Ik ben dit jaar uit Engeland terug gekomen met een compleet nest aan Falcons, en na een tijdje redelijk intensief Falcon roken is het misschien tijd om eens wat ervaringen op een rijtje te zetten. Ik kocht mijn pijpen bij een zaak die ook een internet winkel heeft:
http://www.smoke.co.uk/index.html.
Om te beginnen: ik rook de Falcons met veel plezier en vaak. Nu hoort dat in mijn geval wel bij nieuwe aanwinsten; de meest recente aanwinsten zijn heel vaak mijn favorieten, en in dit speciale geval is de aanschaf van een heel nest Falcons ook een beetje het toegeven aan een lang gekoesterde wens. Ik zal over een jaartje of zo dit bericht nog wat aanvullen, als dat kakelverse enthousiasme is weggeëbd.
Voorlopig kan ik wel alvast wat dingen concluderen.
1: Om te beginnen zijn de Falcon standaard koppen iets kleiner dan de meeste pijpen tegenwoordig. Heel globaal ongeveer 3/4e van wat ik nu als normaal zou willen bestempelen. In de praktijk betekent dit dat ik, waar ik met een normale pijp een uur rook, ik hiermee ongeveer 3 kwartier rook. Geen voor- of nadeel, maar wel iets om te weten.
Falcon heeft extra grote koppen, maar die heb ik niet, en daar kan ik dus weinig over zeggen. Op grond van uiterlijk vind ik ze wat groot uitzien voor het verder toch iele skelet van de pijp. Falcon heeft ook extra kleine koppen, de zogenaamde Bantam reeks, en daar heb ik er twee van (de meest linkse van de losse koppen op de foto is zo'n Bantam kop). Ik gebruik die graag voor de wat trager brandende tabakken zoals latakiablends en flakes. Een wat minder gebruikelijke beits hebben de Hunter koppen, die veel lichter bruin zijn. Ik vind die opvallend goed passen bij de donker geanodiseerde stelen die ik heb.
Door de kleinere en verwisselbare koppen rook ik nu met veel plezier op een terrasje meerdere pijpen met verschillende tabakken. Ik rook de Falcons onder andere zo vaak omdat ik hiermee ineens een reeks pijpen heb die korter duren; ik kan nu ook voor 1 kop koffie op een terrasje een pijp opsteken (met Bantam kop), of verschillende tabakken roken.
2: De Falcon's vragen om goed schoonmaken, maar door de afschroefbare kop gaat dit bij deze pijpen veel eenvoudiger dan bij normale pijpen. Bijna alle vuil verzameld zich in het pan-gedeelte net onder de houten kop, en even uitvegen met een stukje keukenrol maakt de pijp in één klap vrijwel helemaal schoon. De pijpenragers komen opvallend schoon uit de steel.
3: De rook is koel, en de pijpen hebben de neiging om scherpe kantjes van de tabak weg te halen. Zoiets als een filterpijp, maar de smaak lijkt beter behouden te blijven. Om op dit gebied alles te leren heb ik overigens meer tijd nodig, en ik zal hier over langere tijd nog wat aan toevoegen (ik heb bijvoorbeeld nog geen Falcon kop ingesteld op Latakia).
4: Het gat onderin de houten kop moet, zoals volgens mij Smoorder al elders schreef, goed schoon gehouden worden, anders gaat na verloop van tijd de pijp zwaarder trekken. Ik heb dat gat na 1 maand roken niet hoeven ruimen, maar goed uitvegen met een opgedraaid stukje papier is bij elke reiniging wel zinvol.
5: Terwijl de rook koel is, valt me op dat de pijp zelf warmer wordt dan ik gewend ben. Voor een deel is dit nu net waar het bij dit soort pijpen om draait; het aluminium neemt gemakkelijk warmte op en wordt dus warm. Zo wordt de warmte van de kop en rook afgevoerd.
6: ik vind het helemaal leegroken wat moeizaam door het gat onder in de kop; In dat 'putje zit bij mij vaak nog een heel klein beetje onverbrande tabak. Wel opvallend is dat de pijpen goed gelijkmatig branden. Alle ketels die ik heb hebben een conische vorm, dus de binnenkant van de kop wordt naar onder toe smaller. In het verleden vond ik dat die ketelvorm de neiging had om op het laatst wat te fel te gaan branden. De Falcons lijken daar geen last van te hebben.
7: De gebogen pijp die ik heb heeft een zogenaamd multi purpose bit (en geen dental bit zoals ik elders schreef), en ik vind dat een opvallend aangenaam bit.
8: Stinkende jatten (vingers dus). Als de kop niet goed aangedraaid is op de steel loop je kans op stinkende vingers. Ik merk dat ik de neiging heb nogal voorzichtig te zijn bij het aandraaien.
De Falcon folder die ik bij mijn pijpen kreeg...
Het tasje dat ik heb komt van Dan Pipe (
http://www.danpipe.de/Pfeifen-Zigarren- ... 17023.html), en draagt in niet geringe mate toe aan mijn lol; alles zo keurig en overzichtelijk bij elkaar...