Alpenpijp?

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
DriesM
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jun 2010 09:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Alpenpijp?

Bericht door DriesM »

Ik ben pas begonen in het pijpenwereldje. Natuurlijk kijkt men rond in de pijpenwinkel en op het internet.
Ik ben vooral geintreseerd is wat ik noem "karakterpijpen". Pijpen die een sterk eigen karakter hebben. (veel pijpen lijken in mijn ogen redelijk veel op elkaar, Ik wil niemand beledigen, Sorry) :)
Ik kwam het woord Alpenpijp tegen. Kan iemand mij helpen wat dat is. Heb je misschien een foto?

Bedankt,

Dries
De goede dingen in het leven:
Een goede scheerbeurt
Zonlicht
Tabak in een pijp
Brertellen
Muziek

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik zou zeggen dat het dan over pijpen gaat zoals die in Oostenrijk en Zwitserland veel gerookt werden (ooit eens). Zogenaamde samengestelde pijpen met een mondstuk, een lange steel die recht omlaag gaat, en dan een koppelstukje en de kop. De kop bij Alpenpijpen is van hout, terwijl het ontwerp vergelijkbaar is met de samengestelde porceleinen pijpen.

Afbeelding
Zoiets dus.

Overigens is de term 'Alpenpijp' een soort van algemene uitdrukking, net zoals sommige niet pijprokers over 'carameltabak' spreken als ze gearomatiseerde tabak bedoelen. Er is niet een bepaalde Alpenpijp, je kunt je in heel veel vormen tegen komen, en ongetwijfeld kon je vroeger in de Alpen aan 's mans pijp zien uit welk dorp hij kwam. Elk dorp zijn eigen variant...

Groet, Janneman

DriesM
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jun 2010 09:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door DriesM »

janneman schreef:Ik zou zeggen dat het dan over pijpen gaat zoals die in Oostenrijk en Zwitserland veel gerookt werden (ooit eens). Zogenaamde samengestelde pijpen met een mondstuk, een lange steel die recht omlaag gaat, en dan een koppelstukje en de kop. De kop bij Alpenpijpen is van hout, terwijl het ontwerp vergelijkbaar is met de samengestelde porceleinen pijpen.

Afbeelding
Zoiets dus.

Overigens is de term 'Alpenpijp' een soort van algemene uitdrukking, net zoals sommige niet pijprokers over 'carameltabak' spreken als ze gearomatiseerde tabak bedoelen. Er is niet een bepaalde Alpenpijp, je kunt je in heel veel vormen tegen komen, en ongetwijfeld kon je vroeger in de Alpen aan 's mans pijp zien uit welk dorp hij kwam. Elk dorp zijn eigen variant...

Groet, Janneman

Dat vind ik gewoonweg FAN-TAS-TISCH. Zijn ze nog ergens te koop. Of wat is de engelse, duiste of franse benaming? Kan ik het opzoeken op internet.


Dries
De goede dingen in het leven:
Een goede scheerbeurt
Zonlicht
Tabak in een pijp
Brertellen
Muziek

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Duits: Gesteck pfeife...

ze zijn te koop op de plek waar die foto vandaag kwam:
http://www.tabak-brucker.de/themes/kate ... orieid=684

En voor de stadse biedermeijer varianten met porcelein:
http://www.schueta-stuttgart.de/shop/th ... orieid=519
Overigens zijn die porceleinen pijpen echt niet geweldig om te roken; onhandig en scherp van smaak...

En nog wat keuze:
http://shop.moosmayr.at/frontend/script ... 213e52a172
waarbij ik speciaal even wil wijzen op modle 340: dat soort van korte samengestelde pijpen zijn nog heel lang echt in gebruik geweest, in de jaren 70 heb ik er gewoon een gekocht in een normale tabakszaak, waar het geen souvenierding was, maar een normale pijp voor dagelijks gebruik. Ik rook hem nog wel eens...

Groet, Janneman

DriesM
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jun 2010 09:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door DriesM »

Bedankt Janneman. ik denk dat ik eerder wel eens naar Oostenrijk of duitsland ga :D Of ik zal nog wat moeten sparen.
De goede dingen in het leven:
Een goede scheerbeurt
Zonlicht
Tabak in een pijp
Brertellen
Muziek

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ziet er prachtig uit!
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Nee, zoiets is niet voor iedereen weggelegd.

Natuurlijk hoort het bij de pijpenfamilie. Als opa van de kleinkinderen en kinderen.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Plaats reactie