Heeft er iemand ervaring met Pip spray?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Heeft er iemand ervaring met Pip spray?

Bericht door cookiemonster »

Heeft er iemand ervaring met Pip spray ( van Savinelli dacht ik) voor het dagelijks onderhoud en het reinigen van mondstuk en tige en zelfs de pijp kop?

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Savinelli Pip Spray Re: Heeft er iemand ervaring met Pip spray?

Bericht door Nysius »

Niet deze Savinelli Pip Spray, maar ik heb vroeger (20-30 jaar geleden) vaker een ander merk spuitbus gebruikt. Kocht ik bij de tabakszaak, wat het merk was weet ik niet meer.

In zo’n spuitbus zitten diverse oplosmiddelen, waarschijnlijk een mengsel van alcoholen en hogere koolwaterstoffen (butaan? hexaan?) die teerachtige neerslag oplossen en het zo makkelijker maken je pijp en pijproeren schoon te maken en schoon te houden. Een chemische analyse kan je helpen, ik vermoed maar wat. Een deel van de koolwaterstoffen zal tevens dienen als drijfgas, denk ik.
De exacte samenstelling wordt natuurlijk geheim gehouden ...
Verder moeten deze stoffen makkelijk verdampen bij kamertemperatuur zodat na een tijd luchten (persoonlijk denk ik minimaal 24 uur) alle restjes hiervan zijn verdwenen.
De tip is wel om na het insprayen SNEL met ragers en keukenpapier aan de gang te gaan, anders krijg je het effect dat je de teerzooi oplost en zo mooi vloeibaar gemaakt, makkelijk door het hout en de koollaag laat absorberen! Da's dus niet de bedoeling.

Met zo'n pijpspray is het niet altijd makkelijk te doseren. Voor je het weet zit het spul overal. Zelf gebruik ik pijpenragers, keukenpapier en een druppelflesje alcohol, vroeger 96% ethanol (niet gedenatureerd), of 'n restje wodka, maar tegenwoordig het goedkopere isopropylalcohol (=IPA, =isopropanol, =2-propanol). Zie verder op dit prachtige forum, ook in Janneman's handboek, voor allerlei schoonmaakaanwijzingen.

De smaak van je tabak en je rookgenot zullen er op vooruitgaan bij het goed schoonhouden van de kop en het roer. Dit soort spul heet in het Engels dan ook vaak pipe sweetener.

Het huis Savinelli is een oud en gerespecteerd Italiaans pijpenmaker, dus het zal geen rommel zijn, of schadelijk voor je pijp, lijkt me.
Nadeel is de prijs, al gauw 5 tot 8 euro per bus, denk ik. Daar heb je ook bijna een liter isopropylalcohol voor.

Maar probeer het eens, en laat je ervaring hier weten. Ben benieuwd!
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Heeft er iemand ervaring met Pip spray?

Bericht door Bommel »

De dagelijkse pijp schoonmaak beperkt zich bij mij tot het uitvegen van de kop met een ouwe sok en het ragen van de steel.
De kop poets ik aan de buitenkant op met een andere ouwe sok en met mijn adem.
Het bovenrandje van de kop met wat, met de vinger aangebrachte, spuug die ik dan even laat intrekken en daarna wegveeg met de eerste ouwe sok.
Eens in de zoveel tijd gaan er met alcohol bevochtigde ragers erdoor heen, niet door de kop overigens ivm met de koollaag.
De sok die ik gebruik voor het uitvegen van de kop dient ook voor het oppoetsen van het zilverwerk van de pijp.
Ik heb nog nooit een PiP spray gebruikt.
Afbeelding

Plaats reactie