Wat doe ik verkeerd?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Wat doe ik verkeerd?

Bericht door deKucher »

Collega rokers,

Ik heb een vraagje die me harder op de tong brand dan tabak na te snel roken.

Heel vaak ( zo'n 70 tot 80 % van de tijd ) merk ik dat ik niet de fijne smaken van de tabak proef maar meer gewoon een bittere smaak van verbranding vermoed ik.

Ik dacht zelf eerst aan dat ik te vlot rook waardoor de tabak simpelweg weg brand voordat het de smaak los kan laten dus ben ik rustiger gaan roken ( de stapel opgebrande lucifers zijn daar het bewijs van).

Toen dat ook niet echt consequent hielp dacht ik aan mijn tong, ik Weet niet of het hoort maar bij puffen en hijsen krult mijn tong naar achter waardoor feitelijk mijn smakenpalet weg gestopt wordt. Geprobeerd mijn tong vlak te houden wat om de een of andere reden moeizaam ging en ook dat hielp niet echt..

Het is frustrerend want soms neem ik een trek en proef ik vanalles maar vaker gewoon niet wat ik zonde vind.

Wat doe ik verkeerd?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Arno »

deKucher schreef: 22 jan 2019 10:35 Collega rokers,

Ik heb een vraagje die me harder op de tong brand dan tabak na te snel roken.

Heel vaak ( zo'n 70 tot 80 % van de tijd ) merk ik dat ik niet de fijne smaken van de tabak proef maar meer gewoon een bittere smaak van verbranding vermoed ik.

Ik dacht zelf eerst aan dat ik te vlot rook waardoor de tabak simpelweg weg brand voordat het de smaak los kan laten dus ben ik rustiger gaan roken ( de stapel opgebrande lucifers zijn daar het bewijs van).

Toen dat ook niet echt consequent hielp dacht ik aan mijn tong, ik Weet niet of het hoort maar bij puffen en hijsen krult mijn tong naar achter waardoor feitelijk mijn smakenpalet weg gestopt wordt. Geprobeerd mijn tong vlak te houden wat om de een of andere reden moeizaam ging en ook dat hielp niet echt..

Het is frustrerend want soms neem ik een trek en proef ik vanalles maar vaker gewoon niet wat ik zonde vind.

Wat doe ik verkeerd?
Is de pijp waaruit je rookt wel goed schoon? Oud teer enzo smaakt bitter.. Aan je tong ligt het niet. Rustiger roken helpt, de pijp moet eigenlijk net aanblijven zodat de rook het meest koel is en je het meest proeft. Maar wees niet te streng voor jezelf, raak niet gefrustreerd, het is een leerproces.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Deadl0ck »

Ai, dat kan van alles zijn. Te los of te vast stoppen, hoe je de tabak aansteekt, aantampen, etc...

Persoonlijk vermoed ik dat je wel eens te vast kan stoppen, als ik het zo hoor. Het trekken aan de pijp zou namelijk niet met veel geweld of kracht moeten, al helemaal niet van dien aart dat de tong ervan krult. Dit is een aanname mijnerkant, omdat hijsen klinkt als vrij heftig inhaleren / zuigen, en dat is volstrekt niet de bedoeling, en niet nodig.

Zelf puf ik gewoon simpelweg door de mondholte groter te maken, door de tong wat naar onder/achter te trekken, de kaak wat te openen. Zoals je op een rietje zuigt om fris te drinken, zonder dat je het je longen inzuigt, zeg maar. Maar ook daar zal ieder mens zijn eigen manier voor ontwikkelen gok ik, dus of je hier iets mee kunt... :)

en ook belangrijk, is de pijp schoon van binnen? Ragers er doorheen met gedenaturaliseerde alcohol om de teer etc los te weken kan ook soelaas bieden, want oude tabak meuk smaakt ook niet optimaal.

En het is vooral ook oefenen hoor. Voor mij viel de klik pas om te genieten, toen ik een estate parker kocht hier op het forum. Toen rookte ik al zeker ruim een jaar pijp. Voor die tijd was het vooral een ritueel ter ontspanning.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door deKucher »

@Arno,
Ja de pijpen maak ik wel goed schoon.. niet in de zin dat ik het al met schoon maak middelen doe maar de pijprager gaat er geregeld door inderdaad... mijn pijpen zijn nog redelijk nieuw en niet vaak gerookt dus of je echt kan spreken van vuiligheid en teer opbouw nu al weet ik niet.

@Deadl0ck,
Ik denk dat jij hier wel een punt aanhaalt wat ik wel wil geloven... het stoppen van de pijp maar ook hierin heb ik variatie gezocht. Ik heb het losjes gedaan ( letterlijk de tabak in de pijp laten vallen en allen zodanig aandrukken dat het er inzit ) en wat stugger ( er in laten vallen en steeds wat aan drukken tot 3x toe ) en daar merkte ik niet veel van.

Wat ik wel merk is als ik losjes vul dat ik soms zuig geluiden hoor uit de ketel en dat is dan in mijn optiek er en teken dat het te licht gevuld id omdat ik simpelweg iets te hard zuig.
Hier moet je niet denken dat ik als een malle aan het mondstuk lurk maar meer hoe een sigaretten roker aan zijn of haar sigaret zuigt.

Ik vind nog steeds rust in het ritueel van het pijp roken inderdaad zoals je al zei Deadl0ck maar ik mis soms de smaak.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Deadl0ck »

deKucher schreef: 22 jan 2019 13:42 Hier moet je niet denken dat ik als een malle aan het mondstuk lurk maar meer hoe een sigaretten roker aan zijn of haar sigaret zuigt.
Dat is mijns inziens veel te hard, aan een sigaret zuig je om de rook de longen in te krijgen. Bij het pijp en sigaar roken vul je enkel de mondholte met rook. Als je de pijp hoort, als je rookt, dan zuig je veel te hard.

Maar, dat is mijn persoonlijke beleving. Ik weet dat er ook mensen zijn die er anders over denken.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door junksculp »

Ik heb vandaag 2 pijpen gerookt met een Balsa filter, wat mij opviel dat je veel minder hard hoeft te trekken. Misschien eens die filters proberen of geen filter.

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door deKucher »

junksculp schreef: 22 jan 2019 15:27 Ik heb vandaag 2 pijpen gerookt met een Balsa filter, wat mij opviel dat je veel minder hard hoeft te trekken. Misschien eens die filters proberen of geen filter.
Ik denk niet dat filters mijn ding zijn eerlijk gezegd.

Bij mijn corncob pijp zat er al een in en ja ik weet dat dat nooit geen lux of goed ding zou zijn maar ik merkte dat ik veel fijner rook zonder dat ding.
Bij mijn leespijp zitten die 9 mm filters "Dr. Perl Junior" en die heb ik ook maar achterwege gelaten omdat ik vond dat het zonder filter beter te doen was.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door junksculp »

deKucher schreef: 22 jan 2019 15:59
junksculp schreef: 22 jan 2019 15:27 Ik heb vandaag 2 pijpen gerookt met een Balsa filter, wat mij opviel dat je veel minder hard hoeft te trekken. Misschien eens die filters proberen of geen filter.
Ik denk niet dat filters mijn ding zijn eerlijk gezegd.

Bij mijn corncob pijp zat er al een in en ja ik weet dat dat nooit geen lux of goed ding zou zijn maar ik merkte dat ik veel fijner rook zonder dat ding.
Bij mijn leespijp zitten die 9 mm filters "Dr. Perl Junior" en die heb ik ook maar achterwege gelaten omdat ik vond dat het zonder filter beter te doen was.
Je rookt al zonder filter, dan moet je heel erg rustig trekken, dacht dat je met filter rookt.

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door deKucher »

junksculp schreef: 22 jan 2019 19:15
deKucher schreef: 22 jan 2019 15:59
junksculp schreef: 22 jan 2019 15:27 Ik heb vandaag 2 pijpen gerookt met een Balsa filter, wat mij opviel dat je veel minder hard hoeft te trekken. Misschien eens die filters proberen of geen filter.
Ik denk niet dat filters mijn ding zijn eerlijk gezegd.

Bij mijn corncob pijp zat er al een in en ja ik weet dat dat nooit geen lux of goed ding zou zijn maar ik merkte dat ik veel fijner rook zonder dat ding.
Bij mijn leespijp zitten die 9 mm filters "Dr. Perl Junior" en die heb ik ook maar achterwege gelaten omdat ik vond dat het zonder filter beter te doen was.
Je rookt al zonder filter, dan moet je heel erg rustig trekken, dacht dat je met filter rookt.
Nee maar wel geprobeerd, kon me niet bekoren en vond het een klus om te roken ipv lekker genieten.

Ik zal vanavond eens een van Eliminators sampletjes proberen en dan super rustig aan.

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Janno »

deKucher schreef: 22 jan 2019 13:42 mijn pijpen zijn nog redelijk nieuw en niet vaak gerookt dus of je echt kan spreken van vuiligheid en teer opbouw nu al weet ik niet.
Het duurt wel een tijd voor een pijp goed ingerookt is en op smaak is
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Nysius »

Hmm, “Wat nu?” zei Pichegru.
Een diagnose stellen op afstand is niet eenvoudig. Misschien doe je wel niks verkeerd?

Nu heb je al wéér een boel adviezen gekregen. Zelf had je al veel gelezen en gekeken en dan toch ... Ik begrijp je frustratie, denk ik.

Maar het gezegde luidt al langer:

‘Wie de pijp niet rooken kan,
heeft er het genot niet van.’


Dus toch maar wat tips, voor wat het waard is.

- Het is een leerproces, blijf kritisch op hoe je rookt.
Rustig en met aandacht. Het is de gecontroleerde verbranding waar het om gaat.
- Hou je pijpen schoon, laat ze een, liefst twee dagen (of langer nog) rusten. Daarom hebben pijprokers zoveel pijpen, het is niet alléén maar verzamelgekte.
- Voorkom gepruttel en andere geluiden die wijzen op teveel vocht. Dat je zuiggeluiden hoort is niet per definitie verkeerd, maar kán wijzen op zuigen i.p.v. puffen.
- Las een rookpauze van een paar dagen of een week in. Het is als met andere vaardigheden: opeens kun je fietsen*, dan gaat het vanzelf. (Zag dit onlangs bij onze kleinzoon)
*Of andere vaardigheid.
- Zoek een andere pijproker die je wat kneepjes kan leren.
Vroeger leerde je pijproken van je vader, je opa, je oudere broers, de buurman, in militaire dienst. Immers:

’t Is geen man
die niet rooken kan


Je stemming van het moment bepaalt ook of het je smaakt.

‘Smaakt uw pijp u goed
dan zijt ge blij en welgemoed’

‘Dat de pijp tabak u smaakt
toont dat ge in goede stemming raakt’


Soms lukt het even niet. Wanhoopt niet, het komt waarschijnlijk wel goed.

Je woont in Noord-Brabant, daar wonen ook leden van dit forum. Er zijn er vast wel dus je in een ‘mini-meet’ wat verder willen helpen. Via een PB (privébericht) kun je zo buiten het openbare forum een afspraak maken, telefoonnummers uitwisselen. Of stel een datum of plaats voor, per PB’s (buiten het forum langs) kunnen mensen zich dan melden of nadere afspraken maken, lijkt me.

Ik zelf woon ik in het Land van Cuijk, jij ergens in de buurt van Breda? Dus da’s wat uit de buurt...

Zo, en nu moet ik weer aan het werk!
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 893
Lid geworden op: 07 dec 2013 00:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Eelco »

Deadl0ck schreef: 22 jan 2019 15:21
deKucher schreef: 22 jan 2019 13:42 Hier moet je niet denken dat ik als een malle aan het mondstuk lurk maar meer hoe een sigaretten roker aan zijn of haar sigaret zuigt.
Dat is mijns inziens veel te hard, aan een sigaret zuig je om de rook de longen in te krijgen. Bij het pijp en sigaar roken vul je enkel de mondholte met rook. Als je de pijp hoort, als je rookt, dan zuig je veel te hard.
Ik heb nooit sigaretten gerookt, maar dit lijkt me een zeer zinvolle observatie. Volgens Karl May 'dronken' de Indianen de vredespijp en dat lijkt me een goede vergelijking (drinken met een rietje dus).

cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door cookiemonster »

Ik zou als raad geven om eens een p-lip mondstuk te proberen.
Dan streelt de rook je verhemelte en heb je de volle smaakontwikkeling en niets rechtstreeks op de tong.
Ik heb zo een peterson pijp met p-lip en af en toe rook ik die als afwisseling met de gewone mondstukken.
Een apparte beleving, weet niet wat de meer ervaren pijprokers ervan denken?

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Paasei »

cookiemonster schreef: 23 jan 2019 10:56 Ik zou als raad geven om eens een p-lip mondstuk te proberen.
Dan streelt de rook je verhemelte en heb je de volle smaakontwikkeling en niets rechtstreeks op de tong.
Ik heb zo een peterson pijp met p-lip en af en toe rook ik die als afwisseling met de gewone mondstukken.
Een apparte beleving, weet niet wat de meer ervaren pijprokers ervan denken?
p-lip is voor mij dan weer niet geschikt, pijnlijk gehemelte bij het roken
het is allemaal heel individueel
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door deKucher »

Mannen, wat een hoop adviezen en informatie weer... Ik hou daar van want daar kan ik mee aan de gang en dat is een ding wat dit forum en de mensen die er op zitten echt wel siert.

@Nysius
Bedankt ook weer voor je hulp, ik neem het allemaal in me op en begin denk ik met even een paar dagen het vuur uit de pijp te houden.

@Eelco
Ben daar inmiddels ook achter dat ik echt wat rustiger met roken en minder "fel" puffen. Ik vind het alleen soms wat klote dat ik vaak moet her-aansteken en ter compensatie ga ik dus iets te fanatiek puffen.

@cookiemonster,Paasei
Ik ga , zodra ik thuis ben van het werk eens opzoek naar deze p-lip mondstukken, kan alleen maar beter worden schat ik muts ik net als Paasei mijn verhemelte ga voelen.
Ik zelf dacht juist dat de rook op je to g moet komen om het te kunnen proeven dus da's stof om over na te denken.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Wowbagger »

Ter aanvulling nog om het gevoel te omschrijven: ik heb wel eens van een ex-shagroker hier op het forum gelezen dat hij baat had bij het in gedachten houden dat de rook de mondholte in moet "vloeien". Het is dus geen kwestie van echt zuigen.

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Lonny »

Misschien heb je hier iets aan....


Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Wowbagger »

Lonny schreef: 23 jan 2019 14:08 Misschien heb je hier iets aan....

inderdaad een goeie Lonny. Zou deze ook nog willen toevoegen om een vrij simpele manier van het stoppen van de pijp te leren:

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Lonny »

Wowbagger schreef: 23 jan 2019 14:32
Lonny schreef: 23 jan 2019 14:08 Misschien heb je hier iets aan....

inderdaad een goeie Lonny. Zou deze ook nog willen toevoegen om een vrij simpele manier van het stoppen van de pijp te leren:
Een klassieker!

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door deKucher »

Wowbagger schreef: 23 jan 2019 13:56 Ter aanvulling nog om het gevoel te omschrijven: ik heb wel eens van een ex-shagroker hier op het forum gelezen dat hij baat had bij het in gedachten houden dat de rook de mondholte in moet "vloeien". Het is dus geen kwestie van echt zuigen.
Hey Wowbagger,

Ik moet echt inderdaad mezelf er soms op wijzen dat ik geen sjekkie aan het weg hijsen ben maar een pijp maar dat is een gewoonte die moet slijten.
Dat het moet vloeien vind ik wel goed advies want ik krijg steeds beter een beeld over hoe dat nou hoort te gaan.

En Lonny ik had inderdaad al een paar dagen terug een andere youtuber genaamd "Muttnchop Piper" gevonden die precies dezelfde techniek bespreekt ( ) en die techniek brengt me echt wel meer smaak inderdaad alleen denk ik echt dat ik over mijn sigaret rook gewoontes heen moet stappen.. gek genoeg al 3 jaar gestopt maar nogsteeds bepaalde gewoontes met roken.

Ik kom er wel hoop ik :)
Zoals Nysius al zei ik moet gewoon blijven roken en niet gefrustreerd raken

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door deKucher »

Gisteren avond en vandaagg nog gezocht naar mondstukken met p lip maar het lijkt een niche ding te zijn bij pijp roken want ik vind vrijwel niets.

Zelfs nog gezocht naar een pijp met p lip en ook die kan ik moeilijk vinden voor een leuke prijs... het schijnt een uitvinding te zijn van Peterson maar ik weet dus niet of het exclusief Peterson is.

Misschien weet iemand hier van een verkoper van een leuke pijp waar een beetje mee te wandelen valt en met een p-lip?
Er mag namelijk can het vrouwtje wel een derde pijp bij 😅

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door sim »

Wowbagger schreef: 23 jan 2019 14:32 inderdaad een goeie Lonny. Zou deze ook nog willen toevoegen om een vrij simpele manier van het stoppen van de pijp te leren:
Daar heb ik vroeger veel aan gehad. Natuurlijk heb je wat ruimte nodig om even te gaan zitten met een blad papier voor je voor de restjes die van je hand vallen, maar het is een methode die toch al heel wat oorzaken van te warm, te koud, te droog of te nat roken elimineert.

Wat mij ook meer plezier heeft gegeven in de eerste maanden dat ik pijp rookte was te stoppen met uitsluitend lucifers te gebruiken. Pas toen ik een gewone aansteker begon te gebruiken, kon ik tegen mijzelf zeggen: het maakt niet uit hoe vaak de pijp uitgaat, ik steek hem dan gewoon terug aan.

Ervaring is belangrijk. Het kan gebeuren dat je een pijp goed stopt, goed aansteekt en rookt, dan één keer even veel te hard trekt en daarna niet meer in een goede rookcadans geraakt. Als ervaren roker weet je dan dat je pijp goed gestopt en aangestoken was. Als onervaren roker ga je dan misschien denken dat je hem de volgende keer anders moet stoppen, terwijl je stoptechniek eigenlijk juist op punt stond.

Vermijd pijproken terwijl je wandelt of in hevige wind. Misschien dat je juist dan een sigaret zou opsteken, maar ik raad het af aan een beginnende pijproker. Niet alleen gaat de pijp uit, ook je tong is verbrand en dat belet je om thuis op je gemak met onbezoedelde tong van een nieuwe pijp te genieten.

Het kan ook zijn dat je een slechte of moeilijk rookbare pijp hebt. Waarom weet ik niet maar een rechte pijp (niet te klein, groot, kort, lang) rookt in het algemeen een tikkeltje makkelijker. Dat is uitzonderingen daargelaten; ik heb een bijna rechte pijp, die ik om het jaar nog eens een kans geef, maar hij begint altijd geluid te maken, welke tabak of stoptechniek ik ook probeer.

Oefen niet met een te zoete tabak, een te scherpe tabak, of (vooral als je van het sigarettenroken komt) een te subtiele tabak of een tabak die te weinig naar tabak smaakt. Ik zou kunnen zeggen "kies voor die of die tabak", maar iedereen op dit forum zou andere tabakken aanraden, en er is voor de meeste wel iets te zeggen.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Paasei »

deKucher schreef: 24 jan 2019 10:54 Gisteren avond en vandaagg nog gezocht naar mondstukken met p lip maar het lijkt een niche ding te zijn bij pijp roken want ik vind vrijwel niets.

Zelfs nog gezocht naar een pijp met p lip en ook die kan ik moeilijk vinden voor een leuke prijs... het schijnt een uitvinding te zijn van Peterson maar ik weet dus niet of het exclusief Peterson is.

Misschien weet iemand hier van een verkoper van een leuke pijp waar een beetje mee te wandelen valt en met een p-lip?
Er mag namelijk can het vrouwtje wel een derde pijp bij 😅
Vauen heeft er ook, maar nieuw ook met een prijs :
https://www.haddockspipeshop.com/nl/tag ... ort=lowest
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Paasei »

Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door deKucher »

Paasei schreef: 24 jan 2019 15:12 vauen op ebay :
https://www.ebay.com/itm/Vauen-Dr-Perl- ... 2748729682
Toevallig ervaring met die verkoper Paasei of gewoon gevonden online en door gelinkt hier?
Dat is namelijk wel het type pijp wat ik zie zitten en als er goede ervaring vanuit hier zijn zou dat hey nog makkelijker maken voor me.

Ik zie dat de verkoper best betrouwbaar is op eBay maar ben benieuwt wat jullie denken

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Paasei »

met die verkoper heb ik geen ervaring, het was gewoon een 'hit' die ik kreeg
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door roocker »

Misschien een goede gebruikte Peterson kopen bij Dré : Puffaway.eu tabakspijpen-annie69- als zoekterm kan ook op google !

En als je investeert in een Peterson is het vrienden
voor het leven . Ik bezit er diversen , en er zijn er al van onder de 100 Euro hoor . Een goede pijp hoeft geen honderden te kosten , ik heb pijpen van 50 Euro en die smoren als een trein .


Vaak is een duurdere pijp beter/mooier afgewerkt en is het hout (nerf) van sublieme kwaliteit . Ik zelf geef ook geen kapitaal uit aan een pijp , maar mijn oog wil ook wat . Een pijp van 50 Euro kan soms beter roken als een hele dure , en ja ook kan het tegenvallen .

Als je het onder de knie hebt en jezelf een pijp van bijvoorbeeld 150 euro gunt dan is het een genot om zo'n schoonheid te roken !

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door junksculp »

Kijk hier eens Peyersons vanaf 46 euro:
https://www.gqtobaccos.com/pipes/peters ... t=priceasc

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Peterson Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door Nysius »

Jaren geleden tien jaar lang (1974-1984) een Peterson System (bent apple ?) gehad, (Ik denk dat het een 314 of 317 was.)
Natuurlijk met P-lip. Mijn vaste pijp, super.

Ooit verloren :cry: , sindsdien altijd gemist. Heb een paar keer op het punt gestaan een nieuwe te kopen, bij Hajenius, in Oisterwijk, in Nijmegen, in Zuid-Frankrijk ... Ik herinner me al die wonkelbezieken nog!
Er was toen nog geen Marktplaats, zelfs geen internet. Nu ik het pijproken weer opgepakt heb, mis ik hem dagelijks.
Ik ben aan het sparen!

Niet alleen vanwege die aparte beet een aan te raden aankoop, maar misschien niet persé als je net begint.

Overigens kun je bijvoorbeeld in Italië wel losse roeren met P-beet kopen, zonder logo, maar dan moet je wel weer een kop hebben waar dat roer goed in past. Een tweedekans, zoals hierboven al genoemd, is dan misschien een beter plan.
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Wat doe ik verkeerd?

Bericht door deKucher »

Ik heb gisteren avond die pijp gekocht die Paasei liet zien.
Gewoon het type wat ik wel zie zitten plus de P-lip en ingerookt dus kan er niet gelukkiger mee zijn.

Er komen echt wel meer pijpen bij... dat heb ik al in de gaten, PKZ slaat aan.

Er komt een punt waar ik wat zelfverzekerder ga zijn over het roken en dan hoort daar natuurlijk ook een chiquere pijp bij dan dat ik nu heb :)

Plaats reactie