Een echte, oprechte beginnersvraag

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jun 2017 23:58

Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Sebastian »

Beste Levensgenieters,

Mijn naam is Sebastian, 32 jaar en 10 jaar een verfent sigarenroker. Het meest kan ik genieren van goede Cubanen. Robusto's voornamelijk.

Sinds kort ben ik geïntrigeerd geraakt door 'de pijp'. Voornamelijk heeft het geurige tabak mijn interesse gewekt.
Nu was ik aan het surfen op het net naar redelijke en betaalbare beginnerspijpen, maar door de bomen zie ik het bos niet meer...
Big Ben kit is volgens mij wel goed om mee starten, maar wellicht zijn er nog andere opties. Ik heb gewoon geen flauw idee.
Aangezien het voor mij momenteel voornamelijk om oriëntatie gaat en ik wil eerst kijken of het wel iets voor mij is. Daarom wil ik niet direct een dure pijp.
Hebben jullie nog tips voor mij?

Vriendelijke groet!

Sebastian.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Sidekickelvis »

Ik zou voor een gebogen Big Ben of Hilson of Molina gaan. Met 9mm filter omdat je die er ook uit kunt laten om te zien wat je het prettigst vind. De meesten zullen zeggen dat een rechte pijp beter is om het te leren en eigenlijk is dat ook zo maar een gebogen pijp geeft je minder kans op tabakssap in de mond als je te gulzig rookt ofzo. Ervaring leert dat de meeste beginnend pijprokers graag gebogen roken en zoete tabak (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Met een Molina, filters, driepotertje en een buil tabak ben je ongeveer 60 euro kwijt gok ik. Prima prijs om te zien of het wat is voor je.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Eliminator »

Wat hij zegt ↑

Of nog goedkoper is een corncob pijpje (maiskolf), niet de meest fraaie pijp, maar roken prima en kosten vrijwel niets.
Enige nadeel is wel dat het 'inroken' een klein beetje doorzettingsvermogen vraagt, ze hebben de neiging de smaak wat te beinvloeden de eerste paar keren roken.
Maar eenmaal daar doorheen heb je een prima pijp voor een hele kleine prijs.
De betere tabakszaak zal ze hier en daar nog wel hebben, hoewel de markt kleiner en kleiner word.

p.s. 'inroken' is de periode dat de pijp gerookt word zodat er een dun laagje kool in de pijp gecreeerd word, dat zorgt ervoor dat de pijp beter rookt en de tabakssmaak minder beinvloed word.

Maar een starters set van de door Sidekick genoemde merken is natuurlijk helemaal niets mis mee.

Succes !

p.s. 2,........ corncobjes gaan overigens een aantal jaar mee (afhankelijk van gebruik uiteraard),..... de door Sidekick genoemde starters setjes kun je een maatje 'for life' in vinden,.. dat moet ook gezegd worden.
Afbeelding

Kiske

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Kiske »

Kijk hier eens op.

http://www.puffaway.eu/epages/78107735. ... /Category1

Door Dré, 1 van onze leden, worden pijpen geweldig netjes opgeknapt en ontsmet. Hoef je niet meer in te roken, heb je een fatsoenlijk stuk rookhout, (rommelpijpen dondert Dré direct weg) én de kosten zijn flink beperkt.

Welkom trouwens, veel succes met de start van hopelijk een intrigerende en levenslange ontdekkingsreis.

Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jun 2017 23:58

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Sebastian »

Thanks voor de tips mannen!
Ik zie online de genoemde merken alleen los voor een prijs boven de 60 euro.
De Big Ben set is voorzover ik heb kunnen vinden het goedkoopst en met bijbehorende accessoires (onder de 60 euro).

Zijn er betrouwbare sites waar ik voor een redelijke prijs pijpen kan vinden? Wellicht een goede pijpenwinkel in de omgeving van Arnhem?
Anders ga ik toch misschien weer langs bij mijn bevriende eigenaar van Lensen Tabak en laat ik hem een big ben set voor mij bestellen.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6377
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Wowbagger »

Sebastian schreef:Thanks voor de tips mannen!
Ik zie online de genoemde merken alleen los voor een prijs boven de 60 euro.
De Big Ben set is voorzover ik heb kunnen vinden het goedkoopst en met bijbehorende accessoires (onder de 60 euro).

Zijn er betrouwbare sites waar ik voor een redelijke prijs pijpen kan vinden? Wellicht een goede pijpenwinkel in de omgeving van Arnhem?
Anders ga ik toch misschien weer langs bij mijn bevriende eigenaar van Lensen Tabak en laat ik hem een big ben set voor mij bestellen.
Lensen is een prima adres, mocht je íets verder willen reizen kan ik je aanraden eens naar Zutphen te gaan voor de winkel van Willem Schimmel.

Gebruikersavatar
Denmannl
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2017 15:15

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Denmannl »

Ik ben ook onlangs begonnen.

Hiervoor heb ik de Big Ben starterset aangeschaft en ben daar erg tevreden over! In mijn geval de rechte maar dat is denk ik een persoonlijke smaak.

Gebruikersavatar
PPMP
Berichten: 1021
Lid geworden op: 20 jun 2013 10:53
Locatie: Annen

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door PPMP »

Een paar jaar geleden ben ik begonnen met twee startersetjes, ééntje van Big Ben en ééntje van Vauen (rechte pijpen).
Uiteindelijk heeft de set van Vauen me het beste op weg geholpen.
Maar wat daar nu precies de reden van was, durf ik echt niet te zeggen. Was het de iets kleinere kop, de boring, de kwaliteit van het bruyère?
Het feit blijft dat je bij o.a. Big Ben en Vauen een goed (door jou zelf uitgekozen!!!) "stuk rookhout" kunt krijgen voor rond de €50,00.
Ik had achteraf bekeken dan ook liever zelf een pijp van deze "makers" (bewust) uitgezocht om mee te beginnen...

Zonder reclame te willen maken het volgende voorbeeld;
Afbeelding
Vauen
Afbeelding
Big Ben

Veel plezier met je ontdekkingstocht!


Pascal

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 838
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Stoker »

ik ben afgelopen jaar ook begonnen met een start set .. niet te duur maar ook niet te goedkoop .. heb je alles om te beginnen en duurdere pijpen kan je immers altijd nog wel kopen :D

ook kan ik je aanraden om de wat zoeter naturel tabak die dansk blue sky heet te nemen ..
heeft zeker voor de zoete kauw toch een aangename smaak maar is niet overheersend als een peterson met een smaakje ..

al met al was ik ook ongeveer zoon 60-70 euro kwijt en heeft mij goed op weg geholpen ..
alleen het inroken van een pijp vond ik erg lang duren maar achteraf heeft het me een wijze les geleerd...
geduld in een schone zaak :D


bij deze wens ik je veel succes tijden je pijprokers ontdekkingstocht en hoop dat je veel genot en plezier zult beleven


Gr

:-? :-? :-?
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2340
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Janno »

Ik zou ook eerst een pijpje bij Dré kopen (puffaway.eu). Kun je je qua prijs geen buil aan vallen en je hebt meteen een prima pijp die je niet meer hoeft in te roken.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Pellie
Berichten: 680
Lid geworden op: 24 jul 2015 22:58
Locatie: Enschede

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Pellie »

Mr Brog is ook een aanrader. Goed rokende pijpjes voor weinig geld. Ik rook ze nog steeds en bevallen prima!!
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40 ... g&_sacat=0

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door rivulus »

Kijk trouwens uit met Vauen startersets; Vauen maakt ook pijpen met p-lip mondstukken (er zit er eentje op dat setje op de plaat van PPMP) en dat is niet het makkelijkste om mee te beginnen.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door robvoorburg »

Mocht je ooit nog eens tegen een Stanwell, uit de
Deense tijd, aanlopen schaf deze dan aan.
Betaalbaar en prima rokers en vaak wat creatiever
vormgegeven.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door The Fonz »

Welkom Sebastian!

Veel wijze raadgevingen hierboven. Maar ik zou toch ook eerst eens even op Puffaway kijken: dan heb je voor een prikje een goede pijp, professioneel schoongemaakt en vaak vrijwel in nieuwstaat.
Verder vind ik de tip van Sidekickelvis ook goed: als je kiest voor een filterpijp (9 mm) kun je altijd nog uitproberen of je liever met of zonder filter rookt (door het filter gewoon weg te laten). Zoiets vind je bij Puffaway ook wel, inclusief eventueel een "driepotertje".
Verder zou ik zeker eens naar de filmpjes van onze Janneman kijken, mocht je dat niet al lang gedaan hebben.
Heel veel plezier op ons forum en uiteraard met je nieuwe hobby!

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jun 2017 23:58

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Sebastian »

Heren!

Wat een topadviezen!

Ik ben wel wat sceptisch over tweedehands pijpen... Wellicht denk ik verkeerd, maar qua hygiëne en het feit dat er al van alles in is gerookt, houd me toch een beetje tegen.

Die link van e-bay is erg aanlokkelijk :shock: Zijn het nieuwe pijpen?

Ik kan trouwens bij geen een Primera in de buurt aan starterssets van Big Ben komen :cry:
Wellicht toch een ritje maken naar Harold Lensen, aangezien ik wel een pijp wil 'voelen' en misschien wel ervaren voordat ik over ga tot aanschaf. Kopen via het internet zal ik denk ik eerder doen als ik al meer bekend ben in de wondere wereld der tabakspijpen.

Maar een licht gebogen pijp is dus een goede beginners optie? Of is rechte meer voor de hand liggend? Ik wil er wel voor waken om rook in mn neus en ogen te krijgen. Dat is met sigaren al en ellende als het gebeurt...

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Sidekickelvis »

Sebastian schreef:
Maar een licht gebogen pijp is dus een goede beginners optie? Of is rechte meer voor de hand liggend? Ik wil er wel voor waken om rook in mn neus en ogen te krijgen. Dat is met sigaren al en ellende als het gebeurt...

De kans op rook in ogen en neus is miniscuul omdat een pijp, anders dan bijvoorbeeld een sigaret, alleen brand op het moment dat je een teugje/pufje neemt. Er komt zo goed als geen rook uit de ketel. Komt nog bij dat het 'klemmen' niet zo makkelijk is als met een sigaar of sigaret en je de pijp in het begin veel in de hand zult houden.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door cookiemonster »

Het standpunt qua hygiene is persoonlijk, ikzelf heb met een zeer goed gereingde tweedehands pijp geen probleem net zoals ik in een restaurant ook kan eten met propere vorken goed wetende dat die reeds in duizende verschillende monden hebben gezeten.
De tweedehandspijpen van goede merken in topkwaliteit en goed ingerookt, gereinigd met alle tips die men hier op het forum kan vinden hebben soms een bijzonder aangename ghost die men bij nieuwe pijpen onmogelijk kan aantreffen en roken fantastisch.
En dat alles voor een prikje van de nieuwprijs

Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jun 2017 23:58

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Sebastian »

cookiemonster schreef:Het standpunt qua hygiene is persoonlijk, ikzelf heb met een zeer goed gereingde tweedehands pijp geen probleem net zoals ik in een restaurant ook kan eten met propere vorken goed wetende dat die reeds in duizende verschillende monden hebben gezeten.
De tweedehandspijpen van goede merken in topkwaliteit en goed ingerookt, gereinigd met alle tips die men hier op het forum kan vinden hebben soms een bijzonder aangename ghost die men bij nieuwe pijpen onmogelijk kan aantreffen en roken fantastisch.
En dat alles voor een prikje van de nieuwprijs
Dat klopt, wat vorken betreft... Ik denk dat het tussen de oren zit.
Maar aangezien in een tweedehands pijp er van alles voor een langere tijd gerookt is, beïnvloed dat het snaak niet negatief?

Ik denk dan toch maar dat ik de tweedehands pijpjes eens goed ga bekijken. Interesse is wederom gewekt ;p

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5376
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Paasei »

Sebastian schreef: Dat klopt, wat vorken betreft... Ik denk dat het tussen de oren zit.
Maar aangezien in een tweedehands pijp er van alles voor een langere tijd gerookt is, beïnvloed dat het snaak niet negatief?
Zelfs de meest hardnekkige latakia-ghost heb je er uit na een roobeurt of tien.
Lakeland-zeepsmaak kan nog wat langer duren... :wink: :wink:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door capricorn »

Hi;
ik zou geen beginnerset kopen. De keuze aan pijpmodel is beperkt.
Kijk bij Haddocks op de site zoek een pijp van tot 60 euro uit een pijpstopper en je hebt een set die beter in jou smaak valt.
Rager en aansteker krijg meestal gratis erbij.

Inroken nieuwe pijp moet je zelf besluiten hoe je dat wilt doen (ik rook nooit op de ouderwetse manier in, pijp direct min 2/3 vol)

maar bij het pip roken moet je je eigen manier/voorkeuren vinden.

Peter

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1117
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Chris »

Welkom!
Ik ben zo'n 2 jaar geleden begonnen met de aanschaf van een 'mandjespijp', een type pijp die je soms kunt zien liggen in de vitrine van een sigarenzaak (30 Euro ongeveer). Dit is een licht gebogen model, waarbij je wel nog een rager kunt steken om het rookvocht te verwijderen tijdens het roken. De pijp rookt nog steeds super.
De mogelijkheid een rager te kunnen gebruiken tijdens het roken zou ik als beginner wel aanraden aan nieuwe pijprokers. Sterker gebogen modellen maken het gebruik van een rager wel lastiger omdat je die simpelweg met meer gehannes door het rookkanaal van de steel moet steken. Dus, in mijn optiek: kies een recht model of een licht gebogen model. Vanuit dit punt kun je wennen aan alle aspecten van het pijproken (zijn er nogal wat) en dus ook het rustig roken. Als je het rustig roken onder de knie hebt, zul je minder last hebben van vocht in de pijpkop en zul je een sterker gebogen model beter kunnen waarderen/handelen. Veel plezier!

Pellie
Berichten: 680
Lid geworden op: 24 jul 2015 22:58
Locatie: Enschede

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Pellie »

Sebastian schreef:Die link van e-bay is erg aanlokkelijk :shock: Zijn het nieuwe pijpen?
Gloedje nieuw....en goede rokers!! Ik heb er een stuk of 5 en bevallen meer dan prima! ;-)

Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jun 2017 23:58

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Sebastian »

Heren,

Ik ben vandaag bij mijn grote vriend Harold Lensen in Arnhem geweest.
Na het e.e.a. uitgelegd te hebben, heb ik van hem een leenpijp + toebehoren gekregen om het uit te proberen. Ik heb geen idee welke pijp ik heb meegekregen, maar het is een rechte, Deense pijp zonder filter.
Qua tabak was ik zeer gecharmeerd van de geurige, zoete tabaksoorten. Met zijn advies heb ik gekozen voor Davidoff Brazil.
Ik ga hier vanavond mee aan de slag. Maar ben ernstig benieuwd hoe mijn ontmaagding zal gaan... Mijn vriendin vindt in ieder geval deze tabak zeer lekker ruiken, dus het beloofd wel wat.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6377
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Wowbagger »

Sebastian schreef:Heren,

Ik ben vandaag bij mijn grote vriend Harold Lensen in Arnhem geweest.
Na het e.e.a. uitgelegd te hebben, heb ik van hem een leenpijp + toebehoren gekregen om het uit te proberen. Ik heb geen idee welke pijp ik heb meegekregen, maar het is een rechte, Deense pijp zonder filter.
Qua tabak was ik zeer gecharmeerd van de geurige, zoete tabaksoorten. Met zijn advies heb ik gekozen voor Davidoff Brazil.
Ik ga hier vanavond mee aan de slag. Maar ben ernstig benieuwd hoe mijn ontmaagding zal gaan... Mijn vriendin vindt in ieder geval deze tabak zeer lekker ruiken, dus het beloofd wel wat.
Ontspan, en geniet!

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4155
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Asmodeus »

Wat sympathiek dat je een pijp te leen hebt gekregen. Geniet er van.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door robvoorburg »

Asmodeus schreef:Wat sympathiek dat je een pijp te leen hebt gekregen. Geniet er van.
Zakelijk heel handig bekeken en natuurlijk ook aardig,
soms kunnen twee dingen hetzelfde doel dienen.

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2340
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Janno »

Wowbagger schreef:
Sebastian schreef:Heren,

Ik ben vandaag bij mijn grote vriend Harold Lensen in Arnhem geweest.
Na het e.e.a. uitgelegd te hebben, heb ik van hem een leenpijp + toebehoren gekregen om het uit te proberen. Ik heb geen idee welke pijp ik heb meegekregen, maar het is een rechte, Deense pijp zonder filter.
Qua tabak was ik zeer gecharmeerd van de geurige, zoete tabaksoorten. Met zijn advies heb ik gekozen voor Davidoff Brazil.
Ik ga hier vanavond mee aan de slag. Maar ben ernstig benieuwd hoe mijn ontmaagding zal gaan... Mijn vriendin vindt in ieder geval deze tabak zeer lekker ruiken, dus het beloofd wel wat.
Ontspan, en geniet!
Dat zegt ie bij alle ontmaagdingen...
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jun 2017 23:58

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Sebastian »

Janno schreef:
Wowbagger schreef:
Sebastian schreef:Heren,

Ik ben vandaag bij mijn grote vriend Harold Lensen in Arnhem geweest.
Na het e.e.a. uitgelegd te hebben, heb ik van hem een leenpijp + toebehoren gekregen om het uit te proberen. Ik heb geen idee welke pijp ik heb meegekregen, maar het is een rechte, Deense pijp zonder filter.
Qua tabak was ik zeer gecharmeerd van de geurige, zoete tabaksoorten. Met zijn advies heb ik gekozen voor Davidoff Brazil.
Ik ga hier vanavond mee aan de slag. Maar ben ernstig benieuwd hoe mijn ontmaagding zal gaan... Mijn vriendin vindt in ieder geval deze tabak zeer lekker ruiken, dus het beloofd wel wat.
Ontspan, en geniet!
Dat zegt ie bij alle ontmaagdingen...
Hahahaha :-T

Trouwens.... Ik heb een jetflame aansteker voor mijn sigaren, kan ik deze ook voor de pijp gebruiken? Of is een vlam aan te raden?

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door Sidekickelvis »

Geen jetflame! Slecht voor de pijp. Te heet en aantasting van het hout als je niet uitkijkt. Ook de tabak word er niet beter van. Lucifer is prettig als je binnen rookt. Anders een aansteker met zachte vlam gebruiken. Je zal de eerste keer veelvuldig moeten aansteken, dat is altijd zo. Naarmate je meer ervaring krijgt word dat minder maar 3 keer per pijp is helemaal niet vreemd.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Een echte, oprechte beginnersvraag

Bericht door janneman »

EN nog een hartelijk welkom! Mooie actie van Lensen!
Mijn voornaamste tip is om niet te snel op te geven als de eerste keer maar matig bevalt; pijproken is een kunst, en vrijwel iedereen vind het begin even wat moeizaam, maar dat komt snel goed!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie