendinnetje uit Kralingen met wie ik 'n Protestantste dienst in 1984 bezocht toen (enigszins jaloers) zei: "Ik vind jullie ritulen zo mooi!".

Geloof is ook eerbetoon aan God van 't tonen met 't mooiste wat men en zich heeft in alle mogelijke vormen.

De kerk werd 't Vaticaan uiteindelijk met alle verderfelijke uitwassen. 't Roomse in mij blijft met al de oprechte liefde, toewijding en liefde die sinds de Middeleeuwen gecreeërd is in beeld en muziek.

GR69

Bericht door GR69 »

Voor beide onderwerpen (militaire zaken en geloof) gaat wat mij betreft het volgende op:
Respect en ver-/be-wondering.
Wat betreft Historie...geweldig. historische voorstellingen en re-enactment...prachtig.
George Clinton

Nico59

Bericht door Nico59 »

Zoals het land nu verdeeld is en wij verkocht worden aan Europa ben ik nooit voornemens geweest om er ook maar voor te vechten. Ik zal het zelfde doen als ons fraaie koningshuis dus heel vlug de kuierlatten nemen naar een veiliger oord. En later iedereen bedanken.
Leer van gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag.

Henricus

Bericht door Henricus »

Nico59 schreef:
17 sep 2021 11:45
Zoals het land nu verdeeld is en wij verkocht worden aan Europa ben ik nooit voornemens geweest om er ook maar voor te vechten. Ik zal het zelfde doen als ons fraaie koningshuis dus heel vlug de kuierlatten nemen naar een veiliger oord. En later iedereen bedanken.
Ik vraag me oprecht af wat deze reactie met reenactment te maken heeft.
Uiteraard heeft een ieder echt op zijn/haar mening maar dan wel graag op de juiste plek/plaats/tijd.

Plaats reactie