FALCON

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door janneman »

Ik ben geneigd te denken dat het metaal nu net perfect schoon is te houden. Dat gevoel heb ik in elk geval na elke keer even uitvegen.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Falcon info

Bericht door Luys »

janneman schreef:Ik ben geneigd te denken dat het metaal nu net perfect schoon is te houden. Dat gevoel heb ik in elk geval na elke keer even uitvegen.
Hmm, interessant. Ik denk bijvoorbeeld aan die metalen rommel die je nogal eens in pijpen tegenkomt... Ik haal ze d'r uit, jij haalt ze d'r uit, maar... Ik heb ooit een pijp gekregen waar 'ie nog in zat, en dat zag er allesbehalve fris en perfect schoon uit. Dus vroeg ik me dit af... De aanslag blijft blijkbaar prima op metaal plakken, maar misschien maakt het nog uit wat voor metaal?
Pijproker des forums

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

Luys schreef:
janneman schreef:Ik ben geneigd te denken dat het metaal nu net perfect schoon is te houden. Dat gevoel heb ik in elk geval na elke keer even uitvegen.
Hmm, interessant. Ik denk bijvoorbeeld aan die metalen rommel die je nogal eens in pijpen tegenkomt... Ik haal ze d'r uit, jij haalt ze d'r uit, maar... Ik heb ooit een pijp gekregen waar 'ie nog in zat, en dat zag er allesbehalve fris en perfect schoon uit. Dus vroeg ik me dit af... De aanslag blijft blijkbaar prima op metaal plakken, maar misschien maakt het nog uit wat voor metaal?
De vorm is vooral doorslaggevend gok ik. Die metalen mesjes hebben vaak gekke kronkels en de rest van de pijp is ook nog eens hout. In een Falcon vind je simpele eerlijke vormen waarbij alles schoon te maken valt met een tissue en een rager. Weinig kans dus voor smerigheid om een plekje te vinden. Wat de ghost betreft lijkt het me, op de bowl na, geheel te verwaarlozen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door janneman »

Ik denk dat het verschil vooral in de vorm zit; die metalen filtertjes zijn kruip-door sluipdoor dingen met vele hoekjes en gaatjes waar troep kan neerslaan en aankoeken. De Falcon is een mooi glad rookkanaal met aan het einde een open pan. Pijpenrager door de steel, stukje keukenrol door de open pan, en klaar is kees.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Falcon info

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Manier om het metalen reservoir goed schoon te krijgen. Alcohol er in, aansteken. Dat een minuutje laten branden. uitblazen. alcohol weg gooien. Priem 3poter openklappen, keuken papiertje erom en schrobben maar.
The eagle flies alone!

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Falcon info

Bericht door metaltommy »

lijkt me erg omslachtig robin :wink: je kan ook wat alcohol op je keukenpapeir doen en het dan uitvegen, daarna met schonn stuk papier nadoen om het droog te maken, zoals janneman al schreeff.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Falcon info

Bericht door Paasei »

Ok, dat is dan wel practischer, maar belange niet zo spectaculair...
:wink:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Fossiel
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37

Re: Falcon info

Bericht door Fossiel »

Hoeveel kost een Falcon gemiddeld ongeveer?
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Falcon info

Bericht door pijpliefhebberrobin »

sowieso €80,--
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Falcon info

Bericht door Paasei »

pijpliefhebberrobin schreef:sowieso €80,--
hm...
http://www.smoke.co.uk/acatalog/Falcon_ ... _Bowl.html

31.95 pond = 36 Euro, dan nog een 10 Euro voor verzending, en je hebt een falcon, met extra kop, voor 46 Euro.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Falcon info

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Daar ja, maar ie is ie veel duurder. Hoevel kost een falcon kop in de uk en past zo'n kop ook op een eagle?
The eagle flies alone!

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Falcon info

Bericht door metaltommy »

Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Falcon info

Bericht door Paasei »

Toch nog even goed kijken : voor 29.95 heb je enkel een steel, nog geen kop.
Een setje met extra kop kost bij de Oude leeuw 59 Euro...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Re: Falcon info

Bericht door Harmen »

Hoi Robin,

Eagles is een Italiaanse Yellow-bole imitatie. Alle Yellow-bole koppen passen dus ook op je roer.

Elie's (wel bekend op het forum) heeft enkele koppen liggen op de volgende site:
http://users.edpnet.be/eliesfreehandpipes/Bowls.html.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Falcon info

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Goedavond Harmen,

Zijn ze allemaal door de man zelf gemaakt of komen ze uit een fabriek.
The eagle flies alone!

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

Fossiel schreef:Hoeveel kost een Falcon gemiddeld ongeveer?
Dit poste ik op de vorige pagina:
Kynikos schreef:Afbeelding

Zo, er is er zo eentje naar mij op weg van een ebay verkoper. Nieuw, zo'n 'nu kopen' geval. Geen wedstrijdje bieden dus. De prijs: 30,99 British pounds = 35,4742714 Euros inclusief verzendkosten. Erg netjes vind ik. Ben benieuwd!
In een Nederlandse winkel betaal je overigens al snel dertig euro meer!

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Falcon info

Bericht door teunis »

Yeah.

En weer een Falcon-roker erbij! :lol:

Overigens heb ik begrepen dat de steel van aluminium is. Die metalen inzetjes in houten pijpen lijken mij van ander metaal; wellicht maakt dat verschil qua aanslag.

De international stem ziet er uit als een gewone houten pijp, maar is, evenzeer als de normale Falconsteel, van aluminium overtrokken met een coating van een bepaalt soort plastic of dikke verflaag. Leuk om te hebben,zolang je jezelf maar realiseert dat dit een 'verkooptruuk' is. Het "industriële" uiterlijk van de basis Falconsteel verkoopt blijkbaar niet meer goed.

In mijn ogen is een Falcon een ideale pijp: in de UK relatief goedkoop aan te schaffen, met 1 steel en een aantal koppen rookgenot voor een hele dag, makkelijk schoon te houden en droog rokend. Dát is toch wat we uiteindelijk van een pijp willen. Falcon biedt dat!
(en hier eindigt de reklamespot :lol: )

Elke andere fatsoenlijk rokende pijp is duurder en biedt voor die meerprijs alleen meer "looks".

Ik weet dat sommige forumleden nu op hun (verzamel)hart getrapt zijn, daarvoor excuses, maar ik weet het even niet anders te zeggen; ik heb een pijp om te roken, niet om in de kast te zetten of om mee te showen.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door annie69 »

Falcon is een openbaring voor mij,rook hem nu toch regelmatig en met plezier.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

Ik ben ook nog steeds tevreden, ook al blijft het nog wel wat kennis maken. Soms heb ik bijvoorbeeld last van wat mindere trek of ineens een reutel, maar dat ligt vaak aan m'n manier van stoppen en roken. Het is inmiddels mijn meest gerookte pijp van de afgelopen tijd. Als ik het moment weer eens juist acht om wat geld aan pijprokersspul uit te geven dan bestel ik waarschijnlijk een paar losse koppen. Heerlijk no nonsense rookgerei. En het onderhoud is ook een verademing vergeleken met normale bruyere pijpen, zeker wanneer dit filterpijpen betreft.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Falcon info

Bericht door Dukdalf »

Heren Falconisti:

Al een jaar of tien liggen deze twee bij mij op zolder in een doos. Een Falcon met originele extra kop, en een Franse kloon met de fraaie naam Super Twist. De kop daarvan past helaas niet op de Falcon... Ik zie mijzelf deze pijpen niet roken dus wie een acceptabel bod doet mag ze hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Falcon info

Bericht door Dukdalf »

Correctie: ik had natuurlijk moeten zeggen: Dames en heren Falconisti. En ter aanvulling, mocht dat niet uit de foto's blijken, beide stelen en alle drie de koppen hebben nooit rook gezien.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Falcon info

Bericht door Rob »

Ik vermoed dat Luys veel interesse zal hebben, want hij wil de mijne graag proberen tijdens de komende meeting in Heukelem. Maar vandaag is hij naar de meeting bij Big Ben, dus wie weet reageert hij later nog! Zet 'm anders ook even op de marktplaats voor pijpen, daar zullen ze meer opvallen.
En mocht er geen gegadigden zijn, dan ben ik graag bereid ze over te nemen van je!

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Falcon info

Bericht door Dukdalf »

Falcon heeft een nieuwe eigenaar...

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Falcon info

Bericht door St Patrick »

Yeahhhhh.... Thanks..., ik ben erg benieuwd hoe dit rookt. Smoorder had hem vrijdag bij zich, en het beviel hem uitzonderlijk goed. Dus ik denk een zeer mooi exemplaar voor een kleintje tabak tussendoor.... Ik laat jullie horen wat ik er van vindt.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door Arno »

Ik zou het fijn vinden als iemand naar Heukelum eens een Falcon kan meenemen met wat grotere koppen. Ik raak steeds nieuwsgieriger naar het merk maar de voor mij wat kleine normale koppen staan me niet helemaal aan..
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door janneman »

De normale koppen van Falcon zijn allemaal vrij klein Arno. De grote koppen heb ik hier in Nederland nog nooit gezien, en zagen er zo op het eerste gezicht in Engeland wat lomp en bovenmaats uit. Ik wete niet of iemand anders hier een van die grote koppen heeft (Falcon Classic Large reeks)?
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Falcon info

Bericht door St Patrick »

Als ik die van mij binnen heb mag je haar wel ff van dichtbij bewonderen.... Kost je maar een klein glaasje van die lekkere whisky... :mrgreen:
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Falcon info

Bericht door teunis »

janneman schreef:De normale koppen van Falcon zijn allemaal vrij klein Arno. De grote koppen heb ik hier in Nederland nog nooit gezien, en zagen er zo op het eerste gezicht in Engeland wat lomp en bovenmaats uit. Ik wete niet of iemand anders hier een van die grote koppen heeft (Falcon Classic Large reeks)?
De grote koppen heb ik nog niet, wil ze ter zijner tijd wel eens een keer aanschaffen (let op de vele slagen om mijn arm :shock: ).
Vooralsnog voldoen de 'normale' koppen en een flake uitstekend. :lol:
Op foto's doen ze inderdaad wat lomp aan, en ik ben blij dat Janneman dit in de praktijk heeft kunnen toetsen.
Uiteraard heb ik de Falcons bij mij in Heukelum, dus wie wil "proberen".....
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Falcon info

Bericht door antonius »

janneman schreef:De normale koppen van Falcon zijn allemaal vrij klein Arno. De grote koppen heb ik hier in Nederland nog nooit gezien, en zagen er zo op het eerste gezicht in Engeland wat lomp en bovenmaats uit. Ik wete niet of iemand anders hier een van die grote koppen heeft (Falcon Classic Large reeks)?


Ik heb twee grote koppen van de falcon uit engeland laten komen maar de grote valt allessinds mee.
Een grote kop met een meerschuim inleg en een grote kop zonder.
De koppen zijn iets hoger ongeveer een halve centimeter dus dat valt wel mee.

gr antonius

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door annie69 »

Die grotere koppen zijn echt, zoals antonius beschrijft niet veel groter.
heb er eentje en ja ze bevalt me wel en dat als filter roker.

Plaats reactie