Bijzondere Pijpen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Laafke

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Laafke »

Bij het researchen naar klei en porceleinen pijpen kwam ik de Hongaarse kleipijp tegen....een vrij bijzonder model dacht ik.....
Deze pijp is in het midden van de 19e eeuw gemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door janneman »

Ik denk dat dit een meerschuim pijp is Laafke, het is tenminste een klassieke vorm voor meerschuimpijpen rond 1800-1850... Al is het aan de hand van een foto natuurlijk nooit helemaal zeker, en de kop ziet er wel heel slank uit.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn foto's van meerschuimen pijpen in het -ondertussen gesloten- Niemeyer tabaksmuseum in Groningen, en daar zie ik ook zo'n slanke meerschuimer. De middelste van die drie vind ik trouwens hilarisch qua versiering, als je kijkt naar die anderen met weledelgestrenge Heeren en Wapenschilden als opmaak...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Laafke

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Laafke »

Wow, wat een mooie collectie!! (Kunnen we niet een keertje proberen om buiten de openingstijden het museum te bezoeken??? :mrgreen: )

Volgens de beschrijving staat de pijp als Hungarian Clay Pipe bekend. (Ik ga verder zoeken of het klei of meerschuim is) Maar werd daar ook werkelijk tabak in gerookt (gezien de smalle kop), het lijkt mij haast ondoenlijk daar een flake in te krijgen, of werd zo'n instrument gebruikt om er sigaren c.q sigaretten mee te roken??

Aanvulling: dit is de vertaalde tekst van een pijp die er vrijwel hetzelfde uitziet (tis een Googlevertaling uit het Hongaars)

"Oogsten gastheer" kleipijp
Voor Toegepaste Kunsten in Hongarije Hongaarse aardewerk geproduceerd hier alleen, uniek, met de hand gesneden houten pijp handvat.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door janneman »

Uit zulke smalle pijpen werd inderdaad normaal gerookt. In die tijd waren de meeste tabakken meer vergelijkbaar met baai of grof gesneden baai, een beetje zoals de Craven Mixture tabak die Arno in zijn blog beschreef. De moderne vormen van tabak die we nu kennen zijn bijna allemaal in de loop van de afgelopen eeuw ontwikkeld met doorgaans cavendish als basis productiemethode. Dat levert heel andere tabakken op. In de literatuur kom je voor de 19e eeuw bijvoorbeeld ook de gewoonte tegen om tabak in open schalen aan gasten aan te bieden, de tabak was in principe veel droger, alweer meer zoals Baai en Semois. De huizen waren wel een hoop vochtiger, waardoor die tabak dan weer niet zo kurkdroog was als Semois tegenwoordig in onze centraal verwarmde huizen wordt.

Aangaande de beschrijvingen, je zou schrikken als je weet hoe vaak zelfs vermeende deskundigen zaken door elkaar halen als het gaat over steen, aardewerk, steengoed (ook een soort klei), porselein en meerschuim. Bij dit soort zaken ben ik in de loop der jaren meer en meer op eigen waarneming gaan vertrouwen, en wantrouw ik ook beschrijvingen op internet en in boeken.
Zoals je op de foto uit het museum al kunt zien, zo uniek is de pijp niet. En verreweg de meeste pijpen uit die tijd waren handwerk, dat hoort nu eenmaal bij veel dingen uit die tijd. Bij klei-pijpen werden wel mallen gebruikt, maar zelfs dat was toch voornamelijk handwerk.

En helaas, dit museum bestaat al een aantal jaren niet meer... Overigens kun je, als je ooit kans hebt naar Heinrichs in Bergheim te gaan, een hele hoop oude pijpen bekijken in hun eigen museumpje op de 1e verdieping.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door robvoorburg »

Het heeft het model van een meerschuimen pijp uit die tijd, het is van
zilverwerk voorzien en de verkleuring is de verkleuring waar je een
gerookte meerschuimen pijp aan herkend.
(een kleipijp kleurt al vrij snel veel donkerder door gebruik)

Een groot gedeelte van de verzameling van Niemeijer is in handen van
Smokiana in Amsterdam en valt te bekijken.

Laafke

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Laafke »

Na een middagje zoeken op internet kwam ik de volgende gegevens tegen. Volgens diverse bronnen werd Hungarian pipe zowel uit witte, rode als zwartbakkende klei geproduceerd. Dezelfde vorm werd ook in meerschuim gemaakt, het model dat getoond werd echter zelden, meestal werden die modellen met de meest uiteenlopende, kunstzinnige versierselen gesneden.
Maar ik heb de vraag: wel of geen klei nog uitstaan bij 2 bronnen, ben benieuwd of ze antwoorden en wat of het resultaat is.

Laafke

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Laafke »

Wie Ronny Thunér is weet ik niet meer, wel dat hij bijzondere pijpen maakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Laafke

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Laafke »

Voor de liefhebbers van zilverwerk:

Tabakspijp van klei gemonteerd in zilver met conische ketel, lange dunne hiel en korte rechte insteeksteel. Ketelbasis en steelaanzet rondom gegraveerd geometrisch motief van gestileerde gepunte bladeren, onder de filt twee omgaande ringen van fijne stippels. Oorspronkelijke montage met recht imitatie barnstenen roer met afgeplatte beet en knoop

Kenmerken:
pijptype: insteek
pijpmodel: conisch
techniek: geperst
materiaal: klei
kleur: wit
afwerking: zilver, imitatie barnsteen
Afmetingen:
maten kop: 5 x 3,2 cm
steellengte: 4,5 (10,5) cm
Productie:
land: Engeland
Datering: 1890 - 1925

Live te bewonderen in het Pipemuseum te A'dam
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Huub »

Hallo,

Ik kwam deze bijzondere pijp tegen op Ebay. Ik vond het de moeite jullie deze foto's te tonen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laafke

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Laafke »

En op welk bedrag staat deze schoonheid nu......??

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Huub »

Laafke schreef:En op welk bedrag staat deze schoonheid nu......??
Hallo Gerrit-Jan,

Is inmiddels in het 7e bod verkocht voor ₤ 20. Vind je dat echt een schoonheid, of dol je maar wat?

Laafke

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Laafke »

Nee, Huub ik dol niet. Ik vind zulke dingen echt mooi, niet zozeer om te roken alswel om een "tentoonstelling" thuis van te maken. Als je op Google Images naar een bepaald model zoekt kom je vaak de meest fantasievolle dingen tegen. Die bewaar ik allemaal in een speciale map...al een paar jaar.Daar dit soort dingen echter meestal via Ebay worden verhandeld en ik een huiver voor Ebay heb blijft het w.s. bij foto's verzamelen.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Huub »

Laafke schreef:Nee, Huub ik dol niet. Ik vind zulke dingen echt mooi, niet zozeer om te roken alswel om een "tentoonstelling" thuis van te maken. Als je op Google Images naar een bepaald model zoekt kom je vaak de meest fantasievolle dingen tegen. Die bewaar ik allemaal in een speciale map...al een paar jaar.Daar dit soort dingen echter meestal via Ebay worden verhandeld en ik een huiver voor Ebay heb blijft het w.s. bij foto's verzamelen.
Hallo Gerrit Jan,

Dan moet je toch eens kijken wat ik allemaal al onder dit topic geplaatst heb.
Die foto's zou je best kunnen downloaden voor je map.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Huub »

Laafke schreef:Wie Ronny Thunér is weet ik niet meer, wel dat hij bijzondere pijpen maakt.
Hallo Gerrit-Jan

Lees op Pipepedia het bijzondere levensverhaal van de Zweedse pijpenmaker Ronny Thunér.

Laafke

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Laafke »

Toen ik de omstandigheden van zijn vroegste jeugd las werd ik geconfronteerd met mijn eigen jeugd, zo ongeveer onder dezelfde omstandigheden opgegroeid al leidde dat bij mij niet tot rebellie. Slechts een paar zinnen verder schoot het door me heen: die heeft ADHD. Mijn oudste zoon vertoonde hetzelfde gedrag als Ronny. Gelukkig voor hem werd het al voor het einde van basisschool ontdekt en is hem de martelgang van drugs, alcohol en criminaliteit bespaard gebleven. Ronny heeft er 30 jaar op moeten wachten. Maar het verhaal van het gevecht dat hij leverde maakt wel dat zijn pijpen beter te begrijpen zijn.

Dank voor de tip Huub.

Voor geïnteresserden:
http://www.pipedia.org/wiki/Thun%C3%A9r_Pipes

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Huub »

Laafke schreef:Een bijzondere uitvoering van de Chubby

Afbeelding

Speciaal voor de doorwrochte filterroker.

Daar ik helaas geen foto van de pijp in zijn geheel heb, een andere foto van een Chubby om een indruk te krijgen van het soort pijp waar het om gaat.

Afbeelding
Hallo Gerrit Jan,

Hier moet ik toch helaas een correctie aanbrengen.Dit is geen pijp die geschikt is voor filter roken, maar een Calabash System pijp die speciaal gemaakt is voor mijn Sloveense correspondentie-vriend Grega Šajin door de opkomende Kroatische pijpenmaker Domagoj Telisman ( Dotter Pipes ). Het is pijp nr. 98 die de pijpenmaker dit jaar maakte. De foto stuurde Grega mij enkele weken geleden toe.

Je kunt het vergelijken met de Aero Billiard pijpen van Radice. Ik heb al eerder geschreven over deze manier van roken. Schijnt een geweldige ervaring te zijn.
Hoe je aan de foto komt met de filters in de ruimte is mij een raadsel.

Fijne avond verder,

Huub
pipe_98_03.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Laafke

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Laafke »

Daar moet ik je helaas corrigeren Huub,

De pijp komt van Stefan Müller van The Pipemill en is als grapje op de Chubby ontstaan.

De foto komt ook van Stefan zelf.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Huub »

Laafke schreef:Daar moet ik je helaas corrigeren Huub,

De pijp komt van Stefan Müller van The Pipemill en is als grapje op de Chubby ontstaan.

De foto komt ook van Stefan zelf.
Hallo Gerrit Jan,

Heb je het nu over de pijp in de standaard? Die is toch echt gemaakt door de Kroaat Demagoj Telisman voor mijn penvriend Grega
Šajin. Als je die pijp niet bedoelt vraag ik me af hoe je aan de foto komt?
Mogelijk dat ik hem al eerder op het Forum heb geplaatst als zijnde een voorbeeld van een Calabash System pijp.
Als ik je persoonlijk Mail-adres had zou ik je de mail van Grega d.d. 10 juli 2013 kunnen toesturen waarin hij mij verteld over zijn nieuwe pijp.
Grega is zo gek van het systeem dat hij praktisch al zijn pijpen heeft verkocht om alleen nog maar pijpen aan te schaffen met dit systeem.

Fijne avond en tracht goed te slapen.

Huub

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Massis »

Huub, bedoel je niet de zogenaamde reverse calabash? Waarbij het verschil hem zit in de locatie van de 2de luchtkamer. De gewone calabash heeft een luchtkamer net achter de ketel, oorspronkelijk vanwege de meerschuimen inzet die in de grote kop van de kalebasvrucht zat. De reverse daarentegen heeft een heel erg dikke tige met een korte flok, waardoor er een 2de luchtkamer ontstaat net voor het mondstuk ipv aan de ketel.

Het is maar een benaming natuurlijk, maar ik hoor graag of we hetzelfde bedoelen.
Zelf ga ik - eens ik éindelijk weer up & running ben - toch ook eens proberen een reverse calabash in elkaar te knutselen.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Laafke

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Laafke »

Nee, ik had het niet over de pijp in de standaard. Die heb ik van i-net afgeplukt. Naar die mail ben ik wel benieuwd. Volgens mij kun je bij mijn bijdragen gewoon email aanklikken maar voor de zekerheid stuur ik je het adres via PB.

Jij ook een goed nacht gewenst.

GJ

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Huub »

Massis schreef:Huub, bedoel je niet de zogenaamde reverse calabash? Waarbij het verschil hem zit in de locatie van de 2de luchtkamer. De gewone calabash heeft een luchtkamer net achter de ketel, oorspronkelijk vanwege de meerschuimen inzet die in de grote kop van de kalebasvrucht zat. De reverse daarentegen heeft een heel erg dikke tige met een korte flok, waardoor er een 2de luchtkamer ontstaat net voor het mondstuk ipv aan de ketel.

Het is maar een benaming natuurlijk, maar ik hoor graag of we hetzelfde bedoelen.
Zelf ga ik - eens ik éindelijk weer up & running ben - toch ook eens proberen een reverse calabash in elkaar te knutselen.
Hallo Massis,

Ja ik bedoel de Reverse Calabash. De Kroatische pijpenmaker noemt het evenwel Calabash System Pipe. Behalve hij en Radice zijn er nog wel enkele pijpenmakers die momenteel dat soort pijpen maken o.a. Eltang met zijn Tube en enkele Russen.
Met de Aero Billiard van Radice heeft een Duitse vriend en enkele anderen, die ik niet ken, een periode proef gerookt alvorens die voor het eerst op de markt werden aangeboden door Neat Pipes. Ze worden ook door Radice speciaal gemaakt voor Neat Pipes.
Succes met het maken van een dergelijke pijp.

Voor straks: Goede Nacht.

Huub

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Massis »

Laafke schreef:Nee, ik had het niet over de pijp in de standaard. Die heb ik van i-net afgeplukt. Naar die mail ben ik wel benieuwd. Volgens mij kun je bij mijn bijdragen gewoon email aanklikken maar voor de zekerheid stuur ik je het adres via PB.

Jij ook een goed nacht gewenst.

GJ
Email aanklikken kan, maar dan verstuur je een email vanuit het forum, en heb je geen mogelijkheid om bijlagen mee te sturen.
Bij een PB kan je overigens wel bijlagen toevoegen.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Huub »

Hallo,

Ik zag op Ebay deze bijzondere pijp. De steel kan gedraaid worden en de tabak wordt uit de schoorsteen gerookt.

Misschien wat voor de miniatuur-treinen liefhebbers onder ons.

Fijne dag,

Huub
$(KGrHqZHJEEFIjDSRTFVBSLOLQUbnw~~60_57.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Huub op 09 sep 2013 20:12, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door janneman »

:D :D :D Mooie vondst Huub!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Laafke

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Laafke »

Zo kun je je (klein)kinderen al vroeg voor de pijp winnen.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door robvoorburg »

Hoe verzinnen ze het en het rookt als een trein.

Laafke

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Laafke »

Kwam ik tegen op een russische site:

Afbeelding

Tom Eltang.

En zo ziet een inzet er uit:

Afbeelding

En voor wie het allemaal niet genoeg te zien is: een bijpassende lamp

Afbeelding

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Huub »

En voor wie het allemaal niet genoeg te zien is: een bijpassende lamp

Afbeelding[/quote]

Hallo Gerrit-Jan,

Die Tom Eltang pijp had ik hier begin van dit jaar eens getoond. Tom Eltang is bij het maken van deze pijp uitgegaan van een ontwerp van een bureaulamp van de beroemde Deense architect en designer Arne Jacobsen, een van mijn favoriete designers.
Jacobsen was zelf een gepassioneerd pijproker.
Zie bijgaande foto van de lamp. De opening van de voet was bedoeld om een asbakje van zijn hand in te plaatsen. Dat asbakje had hij ontworpen voor de beroemde Deense firma Stelton.
De lamp is ontworpen in 1960. Het is toch heel bijzonder dat een pijpenmaker ongeveer 50 jaar later geïnspireerd is door die lamp, die overigens nog steeds te koop is.

Fijne avond verder,
Huub
aj-table-_486267e61.jpg
9200000002891439.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Huub »

Hallo,

Vandaag kreeg ik een nieuwsbrief binnen van
image004.jpg
. De nieuwe naam voor het Pijpenkabinet.

Daar zag ik deze 2 pijpen van de Fransman Paul Lanier. Mogelijk iets voor de ornithologen onder ons.

Fijne dag verder,

Huub

Afbeelding


Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Laafke

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door Laafke »

Ik heb de nieuwsbrief ook gehad en de gegevens in een topic in dit gedeelte gezet. Ik heb er bewondering voor hoeveel tijd en aandacht het museum aan de kleipijp besteed.

Plaats reactie