Smaak en luchtvochtigheid / temperatuur

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Smaak en luchtvochtigheid / temperatuur

Bericht door roocker »

Het valt me op dat de laatste tijd mijn pijpen niet zo smaken als tijdens koeler weer met daarbij iets meer luchtvochtigheid . De smaak is vlakker en dus minder vol vind ik .

Diverse pijpen getest en ook tabakken , met als resultaat het zelfde …

Klinkt dit bekend , of heb ik het totaal mis ?

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Smaak en luchtvochtigheid / temperatuur

Bericht door Eliminator »

Dat klinkt bekend, ik rook graag een pijpje bij elke temperatuur, maar té warm weer (voor een pijpje dan, verder mopper ik niet) doet niet altijd goed.
Of dat temperatuur is of luchtvochtigheid weet ik niet, maar herken het wel.

p.s. overigens geldt dat voor mij ook met sigaren, zoals de meeste weten ben ik een tijd terug met onze UT naar Azie geweest, zowel temperatuur als luchtvochtigheid vlogen daar uit de pan,.... had niets te roken bij me en heb het ook geen seconde gemist.
Afbeelding

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Smaak en luchtvochtigheid / temperatuur

Bericht door roocker »

Dus toch ! Sigaren smaken inderdaad ook niet als anders . Maar goed , ik ga toch weer een pijp stoppen nu .

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Smaak en luchtvochtigheid / temperatuur

Bericht door Tobias Tobit »

Had hier een aantal weken geleden ook al een opmerking over gemaakt in een ander topic. Mij viel toen op dat de Latakia mij niet smaakte met hele hoge temperaturen. Inmiddels heb ik nog wat geëxperimenteerd en tot nu toe smaakt alleen de special Latakia flake van Germain's me erg goed in de hitte. Ook een aantal VaPers en Virginia's en zelfs aromaten geprobeerd maar alleen de Germain's geeft me echt genoegen. Als aromaat heb ik de Peterson's Connoisseurs Choice gerookt maar na twee of drie minuten smaakte deze alleen nog naar as, dit beviel me nog het minst. Misschien gewoon wat minder roken of laat op de avond als het wat afkoelt. Laten we nou niet gaan klagen over het mooie weer😜
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 893
Lid geworden op: 07 dec 2013 00:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Smaak en luchtvochtigheid / temperatuur

Bericht door Eelco »

Martin Romijn en ik hadden het daar afgelopen zondag ook over. We hebben wel een pijpje in etappes gerookt, omdat dat bij zo'n meeting nu eenmaal 'hoort', maar bij die temperaturen smaakte de pijp tegelijkertijd vlakker en te 'zwaar'. Aangezien ik vrijwel alleen tegen het eind van de avond een pijpje opsteek (zoals nu) ervaar ik dat niet echt als een probleem. Vanavond is het redelijk afgekoeld en de pijp smaakt prima.

Mede een oorzaak van dit fenomeen is dat de slijmhuid bij dit weer droger is dan normaal - hetzelfde effect als wanneer je in een vliegtuig zit (daarom zijn vliegtuigmaaltijden altijd nogal zout, om de smaak op te krikken en wordt er doorgaans iets zoetere wijn geserveerd). Ik druppel daarom ook regelmatig wat zout water in mijn neus (en kruidenthee in mijn mond), om de boel te bevochtigen. Voor wie overdag wil roken zou een (licht) gearomatiseerde tabak wellicht soelaas bieden.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Smaak en luchtvochtigheid / temperatuur

Bericht door Meester W »

Volkomen juist. Erwtensoep buiten met 40 graden smaakt ook anders

Met dit weer rook ik binnen de pijp met de airco zachtjes aan :D
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
rob1966
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 feb 2017 15:12

Re: Smaak en luchtvochtigheid / temperatuur

Bericht door rob1966 »

Eelco schreef: 18 jul 2018 00:12 Mede een oorzaak van dit fenomeen is dat de slijmhuid bij dit weer droger is dan normaal - hetzelfde effect als wanneer je in een vliegtuig zit (daarom zijn vliegtuigmaaltijden altijd nogal zout, om de smaak op te krikken en wordt er doorgaans iets zoetere wijn geserveerd). Ik druppel daarom ook regelmatig wat zout water in mijn neus (en kruidenthee in mijn mond), om de boel te bevochtigen. Voor wie overdag wil roken zou een (licht) gearomatiseerde tabak wellicht soelaas bieden.
Inderdaad een juiste diagnose :)
Met dit warme weer heeft ons lichaam het vocht op andere plekken harder nodig dan in onze smaak papillen.

Ik vind persoonlijk lichte tabak zoals kentucky bird of de aromatische groene sail het lekkerst met dit warme weer. Deze blijven het meest bij de originele smaakbeleving.
wat blijft komt nooit terug

Online
Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Smaak en luchtvochtigheid / temperatuur

Bericht door Sidekickelvis »

Lekker Latakia... dat kan altijd...
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Smaak en luchtvochtigheid / temperatuur

Bericht door Deadl0ck »

Sidekickelvis schreef: 18 jul 2018 18:24 Lekker Latakia... dat kan altijd...
eensch.
Groet, Mark

Plaats reactie