Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Re: Inroken.

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

Bijna alle pijpen rook ik in.
Zelfs estate pijpen. wat de meerderheid is van m'n pijpen. Het is zo'n beetje een ritueel. koollaag ruimen, oppoetsen, desinfecteren en helemaal op het eind rook ik ze nog eens in.
Ook al weet ik dat het niet nodig is, ik ben een overdreven romanticus (op dat gebied dan :roll: ).
Ik wil rustig kennismaken met m'n pijpen en ik rook ze graag in tot nu toe...
Ik wil een verhaal met m'n pijpen, ik wil ze stap voor stap leren kennen.

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Inroken.

Bericht door magicmarcello »

Net zoals bij Eliminator rook ik alleen nieuwe pijpen zonder voorbehandelde inrookpasta in volgens de regels der kunsten, de voorbehandelde (en estate) pijpen krijgen direct de volle lading... :wink:
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Winslow Collector

Re: Inroken.

Bericht door Winslow Collector »

Idem hier: nieuwe onbehandelde ketels volgens de regels der kunst inroken. Indien inrookpasta aanwezig, dan vaak eerst 1 half pijpje om de pijp een beetje te leren kennen, daarna de volle laag erin. Moet voor een kwaliteitspijp geen probleem zijn. Toen ik enkele weken geleden een nieuwe Dunhill kocht, zeiden ze dat die in principe ook niet ingerookt hoefde te worden. Heb het proces hiermee wat versneld (2 x kwartvol, 2 x halfvol, 2 x driekwart) en mijn zevende pijpje was de volle lading. Nog geen nadelen van ondervonden en ik rook hem elke 2-3 dagen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Inroken.

Bericht door janneman »

Ben lk nu de enige die inroken eigenlijk wel leuk vind? Ik ervaar het altijd als een geleidelijke kennismaking met een nieuwe vriend. Eventueel inrook-leed zoals bijsmaakjes zijn door de korte duur van de eerste paar pijpen nog wel te overleven, en tegelijkertijd leer ik dingen over hoe te stoppen en aan te drukken.

Ik ben dus met elke pijp globaal wel een week of drie in wittebroods-stand...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Inroken.

Bericht door Massis »

Ook hier wordt het niet zo nauw genomen met dat inroken. De reden daarvoor is denk ik eenvoudig: ik rook eigenlijk erg weinig, hooguit een pijp of 2 per week. Als ik voor elke nieuwe pijp die ik koop/maak dan 10-15 rookbeurten nodig heb vooraleer ik ze vol kan doen, duurt het bij elke pijp 2 maanden vooraleer ze ingerookt is, als ik uitsluitend die ene pijp zou roken. In de praktijk zou het dus een half jaar of langer duren voor een pijp ingerookt is.

Het enige waar ik op let is dat ik de eerste 5 of 10 rookbeurten met een nieuwe pijp enkel doe als ik ervoor ga zitten en uit de wind kan blijven, zodat ik wel extra rustig kan roken.
Verder pijpje vol en aansteken maar. Al vragen sommige pijpen om een uitzondering.

Ik moet zeggen, het hout waarvan de pijp gemaakt wordt maakt érg veel uit op dat vlak. Mijn eerste pijp, een nieuwe big ben heb ik voorzichtig ingerookt en de smaak bleef ondermaats. Zelfs na opnieuw ruimen anderhalf jaar later is de smaak niet optimaal.

Enkele van de pijpjes die ik zelf gemaakt heb daarentegen, smaken vanaf de eerste rookbeurt prima!
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Winslow Collector

Re: Inroken.

Bericht door Winslow Collector »

janneman schreef:Ben lk nu de enige die inroken eigenlijk wel leuk vind?
Nee hoor, Janneman. Heb helemaal geen hekel aan het inroken. Inderdaad juist prettig om "feeling" voor de pijp en zijn rookeigenschappen te krijgen.

Alleen met inroken ben ik erg bewust bezig met de pijp en het inroken. En die tijd heb ik niet altijd, waardoor inroken soms eens wat langer duurt. Heb zelfs nog een splinternieuwe Elie en een dito Jan-Erik liggen die wachten op de inrooksessies. Ik denk dat ik er maar eens eentje van die twee meeneem op vakantie.

Gezien het gebrek aan bewuste inrooktijd is het dan wel weer fijn om merken als Winsløw, Stanwell en Design Berlin te hebben die hun pijpjes van inrookpasta voorzien. Nieuwe pijp? Na een kleine kennismakings-sessie de volgende dag gewoon vol tabak.

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Inroken.

Bericht door lestat »

[/quote]Enkele van de pijpjes die ik zelf gemaakt heb daarentegen, smaken vanaf de eerste rookbeurt prima![/quote]
Ruik ik hier een beetje verdoken reclame?



Het is je gegund Massis
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Inroken.

Bericht door Massis »

lestat schreef:
Enkele van de pijpjes die ik zelf gemaakt heb daarentegen, smaken vanaf de eerste rookbeurt prima!
Ruik ik hier een beetje verdoken reclame?



Het is je gegund Massis
Haha nee hoor, tenzij reclame voor het hout van Jaume Hom. Ik wilde gewoon zeggen dat je geen dure pijpen van €500 hoeft te kopen om lekker smakende pijpen te hebben. Pijpen zelf maken kan al volstaan :-P
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Maarten_V
Berichten: 154
Lid geworden op: 15 jan 2013 13:08
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Ingerookt of niet?

Bericht door Maarten_V »

Hoe weet je eigenlijk of hoe herken je eigenlijk een pijp die al ingerookt is?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten - Benjamin Franklin
.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Ingerookt of niet?

Bericht door Eliminator »

Bij een nieuwe pijp kun je zien of hij voorzien is van inrookpasta of niet door de kleur van de ketel,... ofwel hij is de kleur van het hout en is dus niet voorzien van inrookpasta, ofwel hij is behandeld met een grijze substantie en is dus wel voorzien van,....... of een pijp daadwerkelijk ingerookt is kun je zien aan de opbouw van de koollaag aan de binnenkant, een dunne zwarte laag die zich heeft afgezet aan de binnenkant van de pijp.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten_V
Berichten: 154
Lid geworden op: 15 jan 2013 13:08
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Ingerookt of niet?

Bericht door Maarten_V »

Mijn Big Ben Nobel heeft inderdaad een grijs/zwarte 'binnenlaag' in de ketel. Dus ik mag er vanuit gaan dat hij ingerookt is?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten - Benjamin Franklin
.

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Ingerookt of niet?

Bericht door Robert »

Maarten_V schreef:Mijn Big Ben Nobel heeft inderdaad een grijs/zwarte 'binnenlaag' in de ketel. Dus ik mag er vanuit gaan dat hij ingerookt is?
Ga daar maar vanuit.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
Maarten_V
Berichten: 154
Lid geworden op: 15 jan 2013 13:08
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Ingerookt of niet?

Bericht door Maarten_V »

Mooi! Kan ik morgen eens een 'hele' pijp roken i.p.v. eentje die voor 1/3 is gevuld. :wink:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten - Benjamin Franklin
.

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Ingerookt of niet?

Bericht door Robert »

Veel genoegen!!
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Ingerookt of niet?

Bericht door The_Undertaker »

Maarten_V schreef:Mooi! Kan ik morgen eens een 'hele' pijp roken i.p.v. eentje die voor 1/3 is gevuld. :wink:
Dan alsnog word volgens mij inroken wel aangeraden, echter niet met zoveel herhalingen als met een pijp die niet behandeld is. Zelf heb ik het gewoon opgebouwd, 2x 1/3, 2x 2/3, en daarna gewoon volle bak of net waar ik zin aan had. Heeft een mooi egaal koollaagje gekregen :)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Ingerookt of niet?

Bericht door jarnogab »

The_Undertaker schreef:
Maarten_V schreef:Mooi! Kan ik morgen eens een 'hele' pijp roken i.p.v. eentje die voor 1/3 is gevuld. :wink:
Dan alsnog word volgens mij inroken wel aangeraden, echter niet met zoveel herhalingen als met een pijp die niet behandeld is. Zelf heb ik het gewoon opgebouwd, 2x 1/3, 2x 2/3, en daarna gewoon volle bak of net waar ik zin aan had. Heeft een mooi egaal koollaagje gekregen :)
Inderdaad. Het inroken heeft dan een tweeledige functie.
1) de koollaag verder egaal opbouwen
2) nog belangrijker (mijn inziens): de pijp beter leren 'kennen'. Hoe rookt de pijp? Moet ik 'm harder of zachter aantampen? Hoe moet ik 'm stoppen? Enz.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Ingerookt of niet?

Bericht door Robert »

Ik stop de pijpen die voorzien zijn van pasta meteen vol, koollaagje komt dan vanzelf.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Ingerookt of niet?

Bericht door robvoorburg »

Het is maar net wat je onder ingerookt verstaat. Voor mij is een
pijp ingerookt wanneer deze goed gaat smaken en dat kan
(afhankelijk van het merk) een groot aantal rookbeurten
betekenen.

Zo heb je het nodige geduld nodig om een Peterson op ingerookt
te krijgen, bij een Winsløw sta ik altijd weer verbaasd dat inroken
spelenderwijze gaat.

.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Ingerookt of niet?

Bericht door jarnogab »

robvoorburg schreef:Het is maar net wat je onder ingerookt verstaat. Voor mij is een
pijp ingerookt wanneer deze goed gaat smaken en dat kan
(afhankelijk van het merk) een groot aantal rookbeurten
betekenen.


.
+1
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Inroken.

Bericht door Wowbagger »

In het verlengde hiervan ben ik toch eens benieuwd wat de heren en dame hier voor een tabak gebruiken om een pijp in te roken. Tuurlijk is het volgens de regels van de kunst om het met een baai te doen, maar ik heb het idee dat weinigen zich daar aan houden.
M.a.w.: De babbelbox staat vandaag op het prf en vraagt: "Wat is uw favoriete inrooktabak?"

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Inroken.

Bericht door Dukdalf »

In de regel rook ik in met dezelfde tabak die ik dagelijks rook. Omdat ik nooit echt gearomatiseerde soorten gebruik komt het niet zo nauw, want of je nu (bij wijze van spreken) inrookt met Dunhill 965 of met Early Morning proef je later echt niet terug. Netjes ben ik er wel mee: ik heb een paar pijpen waarbij ik minder trouw was in die 'wittebroodsweken' waaraan janneman hierboven refereert en daaraan kun je zien dat de koollaag op de bodem van de ketel moeite heeft zich te vormen. Maar, ook later helpen een paar kwart- of halfvolle keteltjes dan vaak nog wel.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Inroken.

Bericht door Ribbon »

De eerste negen rookbeurten rook ik Voortrekker. Ik heb hier goede ervaringen mee en zie voorlopig geen reden om dit te veranderen. Baai is relatief neutraal van smaak en rookt vrij gelijkmatig leeg bij mij. Ik merk dat er bij baai het minste kans is op onverbrande resten op de bodem zodat de koollaag zich in het begin goed tot onderin de ketel afzet. Tevens leer ik de nieuwe pijp hierdoor op de voor mij vertrouwde manier kennen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Inroken.

Bericht door maboc »

Ik rook in met Coopvaert.
Dit omdat mij dit bij "de Oude Leeuw" is aangeraden. (is trouwens ook gewoon lekker :-))

Bij van Renssen zei men dat het niet zo gek veel uit maakte.

Maar ja....als een gewoonte eenmaal geboren is, is deze niet zo maar weer weg (nuja...bij mij dan)
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Inroken.

Bericht door Kees Flake »

heb een big ben bora en moest die inroken duurde minimaal 15 rookbeurten voordat er smaak aan zat.
mijn amphora 404 met inrookpasta rookte vanaf het begin geweldig en gelijk smaak.
heb nu mijn eerste pijpje zelf gemaakt en inrookpasta erin gedaan maar vanaf het begin smaak.
met inrookpasta hoef je niet in te roken.
probeer het zelf en je zal ervaren dat het zo is.

gr. kees liebherr
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Inroken.

Bericht door janneman »

Meestal Coopvaert of Voortrekker, tegenwoordig soms ook Semois. Voor een deel is de smaak van een Baai bij mij min of meer vast onderdeel van het kennismaken met een nieuwe pijp. Ik vind het altijd een aangename periode waarin ik een pijp langzaam beter leer kennen.

Aangaande de noodzaak; zorgvuldig inroken is om verschillende redenen nu veel minder belangrijk dan vroeger.
Een reden is dat het hout voor pijpen tegenwoordig gewoon beter voorbehandeld is; geod uitgekookt en gedroogd. Ik kan me tot ergens eind jaren '70 nog wel herinneren dat pijpen echt 'groen' konden smaken, zeg maar naar houtsappen en tanine. Dat ben ik al heel lang niet meer tegen gekomen.
En een andere reden voor het inroken met zoiets als Baai was dat een pijp zonder koollaag gevoeliger is voor doorbranden. Tegenwoordig roken de meesten van ons voornamelijk in alle rust een pijp, en zit die rust al voor een deel ingebakken. Vroeger stapte je met een pijp op de fiets, en die wordt dan wel effe een stuk warmer. Baai strafte dat sneller af met een zeer bekkie, dus dan hield je wel even rekening ermee.

Wat nog steeds geldt is dat een pijp met een goeie stevige koollaag beter smaakt, droger en koeler rookt en beter beschermd is tegen wat te hard branden. Maar elke tabak zorgt op den duur wel voor een goeie koollaag...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Inroken.

Bericht door Dukdalf »

Toevalllig is de discussie over wel of geen inrookpasta aan de overkant van de wereld ook weer helemaal 'hot', getuige dit aardig onderbouwde verhaal: http://pipesmagazine.com/blog/out-of-th ... #more-6466

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Inroken.

Bericht door Sidekickelvis »

Toen ik mijn B.C. Churchwarden binnenkreeg uir de States moets ik er een zwarte laklaag uitroken... Nou ja, dat moest niet maar ik heb die er niet uitgeschuurd alvorens in te roken omdat ik er pas achter kwam toen ik hem voor de eerste keer vulde (Netjes tot een derde keteltje, ik had me wat ingelezen)....... Dat deed toch lelijk zeer aan me liklap weet ik nog!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Inroken.

Bericht door Mus »

Ik stop een pijp met inrookpasta de eerste keer meteen helemaal vol. Wel let ik er bij de eerste paar rooksessies op dat ik zeker niet te snel (= heet) rook.

Ik heb tot nu toe nog maar één pijp gehad zonder inrookpasta, en die heb ik als beginnend pijproker wel in stappen ingerookt: vijf keer eenderde vol, vijf keer tweederde vol, en toen is de pijp naar een ander PRF-lid gegaan omdat ik toch niet zo goed bij de pijp paste :mrgreen:

Gebruikersavatar
Molten
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 feb 2013 17:02

Re: Inroken.

Bericht door Molten »

5x5x5 is wel erg conservatief...3x3x3 of 3x3x2 is wat gemakkelijker te doen voor mij mentaal :mrgreen:

Je kunt er natuurlijk ook een volledig gevarieerd strijdplan van maken :mrgreen:
3x3x2, 3x3x2, 3x3x3, 3x3x3, en dan naar 1/2 gevulde pijp gaan en volle pijp dus zoiets als een 2x2 dat is dan ongeveer 1 maand en dan het hele weer herhalen tot ie klaar is :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Molten op 14 feb 2013 12:58, 2 keer totaal gewijzigd.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Inroken.

Bericht door gezel »

Ik prop de pijp gewoon vol.

Kwartiertje roken en dan een kwartiertje laten liggen. :sherlock:
Herhalen totdat ie leeg is. :B
Zo kan ik me met één pijpje een uurtje of 2 á 3 ammuseren. ;p

Plaats reactie