Bartlet rock maple

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bartlet rock maple

Bericht door smoorder »

volgens welk "principe" werkt deze pijp eigenlijk ?
't Is toch niet gewoon een pijp die je ondersteboven houdt en langs onder aansteekt ?
Antonius, je schrijft dat je tabak kan bijsteken terwijl ze brandt; krijg je dan op den duur geen pijp die in alle richtingen tegelijk smeult ?
'k heb al een beetje op 't net rondgekeken, maar buiten een verkoopsslogan heb ik geen nuttige informatie gevonden.
S

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Bartlet rock maple

Bericht door antonius »

[quote="smoorder"]volgens welk "principe" werkt deze pijp eigenlijk ?
't Is toch niet gewoon een pijp die je ondersteboven houdt en langs onder aansteekt ?
Antonius, je schrijft dat je tabak kan bijsteken terwijl ze brandt; krijg je dan op den duur geen pijp die in alle richtingen tegelijk smeult ?


Nee hoor smoorder,je kan bij deze pijp gewoon tabak bijvullen terwijl deze nog brand en de as kun je gewoon voorzichtig aan de onderkant eruit kloppen.
Je schuift als het ware het vuur gewoon naar onderen.
Tabak erbij stoppen,kurk er weer op en doorroken maar.
De pijp brand gewoon van onderen naar boven.
En de pijp is ook windproof want als je een pijp buiten rookt en het waait nogal dan krijg je wel een hele hete pijp en dat is niet bevordelijk voor de pijp en de smaak ( blaren op je tong )

gr ton

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

dus blijkbaar boven én onderzijde open, maar afsluitbaar ?
hoe loopt het rookkanaal dan ?
Kan je een paar detailfoto's plaatsen ?
groeten,
S

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

smoorder schreef:dus blijkbaar boven én onderzijde open, maar afsluitbaar ?
hoe loopt het rookkanaal dan ?
Kan je een paar detailfoto's plaatsen ?
groeten,
S
kijk maar op deze site: http://www.mountwashingtonvalley.com/pipe
dan kun je het zelf zien

gr ton

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

yep,
die had ik al uitgepluisd, maar ik kan er weinig van maken
S

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

smoorder schreef:yep,
die had ik al uitgepluisd, maar ik kan er weinig van maken
S
De bovenkant daar doe je de tabak in en dan zet je de kap met de kurk erop,aan de onderzijde is een rvs rooster aangebracht en daar steek je de pijp aan.
Dan brandt de pijp van onderen naar boven,het rookkanaal zit halverwege in de kop.
Als je de pijp een tijdje gerookt hebt dan kun je de kurk verwijderen en de tabak aandrukken,daarna tabak bijvullen en gewoon dooroken.
De eventuele asresten kun je aan de onderkant door het rooster eruit kloppen(voorzichtig)
Het is gewoon een doorschuif systeem

gr ton

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

uiterst bizar ...
'k zal er eens éen ineenflansen en zien hoe ze rookt,
bedankt Ton, en euhh ... smakelijk ;-)

S

Werner
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mei 2009 15:51
Locatie: Breda

Bericht door Werner »

't Ziet er echt opmerkelijk uit. Je trekt in ieder geval wel bekijks als je daarmee een rondje door de stad loopt! Geloof niet dat 't helemaal aan mij is besteed...

jurgen
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 mei 2009 04:03
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door jurgen »

Ik heb nu een tijdje zitten nadenken en kan geen goede reden bedenken waarom deze pijpen windproof zouden zijn, lijkt mij dat het voor langswaaiende wind niet uitmaakt of het gat boven of onder zit,

tenzij het nog met opstijgende warmte te maken heeft, maar ook dat lijkt me onwaarschijnlijk, ik kom er niet uit, welk natuurkundig verschijnsel maakt dat deze pijp niet heter word als het waait in tegenstelling tot de traditionele pijp?

Jurgen.

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

van éen ding kan je zeker zijn , jurgen;
dankzij dat gaasje wordt het een kooi van Faraday; je hebt binnenin je pijp geen radio-ontvangst, en ook je GSM zal geen signaal krijgen ... maar een voordeel is dat de bliksem niet kan inslaan op je tabak .... ;-)
'k heb er een gemaakt, met het rookgat in 't midden;

- zoals Antonius aanhaalt : bijvullen gaat, want als je bijvult dan duw je de brandende tabak tegen het gaasje, dus van het rookgat weg. De tabak tussen rookgat en kurk kan je in principe niet oproken, want dan brandt je pijp in aan de zijde tegenover het rookgat.
- vlam langs onder of vlam langs boven : maakt voor 't roken weinig uit: met de vlam langs boven kan je ze tenminste even in je hand laten rusten ... :oops:
- wind en waterdicht : het gaas laat voldoende lucht door om te roken, maar wind glijdt er bij wijze van spreken grotendeels langs; aanwakkeren gebeurt als de wind in de "buis" kan draaien, kolken; dit wordt verhinderd door het gaasje; boven of onder maakt geen verschil, vertikaal is een andere zaak :lol:
- regen : komt meestal van boven: dan is het gat langs onder beter
- nat roken : uitvoerige testen zullen misschien uitwijzen dat, als het vuur onderaan brandt, het verbrandingswater in de bovenliggende tabak heter wordt zodat dit gemakkelijker met de rook meegevoerd wordt.

Oordeel : wie rookt er nu een pijp in de wind en de regen ? Ik heb toevallig een Eaglejeep met dak in de aanbieding ...
neen, 't voordeel kan zijn dat het een handenvrije pijp is- mits ze licht genoeg is om tussen je tanden te houden en intussen 't dak van de hemel te witten ...

jurgen
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 mei 2009 04:03
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door jurgen »

ach ja, het gaasje, helemaal niet aan gedacht :oops:

Jurgen :lol:

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Wie van jullie heeft zo'n Bartlett pijp ooit gekocht? Ik probeer het via internet, maar zo te zien sturen ze alleen naar Amerikaanse staten op. Klopt dat?

Rob

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Met veel bedrijven die dat zeggen is toch wel zaken te doen, je moet ze gewoon een mailtje sturen, wie niet waagt, wie niet wint... :)

Werner
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mei 2009 15:51
Locatie: Breda

Bericht door Werner »

...en anders misschien eens op Ebay kijken. Wellicht dat er daar wel verkopers zijn die wel internationale verzendingen doen :)

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

Rob schreef:Wie van jullie heeft zo'n Bartlett pijp ooit gekocht? Ik probeer het via internet, maar zo te zien sturen ze alleen naar Amerikaanse staten op. Klopt dat?

Rob
nee dat klopt niet want ik heb de pijp ook gewoon online gekocht en met een week had ik hem in huis,dus het kan wel degelijk :lol:
Heb hem wel met visa betaald :wink:

gr ton

Plaats reactie