Is een pijp vergelijkbaar met een muziekinstrument?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Is een pijp vergelijkbaar met een muziekinstrument?

Bericht door robvoorburg »

Op het eerste gezicht een rare vergelijking, toch voor wat de houten instrumenten betreft denk ik dat er een overeenkomst is.

Beiden moeten met een zekere regelmaat gebruikt worden, anders loopt "het leven" eruit.

Gisteren heb ik weer eens een pijp gestopt die een jarenlange rust had. Dit was geen prettige ervaring, terwijl het vroeger een van de meest gerookte was. Keurig bewaard in de kast op regelmatige temperatuur en uit het zonlicht, maar toch.

Het enige dat ik kan verzinnen is de pijp voorzichtig tot op de wand glad maken en opnieuw inroken, in de hoop op smaakherstel.

Iemand anders zo'n soort ervaring gehad? Tips?

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Was maar waar,... wil al lang een muziekinstrument bespelen alleen heb er nooit het geduld voor gehad om ook daadwerkelijk te gaan lessen,... dus als deze vraag bevestigend beantwoord gaat worden,... ben ik muzikant :D

Yes, alsnog !

:wink:
Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar is het niet gewoon een kwestie van stug doorroken? Grote schoonmaak kan natuurlijk ook nooit kwaad. Zeker als het een vulcanieten mondstuk betreft, daar gaat altijd een nare bitterheid aan zitten bij verwaarlozing. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ik ken het bij muziekinstrumenten ja. Ik heb zelf een BC Rich Mockingbird bas uit 1979 en van het weekend wilde mijn vriendin mijn bas-spel wel eens horen. Dat terwijl ik al tijijijijden geen bas meer heb gedaan. De bas van de muur gepakt, stof eraf geblazen, ingeplugd in de eveneens stoffige versterker en ik had geluid. Maar het ging moeizaam.. Niet lekker.. De bas voelde gewoon niet goed aan, klonk shitty en dat lag niet alleen aan de oude snaren. Wat Rob zegt, het leven was eruit. Ik miste gewoon "iets"..
Maar voor de pijp, gewoon weer regelmatig gebruiken denk ik zo, de pijp en zijn precieze kwaliteiten waarderen :)
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Met de steel was niks mis, het is de kop.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

In het topic 'opkalefateren' oid,.... heb ik iets gelezen over neutraliseren (met zoud en wat druppels alcohol) zou dat een optie kunnen zijn ?!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

@ Arno

* Heel even kort offtopic *

Over BC Rich gesproken, ben helemaal gek van deze gitaar, alleen jammer dat ik er geen noot uit haal :-(

Afbeelding

* Back ontopic *
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Eliminator schreef:@ Arno

* Heel even kort offtopic *

Over BC Rich gesproken, ben helemaal gek van deze gitaar, alleen jammer dat ik er geen noot uit haal :-(

Afbeelding

* Back ontopic *
Ah, de Beast :p Heb je er eentje of..?
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Eliminator schreef:In het topic 'opkalefateren' oid,.... heb ik iets gelezen over neutraliseren (met zoud en wat druppels alcohol) zou dat een optie kunnen zijn ?!
Inderdaad, een of meerdere keren gewoon keukenzout in de pijp (helemaal opvullen) en dan enkele druppels alcohol ering. Dit is een mogelijkheid om de kop weer wat frisser te maken.

Succes.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Die vergelijking gaat wel op, omdat het beide zeer persoonlijke voorwerpen zijn.
En waar je in de loop der tijd een hechte band mee kan krijgen.
Ik heb zelf een Fender Esquire en een Gibson Les Paul die ik al jaren heb en waar ik in zekere mate aan gehecht ben.
De andere gitaren die op een of andere manier niet bevielen of niet lekker klonken heb ik allemaal verkocht.
De favorieten blijven hangen en je krijgt een feeling met de specifieke eigenschappen, de onregelmatigheden in het hout, de slijtage van de hals etc.
Met een pijp is dat volgens mij ook zo. En dat wordt alleen maar sterker met de jaren.
Laatst gewijzigd door Ronnie de Ponnie op 23 nov 2010 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm thinking, Lewis...

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Eliminator schreef:@ Arno

* Heel even kort offtopic *

Over BC Rich gesproken, ben helemaal gek van deze gitaar, alleen jammer dat ik er geen noot uit haal :-(

Afbeelding

* Back ontopic *
Waarom niet?

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

@ Arno
Nee, heb er geen, was maar waar :-)

@ Drfretboard
Omdat ik uit geen enkele gitaar een noot haal :-)


M'n vader heeft feeling voor vele instrumenten, toetsen, gitaar en speelt al jaren alt-sax, heb alle mogelijkheden gehad iets op te pakken wat dat betreft, maar aanleg zip en geduld is ook niet m'n sterkste kant.
Dus het is er gewoon nooit van gekomen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

En weer on-topic.

Ik ken deze ervaring.
Kort geleden heb ik weer eens mijn eerste gekochte mandjespijp gevuld met Alsbo black en het smaakte voor geen meter.
Tijdens het stug door puffen kwam ik tot de ontdekking dat deze vertrouwde pijp altijd gevuld is geweest met Neptune.
Toen ik na gebruik een flink aantal ragers er doorheen had gehaald en een paar dagen later de pijp gevuld had met Neptune smaakte ze een stuk beter. :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Bericht door Turin »

Winslow Collector schreef:
Eliminator schreef:In het topic 'opkalefateren' oid,.... heb ik iets gelezen over neutraliseren (met zoud en wat druppels alcohol) zou dat een optie kunnen zijn ?!
Inderdaad, een of meerdere keren gewoon keukenzout in de pijp (helemaal opvullen) en dan enkele druppels alcohol ering. Dit is een mogelijkheid om de kop weer wat frisser te maken.

Succes.
Werkt perfect zeker met goldstrike als alcohol en dan TROOST SLICES er in goddelijk de eerste keer roken.
Pas wel op je kop schijnt te kunnen scheuren dus alleen een mandjes pijp.
Om een echte geliefde weer op smaak te brengen gebruik ik altijd lavendel even in je pijp kneuzen met de vinger, en dan weekje laten staan en alle vieze smaakjes zijn dan weg.

Je proeft of ruikt tijdens het roken niets van de lavendel.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik herken de ervaring van een lang niet gerookte pijp die niet meer smaakt, maar in mijn ervaring is dat doorgaans niet zo heel ernstig. Ik denk dat je pijp na een keer of 5 roken weer gewoon op peil is.

Ik zou niet meer doen dan normaal schoonmaken; pijpenragers met alcohol voor de steel, kop eens uitvegen, en dan de pijp weer gewoon tot leven roken.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Mannen en binnenkort vrouw bedankt voor de adviezen.

JurgenDC

Bericht door JurgenDC »

Als muzikant kan ik beamen dat een pijp en een muziekinstrument wel wat gemeen hebben. Zowel de pijp als het muziekinstrument zijn dingen waar je aan gehecht bent. Beiden geven je ook een zeker genot wanneer het gebruikt.
Ik kan het een beetje vergelijken met een heel oude pijp die ik nog van mijn grootvader heb en mijn oude Fender Strat uit 62.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

JurgenDC schreef:en mijn oude Fender Strat uit 62.
*kwijlll*
Afbeelding

drfretboard

Bericht door drfretboard »

JurgenDC schreef:Als muzikant kan ik beamen dat een pijp en een muziekinstrument wel wat gemeen hebben. Zowel de pijp als het muziekinstrument zijn dingen waar je aan gehecht bent. Beiden geven je ook een zeker genot wanneer het gebruikt.
Ik kan het een beetje vergelijken met een heel oude pijp die ik nog van mijn grootvader heb en mijn oude Fender Strat uit 62.
Nice!

Beroepsmuzikant?

Gebruikersavatar
Burrey
Berichten: 594
Lid geworden op: 10 jul 2010 01:39

Bericht door Burrey »

Ik kan het antwoord op de vraag wel geven: een volmondig ja!

Na wat tijd doorgebracht te hebben als bassist in verscheidene bandjes, was ik tot de conclusie gekomen dat het mij persoonlijk meer beviel om muziek te maken op mijn eigen manier. Wat liedjes uitzoeken op gehoor, wat meespelen, zelf wat gitaarriedeltjes maken op mijn accoustische gitaartje, u weet het wel.

Hoewel het spelen van nummers met een band magisch is, vind ik het relaxte gevoel dat je krijgt door in je eentje wat te pingelen wel vergelijkbaar met het rustig roken van een pijpje. Geen stress, niemand om je heen. Klaar.

Hoewel ik lang niet meer zoveel bas speel als enige jaren terug, pak ik het soms wel eens op en waan mij John Deacon!:lol:

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Uit de vele bassisten ter wereld wordt John genoemd, u is nu al een vriend :D
Afbeelding

Plaats reactie