BIG BEN

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Harmen schreef:Zal denk ik aan je internet liggen, hier doet hij het prima!
TSSSSSSSSSSS :shock:

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Victor Baarn schreef:Ik kan me vergissen, maar volgens mij doet niet één site van Big Ben het meer. bigben.nl com ik niet op, ook de Engelse versie niet. Ook de site elbertgubbels.com geeft geen thuis! Help :shock:
De site van Big Ben gebruikt flash, etc.

Controleer of je browser nog up2date is ;)
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Tsja, even Safari van Apple erop gezet en die herkent de site ook niet....
Op mn iPhone doet de site het wel dus het ligt idd aan de webbrowser. Gelukkig maar. Beter een slechte webbrowser bij Victor Baarn dan dat Big Ben ermee stopt.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Krijg je geen plugin melding?
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

hier kan ik er rechtstreeks ook niet op komen,
wel als ik via google op bigben zoek,en vanuit die link verder op hun site surf...

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

hier de familiefoto van mijn huidige big ben pijpen,

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Gezellige Familie Multiballs.
Zo'n leespijp moet ik ook nog hebben, de winter komt er nl aan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Een mooie verzameling Multiballs!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Inzetstuk BigBen

Bericht door Bart Iron »

Zoals sommige van jullie weten heb ik een setje gekocht via marktplaats en bij dat setje zat een los kopje.

De BigBen heeft zijn rookkanaal iets boven de bodem zitten en vroeg mij af of dat goed is. Ik heb vanmiddag dit pijpje opgestoken en onderin zat nog een pluk tabak wat dus niet wilde branden. (Los van het vocht), omdat het onder dat rook kanaal zit.

(Extra detail is dat ik een amandel-achtige smaak bemerkte van mijn Coopvaert tabak. Iets wat mij niet eerder was opgevallen in die weinige keren).

Vanavond kwam ik op het idee dat losse kopje eens te passen en dat bleek zo te zijn. Dit kopje heeft ook een koollaag en de BigBen ketel van binnen niet.
Is dat normaal om er een inzetketel in te zetten of is dat om de 'fout' van het rook kanaal te compenseren?

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

over de pijp kan ik je niks zeggen helaas, maar ik weet hoelang je a pijp rookt, maar je zult steeds meer smaken gaan ontdekken in tabak, althans dat is mijn ervaring zelfs met mijn " goedekope drugstore tabakken" amphora en echte friesche heerenbaai. heb er dus nog maar 2 maar ontdek steeds meer en ben er nog niet op uitgekeken. mijn volgende tabak zijn waarschijnlijk weer een baai zijn, hou wel van natuurlijke tabak, en troost slices.. beroemde tabakl alhier en daarbuiten

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Het rookkanaal dient mooi onderin de pijpkop uit te komen.
Is dat niet het geval, dan is de pijp slecht geboord.
En dat kan nu eenmaal weleens gebeuren.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Inzetstuk BigBen

Bericht door Martin Romijn »

pijpeloentje schreef:Zoals sommige van jullie weten heb ik een setje gekocht via marktplaats en bij dat setje zat een los kopje.

De BigBen heeft zijn rookkanaal iets boven de bodem zitten en vroeg mij af of dat goed is. Ik heb vanmiddag dit pijpje opgestoken en onderin zat nog een pluk tabak wat dus niet wilde branden. (Los van het vocht), omdat het onder dat rook kanaal zit.

(Extra detail is dat ik een amandel-achtige smaak bemerkte van mijn Coopvaert tabak. Iets wat mij niet eerder was opgevallen in die weinige keren).

Vanavond kwam ik op het idee dat losse kopje eens te passen en dat bleek zo te zijn. Dit kopje heeft ook een koollaag en de BigBen ketel van binnen niet.
Is dat normaal om er een inzetketel in te zetten of is dat om de 'fout' van het rook kanaal te compenseren?
Dat losse kopje.. is dat soms van meerschuim ? Als ik dit zo lees lijkt het me dat je een pijpje met meerschuim "voering" hebt gekocht maar dat die losgelaten is....
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

heeft big ben ook meerschuim inzet modellen gehad?

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Volgens mij wel. Volgens mij heeft elke grote pijpenfabrikant dat vroeg of laat wel eens gedaan.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

multiballs schreef:heeft big ben ook meerschuim inzet modellen gehad?
Toevallig heb ik afgelopen week eentje bemachtigt.
Een bb ranger heb ze ook vaker bij andere modellen gezien.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Annie 69 ik zie dat pijpje en ik herinner me ooit ook zoiets gehad heb.
Ik rookte er Aroma van Lieftinck uit (een geel pakje met baai tabak)

Vroeger of later zal helaas het meerschuim gedeelte loslaten.
(kijk maar wat Janneman hierover schrijft.)

Mocht dat gebeuren dan zou ik kijken of je het met de een of andere lijm weer kan plakken, want zoiets zal er destijds in de fabriek ook mee gedaan zijn.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Ik ben pas net met het fenomeen pijp bezig en weet er dan ook niet veel van. Ik heb ook nog nooit meerschuim in mijn handen gehad, dus ik weet niet of het inzetstukje meerschuim is. Over het vastzetten kan ik er mij evenwel de volgende oplossingen bij bedenken:

Met lijm wel opassen dat de dampen die ervan af komen als het heet wordt niet giftig zijn of een nare bijsmaak geven.
Er bestaat zoiets als waterglas, wat volgens mij vrij neutraal is en uithard door warmte.
Misscien gebruikten ze vroeger zoiets als beenderlijm.
Of het is een niet te grote perspassing (anders knapt het inzetdeel?) die vaster komt te zitten met het uitzetten van de warmte.

En ik vond dit:
To Repair Meerschaum Pipes

To cement meerschaum pipes, make a glue of finely powdered and sifted chalk and white of egg. Put a little of this glue on the parts to be repaired and hold them pressed together for a moment.

See also Adhesives under Cements.
Hier: http://chestofbooks.com/reference/Henle ... chaum.html

Eiwit dus.
Dit is eigenlijk voor pijpen geheel gemaakt van meerschuim, wat ik ervan begrijp. Het zal dan een inzetstuk ook wel veilig vast kunnen plakken.

Als ik het er in druk blijft het wel zitten als ik de pijp omkeer.
Laatst gewijzigd door Bart Iron op 06 okt 2010 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

ik heb eens een nieuw meerschuim inzetstuk / voering gemaakt voor een pijp. Was een heel project om het passend te krijgen...... Na overleg met diverse pijpenmakers heb ik het vastgemaakt net een druppel epoxy.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Als je 1 of 2 druppels in het naadje bovenin druppelt, dan heb je ook geen last van gassen die vrijkomen door de warmte. (Omdat het onderin het warmst wordt). Of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Big Ben maakte inderdaad pijpen met een meerschuim voering, en bij die ik heb zit het bovenstuk ook daadwerkelijk los... Klinkt dus wel naar zoiets ja.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

robvoorburg schreef:Annie 69 ik zie dat pijpje en ik herinner me ooit ook zoiets gehad heb.
Ik rookte er Aroma van Lieftinck uit (een geel pakje met baai tabak)

Vroeger of later zal helaas het meerschuim gedeelte loslaten.
(kijk maar wat Janneman hierover schrijft.)

Mocht dat gebeuren dan zou ik kijken of je het met de een of andere lijm weer kan plakken, want zoiets zal er destijds in de fabriek ook mee gedaan zijn.
Ik vond het gewoon een leuk pijpje ,heb er zo juist nog wat blanke baai in gerookt en dat is voor herhaling waart.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Martin Romijn schreef:ik heb eens een nieuw meerschuim inzetstuk / voering gemaakt voor een pijp. Was een heel project om het passend te krijgen...... Na overleg met diverse pijpenmakers heb ik het vastgemaakt net een druppel epoxy.
Klopt! Epoxy lijm wordt veel gebruikt. Ook om bijvorbeeld tenons vast te zetten. Weet je nog waar je de meerschuim voering gekocht hebt Martin? Ik heb namelijk een Savinelli met een hele mooie grain die ik zelf graag wil voorzien van eeen nieuw meerschuim voering!
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Vandaahl schreef: Weet je nog waar je de meerschuim voering gekocht hebt Martin? Ik heb namelijk een Savinelli met een hele mooie grain die ik zelf graag wil voorzien van eeen nieuw meerschuim voering!
Ik kreeg hem opgestuurd door iemand uit een nieuwsgroep. was eigenlijk niet meer dan een rond meerschuin cilinder, liep een beetje taps. Moest het zelf boren want er zat een gaatje in van mischien 1cm doorsnee, en verder in model maken zodat het in de pijp paste. Was een flinke klus, precies werkje. Mallen maken, contra mallen etc.
Maar even over waar je zoiets zou kunnen bestellen... ik zou het gewoon eens vragen aan Sinan Altinok.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Big Ben catalogus (zonder prijzen):
http://www.rokado.nl/rokado/BigBen%2022 ... rijzen.pdf

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 482
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Scheurtje in Big Ben pijp

Bericht door Upper Ten »

Een goede 2 maanden geleden kocht ik een Big Ben Pijp type Atlantic 42.
Een paar weken geleden ontdekte ik dat de pijp was ingescheurd in het deel van de ketel tussen de steel van de pijp.
Deze natuurlijk teruggebracht bij de leverancier en deze heeft dit bij Big Ben aangekaart.
Deze week werd ik door de leverancier gebeld dat Big Ben dit niet zag als een fabricagefout maar dat zij hem gerepareerd hebben door en er een verchroomde ring omheen te brengen.
In eerste instantie was ik teleurgesteld omdat het niet om een fout van de fabrikant gaat maar om een zwakte in het houtwerk.
Gisteren heb ik mijn pijp opgehaald en ik moet zeggen dat ze hem keurig hebben gerepareerd. De afwerking is prima en ik kan zeggen dat ik nu wel een unieke pijp heb.
Er werden geen kosten in rekening gebracht.
Afwachten is wel of het in de toekomst niet verder zal gaan scheuren

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

op zich een nette service,
en ben je toch een winnaar,
de kans is altijd fifty fifty....
en je eindigt op 95 procent,en hebt wat unieks....

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Die ring reparaties houden zich doorgaans prima...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Hele nette services van de firma Big Ben... Dit soort reparaties houden het over het algemeen lang uit... Ik heb een keertje een artikel over dergelijke reparaties gelezen, en de pijpen gingen nog jaren mee... Succes en houdt ons op de hoogte...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
maitre_Cremer
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 aug 2010 15:17
Locatie: Almere

hoe dateer je een Big Ben?

Bericht door maitre_Cremer »

Ik heb afgelopen 30 april een pertijtje estates gekocht. Naast wat andere leuke merken zat er een Big Ben bij met een ander lgo dan ik gewend ben. Het is een cirkel met een B erin. Vrij strak logo.

Zegt dat wat over hoe oud ie is?

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Meen ergens te hebben gelezen dat dat ergens in de jaren 80 is gewijzigd, maar pin me dr niet op vast!

Plaats reactie