Vraagje over Big Ben Liliput m.b.t. filter

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Vraagje over Big Ben Liliput m.b.t. filter

Bericht door junksculp »

Ik kan een Big Ben Liliput kopen, ik was opslag verliefd toen ik dit pijpje zag. Aangezien ik nog geen klein pijpje hebt lijkt me dit een goede keuze. Ik heb even wat vraagjes aan jullie:
- iemand in het bezit van dit pijpje? Ervaring?
- geschatte leeftijd?
- als ik het ijzeren dingetje uit hte mondstuk haal kan er dan een filter in?
- hoe heeft het ijzeren dingetje en wat is zijn doel?

Alvast bedankt, ik laat jullie weten of ik het pijpje gekocht heb.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gnomepje
Berichten: 103
Lid geworden op: 16 sep 2018 07:45
Locatie: Valkenswaard

Re: Vraagje over Big Ben Liliput m.b.t. filter

Bericht door Gnomepje »

Zo'n ijzeren dingetje heet een 'stinger' en die kun je eruit halen. Bij sommige pijpen zit een adapter in de flok, die ervoor zorgt dat het rookkanaal wordt versmald. Die adaptertjes kun je eruit halen en in dat gedeelte kan vervolgens een filter geplaatst worden. Het lijkt erop alsof hier geen adapter uit gehaald kan worden...
"A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure and the companion of the wise."

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Vraagje over Big Ben Liliput m.b.t. filter

Bericht door junksculp »

Gnomepje schreef: 23 sep 2018 13:47 Zo'n ijzeren dingetje heet een 'stinger' en die kun je eruit halen. Bij sommige pijpen zit een adapter in de flok, die ervoor zorgt dat het rookkanaal wordt versmald. Die adaptertjes kun je eruit halen en in dat gedeelte kan vervolgens een filter geplaatst worden. Het lijkt erop alsof hier geen adapter uit gehaald kan worden...
Bedankt, dus als ik het goed begrijp kan de stinger eruit en daar past een 6mm of 9mm filter in?

Gebruikersavatar
Gnomepje
Berichten: 103
Lid geworden op: 16 sep 2018 07:45
Locatie: Valkenswaard

Re: Vraagje over Big Ben Liliput m.b.t. filter

Bericht door Gnomepje »

Nee, niet helemaal. De stinger kan eruit, maar soms zit de stinger zelf in een adaptertje die weer in de flok zit. Die adapter kun je er vervolgens uithalen en daar past een filter in. Voor zover ik kan zien, is dat bij jou dus niet het geval en kan alleen de stinger eruit worden gehaald.
"A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure and the companion of the wise."

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Vraagje over Big Ben Liliput m.b.t. filter

Bericht door Deadl0ck »

Overigens is het ook zo dat er pijpen zijn waar de stinger niet uit kan.

De functie is overigens de rook afkoelen / waterdamp laten neerslaan, met als gevolg dat je meer vocht in je kop hebt zitten, wat ik persoonlijk als natte roker een ramp vind.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Gnomepje
Berichten: 103
Lid geworden op: 16 sep 2018 07:45
Locatie: Valkenswaard

Re: Vraagje over Big Ben Liliput m.b.t. filter

Bericht door Gnomepje »

Deadl0ck schreef: 25 sep 2018 19:56 Overigens is het ook zo dat er pijpen zijn waar de stinger niet uit kan.

De functie is overigens de rook afkoelen / waterdamp laten neerslaan, met als gevolg dat je meer vocht in je kop hebt zitten, wat ik persoonlijk als natte roker een ramp vind.
Ja, maar die vaste stingers zijn toch alleen in van die toonbankmeuk?
"A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure and the companion of the wise."

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Vraagje over Big Ben Liliput m.b.t. filter

Bericht door Bommel »

Let op met het verwijderen van de stinger.
Bij de meeste pijpen kan je ze gewoon uiterst voorzichtig eruit trekken maar bij sommige dient met te draaien.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Vraagje over Big Ben Liliput m.b.t. filter

Bericht door Deadl0ck »

Gnomepje schreef: 25 sep 2018 20:02
Deadl0ck schreef: 25 sep 2018 19:56 Overigens is het ook zo dat er pijpen zijn waar de stinger niet uit kan.

De functie is overigens de rook afkoelen / waterdamp laten neerslaan, met als gevolg dat je meer vocht in je kop hebt zitten, wat ik persoonlijk als natte roker een ramp vind.
Ja, maar die vaste stingers zijn toch alleen in van die toonbankmeuk?
Nope, Ik heb o.a. een oude kaywoodie gehad waar de stinger vast in zat, in mijn zoektocht naar pijpen. Nou was dat zowiezo een wat bijzondere pijp met schroefdraad op het mondstuk, maar ach. Het komt dus voor. Geloof dat ik er in totaal 3x een pijp heb gehad met vaste stinger, en ik heb eigenlijk nooit echt merk loze / mandjes pijpen gehad waar de stinger niet uit kon.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Vraagje over Big Ben Liliput m.b.t. filter

Bericht door junksculp »

Bedankt voor de reactie's. De veiling is afgelopen en ik geb van de koop afgezien.

Plaats reactie