Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Mortimer
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 okt 2009 07:33
Locatie: Ede

Bericht door Mortimer »

Heb er gisteren een gekocht bij Schimmel in Zutphen die heeft ze ook nog deze heeft ook een 6 mm papierfilter. Heb hem nog niet gerookt dus kan ik nog niks over zeggen.
There are two kind of people in this world my friend, those who smoke pipe and those who doesn´t.

frakke

Bericht door frakke »

hier staan ze 8.99 en 8.88 euro
filters ook

http://www.tabak-pietsch.de/product_inf ... cts_id=131

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Heb van het weekend 3 stuks de vernieling in geholpen. We gingen met een ploegje vrienden naar een hillybilly feest en ik had voor iedereen een pijpje van 5 euro aangeschaft.
Heb die avond 3 stuks gerookt en bij alle 3 verscheen halverwege een groot rood gloeiend gat in de zijkant, zal aan mijn manier van roken liggen of aan de kwaliteit maar ik hou het wel weer bij hout :P!

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Harmen schreef:Heb van het weekend 3 stuks de vernieling in geholpen. We gingen met een ploegje vrienden naar een hillybilly feest en ik had voor iedereen een pijpje van 5 euro aangeschaft.
Heb die avond 3 stuks gerookt en bij alle 3 verscheen halverwege een groot rood gloeiend gat in de zijkant, zal aan mijn manier van roken liggen of aan de kwaliteit maar ik hou het wel weer bij hout :P!
Volgens mij gebeurd dat bij veel mensen. Pijpen worden nou eenmaal heet en maiskolven geleid nou eenmaal niet zo goed...
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Joey Peters schreef:
Harmen schreef:Heb van het weekend 3 stuks de vernieling in geholpen. We gingen met een ploegje vrienden naar een hillybilly feest en ik had voor iedereen een pijpje van 5 euro aangeschaft.
Heb die avond 3 stuks gerookt en bij alle 3 verscheen halverwege een groot rood gloeiend gat in de zijkant, zal aan mijn manier van roken liggen of aan de kwaliteit maar ik hou het wel weer bij hout :P!
Volgens mij gebeurd dat bij veel mensen. Pijpen worden nou eenmaal heet en maiskolven geleid nou eenmaal niet zo goed...
Grappig, de mijne wordt wel heet maar er verbrandt nog niets. Misschien heb je geen echte missouri gekocht?
Laatst gewijzigd door Rob op 27 okt 2009 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Misschien is er een of ander laagje op aangebracht?
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Harmen schreef:Heb van het weekend 3 stuks de vernieling in geholpen. We gingen met een ploegje vrienden naar een hillybilly feest en ik had voor iedereen een pijpje van 5 euro aangeschaft.
Heb die avond 3 stuks gerookt en bij alle 3 verscheen halverwege een groot rood gloeiend gat in de zijkant, zal aan mijn manier van roken liggen of aan de kwaliteit maar ik hou het wel weer bij hout :P!

Nou, daar kan ik niet over meespreken. Misschien slechte kwaliteit?
I.e. niet zgn. Missouri Meerschaum: http://www.corncobpipe.com/

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Neu, meer catergorie ergens stoffig achter in de tabakzaak liggend. Het feit dat ik er 3 kreeg voor een 10tje zegt genoeg :lol:

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Mmm, als ik op die site kijk gaat t wel jeuken :P...
Mag eigen lijk geen nieuwe pijpen meer aanschaffen voor dat ik een nieuw rek heb getimmerd :D...

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Harmen schreef:Mmm, als ik op die site kijk gaat t wel jeuken :P...
Mag eigen lijk geen nieuwe pijpen meer aanschaffen voor dat ik een nieuw rek heb getimmerd :D...
En ik mag geen pijpen meer kopen van mezelf: ik heb er nou zoveel en rook zo weinig. Ik kan het niet meer uitleggen aan m'n vrouw waarom ze van mij niet meer zoveel handtassen/schoenen/kettingen etc. mag kopen ("Want je hebt er toch al genoeg?") en ik nog wel pijpen! Dus voor hoogtijdagen (verjaardag, Sint, Kerst) mag ik nog wel wat van mezelf aanschaffen, en verder heb ik genoeg. Ik denk dat ik me in de toekomst wat mer wil toeleggen op het zelf maken van pijpen. Ik ga beginnen met een corncob! Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Afgezien je een maiskolf 2 jaar moet laten drogen... ik heb nu voor de grap een aantal te drogen in 't schuurtje :P.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Harmen schreef:Afgezien je een maiskolf 2 jaar moet laten drogen... ik heb nu voor de grap een aantal te drogen in 't schuurtje :P.
Volgens deze site (http://www.ehow.com/how_4499718_make-corn-cob-pipe.html) kan je de droogsnelheid opvoeren met een oven. Ik ga het experiment aan en laat het jullie weten!

Rob

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

De Missouri Meerschaum Corn Cobs zijn wel van speciaal daarvoor gekweekte mais gemaakt. Ik denk dus niet dat het met een normale maiskolf gaat lukken... maar ik ben benieuwd.

Ik heb er twee gekocht in de US toen ik daar toch een bestelling deed. Omgerekend kost zo'n ding Euro 2,15. Ik rook ze niet heel veel, maar heb ze toch al zo'n drie jaar! En er mankeert nog niets aan!

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Aristocob geeft momenteel 10% korting op zijn pijpen op Ebay...en echt duur waren ze al niet.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Joey Peters schreef:Iemand hier bekend me?

http://cgi.ebay.nl/VINTAGE-ARISTOCOB-ES ... 4cebc425a2
Niet in de praktijk, maar ik was 't al eens eerder tegengekomen op internet. Ik vraag me af of hier een markt voor is. Mij lijkt het in ieder geval niets, zo'n stalen gevaarte in m'n hoofd. Een Falcon voor armoedzaaiers, dat is het.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Eeek!

We are Borg. Resistance is futile...

groet, janneman 6 of 9

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Dat dingetje is dus het ultieme voor de echte Corncob liefhebbers; dit is het ding waar Aristocob (de Ebayer/Youtuber) z'n handle aan ontleent.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Nou ja, voor mij is de charme van een cob toch deels het simplisme en plattelandsgevoel. En dat gaat bijzonder rap verloren als je er zo'n art deco-achtig industrieel monster van maakt.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Harmen schreef:Heb van het weekend 3 stuks de vernieling in geholpen. We gingen met een ploegje vrienden naar een hillybilly feest en ik had voor iedereen een pijpje van 5 euro aangeschaft.
Heb die avond 3 stuks gerookt en bij alle 3 verscheen halverwege een groot rood gloeiend gat in de zijkant, zal aan mijn manier van roken liggen of aan de kwaliteit maar ik hou het wel weer bij hout :P!
Ik heb nu drie corn cobs: een Great Dane en twee Legends (denk ik, ik heb ze via Marktplaats).

Wat me nu opvalt is het enorme verschil in kwaliteit. Die Great Dane is echt drie keer beter dan die anderen. Hieronder de Great Dane:
Afbeelding

Hij heeft niet alleen een dikkere ketel, maar ook een beter mondstuk dan dat doorzichtige plastic. En er zit ook een filter in (weet niet precies of dat een aanprijzing is). Ik kan me nu dus voorstellen dat je die goedkopere kapotgerookt hebt. Blijkbaar geldt ook hier: hogere prijs levert blijkbaar toch een net hogere kwaliteit. Als ik er weer een zou moeten kopen, dan wordt het weer een duurdere.

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Mooie pijp die Dane !

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

een leuke vorm, de kop lijkt wel een eikel of zo, nu nog zon dekseltje in de vorm van een eikedop :)
heil Donar god van de donder!

pvleeuwen
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2010 01:19

Bericht door pvleeuwen »

Ik heb vroeger eens uit nieuwsgierigheid een corncob gekocht bij de lokale doch goed geoutilleerde tabaksdealer (een woord dat met de huidige antirookmaffia beter op z'n plaats is dan sigarenboer). Three Nuns erin gedouwd, aangestoken, en hij rookte perfect! Ik kon het niet laten 'm nog een keer te roken en daarna weer een keer, toen een vreselijke brandlucht mijn kamer vulde. Wat bleek: de corncob was zelf danig in de fik gegaan. Da's handig omdat je niet steeds je pijp opnieuw hoeft aan te steken, maar wel onhandig met vasthouden en bovendien bederft het je pijp. Ik ben gelijk terug gegaan naar de winkel om me te beklagen over dit inferieure rookinstrument, maar volgens de dealers was het normaal. "Een corncob pijp rookt 'mee'". Ze vroegen zich al af waarom ik een corncob kocht, ze weten donders goed dat ik handenvol goeie pijpen heb. De corncob raakte in de vergetelheid.

Tot ik enkele dagen geleden een ongebruikte corncob van twee kwartjes vond in een kringloopwinkel, dus ik wou het wel weer eens proberen. Hij had een mooie steel van 30cm, dus niet iets voor even tussen de kaken zoals alledaagse corncobs. Eerst twee keer Erinmore Flake erin gerookt, een tabak die ik altijd op voorraad heb. Een waar rookgenoegen waarbij de zoetige smaak van mais in het Erinmore geweld subtiel te bekennen was. Vandaag weer Three Nuns gekocht, eveneens twee maal erin gerookt en opnieuw een ware rooksensatie! Bij Three Nuns, die nauwelijks is gearomatiseerd, was het maisaroma nog veel aangenamer.

Jullie begrijpen, ik wil een grote doos ongebruikte corncobs ter afwisseling tussen mijn briar pijpen en een mooie pijp van meerschaum. Jammer genoeg kosten ze bij de tabaksdealer een tientje per stuk, en aangezien ik hun vorige twee en een half keer heb kunnen roken ben ik op zoek naar goedkopere. Ik heb op ebay en marktplaats gekeken, maar meer dan een handelaar die een handvol in de kast heeft liggen en wil verpatsen heb ik niet gevonden.

Is er niet ergens op internet een handelaar waar je er gelijk een stuk of 20 kan kopen en die niet te duur is? Of een tabaksdealer wellicht die ze in mandjes heeft liggen? 10 euro voor een stuk landbouwafval met een rietstengel - dat is wat het feitelijk is - vind ik wat te gortig. Voor de rest vind ik een corncob met goede ongearomatiseerde tabak zelfs voor een meerschaum pijp van 120 euro een uitdaging! Iedereen zou het een keer moeten proberen, je kan er hooguit een tientje op verliezen...

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4026
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

pvleeuwen schreef:Is er niet ergens op internet een handelaar waar je er gelijk een stuk of 20 kan kopen en die niet te duur is? Of een tabaksdealer wellicht die ze in mandjes heeft liggen? 10 euro voor een stuk landbouwafval met een rietstengel - dat is wat het feitelijk is - vind ik wat te gortig. Voor de rest vind ik een corncob met goede ongearomatiseerde tabak zelfs voor een meerschaum pijp van 120 euro een uitdaging! Iedereen zou het een keer moeten proberen, je kan er hooguit een tientje op verliezen...
Hier bijv. ? http://www.4noggins.com/corncobpipes.aspx
Al vanaf $3.19, omgerekend ongeveer 2.20 euro, komen er natuurlijk nog verzendkosten bij maar blijven ze nog goedkoop..
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik doe toch echt jaren met een corncob, een paar 100 keer roken op z'n minst... Misschien toch iets rustiger roken? Bij mij is doorgaans het moment van afscheid aangebroken als het stuk van de steel dat doorloopt in de kop is weggebrand. Dat vormt eigenlijk de bodem van de pijp, en als dat weg is rookt hij niet meer goed leeg.

Ik maak zo'n pijp nadat ik heb gekocht heb wel even zorgvuldig schoon: een soort van laatste afwerking. Even alle losse pluis en vezeltjes uit de kop peuteren, want die gaan anders al snel meesmeulen. Doorgaans haal ik ook even een fijn schuurpapiertje over het gele mondstuk, om eventuele scherpe randjes weg te halen.

Het zijn maiskolven die speciaal voor dit doel gekweekt worden, en als je ooit probeert er een zelf te maken kom je erachter dat zo'n pijp voor een tientje een betrekkelijk laag uurloon is...

Ik vraag me af of er naast de Missouri Meeerschaum soms ook echt veel slechtere pijpen in omloop zijn. Op de onderkant van mijn corncobs zit een klein rond stickertje, geel en bruin, waar Missouri Meerschaum opstaat. Ik heb nooit anderen gezien, maar ik les af en toe zo'n negatieve verhalen dat ik me afvraag of er soms ook nog inferieure corncobs rondwaren. Wie had dat gedacht!

Je kunt ze ook bij de fabriek zelf bestellen geloof ik, ruime keuze in elk geval en daar beginnen de prijzen bij 4 dollar:

http://www.corncobpipe.com/home.php?cat=257

Groet, Janneman

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

De pijpen die niet van MM waren heb ik nooit durven kopen. Ik heb een paar keer van die Chinese krengen in m'n handen gehad, maar als je daar naar de bowl kijkt weet je al dat je ver weg moet blijven. Zo'n grillige, onafgewerkte binnenkant met zulke grote halflosse flinters maiskolf dat je je af moet vragen of hij niet door een stel blinde kinderen onder invloed is gemaakt in een of andere stinkende sweatshop.

pvleeuwen
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2010 01:19

Bericht door pvleeuwen »

Die site is een uitstekende tip Janneman! Met die lage dollar lees ik de prijzen gewoon in euro's, dan heb je de verzendkosten erbij in zitten.

Gelijk eens een stuk of 20 bestellen, dan heb ik er voorlopig genoeg. Kan je ze echt honderden keren roken? Merk je dan nog iets van het maisaroma? Dat zal toch een keer op zijn...

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

pvleeuwen schreef:Die site is een uitstekende tip Janneman! Met die lage dollar lees ik de prijzen gewoon in euro's, dan heb je de verzendkosten erbij in zitten.

Gelijk eens een stuk of 20 bestellen, dan heb ik er voorlopig genoeg. Kan je ze echt honderden keren roken? Merk je dan nog iets van het maisaroma? Dat zal toch een keer op zijn...
Dat van die mais-aroma heb ik zelf nooit zo gemerkt moet ik eerlijk zeggen. Ik heb nu de Great Dane (zie boven) en wil nog de Freehand, dan heb ik er wel weer genoeg! :)

pvleeuwen
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2010 01:19

Bericht door pvleeuwen »

Lang leve de lage dollar, ik heb er net 22 besteld en ben nog geen 85 euro kwijt inclusief verzend. Ik heb 6 verschillende modellen, allemaal eenvoudige. Cornbob hoort eenvoudig te zijn, al is het maar omdat hij dan goedkoper is.

Nu wil ik nog twee oude tabaksklassiekers - voor mezelf dan - kopen. Balkan Sasieni en St. Bruno. Opmerkelijk genoeg zie ik geen enkele webshop die beide merken verkoopt. Ik zal hierover, en over de roemruchte Balkan Sobranie wel in een relevanter forum posten. Overigens zijn deze uitermate smaakvolle tabakken niet voor mijn corncobs. Daar gaat three nuns in, die is ervoor gemaakt! Alsof de blender bewust maisaroma eruit heeft gelaten om in een corncob goed tot z'n recht gekomen.

Nu nog een goede straight virginia voor naast three nuns in mijn corncobs...

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

pvleeuwen schreef:Lang leve de lage dollar, ik heb er net 22 besteld [...]
Tweeëntwintig?! Dat moet er indrukwekkend uitzien als je ze naast elkaar zet: een hele batterij pijpen! Je kan dan in ieder geval zonder problemen de hele week elke dag drie pijpen roken zonder dat je een en dezelfde pijp twee keer rookt. Maak je er een mooie foto van als ze binnen zijn?
Ik ben het trouwens erg met je eens: corncob moet er eigenlijk simpel uitzien.

Plaats reactie