Pijproken - een manier van leven of een hobby?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Pijproken - een manier van leven of een hobby?

Bericht door boyenne »

Afbeelding

Pijproken - een manier van leven of een hobby?

Al geruime tijd houdt het roken de mens bezig. Roken, en dan vooral pijproken, vindt men door de eeuwen heen en op allerlei verschillende manieren. Juist dat idee, dat mensen eeuwen geleden ook al genoten van de pijp, maakt het roken van de pijp alleen maar leuker... enfin.. we dwalen af.
Naar mijn idee was het roken van de tabakspijp vooral "vroeger" een levensstijl. Zo was er de man met de hoed, de klassieke kleding en, jawel, de pijp. Deze man is nu, althans waar wij nu leven, uit het straatbeeld verdwenen...

Dat brengt ons bij de vraag: is het pijproken voor U een hobby? Wordt er van te voren nagedacht of men ergens wel of niet kan roken en pas je zodoende je rookgewoonte aan? Of is het pijproken een manier van leven geworden en associeer je jezelf vrijwel meteen met de pijp? En is de pijp dus een onderdeel van wie jij bent?

Voor mij is het -althans op dit moment- een hobby. Wordt er gewerkt, dan gaat de pijp niet mee. Ga ik naar een bekende waar men niet binnen rookt (en dat zijn er veel), dan gaat de pijp niet mee en blijft ze triomfantelijk rusten naast de heerlijke pijptabakken.
Echter, leefde ik 50 jaar eerder, dan weet ik vrijwel zeker dat pijproken een manier van leven voor me was...
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Exxos
Berichten: 85
Lid geworden op: 08 aug 2010 16:33
Locatie: Westvlaanderen

Bericht door Exxos »

Leuk onderwerp boyenne!

Voor mij is het gestart uit nostalgie, overgrootvader, grootvader en mijn vader (occasioneel) rookten pijp.

Begonnen als een hobby, lekker gezellig na de werkuren een tweetal pijpen roken, muziekje erbij en lezen op diverse fora.

Ik kan in een tabakswinkel staan tureluren naar de tabakken en pijpen,net als een kind dat doet bij Bart Smit in de sinterklaasperiode.

Alleen als ik weet dat er ergens niet mag gerookt worden gaat de pijp niet mee op stap, ook niet om te werken (voorlopig -zie opruimingstopic).
Had in het begin wat schaamte om er eentje op te steken op café, maar vrienden zijn dan natuurlijk nieuwsgierig en zeggen van: "steek er toch eens een op hier". Je krijgt dan wel de gebruikelijke positieve en negatieve reacties. Maar daar kan ik me makkelijk overzetten.
Ondertussen is men er hier in het dorp al gewoon geraakt dat ik met een pijp in de hand of tussen de lippen rondwandel, en reageert men er zelfs niet meer op.
Dus die pijp wordt meer en meer een onderdeel van wie ik ben.
Voeg daarbij het ondertussen goed groeiende ringbaardje...

Voor de pijp zei men weleens: jij ziet er véél jonger uit dan je bent.
Nu is het eerder: dag opa! ;-)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Boyenne, beiden.

Wanneer ik/wij ergens heen gaan waar niet gerookt wordt, dan neem ik toch een pijp met toebehoren mee, want je weet maar nooit. Soms is er b.v. buiten een mogelijkheid.

Ik zal ooit wel eens een uitnodiging hebben afgeslagen, wanneer men dan vroeg waarom kom je dan niet, zal ik zoiets gezegd hebben als vanavond ga ik een pijp roken.
Dat zal ze leren die ongezellige gezondheidsfreaks!

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Pijp roken zou ik niet zo snel een manier van leven noemen voor mij, maar hobby vind ik ook een verkeerde term. Daarvoor neem ik roken in z'n geheel te serieus. Net als het drinken van alcohol, dat is voor mij ook geen hobby maar eerder een bepaald aspect in mijn leven dat dat overstijgt. Ik zie drank en tabak, net als koffie en thee meer als vaste kameraden in mijn leven. Zaken waar ik me erg in kan verdiepen en me heel bewust mee bezig kan houden bij tijd en wijle, maar die ik ook zonder er al te veel bij na te denken kan doen op een vanzelfsprekende manier. Pijproken is voor mij een onderdeel van mijn rookgedrag, net als bier drinken een onderdeel van mijn drinkgedrag is. Ze zijn niet mijn enige manieren om tabak en drank te nuttigen, maar beide tegenwoordig wel de meest voorkomende. Pijproken is dus wel een manier van leven voor mij, in de zin dat roken een belangrijk aspect van mijn leven is. Roken is iets magisch, dat heb ik altijd al gevonden. Pijproken is daarin voor mij betreft wel het hoogtepunt van mijn ontwikkeling. Het neemt ook een steeds dominantere plek in binnen mijn rookgedrag, waarbij de sigaar al bijna helemaal verdrongen is en de sigaret ook steeds vaker het nakijken heeft.

Daarnaast accentueert elke vorm van roken andere aspecten van mijn persoonlijkheid, heb ik het idee. Waar sigaretten het dynamische, vluchtige en ruigere aspect benadrukt is pijproken meer de manier van roken die het kalme, contemplatieve en ordelijke in me naar boven brengt. En aangezien ik de laatste tijd wat minder aan het rondrazen ben en wat tot rust lijk te komen, begint ook de pijp een steeds grotere rol te spelen in mijn rookgedrag. Dit werkt ook andersom natuurlijk, pijproken op zich zet in mijn ogen wel aan tot een bepaalde levenswijze. Een levenswijze die zich steeds meer bij mijn voornemens lijkt aan te sluiten.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Ik kan heel kort zijn.
De pijp en ik horen bij elkaar.
Ze staat mij, verzorgd mij in mijn gepeins en ik koester haar en verzorg haar.
Twee handen op een buik.
Zij of een van haar vriendinnen vergezellen mij altijd, of er gerookt mag worden of niet.
Ieder moment wanneer we elkaar nodig hebben zijn wij er voor elkaar.
Is dit een manier van leven, neen eerder een goede vriendschap.
Afbeelding

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Zeer interessante stukken tekst die ik net onder het genot van een kop Kamille-thee met honing heb gelezen.

Zo zie je maar weer, waar de ene persoon het als een verlengstuk van zichzelf ziet, ziet de andere het meer als een prettige hobby.

Mooi!
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Voor mij is het op zich ook wel een way of life; ik heb een nette mantel met hoed, pijp, en sjerp... Zoveel jongeren zie je er niet mee, en dat vind ik wel goed zo ;)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Plaats reactie