Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Elke pijp ene nieuwe filter hierzo.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Mortimer
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 okt 2009 07:33
Locatie: Ede

Bericht door Mortimer »

Ik laat de pijp een uurtje liggen en dan haal ik het filter eruit en mik het meteen weg en haal een rager door de pijp. Ik gebruik een filter maar een keer.
There are two kind of people in this world my friend, those who smoke pipe and those who doesn´t.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Ik rook mijn filter pijpen altijd zonder filter.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: 9 mm filter

Bericht door Kynikos »

erasmus59 schreef:Ik heb drie pijpen waar zo'n 9 mm filtertje in moet... Eén van die pijpen is de Hilson Jaarpijp 1995, een fraai stuk waar ik nogal aan gehecht ben en daar moet dus zo'n filtertje in...
Er mág een filter in. Waarschijnlijk is hij zonder filter ook prima te roken. Heb je dat al eens geprobeerd?

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Re: 9 mm filter

Bericht door Tati60 »

Kynikos schreef:
erasmus59 schreef:Ik heb drie pijpen waar zo'n 9 mm filtertje in moet... Eén van die pijpen is de Hilson Jaarpijp 1995, een fraai stuk waar ik nogal aan gehecht ben en daar moet dus zo'n filtertje in...
Er mág een filter in. Waarschijnlijk is hij zonder filter ook prima te roken. Heb je dat al eens geprobeerd?
Daar moet dan zo'n vervangstukje in, begrijp ik. Die vind ik nergens.
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Re: 9 mm filter

Bericht door AlbertE »

erasmus59 schreef:
Kynikos schreef:
erasmus59 schreef:Ik heb drie pijpen waar zo'n 9 mm filtertje in moet... Eén van die pijpen is de Hilson Jaarpijp 1995, een fraai stuk waar ik nogal aan gehecht ben en daar moet dus zo'n filtertje in...
Er mág een filter in. Waarschijnlijk is hij zonder filter ook prima te roken. Heb je dat al eens geprobeerd?
Daar moet dan zo'n vervangstukje in, begrijp ik. Die vind ik nergens.
Ik weet niet of dat moet. Ik ben er wel eens vergeten een filter in te stoppen en dat heeft verder geen gevolgen gehad voor zover ik weet.

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Re: 9 mm filter

Bericht door Tati60 »

AlbertE schreef:
erasmus59 schreef: Daar moet dan zo'n vervangstukje in, begrijp ik. Die vind ik nergens.
Ik weet niet of dat moet. Ik ben er wel eens vergeten een filter in te stoppen en dat heeft verder geen gevolgen gehad voor zover ik weet.
Zonder filter trekt de pijp zo "hol"... je voelt dat er iets ontbreekt. Ik weet dat er plastic vervangstukjes bestaan voor het filter, maar mijn tabakshandelaar heeft ze niet. Toch maar eens enkele online bestellen.

Weet iemand overigens of de Savinelli Balsafilters 9 mm in iedere filterpijp passen ? Zijn ze even dik, even lang...?
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Re: 9 mm filter

Bericht door Vandaahl »

erasmus59 schreef:
Kynikos schreef:
erasmus59 schreef:Ik heb drie pijpen waar zo'n 9 mm filtertje in moet... Eén van die pijpen is de Hilson Jaarpijp 1995, een fraai stuk waar ik nogal aan gehecht ben en daar moet dus zo'n filtertje in...
Er mág een filter in. Waarschijnlijk is hij zonder filter ook prima te roken. Heb je dat al eens geprobeerd?
Daar moet dan zo'n vervangstukje in, begrijp ik. Die vind ik nergens.
Ik denk dat iedere tabakszaak ze wel heeft... zelfs die van mij en die verkoopt bijna geen pijptabak...
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Er is overigens een topic over "dummy filters". Ik heb er nooit naar gezocht, maar ze schijnen inderdaad minder makkelijk te vinden te zijn.
http://pijprokersforum.forum2go.nl/dumm ... -t217.html

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Kynikon zegt het; er mag een filter in. Ik rook de meeste filterpijpen vaak zonder filter en zonder vervanger. Het is inderdaad even wennen aan het lichter trekken, maar op zichzelf is het geen enkel probleem en geen gevaar voor de pijp, althans niet in mijn ervaring. Iets vaster stoppen, goed de pijpenstopper gebruiken, en geen probleem.

Groet Janneman.

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

ik heb een aantal big ben's en dat zijn bijna allemaal filter pijpen. Ik gebruk ook de 9mm filters. dat de filter nat wordt is ook afhanelijk van de tabakssoort en de rook techniek. aromatics zorgen vaak voor een nattere filter zo ook onrustig roken...

groet
Hans

Gebruikersavatar
Mortimer
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 okt 2009 07:33
Locatie: Ede

Re: 9 mm filter

Bericht door Mortimer »

erasmus59 schreef:
Kynikos schreef:
erasmus59 schreef:Ik heb drie pijpen waar zo'n 9 mm filtertje in moet... Eén van die pijpen is de Hilson Jaarpijp 1995, een fraai stuk waar ik nogal aan gehecht ben en daar moet dus zo'n filtertje in...
Er mág een filter in. Waarschijnlijk is hij zonder filter ook prima te roken. Heb je dat al eens geprobeerd?
Daar moet dan zo'n vervangstukje in, begrijp ik. Die vind ik nergens.
Ik weet dat Schimmel in Zutphen ze wel heeft.
There are two kind of people in this world my friend, those who smoke pipe and those who doesn´t.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Moet bekennen dat ik de filter weer een beetje herondekt heb. Begonnen met filter, maar grote stoere mannen roken zonder filter. Dus met wat oefenen lukt roken zonder filter prima (met -nogmaals- dank aan Janneman voor zijn tips op zn site hoe te roken etc.).

Onlangs waren mn pijpenragers op en dacht; he, nu kan ik geen pijproken want zonder rager gaat echt niet.
Maar realiseerde me toen dat als ik filter in een filterpijp doe het best zonder rager moet kunnen. Zo gezegd, zo gedaan en.... eigenlijk bevalt me dat best!!!

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 mar 2010 19:19
Locatie: Halle (BE)
Contacteer:

Bericht door Dan »

Ondanks het grote verschil in smaak van roken met en zonder filter, verkies ik toch de 9mm filter. Als je ziet wat een smurrie zo'n filter allemaal kan tegenhouden... De rook blijft ook wat koeler en de smaak is wat subtieler als ik een filter gebruik in m'n Cogolin.

Het is blijkbaar moeilijk om een Peterson pipe te kopen waar men een 9mm filter kan instoppen.

Dan
Cogolin Courrieu
Alsbo Vanilla, Mac Baren Vanilla Cream, Peterson Sunset Breeze

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Peterson maakt volgens mij pijpen gericht op de Duitse markt, MET 9 mm filter...

zelfs de standaard systeemserie heeft 9 mm filters als je ze hier koopt :
http://www.annonces.de/Pfeifenshop/index.htm

Ook op de site van Esterval staan dikwijls Petersons met filter vermeld :
http://www.tecon-gmbh.de/index.php?cPath=208_319

Editje :
over dat 'teruggrijpen' naar filterpijpen, bij mij is het andersom... Sinds ik twee Peterson systems heb, rook ik die vaker dan mijn filterpijpen !
Koninklijke Eikel Des Forums.

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Bij mijn laatste bezoek aan Lensen in Arnhem heb ik (voor noppes, altijd goede service bij die man :P) een pakje balsahout filters gekregen. Deze zijn van het merk Savinelli. Wat mij bij de eerste keer roken opviel is dat er lang niet zo veel smaak verloren gaat als bij m'n Big Ben filters! Misschien een aanrader. De dingen zijn na een keer roken trouwens wel doorweekt, laat dr nu 2 drogen om te kijken of ze een aantal keer te gebruiken zijn.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Ah, dat is een goed tip. Ik ga eens naar die filters uitkijken.

PJ
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:39

Bericht door PJ »

Harmen schreef:Bij mijn laatste bezoek aan Lensen in Arnhem heb ik (voor noppes, altijd goede service bij die man :P) een pakje balsahout filters gekregen. Deze zijn van het merk Savinelli. Wat mij bij de eerste keer roken opviel is dat er lang niet zo veel smaak verloren gaat als bij m'n Big Ben filters! Misschien een aanrader. De dingen zijn na een keer roken trouwens wel doorweekt, laat dr nu 2 drogen om te kijken of ze een aantal keer te gebruiken zijn.
Voor 9mm vind ik die persoonlijk te duur. Ik gebruik wel de 6mm balsa filters.

Voor 9mm prefereer ik zelf meerschuim filters met de niet aromatische tabakken die ik rook (Va voornamelijk). Fijn tegen de ergste scherpte, maar laten de tabak de delicatere smaak behouden.

Stanwell vind ik voor koolfilters heel fijn, die gebruik ik bij aromaten.

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Bericht door Turin »

Voor de Balsa filter rokers ik gebruik in mijn filter loze pijpen op de plek waar dat stukje metaal normaal zit altijd een stukje lucifer (de achter kant) beetje in kerven en wat uit elkaar plukken prima filter en nog nooit bellenblaas geluiden gehad.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 mar 2010 19:19
Locatie: Halle (BE)
Contacteer:

Bericht door Dan »

Paasei schreef:Peterson maakt volgens mij pijpen gericht op de Duitse markt, MET 9 mm filter...
Bedankt voor de tip. Mmh, het is bijna vaderdag ;-)

Dan
Cogolin Courrieu
Alsbo Vanilla, Mac Baren Vanilla Cream, Peterson Sunset Breeze

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

Victor Baarn schreef: Ik heb ook een systeem-pijp van Peterson. Maar die bevalt me niet. Rookt niet lekker en als er vocht inzit kan ik er niet bij. Misschien is de kop ook te klein voor de tabak die ik rook. Gaat om deze pijp:

Afbeelding
Ik heb er ook zo eentje, precies dezelfde. Aan de Petersonrokers op dit forum zou ik willen vragen: hoe onderhouden jullie zo'n Peterson? Ik gebruik er een stukje keukenrol of een papieren zakdoekje voor dat ik oprol en in de kop steek en dan ronddraai om het vocht uit de pijp te krijgen... een heel gedoe! Kan het ook eenvoudiger? En nog een vraagje: ik hoor dat je bij deze pijp de steel wel mag losmaken als de pijp nog warm is. Is dat zo?
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Doordat de steel conisch is en er een metalen ring rond de ingang zit, heeft het minder risico, maar zou het toch niet te dikwijls doen.

Om te kuisen...
Rager krijg je met een klein beetje moeite wel door de steel.
Voor de kop neem ik een rager, (ik gebruik er trouwens altijd gemengde : harde en zachte haartjes onder elkaar) meestal dezelfde als waar ik het rookkanaal en de steel mee heb schoongemaakt, aangezien het middelste deel toch meestal nog vrij schoon is.
Overlangs dubbel plooien in een U-vorm en met dat U-stuk even rond in de ketel.
Dan de U met de vingers nog platter drukken zodat je er mee tot op de bodem van het vochtreservoirtje kan, even koteren, en klaar.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Mijn 'bij de hand poetsgerei' bestaat uit een oude sok, gewone pijpenragers en een doosje met wattenstaafjes. Peterson of wat dan ook, met die drie is elke pijp snel schoon. Na het roken leg ik de pijp meestal in een asbak bij mijn pijpenrek, en aan het eind van de dag maak ik ze even schoon voor ik ze in het rek zet. Meeestal allen pijpenrager, soms ook even een wattenstaafje in de filterruimte, meestal even met de oude sok de ketel en rand afvegen, en soms even met een wasdoekje de pijp opwrijven (zonder verse was aan het doekje). Op die manier stel ik groot onderhoud doorgaans uit tot een keer per jaar of zo. Het enige dat ik nog eens moet vinden/zelf maken is een soort van simpel 2 of 3 mm boortje in een houder of zo, om de ruimte tussen steel en ketel even af en toe door te prikken

Overigens sluit ik me bij Paasei aan voor wat betreft het uit elkaar halen, als het even kan is eerst afkoelen toch altijd een beter idee (al is een pijp ook niet meteen hopeloos verloren als je hem eens af en toe warm uit elkaar haalt. De enige manier om echt in één keer brokken te maken is bruut geweld, als de steel door de warm,te echt vast zit).

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Remon
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jan 2010 21:49
Locatie: Rena, Noorwegen
Contacteer:

Bericht door Remon »

Na al enige tijd last te hebben gehad van een fluit in mijn Big Ben Napoleon ben ik maar eens op onderzoek gegaan. Uiteindelijk bleek dat het mondstuk de boosdoener was, maar dat als ik wél met filter zou roken, het gefluit stopte. Ik had nog een filter-adapter liggen, maar die doorstond de ragertest nooit.
Ik ben geen groot fan van filters, dus ik besloot om de gok maar eens te wagen en heb vervolgens met een zakmes de adapter een beetje verder uitgehold. Nu loopt de opening waar de rager in gaat ietwat taps toe, waardoor de rager zelf zijn weg kan vinden en ik zonder moeite in de ketel kan komen. Nu kan ik mijn pijp weer roken zonder vervelende bijgeluiden. :D

Gebruikersavatar
matthiasdbacker
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 mei 2010 02:31
Locatie: Gent, Belgie

Bericht door matthiasdbacker »

is het eigelijk erg een fileterpijp te roken gewoon zonder filter erin en zonder dummyfilter ?

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

matthiasdbacker schreef:is het eigelijk erg een fileterpijp te roken gewoon zonder filter erin en zonder dummyfilter ?
Ja, héél erg! :wink: Nee hoor. Het kan wel maar door de grote boring (9mm) rookt het wel heel snel erg heet! Als je de pijp onderin heel vast stopt dan lukt het wel maar naar mijn idee kan je beter met filter of met dummy roken. Dan hoef je niet zo vast te stoppen.
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Bericht door Ribbon »

Hmm, ik ga hier toch eens mee experimenteren. Ik heb in het begin eigenlijk altijd de dummy gebruikt, tot het moment dat ik het advies kreeg van een winkelier hem er uit te halen. Het zou volgens hem zorgen voor een onaangename weerstand bij het roken, plus dat het alleen maar meer moeite kost bij het schoonmaken.

Nu rook ik al maanden zonder dummy, en het bevalt eigenlijk wel. Ik heb af en toe wel het idee dat ik te heet rook, maar dat wijd ik een beetje aan mijn onervarenheid, of dat ik niet goed stop. :wink:

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

matthiasdbacker schreef:is het eigelijk erg een fileterpijp te roken gewoon zonder filter erin en zonder dummyfilter ?
Nee. En het is zelfs niet erg een filterpijp mét een filter erin te roken... Alles is een kwestie van smaak en daarin moet je je eigen voorkeur volgen.
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik rook verreweg de meeste filterpijpen zonder filter en zonder dummy. Als ik bij een filterpijp een dummy krijg gebruik ik die doorgaans wel, maar de meeste pijpen die ik heb gekocht kwamen zonder. Voornaamste reden voor mij om een dummy te gebruiken is voor dat ik het gevoel heb dat ik een pijp dan gemakkelijker schoon kan houden.

De dummies die ik heb lijken weinig uit te maken op hoe een pijp trekt, bij de meeste van mijn pijpen bepaald het gat onder in de ketel hoeveel lucht ik trek, hoe gemakkelijk een pijp trekt.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

janneman schreef: bij de meeste van mijn pijpen bepaald het gat onder in de ketel hoeveel lucht ik trek, hoe gemakkelijk een pijp trekt.

Groet, Janneman
Dat klopt natuurlijk ook! Maar een filter biedt toch ook wel aardig wat weerstand. Dus wil je dezelfde weerstand hebben als roken met filter, zul je toch de tabak wat vaster moeten stoppen. Tenminste zo doe ik het.
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Plaats reactie