FALCON

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Falcon info

Bericht door St Patrick »

The Falcon has landed... Ik zit nu lekker met een falcon tussen de kaken achter de PC. Wat een fantastische pijp is dit zeg... :lol: . De koppen (1x normaal en 1x groot) zijn gemakkelijk te verwisselen en de combinatie met de rechte steel rookt geweldig droog en koel... =D>
Wat ik persoonlijk nooit had durven dromen is dat dit een hele mooie pijp is om lekker mee op pad te nemen. Je kan een kleine kop tussendoor roken of als je bijv lekker op terrasje neerstrijkt een grote kop erop zetten voor een langer rooksessie. Echt helemaal top... Ik prevereer nog steeds een mooie handcut voor thuis, maar dit is zeker een pijpje wat ik heel vaak ga roken... Thanks again Dukdalf... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Falcon info

Bericht door multiballs »

annie heeft nog mooie nieuwe falcon op de volgende link staan,

http://marktplaats.puffaway.nl/up/falco ... uw%202.jpg

http://marktplaats.puffaway.nl/index.py
WINSLOW Waarom niet ?

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

Ik ben van plan het aantal koppen van m'n Falcon misschien eens uit te breiden, maar ik heb nog niet zo'n goed idee welke ik wil. Is er hier iemand met veel ervaring die misschien ongeveer de vorm zou kunnen beschrijven van de binnenkant van de bowls? Tot nu toe heb ik slechts een billiard.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Falcon info

Bericht door St Patrick »

@Kynikos; Ik ben reeds in het bezit van een Dublin kop (Binnendiameter:18mm Buitendiameter:32mm cilindrisch Diepte:37mm) en een Dover kop (Binnendiameter:21mm Buitendiameter:38mm-28mmconisch Diepte:32mm)
Ik moet je zegeen dat beide koppen mij erg bevallen omdat ik de Dublin gebruik voor een klein pijpje van 15+ minuten, en de Dover daarentegen voor een rookduur van 40+minuten...
Ik denk dat er in de toekomst ook nog wel wat koppen bij mij bijkomen, maar ik zou zo 123 niet weten welk.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door janneman »

Moeilijk meten, met name door de meer of minder coniche boring van de pijpen. Ik tel telkens de 1 mm pakking ring onder de kop NIET mee.

Normale koppen:
Apple: ketel 19-22 mm breed, 25 mm diep (en dan volgt nog het gat), buitenkant kop 40 mm breed, 25mm diep
Billiard: ketel 18 mm breed, 28 mm diep (en dan volgt nog het gat), buitenkant kop 35 mm breed, 29mm diep
Plymouth: ketel 19-22 mm breed, 29 mm diep (en dan volgt nog het gat), buitenkant kop 40 mm breed, 29
mm diep

Hunter serie (volgens mij alleen andere beits maar zelfde maten):
Apple: ketel 19-22 mm breed, 25 mm diep (en dan volgt nog het gat), buitenkant kop 40 mm breed, 25mm diep
Dover: ketel 16-19 mm breed, 25 mm diep (en dan volgt nog het gat), buitenkant kop 37 mm breed, 26mm diep

kleine koppen uit de Bantamserie:
Dublin: ketel 16-19 mm breed, 20 mm diep (en dan volgt nog het gat), buitenkant kop 32 mm breed, 21mm diep
Algiers: ketel 18-22 mm breed, 19 mm diep (en dan volgt nog het gat), buitenkant kop 35 mm breed, 19mm diep

Ik heb de indruk dat, als ik nauwkeuriger kon meten, de diepte van de ketel tot het gat telkens even groot is als de buitenhoogte van de kop, en het gat zit dan uitsluitend waar de schroefdraad is.

Met baai en Semois heb ik inderdaad pijpjes van 20 minuten tot een half uur, met de grootste kop -in mijn geval de Plymouth- en flake haal ik 50-55 minuten
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

Hartelijk bedankt, heren!

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Falcon info

Bericht door Pieter »

Er word zo overdreven gedaan over de 'tamelijk kleine' kopinhoud.

Zo klein is deze nu ook weer niet. Ik heb wel een aantal pijpen staan waar een stuk minder in past, en zat pijpen waarin evenveel, ik zou deze respectievelijk klein en middelmatig noemen.

Nu is het inderdaad geen pijp waar je heel lang uit moet willen roken. Maar het blijft zoals altijd afhankelijk van het type tabak.


Overigens ben ik zeer tevreden met mijn nieuwe Falcon. In Heukelum gekocht van Bart, al meermalen gerookt. Zeer geschikt voor Latakia, zeer koel rokend, zeer droog rokend, zeer gemakkelijk in het onderhoud.

En nog het fijnste: mijn tweedehands Falcon-steel glimt niet meer zo uitbundig als al die nieuwe. Gewoon lekker mat aluminium, dat vind ik ook veel mooier.

Koppenvoorraad gaat zeker worden uitgebreid.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Falcon info

Bericht door culann »

Idd (of moet ik typen: +1?) Pieter, hier idem...
Ongeacht de grote van de kop, of de 'looks' van de pijp, het is en blijft gewoon een erg fijne pijp om te roken en de eventuele 'kleine' kop is ook wel weer een plus punt eigenlijk...

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Falcon info

Bericht door robvoorburg »

Op de site van Smokiana, (020) zag ik
dat zij meerschuimen koppen voor Falcons verkopen.
Dus niet met een inleg, maar geheel bestaand uit
meerschuim.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Falcon info

Bericht door Pieter »

Als gesteld:
Pieter schreef:Google zegt: http://www.pazyryk.co.uk/Falcon_Block_M ... Bowls.html

Ik krijg de indruk dat Falcon nooit dit soort koppen heeft gemaakt (lijkt me overigens ook wel logisch: een meerschuimen schroefdraad gaat geheid binnen de kortste keren kapot), maar dat het meer een soort 'hobby-projectjes' zijn van liefhebbers.

Ook op de site van Don Duco zijn voorbeelden van meerschuimen ketels op Falcon-pijpen beperkt tot ambachtelijke creaties, over dergelijke ketels van Falcon zelf wordt niet gesproken.

Ik kan er zo vlug nergens anders wat over vinden.
Het genoemde voorbeeld is niet door Falcon zelf gemaakt, maar door een meerschuimsnijder. Staat ook bij de foto.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Re: Falcon info

Bericht door Terpentijn »

ik vroeg me trouwens iets af, kun je een falcon meerdere keren achter elkaar op een dag roken? aangezien je toch vers hillende koppen hebt. het metaal heeft daar neem ik aan geen last van? of moet je ook hier de kop laten rusten, eer je hem losschroeft van de steel?
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Re: Falcon info

Bericht door Terpentijn »

robvoorburg schreef:Rob, hoorn is weer het andere uiterste. Na enig gebruik vind ik de steel te "ravelig" en stroef worden en dat voelt niet lekker aan tussen de tanden. Met de huidige stelen ben ik nog het meest tevreden.
Aan de duurdere pijpen heb ik nooit hoornen stelen gezien, maar wanneer ik me vergis dan lees ik dat wel.
bestaan er hoornen stelen? welke materialen zijn er verder dan naast pararubber, acryl, en nylon (wist ik niet, maar dat is dus de falcon?). hoe lang bestaner al hoornen stelen en wat is daar een voordeel van dan, behalve luxeuze uitstraling?
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door Arno »

Terpentijn schreef:ik vroeg me trouwens iets af, kun je een falcon meerdere keren achter elkaar op een dag roken? aangezien je toch vers hillende koppen hebt. het metaal heeft daar neem ik aan geen last van? of moet je ook hier de kop laten rusten, eer je hem losschroeft van de steel?
In zoverre ik weet kan je een Falcon de hele dag door roken met verschillende koppen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Falcon info

Bericht door St Patrick »

Arno schreef:
Terpentijn schreef:ik vroeg me trouwens iets af, kun je een falcon meerdere keren achter elkaar op een dag roken? aangezien je toch vers hillende koppen hebt. het metaal heeft daar neem ik aan geen last van? of moet je ook hier de kop laten rusten, eer je hem losschroeft van de steel?
In zoverre ik weet kan je een Falcon de hele dag door roken met verschillende koppen.
Yep,... je kan een Falcon idd veelvuldig per dag roken, mits je genoeg koppen hebt om te verwisselen...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door janneman »

Het metalen deel kun je vermoedelijk net niet helemaal nonstop roken, maar veel zal het niet schelen :D Een minuut of 10 na het roken lijkt de steel alweer ver afgekoeld, en even uitvegen met een papiertje en een pijpenrager maakt hem weer als nieuw.

Ik denk dat de koppen wel rust nodig hebben na het roken, al is dat vermoedelijk wat minder lang dan bij een gewone pijp. Minder hout waar vocht in kan trekken in combinatie met een metalen pan waar het vocht extra gemakkelijk kan condenseren levert denk ik minder vocht in het hout op. En een losgeschroefde kop kan gemakkelijk langs alle kanten drogen.

Als je niet te nat rookt kan ik me bij Falcon koppen eerder dan bij een gewone pijp voorstellen dat je hem een paar keer per dag rookt (kop losschroeven, goed uitvegen en een paar uur los laten liggen zou vermoedelijk echt helpen).

Ik wacht doorgaans wel een minuut of 10 met de kop er af schroeven, al denk ik dat het in feite niet zo veel kwaad kan om hem eerder los te schroeven (de schroefdraad is veel vergevingsgezinder dan de schuif-pasvorm van een normaal mondstuk, lijkt me). Door het metaal kan de pijp zijn warmte zowel tijdens als na het roken erg snel kwijt, sneller dan een normale houten pijp, en is hij dus ook sneller afgekoeld.
Laatst gewijzigd door janneman op 14 jan 2012 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Re: Falcon info

Bericht door Terpentijn »

bedankt janneman. tja, ik ben blij dat ik als houtroker uiteindelijk toch onlangs de stap gewaagd heb en eens een falcon geprobeerd heb. het bevalt namelijk werkelijk.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Falcon info

Bericht door St Patrick »

Het is net wat Janneman schrijft... Je rookt je Falcon, wacht een kwartiertje, schroeft de kop eraf, schoonmaken, nieuwe kop erop, vullen met tabak, en gaan met die banaan... Nu weet ik waarom deze Falcon mij zo goed bevalt...:)
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Falcon info

Bericht door robvoorburg »

Kom net terug van de Oude Leeuw. Ik zag dat ze een
aanbieding hebben.
Wanneer je een Falcon pijp koopt, krijg je de 2e kop
cadeau.

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Re: Falcon info

Bericht door Henk de Jong »

Ik heb bij de Oude Leeuw een week geleden een set gekocht met een recht roer en een Dublin- en een Algierskop als ik het goed heb.Daar heb ik dacht ik 59,95 euro voor betaald.
Als die nu in de aanbieding is was mijn timing echt verkeerd. :)
Ben erg tevreden over de Falcon: licht van gewicht, tabak smaakt lekker in de pijp en de grote van de koppen sluit goed aan op de flakes en natureltabak die ik doorgaans rook.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Falcon info

Bericht door robvoorburg »

Ik zou hem voor de gein een mail sturen en vragen
of jij hier ook voor in aanmerking kan komen.
Niet geschoten......

Zij hebben nu ook vochtmuntjes op vooraad zag ik.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Falcon info

Bericht door teunis »

Heren (en dames) aanstaande Falcon-rokers, Ik heb het al eens eerder gezegd en ook Janneman:

KOOP JE FALCON IN ENGELAND

Zelfs met de verzendkosten meegerekend, ben je bijna de helft minder kwijt dan waar dan ook in Nederland.

Alleen een gebruikte bij onze opkalefateraars is goedkoper.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Falcon info

Bericht door robvoorburg »


wist niet dat je boos werd

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Falcon info

Bericht door teunis »

Ik ben niet boos

Ehhh...

Ik ben niet boos

Alleen teleurgesteld; toen ik Falcons kocht, wilde niemand iets van mij weten, en nu er meerdere van jullie Falcons omarmd hebben luisteren jullie nóg niet naar me. (snik) :( :( :(

(sarcastisch) wees maar een dief van je eigen portemonnee! :twisted:

Nu even serieus, Falcon is een simpel, no-nonsense merk: één steel, en een aantal koppen.
In Nederland zijn niet alle modellen voorradig die er in Engeland wel zijn.
Natuurlijk is kwaliteit en het zien belangrijk, maar die koppen worden relatief eenvoudig gedraaid op een draaibank, er kan niet zoveel mis mee gaan als met een volledige houten pijp... onopgemerkte insluitingen daargelaten. Er is maar één merk in dit soort pijpen die nog aardig verkocht wordt... juist, Falcon. Je kunt dus niet of heel moeilijk een kwalitatief betere kop kopen die op de steel past. Het draadwerk wordt in de fabriek gecontroleerd.
Om kort te gaan: in Engeland worden exact dezelfde koppen verkocht als in Nederland, maar dan voor de helft van de prijs, met meer keuze in modellen.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Re: Falcon info

Bericht door Terpentijn »

teunis, helder gesproken, uch! ha, ha, nee bedankt voor je oplettendheid. ik hou het nog even bij de opknappers, maar mocht ik ooit plannen hebben, dan neem ik je suggestie ter harte.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Falcon info

Bericht door robvoorburg »

Teunis bedankt. Ik heb Falcons gehad en weer
weggedaan, maar ze rookten inderdaad foutloos.
Die ellendige nylonsteel die niet gemaakt was naar de
stand van mijn tanden was daar debet aan.
De noodzakelijke "bite" kwam er door gebruik ook
niet in.
Het is een slim verzonnen pijp en eigenlijk het enige
merk voor zover ik weet dat nog voorhanden is.

(er was in de jaren 60 van de vorige eeuw een explosie
van dit soort systeempijpen op de markt)

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

Teunis heeft gelijk, gewoon in de UK bestellen en de glorie ervaren. Ik ben tevreden genoeg met mijn Falcon om mijn andere pijpen eventueel weg te doen moet ik zeggen.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Falcon info

Bericht door Paasei »

Mij hoef je niet te overtuigen hoor Teunis; ik denk dat ik toch ook al een paar keer de links naar Engelse webshops heb gepost.
Zelfde geldt trouwens ook voor Peterson, zeker voor de standard systems.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Falcon info

Bericht door Toon »

Kynikos schreef: Ik ben tevreden genoeg met mijn Falcon om mijn andere pijpen eventueel weg te doen moet ik zeggen.
Nou, dan verwachten we binnenkort dus een mooie post op het Marktplein voor pijpen :mrgreen:
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door janneman »

Toon schreef:
Kynikos schreef: Ik ben tevreden genoeg met mijn Falcon om mijn andere pijpen eventueel weg te doen moet ik zeggen.
Nou, dan verwachten we binnenkort dus een mooie post op het Marktplein voor pijpen :mrgreen:
Ik ben dol op mijn Falcon's, rook ze elke week wel -koffie bij Tapas op vrijdag bijvoorbeeld- maar ze vervangen niet alle andere pijpen. Soms wil ik toch eens lekker met een lange pijp in mijn leeshoek kunnen wegduiken, of geniet ik van de sandblast van een andere pijp. "Gewenning is een van de grootste genotsbedervers die het leven te bieden heeft."
Niet gebruikte pijpen eens goed schoonmaken en daarna voor langere tijd opbergen lijkt me een verstandiger alternatief. Smaken veranderen, mensen ontwikkelen zich, en vroeger of later komt de dag waarop je naar je pijp kijkt end denkt 'tijd voor wat anders!'
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Big Smoker
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2010 13:14
Locatie: Maastricht

Re: Falcon info

Bericht door Big Smoker »

Janneman een vraagje weet jij niet waar deze falcon kop te koop is "???
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
het leven is veel te kort ,evenals de duur van een pijp roken



Groetjes Jean

Plaats reactie