Een tijdje geleden kocht ik op een veiling een setje van drie Butz Choquin pijpen uit de jaren 1970. Na restauratie was ik best onder de indruk van de schoonheid en vooral ook de kwaliteit van deze drie pijpen. Butz Choquin is nou niet meteen een merk dat je met grote kwaliteit gaat associëren. Dat zijn toch vooral fabriekspijpen die net wat beter zijn dan een merkloze mandjespijp, maar ook weer niet zo veel?
Nou, dat valt echt wel mee. Butz Choquin maakt inderdaad veel goedkope seriepijpen en daar heb ik er ook een tweetal van, maar ze maken ook kwaliteitspijpen! Deze Capitan 70 reeks hoort daarbij. Dat merk je onder andere aan het mondstuk, dat van betere kwaliteit is en een acryl inzetstukje met het BC logo heeft. Gewone seriepijpen hadden dat niet en daar werden de letters BC gewoon ingedrukt en wit gemaakt.
Volgens een brochure van de jaren 1970 waren er twaalf modellen van deze serie, elk in drie uitvoeringen. Extra, licht gekleurd hout zonder vullingen. De gewone vlakke afwerking met een rode toon. En de gezandstraalde uitvoering met zwarte kleur.

Het heeft me vier maanden gekost, maar eindelijk heb ik de hele serie bij elkaar gekregen :

Op die tweede foto zie je nog een extra pijp op de computer staan. Dat is een Capitan 1633. De serie Capitan is door Butz Choquin sinds 1963 geproduceerd. In de jaren 1970 veranderde de naam naar Capitan 70 en werden de modellen wat gemoderniseerd. De schacht werd wat verlengd en vooral het mondstuk werd verbeterd. Toen viel de 1633 uit de serie weg.