Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Arno »

The_Undertaker schreef: 14 jan 2019 10:03
Arno schreef: 14 jan 2019 09:43
Wowbagger schreef: 13 jan 2019 18:17 Vandaag naar een grote rommelmarkt geweest in Arnhem. Meeste pijpen die ik zag waren van het type doorgekauwde mandjespijp. Voor 1,50 kon ik deze Goudse jongen echter niet laten liggen:
Afbeelding
Leuk! De steel is wel gebroken denk ik?
Lijkt mij eerder een plakkertje van de fabrikant. Soort van mandarijnenstickertje maar dan anders.
Heb het niet over het plakkertje :wink: Heb zelf zo'n soort pijp en daarvan is de steel langer, vandaar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6377
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Wowbagger »

The_Undertaker schreef: 14 jan 2019 10:03
Arno schreef: 14 jan 2019 09:43
Wowbagger schreef: 13 jan 2019 18:17 Vandaag naar een grote rommelmarkt geweest in Arnhem. Meeste pijpen die ik zag waren van het type doorgekauwde mandjespijp. Voor 1,50 kon ik deze Goudse jongen echter niet laten liggen:
Afbeelding
Leuk! De steel is wel gebroken denk ik?
Lijkt mij eerder een plakkertje van de fabrikant. Soort van mandarijnenstickertje maar dan anders.
Denk dat Arno de achterkant bedoelt. Deze is inderdaad niet voorzien van een knop, maar was dusdanig recht dat ik twijfel of dit gebroken is. Hier gaat sowieso een stukje touw omheen om de beet wat aangenamer te maken, heb ik bij een andere kleipijp ook gedaan en bevalt prima. Leuk spul voor tijdens een weekendje re-enactement.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Arno »

Wowbagger schreef: 14 jan 2019 10:44
The_Undertaker schreef: 14 jan 2019 10:03
Arno schreef: 14 jan 2019 09:43
Wowbagger schreef: 13 jan 2019 18:17 Vandaag naar een grote rommelmarkt geweest in Arnhem. Meeste pijpen die ik zag waren van het type doorgekauwde mandjespijp. Voor 1,50 kon ik deze Goudse jongen echter niet laten liggen:
Afbeelding
Leuk! De steel is wel gebroken denk ik?
Lijkt mij eerder een plakkertje van de fabrikant. Soort van mandarijnenstickertje maar dan anders.
Denk dat Arno de achterkant bedoelt. Deze is inderdaad niet voorzien van een knop, maar was dusdanig recht dat ik twijfel of dit gebroken is. Hier gaat sowieso een stukje touw omheen om de beet wat aangenamer te maken, heb ik bij een andere kleipijp ook gedaan en bevalt prima. Leuk spul voor tijdens een weekendje re-enactement.
Nee ik bedoel de steel, op jouw foto lijkt het wel alsof die is afgebroken. Als je naar mijn exemplaar kijkt (waar helaas de sticker al af is) zie je dat de steel langer is.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6377
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Wowbagger »

Arno schreef: 14 jan 2019 11:43
Wowbagger schreef: 14 jan 2019 10:44
The_Undertaker schreef: 14 jan 2019 10:03
Arno schreef: 14 jan 2019 09:43

Leuk! De steel is wel gebroken denk ik?
Lijkt mij eerder een plakkertje van de fabrikant. Soort van mandarijnenstickertje maar dan anders.
Denk dat Arno de achterkant bedoelt. Deze is inderdaad niet voorzien van een knop, maar was dusdanig recht dat ik twijfel of dit gebroken is. Hier gaat sowieso een stukje touw omheen om de beet wat aangenamer te maken, heb ik bij een andere kleipijp ook gedaan en bevalt prima. Leuk spul voor tijdens een weekendje re-enactement.
Nee ik bedoel de steel, op jouw foto lijkt het wel alsof die is afgebroken. Als je naar mijn exemplaar kijkt (waar helaas de sticker al af is) zie je dat de steel langer is.

Afbeelding
Dat bedoelde ik er ook mee (achterkant van de steel). Overigens heb ik ook zo'n lange lakpunt liggen (is zelfs op 200 jaar Waterloo gerookt!).

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Arno »

Wowbagger schreef: 14 jan 2019 12:58
Arno schreef: 14 jan 2019 11:43
Wowbagger schreef: 14 jan 2019 10:44
The_Undertaker schreef: 14 jan 2019 10:03

Lijkt mij eerder een plakkertje van de fabrikant. Soort van mandarijnenstickertje maar dan anders.
Denk dat Arno de achterkant bedoelt. Deze is inderdaad niet voorzien van een knop, maar was dusdanig recht dat ik twijfel of dit gebroken is. Hier gaat sowieso een stukje touw omheen om de beet wat aangenamer te maken, heb ik bij een andere kleipijp ook gedaan en bevalt prima. Leuk spul voor tijdens een weekendje re-enactement.
Nee ik bedoel de steel, op jouw foto lijkt het wel alsof die is afgebroken. Als je naar mijn exemplaar kijkt (waar helaas de sticker al af is) zie je dat de steel langer is.

Afbeelding
Dat bedoelde ik er ook mee (achterkant van de steel). Overigens heb ik ook zo'n lange lakpunt liggen (is zelfs op 200 jaar Waterloo gerookt!).
Oooh ok, gaaf! :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Bommel »

The_Undertaker schreef: 14 jan 2019 10:03
Arno schreef: 14 jan 2019 09:43
Wowbagger schreef: 13 jan 2019 18:17 Vandaag naar een grote rommelmarkt geweest in Arnhem. Meeste pijpen die ik zag waren van het type doorgekauwde mandjespijp. Voor 1,50 kon ik deze Goudse jongen echter niet laten liggen:
Afbeelding
Leuk! De steel is wel gebroken denk ik?
Lijkt mij eerder een plakkertje van de fabrikant. Soort van mandarijnenstickertje maar dan anders.
Bananenplakker, lijkt op tabakbanderol.
Afbeelding

Gebruikersavatar
fransp
Berichten: 748
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:29
Locatie: Elst (Gld)

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door fransp »

Wowbagger schreef: 13 jan 2019 18:17 Vandaag naar een grote rommelmarkt geweest in Arnhem. Meeste pijpen die ik zag waren van het type doorgekauwde mandjespijp. Voor 1,50 kon ik deze Goudse jongen echter niet laten liggen:
Afbeelding
Gelredome, Vitesse stadion. Ten 1e......mooiste stadion van Nederland 🤣🤣🤣 en één van de mooiste snuffelmarkten. Was er ook de 13e. Toch wel verschillende leuke pijpjes zien liggen, echter.....het moet wmb direct klikken, anders sla ik over. Vorig jaar daar een Corona pijpaansteker gescoort voor 7 Euro. In maart weer.
Wacht niet op een goede dag, maak er een!

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6377
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Wowbagger »

fransp schreef: 16 jan 2019 22:54
Wowbagger schreef: 13 jan 2019 18:17 Vandaag naar een grote rommelmarkt geweest in Arnhem. Meeste pijpen die ik zag waren van het type doorgekauwde mandjespijp. Voor 1,50 kon ik deze Goudse jongen echter niet laten liggen:
Afbeelding
Gelredome, Vitesse stadion. Ten 1e......mooiste stadion van Nederland 🤣🤣🤣 en één van de mooiste snuffelmarkten. Was er ook de 13e. Toch wel verschillende leuke pijpjes zien liggen, echter.....het moet wmb direct klikken, anders sla ik over. Vorig jaar daar een Corona pijpaansteker gescoort voor 7 Euro. In maart weer.
Dat eerste ben ik enigszins met je oneens. Maar inderdaad een leuke en grote snuffelmarkt. Wat me opviel was een behoorlijk aanbod van spullen met het merk van ome Adolf er op.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Tobias Tobit »

Ik heb zojuist een pakketje ontvangen met daarin de samples voor Muttnchop pipers Blend club 2019. Leuk voor de volgers van deze sympathieke pijprokende YouTuber. Kan ik eindelijk eens mee doen met de juiste tabak op de juiste tijd.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
fransp
Berichten: 748
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:29
Locatie: Elst (Gld)

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door fransp »

Wowbagger schreef: 17 jan 2019 13:50
fransp schreef: 16 jan 2019 22:54
Wowbagger schreef: 13 jan 2019 18:17 Vandaag naar een grote rommelmarkt geweest in Arnhem. Meeste pijpen die ik zag waren van het type doorgekauwde mandjespijp. Voor 1,50 kon ik deze Goudse jongen echter niet laten liggen:
Afbeelding
Gelredome, Vitesse stadion. Ten 1e......mooiste stadion van Nederland 🤣🤣🤣 en één van de mooiste snuffelmarkten. Was er ook de 13e. Toch wel verschillende leuke pijpjes zien liggen, echter.....het moet wmb direct klikken, anders sla ik over. Vorig jaar daar een Corona pijpaansteker gescoort voor 7 Euro. In maart weer.
Dat eerste ben ik enigszins met je oneens. Maar inderdaad een leuke en grote snuffelmarkt. Wat me opviel was een behoorlijk aanbod van spullen met het merk van ome Adolf er op.
Oneens???? Joh! 😁😁
Maar inderdaad, veel spul voor excentriek verzamelaars.
Wacht niet op een goede dag, maak er een!

Maverick
Berichten: 79
Lid geworden op: 07 nov 2018 18:50
Locatie: Maasmechelen Belgie
Contacteer:

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Maverick »

Huub schreef: 08 jan 2019 12:33 Hallo Maverick,

Gefeliciteerd met je mooie aankopen. Ik hoop dat ze je veel rookgenot gaan brengen.

Is de Brebbia pijp uit de bekende serie Mara Bianca van Brebbia of is de pijp helamaal gemaakt van meerschuim?

De M B serie van Brebbia is gemaakt van het hout van een citroen boom en de binnenzijde van de kop heeft een lining van meerschuim.

Brebbia Mara Bianca pipes are made from lime wood, a fairly uncommon choice for tobacco pipes these days. The chamber is lined with Meerschaum to ensure a clean and pleasing smoke. The stem is made of a yellow acrylic. The Mara Bianca is on the larger size, but the lime wood makes it surprisingly light. It’s a particularly interesting piece.

23-Brebbia-Meerschuim.png
Hallo Huub,
Ik zou nog even naar bovengenoemde pijp kijken, ik denk dat het een Brebbia Mara Bianca is, er staat duidelijk mara op de andere kant als waar Brebbia staat. En inderdaad ik zie dat er een aparte binnenmantel inzit. Wat zegt dat over deze pijp??
VR GR Maverick

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door deKucher »

Vandaag eindelijk mijn pijp op bestelling binnen gekregen, ik ben er blij mee en hij rookt na mijn mening al gelijk goed.

Deze pijp bestelde ik en redelijke tijd voordat ik ook maar ooit pijp rookte en ook dus nog voor dat ik wist of het wel iets voor mij was daarom is het geen duur of lux ding maar wel mijn eerste koop.

Het logo is van lord of the rings ( de boom van gondor) wat ik wel grappig vond omdat het kijken van de films tijdens kerst de doorslag gaven om het te gaan proberen.

Nou genoeg gezeverd en dus nu gewoon wat foto's.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Nysius »

Aparte pijp. Met bijpassende standaard en gereedschappen ook!
Met de Middle Earth tabakken er bij ben je geheel in stijl.

Benieuwd hoe die je bevalt.
(Leespijpen rook je snel te heet, maar dat heb je vast al ergens gelezen.)

Nog nooit een film gezien van LOTR, maar zou het pijproken in die films het pijproken een impuls hebben gegeven? Vauen is er op in gesprongen met speciale leespijpen, de serie Auenland, zo zag ik.
Ook andere fabrikanten leveren replica’s of gelijkende pijpen.
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Arno »

Leuke pijp!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Nysius »

Arno schreef: 14 jan 2019 11:43
Wowbagger schreef: 14 jan 2019 10:44
The_Undertaker schreef: 14 jan 2019 10:03
Arno schreef: 14 jan 2019 09:43

Leuk! De steel is wel gebroken denk ik?
Lijkt mij eerder een plakkertje van de fabrikant. Soort van mandarijnenstickertje maar dan anders.
Denk dat Arno de achterkant bedoelt. Deze is inderdaad niet voorzien van een knop, maar was dusdanig recht dat ik twijfel of dit gebroken is. Hier gaat sowieso een stukje touw omheen om de beet wat aangenamer te maken, heb ik bij een andere kleipijp ook gedaan en bevalt prima. Leuk spul voor tijdens een weekendje re-enactement.
Nee ik bedoel de steel, op jouw foto lijkt het wel alsof die is afgebroken. Als je naar mijn exemplaar kijkt (waar helaas de sticker al af is) zie je dat de steel langer is.

Afbeelding
Goedewaagen en andere pijpenbakkers maakten ook kortere kleipijpen. Prima te roken, maar niet vergevingsgezind.

Zelf rookte ik vroeger ook Gouwenaars, die redelijk betaalbaar waren. Als leespijp, tijdens het studeren of het converseren; maar dan had ik hem onhandig neergelegd: stuk!
Vervoeren was ook een crime. Ik vervoerde ze in die kartonnen kokers waar je posters in verpakte. Passende pijpenragers fabriceerde ik zelf.

Zolang er nog voldoende steellengte over was na een ongeluk ging de pijp in verkorte versie verder.
Met blanke nagellak werd het uiteinde (na te zijn rondgeschuurd) afgewerkt. Anders bleef het roer aan je lippen hangen!

De punt met een touwtakeling afwerken, dat had ik nog nooit gezien, laat staan zelf bedacht. Dat las ik pas in een bericht van Janneman.

Ik herinner me zelfs dat ik een kop met een heel kort steeltje nog verbonden heb met een oud mondstuk van een bruyèrepijp: dat was vóór de Duct-Tape, ik gebruikte isolatieband.

Je leerde zo wel wat de invloed was van de lengte van de pijp op
-het rookgenot en
-de noodzaak rustig te roken. Leerzaam!

Overigens had ik een klein leren hoesje gemaakt dat ik over het roer schoof, zo ongeveer ter hoogte van het etiket. Behalve dat het blauw-witte etiketje niet beschadigde (!) bleef je zweterige hand dan niet plakken aan de steel en je brandde je niet.
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Etiket Goedewaagen Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Nysius »

Etiketten Goedewaagen
en andere kleipijpen op site Amsterdam’s pijpmuseum:

Afbeelding

Afbeelding

https://pipemuseum.nl/index.php?hm=4&db ... artnum=216

Elders deze foto’s gevonden:

Afbeelding


Afbeelding
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Goudse krulpijp of knooppijp Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Nysius »

Op mijn verlanglijst stond (en staat!) dan ook een Goudse krulpijp of knooppijp.
Maar die waren wel ruim dubbel zo duur als ik me goed herinner, als ze al te vinden waren.

Afbeelding

http://www.pijpenkabinet.nl/Artikelen/D ... 0Jong.html
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door deKucher »

Nysius schreef: 19 jan 2019 19:33 Aparte pijp. Met bijpassende standaard en gereedschappen ook!
Met de Middle Earth tabakken er bij ben je geheel in stijl.

Benieuwd hoe die je bevalt.
(Leespijpen rook je snel te heet, maar dat heb je vast al ergens gelezen.)

Nog nooit een film gezien van LOTR, maar zou het pijproken in die films het pijproken een impuls hebben gegeven? Vauen is er op in gesprongen met speciale leespijpen, de serie Auenland, zo zag ik.
Ook andere fabrikanten leveren replica’s of gelijkende pijpen.
Ik had juist gelezen dat leespijpen wat koeler roken door de lange hals en ik moet zeggen dat ervaar ik ook zo, misschien dat je bedoeld dat de ketel wat warm wordt? in dat geval moet ik opmerken dat deze iets warmer aanvoelt in mijn hand dan mijn maispijp.

Ofdat de films /boeken een impuls geven door ik bijna wel te wedden ja, ik heb veel gegoogeld en gelezen en gehoord over pijp roken en ik ben niet de enigste die geïnspireerd raakte door de films, zo las ik bijvoorbeeld bij reviews van tabakken die geïnspireerd zijn op de franchise dat veelal de boeken ( in de boeken is pijp roken schijnbaar bijna poëtisch beschreven en geromantiseerd ) de drang aanwakkeren.

Deze pijp heeft een behoorlijke ketel wat mij gebruikelijk lijkt voor leespijpen waardoor je echt wel een dik uur of anderhalf uur zoet bent met het roken.

Ik ben ook niet het type die een pijp puur los in mijn mond houd, om de een of andere reden lukt dat me niet of voelt het niet fijn aan dus ik vind het heerlijk de ketel van een pijp in mijn hand te houden en ja met een leespijp is dat zeer goed te doen.

Verder verbaasde me het dat de eerste keer roken zo goed ging.. ik verwachte een zware trek ( door het dunne rook kanaal ) en een bittere smaak omdat de pijp ongerookt was maar niets in minder waar.

Al met al een plezierige ervaring met deze pijp, ik hoop dat ik dat met toekomstige pijpen ook kan zeggen :)

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 1160
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: Goudse krulpijp of knooppijp Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door cipke »

Nysius schreef: 19 jan 2019 20:32 Op mijn verlanglijst stond (en staat!) dan ook een Goudse krulpijp of knooppijp.
Maar die waren wel ruim dubbel zo duur als ik me goed herinner, als ze al te vinden waren.

Afbeelding

http://www.pijpenkabinet.nl/Artikelen/D ... 0Jong.html
Ik heb er eentje in bezit, spijtig genoeg enkel ter decoratie omdat ze ooit gebroken is :shock:

Afbeelding
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Goudse pijp met eboniet Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Nysius »

Sinds kort heb ik weer een Goudse pijp van Goedewaagen. Geglazuurd, kort en met een ebonieten mondstuk.

Rookt prima, heldere tabaksmaak, maar zeker rustig aan roken ...
Ik doe wel bij vochtig rokende tabak wat bloempotsteentjes onder in de ketel, da’s wat comfortabeler.

Afbeelding

Afbeelding

Maandagmorgenmontage? Op de kop gestempeld of ik zie het verkeerd.

Afbeelding
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Re: Goudse krulpijp of knooppijp Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Nysius »

cipke schreef: 19 jan 2019 20:38
Ik heb er eentje in bezit, spijtig genoeg enkel ter decoratie omdat ze ooit gebroken is :shock:

Afbeelding
Niet meer rookbaar, niet meer in rookvaardige staat? Jammer!
Evenzogoed prachtige decoratie!
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Het gevaar van leespijpen Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Nysius »

deKucher schreef: 19 jan 2019 20:35
Nysius schreef: 19 jan 2019 19:33 (...)
(Leespijpen rook je snel te heet, maar dat heb je vast al ergens gelezen.)
(...)
Ik had juist gelezen dat leespijpen wat koeler roken door de lange hals en ik moet zeggen dat ervaar ik ook zo, misschien dat je bedoeld dat de ketel wat warm wordt? in dat geval moet ik opmerken dat deze iets warmer aanvoelt in mijn hand dan mijn maispijp.

(...)

Verder verbaasde me het dat de eerste keer roken zo goed ging.. ik verwachte een zware trek ( door het dunne rook kanaal ) en een bittere smaak omdat de pijp ongerookt was maar niets in minder waar.

Al met al een plezierige ervaring met deze pijp, ik hoop dat ik dat met toekomstige pijpen ook kan zeggen :)
Leespijpen zijn wat verraderlijk: doordat de rook door het langere rookkanaal meer gelegenheid heeft om af te koelen en condens kwijt te raken, merk je het minder goed als je te heet rookt, dus te hard of te vaak trekt.
Het pijproken gaat voor een belangrijk deel om ‘ verantwoord fikkie stoken’: de temperatuur in de brandende tabak zo regelen dat je het optimale rookgenot hebt.

Je merkt het minder goed als je eigenlijk te heet rookt. Maar de smaak is dan niet optimaal, minder subtiele smaaknuances, eventueel bittere smaak, meer kans op tongbeet. De rook die je binnentrekt moet dus echt koeler en droger zijn dan bij een vergelijkbare korte pijp.

Omdat de pijp langer is denk je misschien dat je harder moet trekken, maar zoals je merkte hoeft dat zelden. De lengte van het kanaal is niet het belangrijkste bij de weerstand die de rook ondervindt: dat is de doorsnede van het kanaal en nog wat factoren. (De fysische formules kan ik je niet leveren.) Ik denk dat een goede pijpensnijder ook zal compenseren voor de lengte door een ietsjes grotere boring te gebruiken, maar daar weten anderen je vast alles over te vertellen.

Hoe een korte maïskolfpijp zich qua temperatuurgedrag verhoudt tot jouw leespijp weet ik natuurlijk niet.
Maar mij lijkt dat de kop van je leespijp niet heter moet worden dan bij een vergelijkbare pijp en tabak met een kort roer.

Doordat de pijpenkop letterlijk wat verder van je weg is heb je misschien minder ‘contact’ met het verbrandingsproces en heb je daarom misschien de neiging te hard en/of te vaak te trekken.

Sommige mensen laten bij een favoriete gewone pijp een leespijpsteel of (andersom) bij een leespijp een korte steel maken.
Er zijn fabrikanten die bij sommige gewone modellen een extra lang roer leveren.


In ieder geval gefeliciteerd met deze van ver gekomen en langverwachte aanwinst. Veel genoegen gewenst!
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door junksculp »

Weer wen mooie Jeantet pijp gekocht bij Paul in Maastricht. Mijn 3e Jeantet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Jeantet Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Nysius »

Mooie combinatie van houtkleur en mondstuk. Gefeliciteerd!
Jeantet dus nog steeds actief als fabrikant ....
Heb zelf een bijzonder mooie Jeantet freehand.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Jeantet Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door junksculp »

Nysius schreef: 20 jan 2019 00:07 Mooie combinatie van houtkleur en mondstuk. Gefeliciteerd!
Jeantet dus nog steeds actief als fabrikant ....
Heb zelf een bijzonder mooie Jeantet freehand.
Dank je, Jeantet wordt nu door Chacom gemaakt. De pijpen die niet goed genoeg zijn voor Chacom worden Jeantet pijpen. Veel pijp voor weinig geld.

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Nysius »

Dank je, weer wat geleerd. Heb nu gekeken bij Haddock. Inderdaad zeer betaalbaar. Hou ik in gedachten.
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door junksculp »

Nysius schreef: 20 jan 2019 11:44 Dank je, weer wat geleerd. Heb nu gekeken bij Haddock. Inderdaad zeer betaalbaar. Hou ik in gedachten.
Wat me alleen verbaasd dat je deze pijpen haast nergens kunt kopen, heb tot nu toe pas 4 online winkels gevonden, waarvan Haddock de enige nederlandse is.

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 998
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Jekke »

Paul heeft inderdaad mooi spul voor goede prijzen....laatst nog 2 Ropp pijpen aangeschaft en het zijn geweldige rokertjes.....

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door junksculp »

Jekke schreef: 20 jan 2019 12:06 Paul heeft inderdaad mooi spul voor goede prijzen....laatst nog 2 Ropp pijpen aangeschaft en het zijn geweldige rokertjes.....
Paul heeft goede prijzen, vriendelijk en een super service.
Die Ropp pijpjes zijn dat pijpen met een hoorn mondstuk? Ik heb die ook al vaker willen kopen omdat ik ze zo mooi vind. Ik weet niet of een filterloze pijp me bevalt.

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 998
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Jekke »

Yep, heb er 2 aangeschaft met een hoorn mondstuk.....hou van de vintage look.....
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie