Hoeveel rook je ?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

inderdaad bert, ik ben sinds 2 weken geheel van de sigaretten af kan ook op mn werk zonder roken, ook omdat er geen plaats/tijd is voor een pijproken.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Goed zo metalhead! Mooi af van die sigaretten! Respect!
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

thanx !! bevald zeer goed ook moet ik zeggen, ook hoest ik nauwelijks tot niet meer gellof dat dat wel een bekend iets is als mensen overgaan tot pijproken

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Heel mooi om te zien dat mensen kunnen stoppen met de sigaretten dankzij de pijp....

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Ik rook één keer in de week/2 weken een pijp en tijdens speciale gelegenheden rook ik wel eens 2 of 3 pijpen op een avond.

Soms ook wel eens gewoon zomaar wat meer pijpen per week, maar ook wel eens 3 weken niet.

Ik heb hier geen planning voor, maar rook gewoon wanneer ik er zin in heb.
Afbeelding

Blue Brain
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 okt 2009 11:04
Locatie: Opglabbeek (B)
Contacteer:

Bericht door Blue Brain »

Rook tot zes pijpen per dag, vroeger Semois nu enkel flake.
Rook enkel in men atelier, en heb dus tijdens mijn werk regelmatig een pijp in de mond.
Soms ben ik een beetje jaloers op die mensen die lekker onderuit de pijp roken met de krant op de bank.
Dit zit er voor mij niet in, de huiskamer is taboe.
Pluk elke dag...... het kan je laatste zijn.

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Bedankt voor de reacties. Tja, van sigaretten weet ik niets, ik rook louter sigaren en pijp. De vergelijking dus tussen sigarettenbehoefte en pijpbehoefte ken ik dus niet. Ik ken alleen mijn persoonlijke ervaring tussen de sigaarbehoefte en pijpbehoefte. Interessant in ieder geval ieders ervaringen hierin te lezen.

T
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik heb eigenlijk twee redenen die me aanzetten tot roken. Soms heb ik zin in het shot nicotine, vaak heb ik gewoon zin in de ervaring van het roken. Dat eerste los ik vaak op met een sigaret, maar het komt eigenlijk nog bijzonder weinig voor. Ik denk dat ik gemiddeld een half pakje per week rook. Eigenlijk niet iets waar ik me echt aan kan ergeren.

Verder rook ik wanneer ik wil roken om te roken voornamelijk pijp. Dit wordt een beetje afgewisseld met sigaret, shagje, sigaar en waterpijp, maar de laatste tijd is het meer en meer gewoon de pijp. Sigaren roken is duur en minder gevarieerd en waterpijp roken vind ik vaak teveel gedoe en ook minder gevarieerd. Verder rook ik eigenlijk helemaal niet zo veel meer. Naast die sigaret of tien misschien een pijpje of vijf per week ofzo.

/edit: Als ik het zo teruglees lijkt 't net of ik meer sigaret dan pijp rook. Maar tien sigaretten is natuurlijk nog geen uurtje roken, terwijl een pijp al snel een uur of vijf is. Vijf keer zoveel rooktijd dus. Terwijl je maar (ongeveer) drie keer zoveel tabak verstookt. In die zin nog goedkoper ook.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Om te beginnen wil ik jullie bedanken voor de ervaringen, met interesse gelezen.
Van jongs af aan wist ik dat ik een pijp zou gaan roken en zo is het ook gegaan. Soms 1 of 2 per dag en dan weer dagen niet. Altijd belangstelling gehad voor alle zaken die er direkt verband mee hielden, tot op de dag van vandaag.
Pijproken heb ik nooit als verslaving gezien of ervaren.

Ik ben erg goed aan het herstellen van de opgelopen burn-out (werk weer de hele week)
Tijdens deze nare tijd heb ik bijzonder veel gehad aan mijn pijp. Veel meer energie dan pijproken had ik overigens niet, maar ik heb er nog meer van leren genieten en goed terug kunnen kijken op mijn leven.
Dit was de basis van herstel.

Gek/prettig dat wanneer je door het leven zo op jezelf wordt teruggeworpen je later, wanneer je kan terugkijken bemerkt dat er tevens uiterst positieve kanten aan zitten.

Door de burn-out ben ik terecht gekomen op dit Forum (nog iets positiefs dat ik erbij kreeg)
Voordat ik mij aanmeldde eerst gekeken hoe de sfeer was. Niets mis mee. (had van pijprokers niet anders verwacht)

Wanneer ik lees dat er mensen 4 pijpen op een avond roken, dan vraag ik me af wanneer ze dan beginnen en wanneer ze stoppen.
Baai- en flaketabak even buiten beschouwing gelaten doe ik over een pijp met een gemiddelde inhoud 2 1/2 a 3 uur.
Maar ik doe dan niet meer dan aansteken en er de brand voorzichtig inhouden, wanneer je dat lukt (vroeger kreeg ik dat niet voormekaar)
geniet je optimaal van je pijp en de inhoud.
Bovendien gaat je pijp niet alleen naar je hand staan, deze raakt tevens gewend aan jouw manier van roken. Een auto moet je af en toe op z'n staart trappen, anders wordt íe lui, bij een pijp zit dit dus anders.

Op werkdagen 1 a 2 pijpen per dag, op vrije dagen 4 soms 5 stuks.
Anders dan vroeger maak ik er nu ook tijd voor.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Gypscoprotheres schreef:Ik rook één keer in de week/2 weken een pijp en tijdens speciale gelegenheden rook ik wel eens 2 of 3 pijpen op een avond.

Soms ook wel eens gewoon zomaar wat meer pijpen per week, maar ook wel eens 3 weken niet.

Ik heb hier geen planning voor, maar rook gewoon wanneer ik er zin in heb.
Inmiddels is dit voor mij ook zo, behalve de speciale gelegenheden. Ik rook (nog) niet openbaar.

En voor mij telt ook nog het weer.
Omdat ik niet binnen pijp rook, moet het wel enigszins redelijk weer zijn. En om een uur stil te zitten kan het net te koud zijn, dus misschien moet ik meer gaan wandelen.
Of ik moet in de schuur bezig zijn, maar pijp roken en hobbyen/klussen gaat soms weer niet samen.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Tja, hoeveel rook ik?
sinds een paar maanden 2 of 3 pijpjes per dag en dan aangevuld met sigaretten (shag), meestal een stuk of 20. Die sigaretten moeten wel minder worden, en zo mogelijk stoppen. Heb op dit forum hele bruikbare suggesties gevonden, ook dat ik dan de pijptabak beter ga proeven, wat mij tot op heden nog niet erg lukt.
Af en toe steek ik een sigaartje op, voornamelijk cigarillo's.
Ik verwacht wel dat het pijpgebruik meer zal worden als de shag de deur uit gaat, de nicotinebehoefte zal zich best laten gelden. :shock:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

teunis schreef:aangevuld met sigaretten (shag), meestal een stuk of 20. Die sigaretten moeten wel minder worden, en zo mogelijk stoppen. Heb op dit forum hele bruikbare suggesties gevonden, ook dat ik dan de pijptabak beter ga proeven, wat mij tot op heden nog niet erg lukt.
Ah, dat zal qua smaakbeleving een hoop verschil kunnen maken.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Als ik zoveel sigaretten rook dagelijks proef en ruik ik überhaupt bijna niets meer. Ik denk dat dat wel eens een heel groot verschil kan maken.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

@robvoorburg: 2,5/3 uur?????? Dat krijg ik nu nog niet voor mekaar! Ik rook eigenlijk ook te snel... (en dat voel ik aan m'n tong). Ik merk wel dat er een verschil is tussen de combinaties pijp en tabak. Flake in een ruime kop werkt volgens mij niet echt...

Fijn dat je er weer bovenop bent, trouwens!
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Gypscoprotheres, vroeger rookte ik een pijp ten opzichte van nu met een rotvaart leeg.
Pas de laatste tijd heb ik veel meer leren genieten van m'n pijp en de tabak natuurlijk.

Aanvankelijk, zeker in gezelschap, gaat veel energie en aandacht verloren aan het aan de gang houden van je pijp. En wanneer je bang bent dat íe uitgaat, dan gebeurt dat ook.

Langzamerhand voel je steeds beter aan op welke wijze je pijp gestopt en gerookt wil worden.
Hierdoor verschuift je aandacht van het technische naar het genotsgedeelte. Dit moment zal per pijproker verschillen.

Aangezien je ongemerkt er niet meer overin zit dat de pijp uit kan gaan, gebeurt je dat niet meer zo snel.
Mocht het je toch overkomen, omdat je die avond toevallig op je praatstoel zit, so be it.
Je steekt haar gewoon weer aan en alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Wanneer je zo een pijp weet te roken, dan doe je daar wel effe mee hoor. Nu brandt de ene tabak sneller op dan de andere, maar toch.
Zelfs Erinmore, die ik vroeger echt niet lekker vond, daar zit ik nu van te snoepen. (Virginia wordt snel scherp wanneer je te snel rookt)

Flake in een niet te grote kop inderdaad, anders komt er geen end aan.

Bedankt voor de goede wens, heb het gevoel dat het ergste achter me ligt, nu zorgen dat ik mijn werktempo op weet te krikken en aan de andere kant reuze opletten dat ik niet in dezelfde val trap waar ik net uitkom.
Misschien wordt mij dat niet in dank afgenomen op het werk, maar ze kunnen me wat. (wat dat betreft wordt ik helaas slecht begrepen)

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Zo te zien een ideale kandidaat voor een pijprookwedstrijd.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

dr. Watson schreef:Zo te zien een ideale kandidaat voor een pijprookwedstrijd.
Mijn gedachte, helemaal. Met 2½ uur roken, zonder tussentijds aan te steken, kun je heel veel wedstrijden winnen. Met meestal een mooie pijp als hoofdprijs (naast de wedstrijdpijp die je mag houden, natuurlijk), dus een mooie manier om voor relatief weinig geld (inschrijfgeld wedstrijd)aan mooie pijpen te komen.
Het wereldrecord staat ergens in de 3 uur, 33 minuten en 6 seconden, dacht ik. Dus Rob Voorburg maakt zeker een kans.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Even een boekje erbij gepakt dat ik ooit gewonnen heb met zo'n wedstrijd.

Van Gouwenaar tot bruyere pijp/G.A.Brongers.

Ik heb erin geschreven:
Internationaal Kampioenschap Goudse pijp roken. 4e plaats.

Gouda, 13-10-1978. 3 gram baaitabak-----60minuten-26 seconden.

Aan wedstrijden zou ik nu niet meer meedoen, gezellig kijken dat wel.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

60 minuten over baaitabak.. *fwiet fwieeeeeeew* :)
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ik bedenk me dat wanneer je thuis lekker ontspannen zit je er nog langer mee kan doen, dan in een zaal vol met mannen die allen denken even te gaan winnen.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Robvoorburg,

Je hebt me geinspireerd met je langrokerij. Ik probeer nu wat rustiger en bewuster te roken en m'n pijpje smaakt me een stuk beter. Ik hoef hem ook amper aan te steken en ben nu al bijna twee uur aan het roken. Het is een aromatic trouwens, Mac Baren 7 Seas Royal Blend, en hij smaakt nog steeds aromatisch. Normaal zou dat aroma allang vervlogen zijn omdat ik te heet rook denk ik. Dus bij deze bedankt voor het aanzetten tot betere rookgewoontes.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Ik herken het wat Robvoorburg zegt.
Het afgelopen weekend, aan de ene kant helaas aan de andere kant even lekker zonder forum, genoten van vele pijpjes en rustig zitten, lopen paffen en de smaak en geur was duidelijk beter.
Ik bedoel dat ik gemerkt heb dat als ik met een pijp tussen de tanden acher de computer zit te formen ik ongeduldiger aan de pijp trek dan wat ik van het weekend heb beleeft.
Zelfs dacht ik er aan hoe ik een pijp zou stoppen, ik stopte er gewoon een.
En even gedachteloos ging de vlam er in, even aanstampen en bij vlammen.
Daarna genotstrekjes die genotswolkjes produceerden.
En de pijp ging langer mee, niet zolang als die van Rob maar beduidend langer.
Normaal rook ik ongeveer een uurtje, nu haalde ik bijna de twee uur en dat met een gewone BB.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Kynikos en Bommel met groot plezier gelezen over jullie rookervaring. Wanneer je dit genot eenmaal zo hebt ervaren, dan wil je niet anders meer, althans ik niet.
Soms denk ik wel eens dat mijn pijpen zich aan m'n rustige rookwijze aanpassen en dat ze tevens beter branden, zonder dat ik er harder aan hoef te trekken.

Eigenlijk zit ik er nu zo enorm van te genieten, dat ik uit puur genot te snel wil gaan roken (schrokken noemen ze dat wanneer je eet)

Wanneer je voor jezelf eens uitrekent hoeveel pijpen je stopt uit een blikje/pakje maal het aantal rookuren, dan is het ten opzichte van de sigaar of de sigaret de minst dure vorm van roken.

Gebruikersavatar
Agarapijp
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 nov 2010 01:41
Locatie: Goes Zeeland

Bericht door Agarapijp »

Ik begin 's morgens in de auto met een pijp, gestopt met Cellini Calssico Riserva. Ik zit dan ongeveer 1,5 uur in de auto naar Rotterdam. Tussen de middag wandel ik als ik tijd heb een half uurtje buiten met pijp. bv met MacBaren Vanille Cream. Als ik weer op kantoor kom stop ik de pijp in de zak van mijn jas, gaat uit en die rook ik dan 's avonds in de auto op weg naar huis verder op.
Als ik thuis ben rook ik meestal nog een pijp met wisselende tabakken, een beetje afhankelijk waar ik zin in heb.
Ik rook al 12 jaar geen sigaretten meer. Het laatste jaar wel regelmatig sigaren, maar daar ben ik nu mee gestopt. Ik ging er steeds meer roken.
Ik rook nooit over de longen, probeer zo rustig mogelijk te roken.

Groeten Jan
A good pipe is a joy for ever!

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 jun 2010 03:19

Bericht door Sven »

Momenteel rook ik 3-4 pijpen per dag. Maar er zijn ook tijden dat ik weken geen pijp aanraak.

Plaats reactie