merk filter beinvloed smaak tabak

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

merk filter beinvloed smaak tabak

Bericht door George Bertram »

Nu heb ik een paar pijpen waarin de filter na het roken best wel vast blijft zitten. Ik gebruikte tot nu toe altijd de BB-filters en zo nu en dan eens een balsafilter. Tussen die twee heb ik een lichte voorkeur voor een balsafilter vanwege de flow en het vermogen om vocht vast te houden, maar een …. vanwege de prijs.
Om eens te proberen heb ik nu de Vauen/Dr. Pearl junior filters gekocht en een paar pijpjes mee gerookt. Nu lijkt het dat dit ook invloed heeft op de smaak van de tabak en de rook lijkt ook droger te zijn. Is dit herkenbaar, of speelt mijn smaak mij parten?
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: merk filter beinvloed smaak tabak

Bericht door Paasei »

Volgens mij is het niet zo zeer het merk, eerder het materiaal.

in de filter, in volgorde van kost :
- papier
- koolstof
- meerschuimkorrels

begin- en eindkapje : beide meerschuim of plastic aan 1 kant...

ik gebruik deze, imo beste prijs/kwaliteit :
https://www.tobaccoshop.nl/productpagin ... lters150st
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Madmull
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 feb 2018 20:21

Re: merk filter beinvloed smaak tabak

Bericht door Madmull »

In het onderwerp Filters in dit subforum is ook al eens genoemd dat de BigBen filters iets dikker lijken dan de Vauen/perl filtes, hetgeen het vastzitten na het roken kan verklaren.
Tevens geeft men aan dat BigBen filters veel natter uit de pijp komen dan de vauen/perl filters, hetgeen de drogere rook kan verklaren.
Wellicht zit er in de Vauen filters iets meer koolgranulaat of een type granulaat dat sneller vocht op kan nemen.
Ik gebruik nu Vauen maar stap binnenkort over op huismerk heinrich's puur vanwege de prijs.
Denk niet dat er zoveel filter fabrikanten zijn maar dat er veel onder huisnaam geproduceerd wordt.

Mull

tomatamot

Re: merk filter beinvloed smaak tabak

Bericht door tomatamot »

[quote=Madmull post_id=375667 time=1536313191 user_id=2422]


Denk niet dat er zoveel filter fabrikanten zijn maar dat er veel onder huisnaam geproduceerd wordt.

Mull.


[/quote]

Mogen het misschien allemaal Chinesekool filters zijn ? 8)

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: merk filter beinvloed smaak tabak

Bericht door Willem-Jan »

George Bertram schreef: 07 sep 2018 10:44 Nu heb ik een paar pijpen waarin de filter na het roken best wel vast blijft zitten. Ik gebruikte tot nu toe altijd de BB-filters en zo nu en dan eens een balsafilter. Tussen die twee heb ik een lichte voorkeur voor een balsafilter vanwege de flow en het vermogen om vocht vast te houden, maar een …. vanwege de prijs.
Om eens te proberen heb ik nu de Vauen/Dr. Pearl junior filters gekocht en een paar pijpjes mee gerookt. Nu lijkt het dat dit ook invloed heeft op de smaak van de tabak en de rook lijkt ook droger te zijn. Is dit herkenbaar, of speelt mijn smaak mij parten?
Zelf vertrouwd met koolstof (vauen en Mr Brog), balsa(6 en 9 mm) en die papieren van vauen. Minste effect op smaak heeft volgens mij de balsa filter. Koolstoffilter maakt rook echt zachter, maar toch nog lekker. Zou niet kunnen zeggen of ik een verschil proef tussen vauen en brog. De papieren van vauen hadden voor mij wel een duidelijke (negatieve) invloed op de smaak.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: merk filter beinvloed smaak tabak

Bericht door Sidekickelvis »

De Vauen Dr. Perl's zijn iets dunner en korter dan de Big Ben filters. Vauen hebben ook een voor en achterkant, namelijk een plastic en een ander materiaal(porcelijn?) kapje. Twee verschillende kleuren. Elk soort filter veranderd de rookervaring. Ik rook altijd met omdat ik erg snel rook, zonder filter heeft mijn tong te veel te lijden van mijn manier van roken.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Re: merk filter beinvloed smaak tabak

Bericht door cookiemonster »

Ik gebruik Big Ben filters, ik rook een volle pijp en na het roken haal ik de filter onmiddellijk uit de pijp, laat de pijp en de filter minstens 24h drogen en rook dan de pijp met dezelfde filter nog eens. Na de tweede rookbeurt gooi ik de filter weg. Ik ervaar de smaak van de tabak als minder scherp en zachter met filter.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: merk filter beinvloed smaak tabak

Bericht door junksculp »

Ik ben heel erg tevreden over de filters van John Aylesbury, ze hebben aan beide zijdes een keramische kapje. Dit is een huismerk van meerdere tabakzaken in Duitsland.

Plaats reactie