Beginnersvraag 2.0

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Sebastian

Beginnersvraag 2.0

Bericht door Sebastian » 08 jun 2019 20:53

Beste liefhebbers,

Na een introductieperiode pijproken is de pijp weer in de kast gegaan om stof te verzamelen... Ik kon dat ding maan niet aan houden en ik was drukker met de handeling, dan met het genieten. Twee weken geleden heb ik besloten om het nogmaals te proberen en ik heb een pakje heerlijke, zoete pijptabak gekocht. Ik heb de pijp gevuld met de duim, licht aangedrukt en het genot kwam mij tegemoet. Mijn eerdere problemen lijken tot dusver absent.

Nu spookt het volgende door mijn kop...:
Ik heb een robuuste, redelijk zware pijp. Tussen de tanden klemmen gaat wel, maar is niet ideaal. Ik merk dat ik hier wel enige behoefte aan heb (is rustgevender dan alsmaar in de hand houden). Nu ben ik aan het oriënteren naar een mooie, lichte pijp. Alleen dat inroken staat me een beetje tegen... Volgens mij heb ik dit probleem niet bij een pijp van meerschuim?
Maar nu mijn vraag.. Ik heb de smaak dit keer goed te pakken, dus ik wil mijn arsenaal ook uitbreiden. Hebben jullie tips voor mij wat een lichte pijp betreft tot Max 100 euro? en Klopt het dat een pijp van meerschuim niet hoeft te worden ingerookt?
Ik zie namelijk erg veel dure pijpen, maar vooral heel veel, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Alvast bedankt voor jullie waardevolle tips!

Geoff

Re: Beginnersvraag 2.0

Bericht door Geoff » 08 jun 2019 20:56

Kijk even op de website van Dré, die heeft meestal wel wat leuks liggen voor een prikkie.
http://www.puffaway.eu/
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis » 08 jun 2019 21:08

Goedkope, lichte bruyere pijpen voorzien van een coating in de ketel(minder inroken dus) zijn Molina's, Vanaf een eurootje of 40. verkrijgbaar bij vele winkels met een assortiment pijpen en op het net natuurlijk.
Lekkâh hooâh, ik hâw dur zau van!

Rob

Bericht door Rob » 08 jun 2019 21:48

Je kan ook eens denken aan een Shortstop corncob pijpje (https://corncobpipe.com/short-stop-corn-cob-pipe.html). Die verenigt alle voordelen die je zoekt: goedkoop ($4,95), licht en hoef je niet in te roken. Ik weet niet of je de looks goed genoeg vindt natuurlijk maar het is een van m'n favoriete pijpjes als ik een pijp wil roken zonder m'n handen te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Rob op 08 jun 2019 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

NoneNicer

Bericht door NoneNicer » 08 jun 2019 23:40

De voorgaande tips zijn goed.
Aanvullend mijn manier van pijpen uitzoeken die ik niet hoef te voelen etc:
Ik rook pijp met een filter en houd van klemmen van deze pijp tussen de tanden. Dat werkt het best bij een lengte van de pijp van minder dan 14cm en minder dan 45 gram.
Verder wil ik een fatsoenlijk binnenwerk, dus de boring moet 4mm zijn in de kop.
Websites van o.a. in willekeurige volgorde
- Haddocks uit Maastricht
- Motzek uit Kiel
- Smokingpipes Europe
- Danish Pipeshop
Deze hebben filters in hun website waarmee je jouw voorkeuren kunt ingeven. Zo kun je zoeken op gewicht, filter, etc.

Voor starters neem ik graag Morgan Bones pijpen mee, afkeur van een grote Italiaanse topfabriek. Technisch goede pijpen voor minder dan €50. Ook tevreden over mijn Molina, al heeft die een niet mooi passend mondstuk.

junksculp

Bericht door junksculp » 09 jun 2019 00:15

Haddock is een super zaak, anders mail of bel even met Paul, hij zal je zeker weten goed helpen zodat jij de juiste pijp krijgt.

Jekke

Bericht door Jekke » 09 jun 2019 13:45

https://www.pijptabak-shop.nl/
Een onderdeel van Tabakado Eindhoven......Mariska heeft intussen ook al een mooi assortimentje pijpen (Rattray's, Molina, Bones, enz...) en een standje tabak. Ook ragers, filters en de gebruikelijke toebehoren zijn aanwezig.
Gisteren nog eens rondgekeken toen ik sigaren ging kopen.
Don't judge a book by its cover....or a man by his pipe.... :-?

Paasei

Bericht door Paasei » 15 jun 2019 16:51

Forumlid Rudi heeft ook een webshop met heel wat kwalitatieve en betaalbare pijpen.
Contacteer 'm even met je wensen, en hij vindt ongetwijfeld de geschikte pijp.

Niet alles staat op zijn webshop, maar hier heb je toch al een idee :

https://www.tobaccoshop.nl/pijpen
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Plaats reactie