Tabakspot

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Tabakspot

Bericht door pijpliefhebberrobin »

waar kan er een niet al te moderne tabakspot gekocht worden voor niet al te veel geld.(ik hou van oude dingen. kijk maar naar de aansteker van mij.)

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

marktplaats lijkt me een optie
http://kopen.marktplaats.nl/search.php? ... search.y=0

rommelmarkt, braderie ...
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Op het PRF bij de marktplein Topic... Of idd op markplaats of ebay. Willem Schimmel heeft ze volgens mij ook staan en Danpipe heeft er sowieso een aantal zeer mooie in het assortiment. Dus keuze genoeg lijkt mij... :lol:
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Bericht door pijpliefhebberrobin »

St Patrick schreef:Op het PRF bij de marktplein Topic... Of idd op markplaats of ebay. Willem Schimmel heeft ze volgens mij ook staan en Danpipe heeft er sowieso een aantal zeer mooie in het assortiment. Dus keuze genoeg lijkt mij... :lol:
:B
zutphen zit de winkel toch?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Het stadium van de tabakspot ligt lang achter me. Er staan tegenwoordig teveel tabakken open, dat ik met 1 pot niet toe zou komen.
De tabak in het blikje bewaren bevalt goed en je bent er mobieler mee.
Sommigen gebruiken weckpotten, hierover staat op dit forum de nodige informatie.

Tabak donker bewaren en af en toe nalopen dat deze niet te droog wordt.
De potten die ik vroeger had voldeden eigenlijk minder dan de blikjes.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

ik gebruik kleine plastic afsluitbare bakjes,
veel makkelijker ten opzichte van 1 grote pot.....

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Pieter »

Ja, ik kan mezelf eigenlijk niet voorstellen dat ik ooit genoeg tabak van één soort zou kunnen kopen om zo'n pot te kunnen vullen.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Marco big-ben
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 jun 2014 12:04

Re: tabakspot kopen.

Bericht door Marco big-ben »

Even naar de kringloop winkels,tweedehands zaken, rommelmarkten hier koop je ze voor een schijntje,..

marktplaats is op zich oké maar meestal aan de prijs,..
Groet
Marco


'Nunc Aut Nunquam'

kiske

Re: tabakspot kopen.

Bericht door kiske »

Mijn 2 favorieten heb ik altijd in een tabakspot zitten. In verhouding tot de tabak is zo'n pot veel te groot. Echter is het dan makkelijk losmaken en door de grote deksel makkelijker stoppen zonder morsen. Er zit nooit langer dan 2 weken voorraad in dus de tabak droogt niet uit en blijft op kwaliteit ondanks dat ik glazen potten heb.

Gekocht bij de Action voor 2€ per stuk en er past 250 gram in, bij mij echter nooit meer dan 100 gram.

Gebruikersavatar
Cousteau
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 jun 2014 20:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: tabakspot kopen.

Bericht door Cousteau »

Ik denk dat OP inmiddels wel is voorzien (zie startdatum 2011 :lol: )
"From birth, man carries the weight of gravity on his shoulders. He is bolted to the earth. But man has only to sink beneath the surface, and he is free." JC

kiske

Re: tabakspot kopen.

Bericht door kiske »

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Marco big-ben
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 jun 2014 12:04

Re: tabakspot kopen.

Bericht door Marco big-ben »

Ja verdomd, niet gezien,...
Groet
Marco


'Nunc Aut Nunquam'

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: tabakspot kopen.

Bericht door Bananabox-Ninja »

No worries, Robin zit nog steeds op het forum :)
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: tabakspot kopen.

Bericht door The_Undertaker »

Bananabox-Ninja schreef:No worries, Robin zit nog steeds op het forum :)


Nergens stond dat iemand dacht dat ie niet meer op het forum zou zitten, toch? ;) :lol:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: tabakspot kopen.

Bericht door Bananabox-Ninja »

Klopt maar er zijn soms van die posts waarvan de poster al jaren niet meer op het forum is geweest.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: tabakspot kopen.

Bericht door The_Undertaker »

Bananabox-Ninja schreef:Klopt maar er zijn soms van die posts waarvan de poster al jaren niet meer op het forum is geweest.
Dat is 100% waar.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
MfOx
Berichten: 1786
Lid geworden op: 21 apr 2012 15:15
Locatie: Ommelanden

Re: tabakspot kopen.

Bericht door MfOx »

Onder desbetreffende naam... :twisted: :D

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Verpakking - een tabaksdoos?

Bericht door pruimer »

tabak moet natuurlijk goed dicht, liefst vacuum, in een goedkope vorm verpakt aan de klant worden aangeboden.

Mij valt op dat tabak in blikjes altijd wel goed vers en vochtig bij mij als gebruiker terecht komen, in pouches is dit iets minder het geval.

Maar is een blik eenmaal geopend dan is mijn ervaring dat het snel gaat met uitdrogen. Vooral als je graag meerdere tabakken afwisselt krijg je een blik niet in een week op.

Maar volgens mij komt dit uitdrogen door de papiertjes die als binnenverpakking worden gebruikt. Die nemen het vocht uit de tabak op. Het geeft een schoon uiterlijk dat wel.

Dus daarom ben ik druk op marktplaats aan het kijken voor een oude tabaksdoos. Koper of zilver. Die metalen werden niet voor niets gebruikt, ze houden je inhoud vers. En het staat mooi zonder schrikstickers. En daar dan de voorraad voor de dag in doen en niet meer dan dat.

Gebruiken jullie een tabaksdoos?

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Verpakking - een tabaksdoos?

Bericht door dinck »

Nee, geen tabaksdoos maar voor mijn thee heb ik verschillende tinnen bussen die verrassend goed afsluiten.

Dit model is voor tabak minder geschikt, de dop is een maatbekertje
Afbeelding

maar dergelijke zou je ook goed voor tabak kunnen gebruiken
AfbeeldingAfbeelding
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

PJ
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:39

Re: Verpakking - een tabaksdoos?

Bericht door PJ »

Ik gebruik een flakeblikje, die ik in een mooie leren pouch doe. Het is voor een dag of paar dagen en dat werkt prima. Nadeel van die oude tabaksdozen is dat ze net zo slecht sluiten als andere metalen verpakkingen (=blikjes). Een tijdje waren antieke bakelieten doosjes met draaisluiting ook een rage en gingen ze op ebay voor kleine fortuinen van de hand.

Voor langer bewaren gebruik ik of weckpotten of jampotjes.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Verpakking - een tabaksdoos?

Bericht door Ribbon »

Geopende verpakkingen bewaar ik in een afsluitbare Tupperware-bak. Verder heb ik een drietal weckpotten staan waar losse tabak in zit. Bevalt uitstekend.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Verpakking - een tabaksdoos?

Bericht door janneman »

De echte tabaksdozen die ik van vroeger ken (koper of zilver) hielden tabak zeker niet vochtig, die dingen sloten maar matig. Truc is dat vroeger veel tabakken ook wel wat droger waren dan de gesausde tabakken van nu (denk aan baai of semois tabakken), en tegelijk waren huizen met haarden, kolen of gasverwarming een stuk vochtiger dan huizen met centrale verwarming nu. Maar het voornaamste was toch dat zie blikken doorgaans voor een dag-voorraad bedoeld waren; 's morgens vulde je een tabaksblik met tabak uit een goed sluitende en eventueel van spons voorziene tabakspot, en één dag ging dan wel. Tabakl goedheuden deed je in de grote tabakspot, en meenemen en stoppen deed je vanuit en tabaksblik. Hert systeem werkt goed als je maar één tabak rookt, maar nu wel allemaal een handvol tabakken of meer tegelijk open hebben wordt dat wel wat onhandiger...

Het papier zorgt meer voor een dempen van al te grote schommelingen in vochtigheid, dan dat tabak er echt sneller van uitdroogt; in een goed sluitend blikje heeft het papiertje dezelfde vochtigheid als de tabak, en zo zit er in elk geval wat extra vocht in het blik. Als je het papier weghaalt droogt de tabak sneller uit. Als je het papier vervangt door een plastic zakje, dan blijft hij wel beter vochtig. Mijn ooit zo geliefde Danish, Scottish en Irish blends van Niemeyer zaten inderdaad in zo'n plastic binnenzak.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Tabakspot

Bericht door Eliminator »

‘Tabakspot’ en ‘verpakking, een tabaksdoos’ topics samengevoegd
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marielle32
Berichten: 1662
Lid geworden op: 05 sep 2014 22:39
Locatie: Geldermalsen

Re: Tabakspot

Bericht door Marielle32 »

Eliminator schreef:‘Tabakspot’ en ‘verpakking, een tabaksdoos’ topics samengevoegd
Moet mijn doos daar ook nog bij? [emoji23]
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Tabakspot

Bericht door Eliminator »

:lol: :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Tabakspot

Bericht door Arno »

Marielle32 schreef:
Eliminator schreef:‘Tabakspot’ en ‘verpakking, een tabaksdoos’ topics samengevoegd
Moet mijn doos daar ook nog bij? [emoji23]
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tabakspot

Bericht door Bommel »

Arno schreef:
Marielle32 schreef:
Eliminator schreef:‘Tabakspot’ en ‘verpakking, een tabaksdoos’ topics samengevoegd
Moet mijn doos daar ook nog bij? [emoji23]
Afbeelding
:-T



[-X


Daar mogen de tabaks......ahum dozen, blikken enzo in.
Afbeelding

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Tabakspot

Bericht door pruimer »

Bedankt Janneman voor de inzichten.

Met de tabaksdozen op marktplaats word flink gesjoemeld en gedaan, heb gisteren de hele dag zitten handelen maar werd zoveel opgelicht dat ik geen doos heb bemachtigd.

Ik gebruik graag een tijdlang een tabak die me bevalt en die gaat dan achter elkaar op afgewisseld met een tabak uit een blikje of zo 1 keer per dag.

Maar ik wil graag voor als ik de deur uitga iets hebben waarin ik wat van mijn dagelijkse portie kan meenemen. Zonder dat ik verraad wat erin zit of last heb van priemende waarschuwingsteksten. Ik heb nog wel een wortelnoten snuifdoos waar een beetje tabak in zou passen maar die is toch wat te klein en sluit niet goed - zit je broekzak vol tabak.

Het is in ons huis van 1865 nog behoorlijk vochtig. Ik bewaar al mijn tabak op een plek waar de CV niet is en waar ook geen buizen lopen. We zijn nogal warmbloedig dus stoken ook niet als een gek.

Blijft tabak goed vochtig in een houten kistje? Ik heb nog iets gevonden hier wat als tabaksdoos kan dienen, een houten kistje van binnen bekleed met stof.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Tabakspot

Bericht door Arclaud »

Gespot in het huis van Monet:

Afbeelding
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1633
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Tabakspot

Bericht door GR69 »

:D een 'eikeltje' gevonden. Ga hem kado doen aan het dispuut van mn neefje. Daar wordt tegenwoordig pijp gerookt tijdens de dispuut vergadering...yes I am guilty..😉
Heb ze wat pijpen, die ik toch niet rookte, nette estates, kado gedaan. Omdat het pijproken ze beviel.


Afbeelding
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Plaats reactie