Pijp stoppen.

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Pijp stoppen.

Bericht door maboc »

Ondanks al die verschillende methoden die ik hier, op youtube en elders op internet vind, doe ik het toch ook maar JBF.
Ik prop de ketel vol terwijl ik regelmatig even een proef-trekje neem, om de weerstand te proberen.
Wat voor mij de belangrijkste les was in het leren stoppen is dat je echt niet te vol moet stoppen. Beetje te weinig is veel makkelijker op te lossen (gewoon wat meer tampen) dan te veel tabak in de ketel.

Een ander belangrijke les voor mij is tijdeig te tampen. dan blijft de tabak dicht bijelkaar gestapeld en kunnen de vezels elkaar aansteken. Dan heb je wat minder vaak de luciferdoos nodig. Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet zo veel uit hoe vaak je moet het-ontsteken, maar ik vind het och wel prettig om het aantal lucifers te beperken.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Pijp stoppen.

Bericht door Gypscoprotheres »

Ik heb de methode geprobeerd en moet zeggen dat het me wel beviel. Ik moet het nog even een paar keer afwisselen met mijn normale methode (pluk losse tabak in de pijp, pluk daarop ietsje aandrukken en de rest nog ietsje harder aandrukken), met dezelfde pijp en tabak. Dan kan ik zien of het echt beter is. Het werkt wel "soepel" vind ik. Bedankt voor de link!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Pijp stoppen.

Bericht door Victor Baarn »

Generaal schreef: 10 mar 2012 15:24 Na wat neuzen op internet, en de alom bekende youtube filmpjes, vond ik deze wel erg speciaal.
Of het 'n goed alternatief mag zijn voor het 2 of 3 fase pijpstoppen, laat ik aan de kenners over.

Deze methode gisteren voor het eerst geprobeerd en tot mn verrassing werkt het uitstekend. Ook bij een ready rubbed tabak lijkt het prima te werken.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Pijp stoppen.

Bericht door roocker »

Met een losse of rubbed tabak zou dit idd best goed kunnen werken . Ook weer afhankelijk van de vochtigheid en type snede vd tabak . Met een flake lukt dit niet , tenzij deze helemaal uitelkaar gehaald is... Dus gerubbed .

Ik ga het eens proberen .

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Pijp stoppen.

Bericht door Chris »

Het belangrijkste is dat men weet wat hij of zij nu eigenlijk doet (niet oneerbiedig bedoeld). De tabak moet simpelweg gevuld worden in de kop en wel zodanig dat er geen (grote) luchtgaten in de gevulde hoeveelheid zitten. Dus een goed gepakte kop prepareren. En dat dan toespitsen op het type tabak met zijn desbetreffende toestand op dat moment. Oefening baart kunst!

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1633
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Pijp stoppen.

Bericht door GR69 »

Ok..als jongste bediende...pijp 7 pas gerookt en niet eens vol...
Ik moet zeggen dat ik de jbf methode gebruik. Ik doe wat in de pijp, druk wat aan, probeer het wat naar beneden te drukken, pruts er wat bij en druk weer aan. Waarna ik probeer om het bovenste laagje wat door te drukken.
Dat alles met mn vinger. Aansteken, na het opkrullen aanstampen met tampertje, opnieuw aansteken en roken maar. Ik merk dat ik de pijp best lang kan aanhouden maar ik heb het gevoel dat ik het wat te los doe. Heb de laatste 4 keer een wat nat bodempje in mn pijp. Niet dat het gorgeld maar na legen...er blijft inderdaad niks over..wat vocht onderin. Ketel wordt iets warmer dan ik zou willen eigenlijk. Tenminste, net iets warmer dan handwarm...ik leg hem dan ook vaker even weg.
Bij het maken van mijn pijpenrekje een pijp bijna vol gerookt met een 4x aan steken en regelmatig de "pinautomaat test" omdat schroeven, boren en zagen nou eenmaal niet gaat met pijp in de hand. En het bijten om de pijp vast te houden is nog niet mijn ding geloof ik.😄

Anyway..voor elke roker een methode denk ik maar...wel eens gekeken hoe verschillende mensen shaggies draaien?

Wedstrijd rokers, vind overigens raar, uitgesloten..😎😁
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Pijp stoppen.

Bericht door Paasei »

Het zou kunnen dat je eerste pluk tabak al makkelijk te vast gestopt is.

Probeer het volgende eens... (ik ga er van uit dat je met losse tabak werkt, geen flakes)

Pluk tabak in de pijp laten vallen, met de wijsvinger tegen de kop tikken zodat het 'vanzelf' verder zakt zonder dat je het naar beneden duwt. Dan weer wat, ook weer tegen de kop tikken, derde of vierde pluk het zelfde, en zo verder tot de kop vol is.
Dan heel lichtjes aanduwen, eigenlijk meer om de wilde pluk bovenin wat 'effen' te maken, maximum een halve centimer of zo.
Als je wil kan je dan reeds aansteken, wil echt een volle pijp dan doe je er nog wat bij dat je lichtjes aanduwt tot net onder de rand (1 of 2 mm zeg maar)

Bij het aansteken na de eerste vlam en gloed, beetje aantampen, maar enkel om de omhoogkrullende tabak glad te strijken, niks meer echt aandrukken. Dat doe je terwijl je een paar lange trekken doet, zo heb je kans dat de pijp niet uitgaat bij dat eerste tampen. Gaat ze toch uit, niet getreurd, nog eens aanvlammen zonder tampen nu.

gedurende het roken heel af en toe tampen om de gloed compact te proberen houden

lijkt ingewikkeld, maar na de derde pijp wordt het een automatisme.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Pijp stoppen.

Bericht door oehoe »

Appeltje, (Paas) eitje. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Pijp stoppen.

Bericht door Beginneling »

Eens met wat Paasei daar zegt. Zou best kunnen dat de tabak onderin wat te vast zit en vocht daardoor ophoopt. Luchtig onderin helpt om dat te voorkomen. Beter te luchtig dan te vast. Aantampend (heeeeeel voorzichtig) is nog wel wat te repareren. Lostampen gaat echt niet.
En voor de rest niet te moeilijk doen. Ik heb te lang te moeilijk gedaan, me zorgen gemaakt over gereutel of het puntje van mn tong verbrand omdat ik het laatste stukje ook persee moest oproken tot grijze as. Allemaal niet nodig om te genieten van het roken van een pijp. En het zal allengs beter gaan. En echt niet alle tabak in elke pijp rook je altijd op tot grijze as. Ik in ieder geval niet (en ik lees heel graag wie wel). Wat dit betreft heb ik wel eens de indruk dat niet alleen vissers het latijn beheersen....
De koollaag speelt ook een grote rol bij wel of niet nat worden. Zo heb ik 2 pijpen die wat krommer zijn en die hebben in het begin gereuteld. Nu doen ze dat niet meer. De opgebouwde koollaag voorkomt dat inmiddels. Het zijn beide ook conische pijpen, en als ik die te vast stop worden ze al snel nat. Een pijp moet je ook leren kennen voor het beste resultaat. Elke pijp is weer anders, qua stoppen, geschikte soort tabak en het roken zelf. Trial en error en ondertussen:
Veel rookplezier!

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1146
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Pijp stoppen.

Bericht door gewoon ik »

Minder stressen.
Toen ik begon, was ik ook nerveus om goed te vullen em leeg te roken.
Nu niet meer, ik laat er mijn plezier niet meer door beïnvloeden. Gek genoeg gaat het nu haast vanzelf
En ervaren zou ik mezelf niet noemen. Daarvoor rook ik te weinig.

Plaats reactie