Paronelli Pipes

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Paronelli Pipes

Bericht door Arno »

Heeft er iemand (Huub?) ooit gehoord van Paronelli Pipes? http://www.paronellipipe.it/
Ik kreeg een mail van ze in de trant van, dit zijn wij en als je in Italië bent kom ons bezoeken!
Afbeelding

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Paronelli Pipes

Bericht door dewitte »

Op ebay zie je ze veel verschijnen. Ze zijn heel goedkoop dacht ik. Eigenlijk zijn ze best aantrekkelijk voor zo weinig.
Rookgewijs echter geen ervaringen.

Robbie-san
Berichten: 2083
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Paronelli Pipes

Bericht door Robbie-san »

Zien er wel mooi uit deze pijpen.
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Paronelli Pipes

Bericht door rivulus »

Kijk eens naar deze:

http://www.paronellipipe.it/shop/pipa-r ... ta-a-mano/

Ik vraag me af of Paronelli ooit toeleverancier van Terminus is geweest. Dat roer is een Terminus roer. Het zou best wel eens kunnen, ik verzamel Terminus pijpen, en hoewel ze allemaal een Terminus stempel hebben zijn er een paar waar geen "St Claude" op staat.



[edit] Als ik de site zo lees heeft Junior Parelli in 2012 de zaak overgenomen en is hij nu bezig de kasten uit te ruimen, oude voorraad te herstellen en in de verkoop te gooien. Deze pijp is daar een voorbeeld van.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5263
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Paronelli Pipes

Bericht door MilleLuci »

Duidelijke site en mooie pijPen. Tsja, Italiaans..........grote levensgenieterssss
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Paronelli Pipes

Bericht door rivulus »

Grappig: op e-bay worden ook oude Butz-Choquins verkocht die blijkbaar ooit door de oude Paronelli's zijn gekocht. Of zouden ze ook daar toeleverancier zijn geweest?

Pa Paronelli was zo te zien ook een Terminus roker :-)

Afbeelding
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Godfrey59

Re: Paronelli Pipes

Bericht door Godfrey59 »

Veel aparte modellen van goedkoop tot duur . Wat mij wel opvalt en dat is vreemd , bijna allemaal zonder filter ?
Wellicht zijn ze er op de volgende InterTabac bij en kunnen we ze beter bekijken .

Godfrey

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Paronelli Pipes

Bericht door Arno »

Godfrey59 schreef:Wellicht zijn ze er op de volgende InterTabac bij en kunnen we ze beter bekijken .
Zat dat ook al te bedenken :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Paronelli Pipes

Bericht door rivulus »

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken, en twee pijpen besteld. Omdat ik een Terminus verzamelaar ben heb ik de Terminus lookalike gedaan, die wordt omschreven als een "Bent bruyere pijp met hoorn roer, handgemaakt"
Paronelli Pipa radica e corno bent fatta a mano.JPG
Deze pijp lijkt sprekend op een Terminus, alleen is de grain wat mooier dan de meeste Termini die ik heb. De vorm van het roer en dit type metalen band is allemaal standaard voor een ouder model Terminus.
Paronelli Terminus tige en flok.JPG
Het roer is duidelijk een standaard Terminus roer met metalen buisje. Het rookkanaal is echter niet dubbel uitgevoerd en de metalen binnenbuis in de tige ontbreekt, wat het bestaansrecht voor de metalen buis in het roer weghaalt.
Ofwel dit is een huwlijk tussen een andere kop en een roer dat nog ergens in een kast lag, of deze pijp was niet af en Paronelli junior had geen idee dat een Terminus een afwijkend rookkanaal heeft. Ik denk het laatste.

Pijp nummer twee was deze:
Paronelli - PIPA IN RADICA BENT ANNO 1960 BY PARONELLI.JPG
De kop is schoon maar ruikt wat muf. Ik heb overal gezocht, maar de band kan ik niet thuisbrengen. De tige is niet helemaal centrisch geboord, en het roer is een ebonieten P-lip die zo te zien zwaar geoxideerd was en zonder verder schoon te maken is gepolijst. Met een lampje onder een hoek nog steeds zwaar geoxideerd.

Mijn conclusie: een reject kop die is getrouwd met een oud Peterson roer. Paronelli junior heeft weer iets gevonden tussen de spullen van pa of opa.

Ik ben op zich tevreden met de "Terminus". De kop is van betere kwaliteit dan de meeste Termini. Misschien dat ik nog een roer van een andere minus de binnenbuis er in zet. Ik ga vrijdag a.s. bij Schimmel langs, eens vragen wat hij nog heeft liggen. De Peterson merger is wat minder, maar acceptabel voor z'n geld. Ik moet wel het roer onder handen nemen en een nachtje in de soda leggen, in deze vorm is het binnen een jaar bruin.

Concluderend zou ik erg voorzichtig zijn met de restauratie pogingen van Paronelli junior. Wellicht dat Arno na de InterTabac iets meer kan zeggen over zijn nieuwe handwerk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4155
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Paronelli Pipes

Bericht door Asmodeus »

Die eerste heeft inderdaad echt een prachtige grain

Godfrey59

Re: Paronelli Pipes

Bericht door Godfrey59 »

Hoi

De grain is mooi , echter kan dit helaas niet echt tippen aan de afwerking van een echter terminus :( Hopenlijk was de aankoop qua Eurie te overzien . Zelf vindt ik de afwerking veel te slordig ( scheef , geen goede boring , een P lip poging ? is geen Peterson ) en zou deze retourneren . Maar als je er tevreden mee bent Hey wie ben ik :lol:

Een beetje vreemd wel gezien wat er op hun website staat er puik uitziet . Is de afwerking bij nadere inspectie allemaal zo ? Dan adviseer ik hun de gang naar de Inter Tabac te besparen .

Godfrey

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Paronelli Pipes

Bericht door rivulus »

Godfrey59 schreef:Hoi

De grain is mooi , echter kan dit helaas niet echt tippen aan de afwerking van een echter terminus :( Hopenlijk was de aankoop qua Eurie te overzien . Zelf vindt ik de afwerking veel te slordig ( scheef , geen goede boring , een P lip poging ? is geen Peterson ) en zou deze retourneren . Maar als je er tevreden mee bent Hey wie ben ik :lol:

Een beetje vreemd wel gezien wat er op hun website staat er puik uitziet . Is de afwerking bij nadere inspectie allemaal zo ? Dan adviseer ik hun de gang naar de Inter Tabac te besparen .

Godfrey
De afwerking van de "Terminus" is niet beter of slechter dan die van mijn andere Termini. Vooral de kleinere modellen hebben vaak slecht passende roeren, net niet helemaal rechte rookkanalen en vooral veel fills. De kop van deze is beter dan die van mijn andere 7. Dat kan er natuurlijk iets mee van doen hebben dat ze al een tijdje niet meer gemaakt worden, dus wat je nu nog tegenkomt zijn misschien de winkeldochters. In ieder geval ben ik er blij mee als onderdeel van mijn verzameling systeempijpen.

Nummer twee is inderdaad van mindere kwaliteit. Ik heb trouwens wel p-lip roeren bij andere merken gezien (Dr Grabow?). Wie weet waar Paronelli in de loop der jaren pijpen voor heeft gemaakt. Maar de metalen ring die er op zit zie je ook op hun nieuwe pijpen zitten, dus ik denk dat hij een losse oude pijpenkop heeft gerecycled. Maar ik vind het resultaat wel grappig, ik denk dat ik 'm houd. Hij was niet zo duur (i.t.t. de Terminus, maar die wou ik echt hebben) alhoewel ik voor dat bedrag ook een degelijke instapmodel Big Ben kon hebben gekocht.

Terugkijkend in zijn e-bay history begin ik me af te vragen of deze jongen niet met het restaureren en verkopen van refurbished Paronelli stock de start van zijn eigen pijpen lijn bekostigd, en dat hij inmiddels aan de bodem van de kast met daarin Paronelli rejects toe is gekomen. Ik zie echter geen enkele negatieve beoordeling op ebay. Ik haal er ook niet zo uit welke recente modellen nu van hem zelf zijn, en welke oude Paronelli stock van pa waar nog wel grote voorraad van was. De freehands hebben een beetje een Mario Grandi vibe en dat bedoel ik negatief (ik heb ook een kleine Mario Grandi verzameling, en in mijn ervaring zijn de meer exotische modellen vaak slordig gemaakt, terwijl de meer traditionele modellen wel goed in elkaar zitten en perfect roken. Ik heb me wel eens afgevraagd of Mario Grandi niet een merk is waar beginnende Italiaanse pijpenmakers het vak leren wat het grote verschil in kwaliteit en stijlen zou verklaren)

[edit]Godfrey, je hebt gelijk. Ik heb de foto gemaakt, maar dus niet zelf goed bekeken. Ik zie het nu pas: die metalen ring op de Terminus is bagger gedaan, zo slecht heb ik het op geen andere gezien. Ik hou 'm even goed, maar baal wel een beetje.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Plaats reactie