Boeken

Muziek, literatuur, beeldende kunst etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

THE MAN WITH THE CALABASH PIPE

Bericht door Immler »

Afbeelding
Afbeelding

Godfrey59

Re: THE MAN WITH THE CALABASH PIPE

Bericht door Godfrey59 »

Waar is the pipe ? :lol:

Godfrey

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: THE MAN WITH THE CALABASH PIPE

Bericht door Dukdalf »

Van Oliver la Farge had ik tot mijn schande nooit gehoord, maar dankzij deze post weet ik dan weer wel dat ze Dick 'Diagnosis: Murder' van Dyke een paar jaar geleden gered hebben uit zijn brandende Jaguar en dat hij geen familie is van de beroemde regisseur Woody 'One-Take' van Dyke die de stamt uit het stille tijdperk. Trivia, ik krijg er geen genoeg van :wink: .

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: THE MAN WITH THE CALABASH PIPE

Bericht door Immler »

Trivia, ik krijg er geen genoeg van :wink:
Geloof me, ik ken het probleem. :mrgreen:
Afbeelding

leonardo
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mei 2012 18:59

Re: THE MAN WITH THE CALABASH PIPE

Bericht door leonardo »

:mrgreen: in zen hoed.....
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door Ribbon »

Momenteel lees ik 'Congo' van Redmond O 'Hanlon. Een geestig reisverslag van zijn reis door het Afrikaanse land en zijn zoektocht naar bestaande en mythische dieren.

Afbeelding

Tot mijn verbazing maakt hij in het verhaal ook gewag van tabak en pijp, en niet zomaar wat algemeenheden:
Toen we voor de deur van onze hutten stonden, vond ik dat de tijd was gekomen om Marcellin zijn cadeautjes te geven: een verrekijker (verborgen in een plunjezak met medicijnen), een bruyerepijp van Savory's in Oxford, een blikje Balkan Sobranie, een kapmes in schede, een slappe junglehoed, een geweven gordel en twee veldflessen die daaraan konden hangen.
Savory's had twee winkels, 1 in Londen, de ander Oxford. Na wat zoekwerk kwam ik wat leuke wetenswaardigheden tegen. Savory's is het meest bekend geworden door de blend met misschien wel het mooiste blikje ooit gemaakt; 'Baby's Bottom'. Dit merk werd trouwens officieel een Dunhill/Parker/Hardcastle blend nadat dit merk in de jaren dertig zaken ging doen met Savory's.

Afbeelding

Het lijkt me waarschijnlijk dat de Savory pijpen ook uit de fabriek van Dunhill kwamen, of althans de Parker/Hardcastle afdeling.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het grappig dat uitgerekend Redmond O 'Hanlon me aanzette hier wat over op te gaan snorren. Ik begrijp dat Engelse pijpen en tabak echte luxeproducten waren in die tijd en dat ze klaarblijkelijk als geschenken werden meegenomen naar bijvoorbeeld Congo.

Zelf ga ik in ieder geval eens uitkijken naar een Savory's pijp, en (met heel veel geluk) misschien wel een blikje 'Baby's Bottom', al zal hier misschien nog wel moeilijker aan zijn te komen dan Balkan Sobranie, die zelfs in de donkere wouden van Congo gerookt werd. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door Arno »

Toffe post! (T)
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door robvoorburg »

Dank Ribbon voor deze post.

Ik meen mij met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te herinneren dat
de firma De Graaff deze tabak ook verkocht.
Helaas lag in die tijd bij mij het zwaartepunt bij het kopen van een kwaliteits-
pijp. Daardoor was er weinig ruimte meer om ook te kunnen kiezen voor
kwaliteitstabak. Aan het voortschrijdend inzicht weet ik inmiddels dat ik
hier anders mee om had moeten gaan.

O'Hanlon's bijdragen aan documentaires zijn overigens altijd het bekijken
waard.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door janneman »

Mooie vondsten Ribbon! En ik kan niet helpen me af te vragen wie er in hemelsnaam met een naam als 'babybottom' voor pijptabak aankomt :D
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door Ribbon »

robvoorburg schreef: Ik meen mij met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te herinneren dat
de firma De Graaff deze tabak ook verkocht.
Helaas lag in die tijd bij mij het zwaartepunt bij het kopen van een kwaliteits-
pijp. Daardoor was er weinig ruimte meer om ook te kunnen kiezen voor
kwaliteitstabak. Aan het voortschrijdend inzicht weet ik inmiddels dat ik
hier anders mee om had moeten gaan.
Kan je herinneren in welke tijd dit ongeveer moet zijn geweest? Volgens online bronnen is deze blend namelijk een tijd lang (misschien zelfs tijdens zijn gehele bestaan) enkel via de Dunhill winkel in Londen te koop geweest.

In 2003 is 'Baby's Bottom' uit de rekken verdwenen. Het kan zijn dat hij voor die tijd gewoon gedistribueerd is samen met de andere merken die Dunhill voerde. Ik kan hier echter niet veel over terugvinden.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door The_Undertaker »

Mooi! Is het boek ook aan te raden?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door dinck »

Leuke vondst, maar net als Janneman verbaas ik me nogal over de babybilletjes. Bij de verpakking heb ik ook meer associaties met luierzalf dan met een lekkere tabak, sorry. :?:
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door Bart Iron »

Aan diegene die eerder denkt aan babyzalf bij de naam Babybottom, ik weet niet of jullie kinderen hebben?
Maar een ieder die wel eens een luier verschoond heeft zou er hele andere associaties mee kunnen hebben.
Ik vermoed dat er wel Latakia in verwerkt zit, die sommige (niet ondergetekende!) oneerbiedig aanduiden met hertenkak (Ik durf het ook alleen maar te fluisteren) en zo is de link snel gemaakt.

Leuke post!
Ik heb de afbeelding meteen toegevoegd aan deze verzameling: http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... 253#p37253

Check deze advertentie: http://www.ebay.com/itm/Vintage-RARE-19 ... 1655508030

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door dinck »

Bart Iron schreef:Aan diegene die eerder denkt aan babyzalf bij de naam Babybottom, ik weet niet of jullie kinderen hebben?
Neen, en ik weet niet eens of er wel zoiets bestaat als luierzalf. Maar goed, dat is wel de associatie die ik heb..
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door robvoorburg »

Ribbon schreef:
robvoorburg schreef: Ik meen mij met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te herinneren dat
de firma De Graaff deze tabak ook verkocht.
Helaas lag in die tijd bij mij het zwaartepunt bij het kopen van een kwaliteits-
pijp. Daardoor was er weinig ruimte meer om ook te kunnen kiezen voor
kwaliteitstabak. Aan het voortschrijdend inzicht weet ik inmiddels dat ik
hier anders mee om had moeten gaan.
Kan je herinneren in welke tijd dit ongeveer moet zijn geweest? Volgens online bronnen is deze blend namelijk een tijd lang (misschien zelfs tijdens zijn gehele bestaan) enkel via de Dunhill winkel in Londen te koop geweest.

In 2003 is 'Baby's Bottom' uit de rekken verdwenen. Het kan zijn dat hij voor die tijd gewoon gedistribueerd is samen met de andere merken die Dunhill voerde. Ik kan hier echter niet veel over terugvinden.
Dat moet tussen 1967-1970 geweest zijn.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door Asmodeus »

dinck schreef:
Bart Iron schreef:Aan diegene die eerder denkt aan babyzalf bij de naam Babybottom, ik weet niet of jullie kinderen hebben?
Neen, en ik weet niet eens of er wel zoiets bestaat als luierzalf. Maar goed, dat is wel de associatie die ik heb..
Wel uierzalf

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door Ribbon »

The_Undertaker schreef:Mooi! Is het boek ook aan te raden?
Zeker weten. Wie van reisverhalen met aardig wat humor houdt kan hier zijn hart ophalen.
robvoorburg schreef:
Ribbon schreef:
robvoorburg schreef: Ik meen mij met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te herinneren dat
de firma De Graaff deze tabak ook verkocht.
Helaas lag in die tijd bij mij het zwaartepunt bij het kopen van een kwaliteits-
pijp. Daardoor was er weinig ruimte meer om ook te kunnen kiezen voor
kwaliteitstabak. Aan het voortschrijdend inzicht weet ik inmiddels dat ik
hier anders mee om had moeten gaan.
Kan je herinneren in welke tijd dit ongeveer moet zijn geweest? Volgens online bronnen is deze blend namelijk een tijd lang (misschien zelfs tijdens zijn gehele bestaan) enkel via de Dunhill winkel in Londen te koop geweest.

In 2003 is 'Baby's Bottom' uit de rekken verdwenen. Het kan zijn dat hij voor die tijd gewoon gedistribueerd is samen met de andere merken die Dunhill voerde. Ik kan hier echter niet veel over terugvinden.
Dat moet tussen 1967-1970 geweest zijn.
Ok, dan vermoed ik dat Baby's Bottom in een later stadium gewoon via de toen gebruikelijke kanalen is gedistribueerd.
Bart Iron schreef: Ik vermoed dat er wel Latakia in verwerkt zit, die sommige (niet ondergetekende!) oneerbiedig aanduiden met hertenkak (Ik durf het ook alleen maar te fluisteren) en zo is de link snel gemaakt.
In de bovenstaande BB variant zat inderdaad latakia, al was het in subtiele hoeveelheden geloof ik. Later werden er ook nog twee virginia's onder de naam 'Baby's Bottom' uitgebracht, waaronder een flake.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door dinck »

In 2003 was de BB een "My Mixture" van Dunhill.
Afbeelding
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door Ribbon »

Mooi gevonden dinck. Volgens mij is dit de laatste incarnatie van BB geweest.

Als ik het goed heb waren die 'My Mixtures' tot een bepaald moment handgemengde blends die vanuit de Dunhill Shop aan Duke st. werden verkocht. Dit in tegenstelling tot de nu bekende Dunhill blends die vanaf begin jaren 80 door Murray's en later Orlik en K&K werden geproduceerd.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: O 'Hanlon, Balkan Sobranie en Savory's

Bericht door Dukdalf »

Dat klopt, Ribbon. De "My Mixtures" zijn begonnen als individueel samengestelde blends. Onlangs las ik op pipesmagazine.com het verhaal van iemand die tot ver in de jaren tachtig "My Mixture 1010" bestelde, als ik het goed heb was dat Elizabethan maar dan zonder de perique. De beroemde 965 is ook zo begonnen, als in opdracht samengestelde blend.

Gebruikersavatar
Fra Han
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2015 17:13

Hangende lip

Bericht door Fra Han »

Surfend trof ik de (inmiddels stilgevallen) blog van Huck die zich voorneemt de pijp op het sigareneiland Cuba te lanceren. Moedig. Nadat hij onderstreept hoe desastreus het is zuivere havana uit een pijp te roken, heeft hij het over theeblaadjes en klein hoefblad (tussilago farfara). Maar hij prijst vooral een product aan dat bestaat uit de pulp die overblijft na de persing van ananas en als vervangtabak gepatenteerd werd door Masaru Yagisawa (nummer US4,969,477).

Vooral het bevallige spreekwoord bovenaan de blog, wekt mijn aandacht: “No es el peso de la cachimba lo que tumba la bemba, sino la constancia”. Het bevat drie volkse woorden van Afrocubaanse oorsprong (cachimba (pijp), tumbar (neerhalen) en bemba (negerlip). De vertaling: “niet het gewicht van de pijp misvormt de lip, maar wel de pijp constant in je mond houden”. Anders gezegd, het maakt niet uit hoe groot of zwaar je pijp is, als je ze maar op zo’n manier in je mond houdt dat je onderlip niet deformeert.

Een kleine rondvraag levert volgende interpretaties op. “Niet één vervelende opmerking irriteert, maar de constante herhaling ervan”. “De kruik gaat zolang te water tot ze breekt.” Huck zelf legt het zo uit: om iets te bereiken in het leven is niet het materiële (de kracht) van belang, maar de toewijding en de vasthoudendheid. Nietzsche was geen pijproker, maar ik sleur er hem genadeloos bij: “Niet de kracht, maar de volharding van de hoge gevoelens maakt de mens superieur”. Dat geeft ons als pijprokers toch weer wat moed…

http://gabinocid.blogspot.be/2009/02/la ... irgen.html

Godfrey59

Re: Hangende lip

Bericht door Godfrey59 »

Ananas pulp roken :shock: Hoe is het met dat patent afgelopen ? Verder is sigarenblad goed te roken uit een pijp als je ervan houdt . Vroeger was er hier een bloeiende sigarenindustrie in het plaatsje Steijl aan de maas . Mensen kochten daar gekneusde en kapotte sigaren die in de productie fout waren gegaan . Deze werden vermalen en gingen gewoon in de pijp .

Maar om nou pijpen te introduceren op Cuba :lol:


Godfrey

Gebruikersavatar
Fra Han
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2015 17:13

Re: Hangende lip

Bericht door Fra Han »

Het patent van Yagisawa is een trademark geworden voor sigaretten van NIHON TABACCO SANGYO K.K. Maar heb er geen idee van of dat nog bestaat en in de handel is.
Ikzelf stopte ook al eens havanatabak in mijn pijp. Zeer ‘straf’ vond ik dat.
Tja, de pijp op Cuba. Niet duidelijk of ze eerst geïntroduceerd werd door Afrikaanse slaven of door Europese kolonisten. Werd in de 17de en 18de eeuw zeker als iets 'ketters' gezien (met andere woorden de vijandelijke Hollanders).

Godfrey59

KPC magazine

Bericht door Godfrey59 »

Geweldig , wat een club mensen daar in de highlands is het toch :lol: En we staan er als PRF goed op .

Lees : http://www.docdroid.net/file/view/y3cn/kpcnl21.pdf


Godfrey

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: KPC magazine

Bericht door Janno »

Gefeliciteerd met het lidmaatschap Country Boy
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Godfrey59

Re: KPC magazine

Bericht door Godfrey59 »

Janno schreef:Gefeliciteerd met het lidmaatschap Country Boy
Het is me wat . De naam wordt helaas door de KPC bepaald :lol: Mijn officieel membership krijg ik pas na een overnachting met de chaps in hun bothy :mrgreen:


Godfrey

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: KPC magazine

Bericht door Arno »

Godfrey59 schreef:
Janno schreef:Gefeliciteerd met het lidmaatschap Country Boy
Mijn officieel membership krijg ik pas na een overnachting met de chaps in hun bothy :mrgreen:
Wil al zeggen, ze zijn tegenwoordig wel erg makkelijk met het geven van lidmaatschappen :P
Afbeelding

Gebruikersavatar
Smokomang
Berichten: 1520
Lid geworden op: 16 sep 2014 22:23
Locatie: Goes

Re: KPC magazine

Bericht door Smokomang »

Godfrey gefeliciteerd die overnachting komt vast goed
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: KPC magazine

Bericht door Geoff »

Gefeliciteerd met je membership, Fred! Een nachtje in een bothy met pijprokers... heaven on earth, toch?!
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: KPC magazine

Bericht door Luys »

Geoff schreef:Gefeliciteerd met je membership, Fred! Een nachtje in een bothy met pijprokers... heaven on earth, toch?!
Nou dat weet ik zo net nog niet... Heb je de blotebillenfoto's niet gezien in de laatste uitgaven?!?!?! :oops: :shock:
Pijproker des forums

Gesloten