Zelfde pijp en tabakbeleving?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Zelfde pijp en tabakbeleving?

Bericht door Bart Iron »

Ik gebruik eigenlijk maar één pijp, omdat ik dan denk de verschillen tussen tabakken eerder op te merken. Is dit een logische gedachtengang?
Ik lees namelijk ook wel dat de tabakbeleving per pijp verschilt.

(Daarbij heeft ie een leuk formaat en veel karakter. Ik rook niet veel, hooguit 1 tot 3x per week . Dat hangt een beetje van het weer af, want ik ben een buitenroker).
Ik heb wel meer pijpjes, maar ik pak vaak die.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik moet toegeven dat ik zelf ook niet de verleiding kan weerstaan elke tabak uit elke pijp te roken.

Toch is het goed om extremen uit elkaar te houden. Ik heb een keer een aromatic uit een latakia pijpje gerookt en dat was écht niet lekker.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Voor mij smaken tabakken iets anders uit verschillende pijpen, al heb ik het gevoel dat het meer om de totaalervaring gaat dan om de smaak die verschilt.
Grotere of kleinere pijp, dat is denk ik wel het belangrijkste verschil. Sommige tabakken wordne lekkerder naarmate je ze langer rookt, terwijl anderen op gegeven moment echt wel lang genoeg geduurd hebben.

De vorm van een pijp maakt ook wel wat uit, bij sommige pijpen heb ik de neiging wat sneller te roken dan bij anderen. Geen idee waarom precies, maar het maakt wel verschil in hoe tabak dan smaakt.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Zwaardere, latakia achtige tabakken rook ik meestal uit mijn Peterson's. De echte aromatics uit de Winslows. Geeeen idee waarom..
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Arno schreef:Zwaardere, latakia achtige tabakken rook ik meestal uit mijn Peterson's. De echte aromatics uit de Winslows. Geeeen idee waarom..
Een diep maar onbewust geografisch gevoel misschien? Latakia is Engels, en dan ligt Ierland de goeie kant op, en aromatics zijn van ouds her Deens, net als Poul Winslow... :shock:
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

:shock: Verdorie ja, eigenlijk niet eens bij nagedacht! :lol: Het is ook meer denk ik dat mijn Petersons wat kleiner zijn. Wel zo fijn voor de toch wat nicotinerijkere Engelse tabakken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Ik heb een pijp voor elke soort tabak die ik bezit, principieel kan ik nou eenmaal niet een hoop verschillende tabakken uit dezelfde pijp roken... :? Ik heb de indruk gekregen dat je pijp dan na een tijd volledig bezoedeld is door verschillende smaken en je nooit meer de smaak van de tabak die je op dat moment aan het roken bent, voor de 100% proeft.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Wanneer ik je verhaal lees Nekker, maakt zich een soort jaloezie zich meester van mij (terwijl ik geen last heb van jaloezie)

Ik heb dat nog nooit voor elkaar gekregen. Alhoewel ik over voldoende pijpen beschik om jouw rookwijze over te nemen.

Als ik mij sta te bedenken hoe ik het ga doen. Ik bedoel eerst een pijp uitkiezen en dan de tabak, of andersom.
Ga ik binnen of buiten roken, ga ik lezen, achter de computer, komt er bezoek, grotendeels zitten of staan, welk jaargetijde is het , op welk moment van dag dit soort zaken spelen allemaal door mijn hoofd die mij doen besluiten juist die pijp met die tabak te kiezen.
Zo komt het voor dat ik een bepaalde pijp om onduidelijke reden een tijdje niet stop en dat geldt voor tabak ook.

Ik kan er niks aan doen, maar ik vind het fijn structuur aan te brengen in veel dingen die ik doe, maar een pijp met een vaste tabak lukt me niet.

Terwijl ik door toedoen van dit Forum een veel bredere variatie aan tabak ben gaan roken, ervaar ik het wisselen van smaken in dezelfde pijp niet als nadelig.
Uiteindelijk ligt je pijp niet in de marinade, dus een smaak trekt er maar oppervlakkig in.
In een meerschuim pijp heb ik gedurende een aantal maanden dezelfde tabak gerookt, ik moet zeggen dat je pijp dan na een paar dagen rust een heerlijk aroma afgeeft.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

robvoorburg schreef:Als ik mij sta te bedenken hoe ik het ga doen. Ik bedoel eerst een pijp uitkiezen en dan de tabak, of andersom.
Ga ik binnen of buiten roken, ga ik lezen, achter de computer, komt er bezoek, grotendeels zitten of staan, welk jaargetijde is het , op welk moment van dag dit soort zaken spelen allemaal door mijn hoofd die mij doen besluiten juist die pijp met die tabak te kiezen.
Haha! Heel herkenbaar :P
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Arno en mensen maar denken: hij rook een pijp, nee zo eenvoudig is het allemaal niet.

Zo'n gesprek kan ik met mijn vrouw niet voeren, want ze is dan gelijk de weg kwijt en is in staat naar haar voorhoofd te wijzen.
Zij zou de eerste pijp pakken, alsmede de tabak die vooraan staat.

Komt ook bekend voor?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Nope, mijn vriendin bemoeit zich niet met mijn roken. Ik kan dus pakken wat ik wil. Maar over het algemeen rook ik aromatics als ze bij mij is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

@ Robvoorburg: ik herken dat wel ja, al was ik meestal wel in staat om een vriendin uit te leggen dat zij ook niet helemaal volgens dat 'wat je zo kunt pakken' systeem kleding en schoenen/tassen/jassen aantrok... En dat was dan weer een wirwar van regels en wetmatigheden waar ik nooit iets van begrepen heb.

Ook ik ben geen totaal pijp-tabak gekoppelde pijproker, al zijn er wel wat grote lijnen aan te wijzen. De ontdekking die Arno deed heb ik ook ooit gedaan; heel globaal rook je bepaalde pijpen liever en vaker bij een bepaalde tabak, dan anderen. Maar af en toe eens uit de band springen kan geen kwaad. Een smaak rook je inderdaad ook wel weer uit een pijp, hoe totaal tegengesteld ook.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Ook hier blijkt weer dat het niet zo eenduidig is en dat alleen ervaring je dingen leert of afleert.
Het is interessant om te lezen hoe anderen dat beleven.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Daarom moet je je gedachten hier kenbaar maken.

Het kan zomaar zijn dat je anderen op een idee brengt, of inzicht geeft iets op een andere wijze aan te pakken, noem maar op.

Ondanks dat ik al lang pijp rook, heb ik hier van alles opgestoken, dat nog los van de gezelligheid en de ontspanning die ik ervan uit vind gaan.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4020
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

robvoorburg schreef:Als ik mij sta te bedenken hoe ik het ga doen. Ik bedoel eerst een pijp uitkiezen en dan de tabak, of andersom.
Ga ik binnen of buiten roken, ga ik lezen, achter de computer, komt er bezoek, grotendeels zitten of staan, welk jaargetijde is het , op welk moment van dag dit soort zaken spelen allemaal door mijn hoofd die mij doen besluiten juist die pijp met die tabak te kiezen.
Ik ben gelukkig dus niet de enige die soms een minuut of 10 in zijn pijpenkabinet staat te turen, alvorens te besluiten wat te roken... :lol:
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Martin, dat is de voorpret, minstens zo prettig als het opsteken erna!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

L'embarras du choix...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik ben voorstander van de globale naturel/aromatic/latakia indeling. Maar ik rook vaak een periode van alle drie die categorieën maar één tabak, dus ik heb niet zo'n last van smaken die door elkaar heengaan dan.

Op het moment heb ik echter wel problemen met het maken van die indeling. Dus dat is experimenteren geblazen.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Kynikos schreef:Ik ben voorstander van de globale naturel/aromatic/latakia indeling. Maar ik rook vaak een periode van alle drie die categorieën maar één tabak, dus ik heb niet zo'n last van smaken die door elkaar heengaan dan.

Op het moment heb ik echter wel problemen met het maken van die indeling. Dus dat is experimenteren geblazen.
Maar dan ben je al een stukje verder. Ik ben nog in de beginfase van de tabakproeverij. De tabakskeuze nu is voornamelijk nog wel gebaseerd op betaalbaarheid en diversiteit.
Om meteen al aan de exquise mixtures te beginnen vind ik wel eng, maar ook in de 'Primera' tabakken zit nog veel werk.

Daarom vind ik het een interessante vraag om te weten of je zou moeten wisselen van pijp uit tabakkeuze-oogpunt.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik denk dat het zonder die driedeling lastig is om een tabak echt te waarderen voor wat hij is. Zoals ik het doe rook ik een heel pakje tabak vaak wel uit één pijp op die een niet te afleidende bijsmaak van de vorige tabak heeft. Zo haal ik er voor mijn gevoel het meest uit.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Ik ben er achter gekomen dat ik onbewust bij een tabak de zelfde pijp begint te kiezen.
Is het de ervaring of de gemoeds toestand waarin mij zelf vind?
Zelf betrap ik mij er op dat ik voor buitenroken de zelfde pijpen in mij jaszak stop.
Dat zijn mijn kleinste pijpen die makkelijk meegaan en ook voor een korte wandeling geschikt zijn.
Ze kunnen lustig tussen de lippen bungelen zonder kaakkramp te veroorzaken.
In mijn jaszak zit steevast een pakje Alsbo Black.
Dit is een tabak die ik voorheen altijd ook binnen rookte maar nu plezierig naar buiten is verbannen.
Het valt mij op dat de grotere pijpen en grote pijpen thuis blijven en ik daar in de wat rustieke tabaken uit rook.
Afbeelding

Plaats reactie