Nording System

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Godfrey59

Nording System

Bericht door Godfrey59 »

Voor diegene die een systeempijp / droogroker willen die niet veel kost en volgens Willem Schimmel prima werkt .
Hij had er de laatste keer nog een paar hangen inclusief de droogsteentjes .


Afbeelding


Godfrey

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Nording System

Bericht door dinck »

Fijn, dan kun je de pijp ook als rammelaar gebruiken!
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Godfrey59

Re: Nording System

Bericht door Godfrey59 »

dinck schreef:Fijn, dan kun je de pijp ook als rammelaar gebruiken!
:lol: Toch niet de eerste de beste naam die dit op de markt zet . In mijn ogen moet het dan toch goed roken , je gaat anders je opgebouwde naamsbekendheid niet te grabbel gooien voor iets dergelijks. Zou het een prul zijn en niets als negatieve beoordelingen krijgen komt dit je niet ten goede.

Mijn interesse is gewekt, en voor dit bedrag laat ik er wel eentje komen. Kan er geen bult aan vallen :lol: Zelf vindt ik zaken die anders als anders zijn altijd wel geinig .

Godfrey

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Nording System

Bericht door dinck »

Tuurlijk, was ook maar een geintje. Er zijn trouwens meer absorberende korrels op de markt die je ook zou kunnen gebruiken in deze pijp. Maar mij spreekt het niet erg aan, zo'n plastic massageroduceerd geval.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Godfrey59

Re: Nording System

Bericht door Godfrey59 »

dinck schreef:Tuurlijk, was ook maar een geintje. Er zijn trouwens meer absorberende korrels op de markt die je ook zou kunnen gebruiken in deze pijp. Maar mij spreekt het niet erg aan, zo'n plastic massageroduceerd geval.
Klopt Dinck daar zat ik ook al aan te denken . Korrels zijn er in veel soorten en merken klei,meerschuim,de denicotea christal. Deze Nording zijn wat aan de prijzige kant met € 2.50 per 20 gram . Terwijl je voor vijf euro een grote zak Elephant meerschaum korrels koopt die het trucje ook wel zal doen .

Godfrey

Godfrey59

Re: Nording System

Bericht door Godfrey59 »

Zooo deze eens mee laten komen omdat mijn interesse altijd gewekt is bij iets dat af wijkt :P Ik zou eigenlijk beter moeten weten omdat ik nooit rechte pijpen rook , maar goed de nieuwsgierigheid wint :lol:

Erik Nording niet de eerste de beste in pijpenland heeft deze al in 1980 ontworpen maar lang laten liggen voor het uiteindelijk in productie werd genomen . Het komt netjes verpakt in een stevig zakje inclusief een doosje keystones . Op het eerste gezicht lijkt het wat fragiel maar eenmaal vast gehouden is het uit een stevige dikke nylon vervaardigt van het zelfde materiaal als de kunstof Vauen Diamond shape.

De bowl is heel netjes afgewerkt en van goede kwaliteit ( had me ook tegengevallen van Nording als dit anders was geweest) De hitte bestendige O ring is van een duims maat en dus makkelijk overal te krijgen en indien nodig te vervangen . Bowl en roer passen stevig in elkaar en sluiten mooi aan . Het lijkt niet zo maar de totale pijp is iets zwaarder als een Falcon.

Het mondstuk is los te draaien om te reinigen dus heb je 3 delen als hij uit elkaar is . Het mondstuk voelt stevig aan en is indien stuk los verkrijgbaar . De bowls zijn er in diverse soorten en ook los verkrijgbaar voor € 20.00 per stuk .

Als de bowl eraf is kijk je in een soort doolhofje wat de bedoeling is dat daar de keystones is gaan ( 10 tot 15 stuks) aangeraden wordt dit aan te houden daar meer steentjes niets toevoegt . De steentjes zijn gemaakt uit chamotte klei heel licht en broos , je kunt ze zo verkruimelen.
Zo , de kop er weer op en klaar voor de vuurdoop.

Meteen vol zoals ik gewoon ben met een makkelijk brandende Hobbits Weed zijn de eerste trekjes niet lekker :( het smaakt naar nylon. Dus alles eruit en onder de warme kraan met een sopje . opnieuw gevult en de vlam erin . Haaa beter , geen rare smaak meer . Het ding rookt verbazend licht en na een halve bowl blijkt ook erg droog. De Falcons willen nogal eens wat condens en vocht afgeven ivm het temperatuurverschil en afkoeling van het aluminium . Door het gebruikte kunststof blijft dit achterwege .

De pijp rookt probleemloos voor de eerste keer helemaal leeg wat ik niet altijd het geval is bij een systeempijp. Erik Nording heeft goed over het ontwerp nagedacht . Zo zit het gat in het midden en heeft een normaal formaat . tussen de steentjes en de onderzijde bowl is ook nog voldoende ruimte over gelaten . Het roer waar de bowl in gaat is nl 2x zo hoog al bij een Falcon.

We gaan eens kijken hoe het er nu van binnen uit ziet . De keystones zijn helemaal donker van kleur en hebben hun werk goed gedaan lijkt het. even kloppen en onder de kraan en klaar voor een volgende beurt .( als je nog een kop hebt :wink: ) Maar ik wil wat vergelijken en omdat de keystones niet heel erg goedkoop zijn ( al gaat een doosje best lang mee met 10 a 15 steentjes per keer) heb ik wat alternatieven getest,

Dus de eerste keer met de orginele keystones , vervolgens meerschaum steentjes , de kwarts filter steentjes van denicotea , en normale rijst :mrgreen:
Eerlijk is eerlijk , de orginele steentjes werken het beste met miniem verschil op plaats twee met de meerschaum steentjes , de kwarts steentjes op 3 , en qua vocht deed de rijst het prima , maar qua filtering niet op 4.

Note : Deze pijp hoort eigenlijk thuis in de toolbox maar kan zeker stand houden met een Falcon ( zoniet op punten beter) Het ding is oer degelijk en onderdelen los vervangbaar voor weinig. Eenvoudig te roken en schoon te maken. Ik vergelijk hem eigenlijk met een stukje Outdoor equipment degelijk , functioneel en onverwoestbaar.

Erik Nording prima gedaan. Nu de bent versie nog.

Godfrey

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Nording System

Bericht door Meester W »

Mijn complimenten voor deze duidelijke uitleg

Gr.
W
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Nording System

Bericht door Janno »

Ja, en de mijne ook. Mooie recensie.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Nording System

Bericht door robvoorburg »

Leuk dit te lezen Fred. Toen ik met het roken van een pijp begon
(1967) waren dit soort pijpen bijzonder in de mode.
Aangezien ik nog niet het onderscheid had, heb ik naast de
traditionele ook de nodige van deze "samengestelde" gekocht.

Op zich ben ik er niet van onder de indruk geraakt, met het nodige
lawaai werden ze op de markt gebracht en in de regel hoorde je er
vervolgens weinig meer van, het enige merk dat een uitzondering
vormt is Falcon.

Nog altijd ben ik er niet uit wat ik ervan moet denken.

Het ergste dat ik ooit kocht was zo'n soort pijp die er in de etalage
prachtig uitzag, echter bij thuiskomst bemerkte ik dat de kop wel
klopte, maar dat de steel niet uit metaal bestond, echter uit een
smerig stuk kunststof voorzien van een zilverkleurige laagje,
nooit de moeite genomen eruit te roken.
(die verlegenheid om ter plekke beter te kijken en vragen te stellen
zal ik toen overwonnen hebben)

Wel heb ik nagedacht waarom deze pijpen op de markt verschenen
en heb maar 1 reden kunnen verzinnen en dat is een slimme.

Als pijpmaker houdt je stukjes hout over die te klein zijn om een
"complete" briar uit te vervaardigen, maar zonde zijn om weg te
gooien.
Echter groot genoeg om er een kop uit te draaien. Stukje ijzer
eronder, mooi verhaal erbij en verkopen maar.

Gebruikersavatar
smidje
Berichten: 652
Lid geworden op: 23 jun 2015 16:44
Locatie: Diepenbeek belgië
Contacteer:

Re: Nording System

Bericht door smidje »

hier heb je een mooie samenvatting van gemaakt Fred =D>
dank u voor ons op de hoogte te brengen van deze wel bijzondere pijp ;)
groetjes
Life is what Happens to you while you' re busy making other plans

Godfrey59

Re: Nording System

Bericht door Godfrey59 »

Klopt Rob, Daarom ben ik ook altijd benieuwd hoe het in het echt werkt. Is het niets gaat het in de rommelbak is het wel iets dan vindt ik het leuk gevonden voor weinig. Deze hangt nu aan het rek bij het gereedschap :lol: en daar gaat hij ook gebruikt worden.

Godfrey

Godfrey59

Re: Nording System UPDATE

Bericht door Godfrey59 »

Update :

Een update na een pijpje of 15 van deze Nording system .

Het ding blijft zijn werk goed doen en nu eenmaal een beetje ingerookt nog beter ( een nieuwe pijp smaakt niet) . Ondanks dat ik een klemmer ben geen tandjes aan het bit te vinden . Aan de bowl geen inbrand o.i.d te zien . Ik noem het de no nonsens/outdoor/work pipe . Dan ligt hij hier en dan ligt hij in de werkplaats en dan weer in de auto :) Het voordeel van dit kunstof systeem is dat je het niet meteen schoon hoeft te maken. Een tijdje erna onder de warme kraan en fris is het pijpje weer .Verder degelijk dik kunstof ala de Vauen diamant en niet buigbaar of vervormbaar .

Is hij beter als de Falcon ? :-T Ondanks mijn voorliefde voor Engelse pijpen en ook een aantal in bezit hebbende Falcons helaas ja , hij is beter ontworpen als de Falcon . Wat is er beter aan ? Zoals ik al eerder aan gaf de materiaal keuze . Door het ontbreken van aluminium geen condensatie in het roer of de stem . De steentjes werken echt als filter en kunnen ongelofelijk veel vocht opnemen ( uitgeprobeerd met een handje vol en een eierdop water wat helemaal geabsorbeerd werd . De Dry rings van Falcon geven een stuk minder resultaat .
Een ander nadeel van mijn al langer in gebruik zijnde Falcons is het oxideren van het aluminium zowel aan de binnenzijde als aan de rand van het roer . Dit is weg te polijsten maar komt echter weer snel terug .

Voor mij een unieke droogroker en zeker geschikt als instap model voor de beginnende pijproker . Zou hij in een gebogen versie uitgebracht worden dan helemaal top . Dus daar gaan we dhr Nording op de beurs eens mee lastig vallen :lol:

Godfrey

Plaats reactie