Reverse calabash pijpen

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Reverse calabash pijpen

Bericht door PhilipV »

Beste PRF'ers,

Tijdens mijn recentere omzwervingen in het digitale pijprokerslandschap (aka 't internet) kwam ik enkele berichten tegen over zogenaamde 'reverse calabash' pijpen.

Dit alles intrigeert me wel maar ik vroeg me af er onder jullie zijn die zo'n type pijp hebben? En zo ja, wat zijn de bevindingen? Is er echt zo'n verschil op gebied van de koelheid van de rook?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Philip
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door robvoorburg »

Leuk dat je dit aankaart Philip, ik wist niet van het bestaan van deze pijpen.
Ze zien er apart uit door die grotere luchtkamer.

Wanneer ik afga op de ervaring die ik heb met de gewone calabash pijp
met meerschuimen opzet, dan ervaar ik niet dat de rook koeler zou zijn,
terwijl de luchtkamer van deze pijp groter is dan van de gemiddelde
reverse die ik gezien heb.

Waaraan het ligt daar heb ik geen idee van, maar het is opvallend dat de
tabak veel langer brandt dan bij andere pijpen het geval is.
Mocht dit zich ook voordoen bij een reverse, dan zou dat voor mij een
overweging zijn er ooit eens eentje aan te schaffen.

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 jul 2014 20:55
Locatie: Groningen

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Bas »

De rook is volgens dit onderzoek wel koeler:

http://tobaccodays.com/articles/100-pro ... ler-smoke/

een gewone pijp werd ong 36 graden max (de lucht uit de pijp)
en een reverse werd ong 30 graden max

dus een stukje lager. Maar wat ze niet heel uitgebreid onderzoeken is wat dit verschil van ongeveer 6 graden nu voor effect heeft. Deels doen ze dit wel door te kijken naar volheid van smaak. Maar maakt bijv. 6 graden uit voor tongue bite ? Maximaal 36 graden is al niet zoveel lijkt me, zeker in vergelijking met je lichaamstemperatuur. Sauna's zijn veel heter bijv.
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 jul 2014 20:55
Locatie: Groningen

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Bas »

Zie bovenstaande, heeft iemand een reverse calabash en zo ja, wat vindt u daarvan??
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Sidekickelvis »

Bas schreef:De rook is volgens dit onderzoek wel koeler:

http://tobaccodays.com/articles/100-pro ... ler-smoke/

een gewone pijp werd ong 36 graden max (de lucht uit de pijp)
en een reverse werd ong 30 graden max

dus een stukje lager. Maar wat ze niet heel uitgebreid onderzoeken is wat dit verschil van ongeveer 6 graden nu voor effect heeft. Deels doen ze dit wel door te kijken naar volheid van smaak. Maar maakt bijv. 6 graden uit voor tongue bite ? Maximaal 36 graden is al niet zoveel lijkt me, zeker in vergelijking met je lichaamstemperatuur. Sauna's zijn veel heter bijv.
Ik denk dat die 6 graden toch zeker zeer merkbaar zullen zijn. Het is "maar" 6 graden maar ook een vermindering met iets meer dan 16% ten opzichte van de normale temperatuur. Je lichaam is heel gevoelig voor temperatuurverschillen, ook als het onder je lichaamstemperatuur is. Ga in een zwembad maar eens in het ouwe wijven badje zitten. Dat voelt, zeker in het begin, heel warm aan maar is maar 30 graden. In theorie zou het koud aan moeten voelen omdat je lichaamstemperatuur ongeveer 17% hoger is. Je lichaam is alleen maar 36 a 37 graden rond je belangrijke organen dacht ik. De rest is veel koeler. 6 graden verschil is significant en valt op denk ik. Het heeft ook weer te maken met Hoe je rookt. Een Churchwarden geeft ook koelere rook en ik maak vaak de fout er dus harder aan te trekken omdat de rook me voor het gevoel te koel is en ik dus onderbewust denk dat de pijp uit gaat.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 jul 2014 20:55
Locatie: Groningen

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Bas »

misschien is het idd wel relatief veel verschil.
Zo rond de 20 graden is voor je lichaam aan de buitenkant 'neutraal'. Daarboven warm en daaronder koel. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen ermee en ook het verschil met een reguliere calabash.
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door PhilipV »

Al hartelijk bedankt voor alle info en berichten! Persoonlijk ben ik ook van mening dat zelfs een 6 graden wel een verschil zou kunnen maken, misschien ook op gebeid van de smaakmoleculen in de tabak? Dit zou ik zeker eens verder moeten uitzoeken.

Ik denk dat het voor mij zeker wel eens het experimenteren waard is maar momenteel is het pijpenbudget op :(

To be continued ...

Groetjes,
Philip
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:03

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Rens »

Ha, wat leuk om daar nu een topic over te zien. Vorig jaar heb ik een schitterende reverse calabash gezien, en zélfs overwogen om hem aan te schaffen. Hij is inmiddels offline gehaald dus iemand geniet er nu van. Ik zal de verkoper eens mailen en vragen of 't wellicht mogelijk is me wat foto's te doen toekomen. Die worden dan hier geplaatst, natuurlijk. 8)
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 jul 2014 20:55
Locatie: Groningen

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Bas »

Als je foto's hebt Rens dan zie ik ze graag! Welke maker maakte deze pijp?
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Arclaud »

Ik heb sinds drie dagen een reverse calabash in mijn bezit. Ik ken de pijp dus nog niet door en door, maar kan na drie rookbeurten wel zeggen dat de rook merkzaam een tikkeltje koeler is. Qua smaakbeleving ervaar ik dat de tabak iets verfijnder proef. Het is eerder subtiel, verwacht geen grote verschillen.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:03

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Rens »

Bas schreef:Als je foto's hebt Rens dan zie ik ze graag! Welke maker maakte deze pijp?
Uiteraard! Wie het exact was weet ik niet meer, dat is 't lastige. Gelukkig heb ik de URL bewaard waar hij destijds op te zien was dus de winkel -niet zo'n grote- kan daar vast nog wat over vinden. Het leek me in de stijl van deze kameraad:
http://pzhanpipes.com/portfolio/052/
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:03

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Rens »

Arclaud schreef:Ik heb sinds drie dagen een reverse calabash in mijn bezit. Ik ken de pijp dus nog niet door en door, maar kan na drie rookbeurten wel zeggen dat de rook merkzaam een tikkeltje koeler is. Qua smaakbeleving ervaar ik dat de tabak iets verfijnder proef. Het is eerder subtiel, verwacht geen grote verschillen.
Zou d'r mogelijkerwijs minder tongue bite zijn, zoals dat in mooi Nederlands heet?
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Immler »

Helaas in het triple A prijssegment maar wel erg aparte pijpen met het reverse calabash systeem.
Deze maker noemt het een 'conducta' systeem.
Wat mij opvalt is dat vrijwel alle RC pijpen bij de diverse webwinkels en makers snel zijn verkocht.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 jul 2014 20:55
Locatie: Groningen

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Bas »

Mooie pijp, lijkt dat p zhan de maker is.
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Immler »

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 jul 2014 20:55
Locatie: Groningen

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Bas »

Die zijn idd niet van p zhan :)
Ook bijzonder en kostbaar tegelijk!
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door rivulus »

Als het enige verschil een luchtkamer in / achter de tige is, wat is dan in de praktijk het verschil met
- een 9mm filterpijp zonder filter
- een mr brog blowfish / chamotte
- een Peterson Standard system
- een Greenfield of iets soortgelijks

Allemaal hebben ze een smalle uitgang uit de ketel, een grotere holte er achter met daarachter weer een dunner mondstuk.

Toch een beetje hype misschien?

<edit> om nog verder te gaan: aangezien in veel non-filter pijpen de flok veel korter is dan de diepte van de opening in de kop, en bij filterpijpen de filterkamer langer is dan het filter zijn bijna alle pijpen reverse calabash wat dit aangaat...
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:03

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Rens »

rivulus schreef:Als het enige verschil een luchtkamer in / achter de tige is, wat is dan in de praktijk het verschil met
- een 9mm filterpijp zonder filter
- een mr brog blowfish / chamotte
- een Peterson Standard system
- een Greenfield of iets soortgelijks

Allemaal hebben ze een smalle uitgang uit de ketel, een grotere holte er achter met daarachter weer een dunner mondstuk.

Toch een beetje hype misschien?

<edit> om nog verder te gaan: aangezien in veel non-filter pijpen de flok veel korter is dan de diepte van de opening in de kop, en bij filterpijpen de filterkamer langer is dan het filter zijn bijna alle pijpen reverse calabash wat dit aangaat...
Mij was onbekend dat een blowfish dat effect had, ik dacht dat het slechts een koddige vorm had. Weer wat geleerd!
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door teunis »

Vergeet in dit opzicht ook de Falcon niet. De rook komt vanuit de ketel eerst in een aluminium bakje waar het wat afkoelt en vocht neerslaat om dan door een aluminium buis te gaan waar het verder afkoelt voordat het de mond bereikt. Aluminium is sterk hitte geleidend.

Falcons roken dan ook droger en koeler dan bruyere.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door rivulus »

Rens schreef:Mij was onbekend dat een blowfish dat effect had, ik dacht dat het slechts een koddige vorm had. Weer wat geleerd!
De blowfish als generieke pijpvorm heeft dit effect niet speciaal (hangt van de rest van de constructie af). De mr Brog blowfish heeft eigenlijk geen blowfish vorm, het is meer een tomato maar wel een dubbelwandige pijp met een aparte grote holte na de ketel.

(Een blowfis pijp is meer een afgeplatte bal.)
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 jul 2014 20:55
Locatie: Groningen

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Bas »

Ik denk dat er zeker overeenkomsten zijn, alleen is bij de reverse calabash -net als bij een regular calabash- waarschijnlijk de tweede kamer groter. In groter dan een kleine ruimte daarna als lege 9mm filterkamer of opvangbakje van falcon.
Echter het principe is eender.
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Immler »

Yep, lijkt mij ook.
Hoe meer ruimte des te groter de werking.
Er zijn er die pijptabak uit een bong roken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door rivulus »

Ben benieuwd wat het omslagpunt is.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:03

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Rens »

rivulus schreef:
Rens schreef:Mij was onbekend dat een blowfish dat effect had, ik dacht dat het slechts een koddige vorm had. Weer wat geleerd!
De blowfish als generieke pijpvorm heeft dit effect niet speciaal (hangt van de rest van de constructie af). De mr Brog blowfish heeft eigenlijk geen blowfish vorm, het is meer een tomato maar wel een dubbelwandige pijp met een aparte grote holte na de ketel.

(Een blowfis pijp is meer een afgeplatte bal.)
Leuk om te weten, dankjewel.
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:03

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Rens »

Bas, ik heb de foto's vanmorgen ontvangen, ze komen zo spoedig mogelijk on-line!
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 jul 2014 20:55
Locatie: Groningen

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Bas »

Leuk! Maar geen hurries hoor
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:03

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Rens »

Ze zijn van Ryan Alden, een pijpmaker uit de VS. Beetje met hem gemaild, zeer aardige man die zei al wat klanten gehad te hebben uit het Nederlands taalgebied en er naar uitkijkt om meer zaken te doen met "ons". Wellicht mederokers van het forum? Zo veel fora over specifiek pijproken zijn er niet dus aardige kans, me dunkt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

http://www.aldenpipes.com/

Hij zei me nog dat-ie ook graag klussen aanneemt. Hij heeft zich 't laatste jaar gefocused op klassieke pijpen, maar staat in principes voor alles open: bamboe, reverse calabash, long shanked, lange steel, moderne vormen, etc. De prijzen beginnen vanaf 250 dollar, maar het zit meestal tussen de 300 en 350, , maar tot aan de 400 voor gladde pijpen. Geen gek bedrag als je ziet waar hij toe in staat is.
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Immler »

Mooi exemplaar maar de de ketel lijkt mij vrij klein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 jul 2014 20:55
Locatie: Groningen

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Bas »

Zeer bijzonder! Rookt vast erg koel! Het reverse gedeelte is juist weer erg ruim dunkt mij
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Geloof

Re: Reverse calabash pijpen

Bericht door Geloof »

Van deze pijpmaker heb ik onderstaande pijp gekocht.

Kreeg hier een mooie tamper bij kafo, omdat ik even had moeten wachten in verbant met problemen in de familie sfeer.

Plaats reactie